PDA

View Full Version : Ibanez RG2550E Of LAG ARKANE AF200?



NNDJ
11 december 2006, 21:05
Ik heb me zojuist aangemeld bij gitaarnet.nl Ik speel inmiddels zo'n 25 jaar gitaar, ik ben geen top gitarist maar ik vind het geweldig leuk om te doen.

Mijn muziekstijl is rock / hardrock.

Ik heb besloten om na 25 jaar eens een nieuwe gitaar te kopen.
Ik twijfel tussen een Ibanez RG2550E en een LAG ARKANE AF200.

Ik heb hierover een paar vragen:
Wat zouden jullie kiezen?
Wat zijn EMG humbuckers?
Wat is het verschil tussen Medium frets en Jumbo frets?
Wat zijn de verschillen tussen de Floyd Rose en Edge Pro trems?

Firezone_T
25 april 2007, 12:23
Beste mede-Gitarist,

Allereerst wil ik even kwijt, dat ik zelf ook zit te twijfelen tussen een Ibanez RG en een LAG Arkane. Daar ik linkshandig ben, is mijn keuze natuurlijk ook niet zo erg groot.
Wat ik zelf vind is dat de Ibanez RG serie's wel erg fijn spelen, goede sound voor relatief weinig geld.
verder zijn EMG's vooral bekend vanwege hun actieve(met batterij dus) humbuckers die vooral in de Metal erg gewild zijn.
Bekende series zijn de emg-81/85 en de passieve serie HZ.
Het verschil tussen de Jumbo fretten zijn hun dikte: hoe dikker de fretten, hoe minder druk je hoeft te gebruiken. Nu word dit vaak gebruikt voor snelle solo's e.d omdat de vingers dan dus met minder druk op de hals gedrukt hoeven te worden, wat ik heb gehoord is wel de overgang tussen medium frets en jumbo frets vooral met akkoorden "hoorbaar". Ik zelf gebruik ook Jumbofrets, maar heb ook een gitaar zonder. Voor mij zijn dit de grootste merkbare verschillen tussen de 2 gitaren.
(BTW: die EMG's zitten op de LAG?)

groeten

GunMetalBlue
3 mei 2007, 22:04
Zijn er niet meer mensen met een mening hierover? Ik zou ook graag ervaring met deze twee planken horen!

worst
6 mei 2007, 01:17
ik vindt de 2550e echt een top gitaar!!!!

lekkere elementen, heerlijke hals, top afgewerkt en een hele mooie lak, de brug is ook erg stemvast.

Jay Cal
6 mei 2007, 10:26
Ik ken ze allebei vrij goed. Ik heb al een paar keer vrij uitgebreid de LAG arkane af 200 getest (een trans-rode en een trans-zwarte). Du humbuckers zijn vrij aardig al zijn het wel HZ's van EMG. Verwacht dus niet de enorme strakheid van hun actieve familieleden. HZ's zijn echter nou ook weer niet zo vreselijk slecht als sommigen hier op het forum beweren. De afwerking van de LAG is magistraal, echt heel veel gevoel voor detail en een prachtig afgewerkte gitaar voor het geld (was volgens mij iets van 699). Netjes afgesteld uit de doos en behoorlijk veel speelgemak. LAG staat bij mij bekend om zijn goede afwerking en speelgenot. Ik heb vlak daarna een baby jumbo van LAG gekocht vanwege die eigenschappen.
Minder te spreken was ik over de Floyd en de 5-weg schakelaar. De floyd is geen hoge kwaliteit en kent na, niet al te intensief gebruik, al stemproblemen. Ik ben er niet heel diep op ingegaan door hem helemaal binnenstebuiten te keren maar vermoedelijk zijn het de knife-edges die voor de stemproblemen zorgen. Het waren in ieder geval niet de simpele dingen als te nieuwe snaren o.i.d. De 5-way is bij LAG een vlak geplaatste omgebogen switch die dus een soort boogje maakt. Leuk idee maar ik kon er maar niet aan wennen. Het speelt voor mij erg ongemakkelijk (zelfs na 2 uur testen). De coiltap is wel een leuke toevoeging en die is met de geribbelde knop nou juist weer enorm makkelijk te bedienen.

Dus de LAG scoort zeker hoog bij mij qua finish en afwerking (de flamefineertjes zijn erg mooi. Alleen jammer van de floyd en de gekke switch, maar dat is natuurlijk weer hoogstpersoonlijk.

De Ibanez RG2550 is de huidige versie van de alom bekende RG550 (ooit geintroduceerd als "de gedownscalede versie van de JEM"). Dit model heeft een visueel wat minder spannend uiterlijk... minder welvingen en geen spannend plakkie hout op de bovenkant. De Ibanez scoort echter nog net ff een tikkie hoger bij mij qua speelgenot, zeker vanwege de supersnelle hals. De hals bij de RG2550 voelt iets breder dan de Arkane en dat maakt het voor mij een winnaar op dat vlak. Mocht je jaren Fender-man zijn geweest kan ik me voorstellen dat de LAG meer in je straatje ligt. De brug van de Ibanez is een vreselijk stemvaste brug met goede constructie, al ben ik van mening dat de oude edge trems nog steeds beter zijn (ben ik nu ook een "vintagefreak" aan het worden?). De ibanez kent niet het genot van een coiltap maar voor € 7,50 en wat handig soldeerwerk kan je het zelf ook makkelijk doen. De elementen zijn in samenwerking met Dimarzio gemaakt. Dus net als op de Arkane geen "echte" merknamen maar wel de ietsgedownsizede alternatieven. Ik vind overigens de IBZ elementen lekkerder klinken dan de HZ's. Ze zijn wat minder schel hebben iets meer ballen.

Ik zou persoonlijk de Ibanez nemen (sterker nog, ik heb thuis al een RG550LTD uit "98 ) maar de LAG is visueel weer een stuk aantrekkelijker. Als de trem van de LAG zou worden vervangen door een Schaller of Gotoh en de switch zou wennen of kon worden aangepast zou het voor mij gelijk opgaan tussen beide gitaren (met een licht pluspuntje voor de looks van LAG).

Succes met kiezen en onwijs veel plezier met je aankoop, ongeacht keuze natuurlijk!

Mzzltov,

J

www.apparition.nl