PDA

View Full Version : improvisatie



thekid
11 december 2006, 21:48
juuw

ik heb een vraagje omtrend improvisatie .

zijn er regels waar je zeker aan moet houden
als ik improviseer in blues lukt da veel beter dan op heavy rock
en hebben jullie nog enige tips

alvast dank

Mike2012
14 december 2006, 18:33
heavy rock,gebruik je andere toonladders als blues,
de pentatonische,melodische en de harmonische

de melodische en harmonische zijn deels klassiek,en meer halve noten,want ze et zijn"zielige toonladders"

de pentatoniscche,je hoort et penta,is 5,dat is altijd vrolijk,tonisch,is tonic,(pentatonic) dat betekent 1,dus de root noot..
meestal als je bij de C begint,de 5e noot is ook een C,dus de 2 e, 3e en 4e zijn andere noten..zo kun je et helemaal uitbreiden natuurlijk!
succes kerel!

als je nog iets wil weten just give a yell

-=JEROEN=-
14 december 2006, 19:06
leer de majeur ladder

begin met C majeur

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=C&scchnam=Major&get2=Get

deel em op in stukjes:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=8&scch=C&scchnam=Major&get2=Get
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=C&scchnam=Major&get2=Get

zo ook voor positie 0 3 10 en 12

Funkicker
18 december 2006, 12:27
de pentatoniscche,je hoort et penta,is 5,dat is altijd vrolijk,tonisch,is tonic
altijd vrolijk? volgens mij is pentatonisch mineur nog steeds een mineur (droevige) toonladder, de min3 en min7 zitten er ook nog steeds in.. en zeker als je ermee gaat spelen, dim5 of maj6 toevoegen, wordt ie er niet vrolijker op
pentatonisch majeur is een ander verhaal, sorry als je die bedoelde

En nog proberen antwoord te geven op je vraag, bij heavy rock speel je meer in patronen (ik dan) per 4 maten, ik blijf bijv 4 maten rond dezelfde noten in dezelfde positie en zelfde scale hangen.. ook moet je meer oog op de melodie houden, en mooie phrases spelen, anders raakt de bedoeling van de solo al snel zoek..

Greetz

Speulert
25 februari 2007, 21:30
heavy rock,gebruik je andere toonladders als blues,
de pentatonische,melodische en de harmonische


Ok ik schop misschien een beet oud topic omhoog ik heb vrij weinig theoretische kennis,maar bij blues kun je toch wel pentatonische ladders gebruiken?

jaspie
25 februari 2007, 22:37
Ok ik schop misschien een beet oud topic omhoog ik heb vrij weinig theoretische kennis,maar bij blues kun je toch wel pentatonische ladders gebruiken?
veel rockbluesers doen niet anders. Toch is er met majeur achtige bluesen meer mogelijk. Het kleine/grote terst verhaal is waar het allemaal omdraait. Een grote sext(of rein geen id hoejem noemt) past ook erg goed in blues aan gezien dat een noot is die vaak in een shuffle wordt gespeelt(afgewisseld met kwint)

appyhaan
26 februari 2007, 10:52
Voor de goeie orde wat betreft improviseren(zoals ik er over denk). De toonladders die je gebruikt, welke dit ook mogen zijn, zijn puur een hulpmiddel. Deze bepalen uiteindelijik niet hoe jou improvisatie gaat klinken. Je gehoor en je hoofd(hersenen) bepalen welke noten je graag wilt laten klinken. Daarnaast moet je niet vergeten hoe belangrijk het is om je noten goed te timen. Denk ook aan een mooie opbouw. Maak mooie zinnen(frases). Dan komt ook nog eens je techniek om de hoek kijken. Maak je zuivere bends, zijn je bindingen goed. Weet dus wat je kunt gebruiken in een solo. Ken je eigen plussen, maar ook minnen. Je eigen gevoel over brengen in muziek d.m.v. een gitaar. Dat is volgens mij improviseren. Daar komt geen toonladder bij kijken.

Havanna
26 februari 2007, 11:10
Precies, ik doe ook altijd maar wat :hippie:

Das Schaap
26 februari 2007, 12:04
Voor de goeie orde wat betreft improviseren(zoals ik er over denk). De toonladders die je gebruikt, welke dit ook mogen zijn, zijn puur een hulpmiddel. Deze bepalen uiteindelijik niet hoe jou improvisatie gaat klinken. Je gehoor en je hoofd(hersenen) bepalen welke noten je graag wilt laten klinken. Daarnaast moet je niet vergeten hoe belangrijk het is om je noten goed te timen. Denk ook aan een mooie opbouw. Maak mooie zinnen(frases). Dan komt ook nog eens je techniek om de hoek kijken. Maak je zuivere bends, zijn je bindingen goed. Weet dus wat je kunt gebruiken in een solo. Ken je eigen plussen, maar ook minnen. Je eigen gevoel over brengen in muziek d.m.v. een gitaar. Dat is volgens mij improviseren. Daar komt geen toonladder bij kijken.
Voordat je puur uit het hoofd een vette solo kan neerzetten moet je de akkoorden kunnen aanvoelen, weten wat wel en niet kan en daaromheen weer weten dat alles eigenlijk kan. :satisfie:

Het klinkt natuurlijk heel leuk gewoon spelen en niet omkijken naar ladders e.d. maar het is toch wel echt eerst aan te raden. Doordat je de ladders kent wordt je meer bewust ook van de tonen. Een beginnerling zal bijv. bij improvisatie vermoedelijk meer pentatonisch spelen dan een gevorderde die majeur en mineur heeft ontdekt. Een jazzgitarist speelt dan vervolgens weer alles door elkaar heen en hoeft er niet eens meer bij na te denken.

Het is een opvolging die komt door de kennis die je hebt, waardoor je je bewust wordt van meer en meer van wat kan.

Dus leer gewoon je ladders, en speel ermee. Begin gelijk met je eigen licktionary en blijf uitbreiden. Vanzelf kan je dan gewoon altijd iets spelen wat je achter de hand hebt en vanuit dat breid je uit tot weer nieuwe dingen en zo leer je meer en meer je eigen stijl te ontwikkelen.

Speulert
26 februari 2007, 12:39
Voor de goeie orde wat betreft improviseren(zoals ik er over denk). De toonladders die je gebruikt, welke dit ook mogen zijn, zijn puur een hulpmiddel. Deze bepalen uiteindelijik niet hoe jou improvisatie gaat klinken. Je gehoor en je hoofd(hersenen) bepalen welke noten je graag wilt laten klinken. Daarnaast moet je niet vergeten hoe belangrijk het is om je noten goed te timen. Denk ook aan een mooie opbouw. Maak mooie zinnen(frases). Dan komt ook nog eens je techniek om de hoek kijken. Maak je zuivere bends, zijn je bindingen goed. Weet dus wat je kunt gebruiken in een solo. Ken je eigen plussen, maar ook minnen. Je eigen gevoel over brengen in muziek d.m.v. een gitaar. Dat is volgens mij improviseren. Daar komt geen toonladder bij kijken.

Ja daar ben ik et mee eens,zoals gezegd ben ik pas begonnen om met everdiepen in theorie.Ik speelde ook altijd op gehoor.Pas achteraf kwam ik bij bestudering van ladders erachter dat ik vrijwel altijd pentatonisch improviseerde.Maar ik had naar een tijdje echt het gevoel dat ik iedere keer hetzelfde pot nat speelde (ook al zijn er heel veel mogelijkheden met alleen penta) .Precies zoals das schaap zegt eigenlijk. daarom ben ik me nu aant verdiepen in de theorie.want ik vind et echt moeilijk ok andere ladders toe te passen. want vaak klinkt et niet vals maar klopt et gewoon niet ofzo.(dan heb ik et niet eens over mijn timing en bends waar nog heel veel werk in zit).
Dus ik denk dat et verstandig is dat ik me ga verdiepen in akkoorden opbouw ende samenhang met ladders .Zodat ik weet over welke akkoordenprogressies ik wat kan toepassen.
Ik snap et argument van dat toonladders maar een hulpmiddel zijn en dat het gehoor alles bepaald.maar ik heb nu het idee dat alleen mn gehoor me zwaar beperkt.
Dus toch maar tijd voor wat theorie

jaspie
26 februari 2007, 14:07
Precies, ik doe ook altijd maar wat :hippie:
we zijn helaas niet allemaal virtuoze die zomaar kunnen soleren. De meeste mensen moeten hier echt goed voor oefenen, en zelfs als je het zonder over ladders na te denken doet zullen veel spelers toch terug vallen op dezelfde intervallen die lekker klinken bij een akkoord.