PDA

View Full Version : Wat heb ik nodig voor mijn eigen "Home Studio"?



yellowsun
11 december 2006, 20:26
Hallo iedereen,

Band gesplit, maar nog altijd zin om muziek te blijven maken natuurlijk. Nu leek het me wel leuk om dat voortaan alleen te doen op mijn zolderkamer. De vraag is dus: hoe in godsnaam?

Met home studio bedoel ik niet dat ik eraan denk de zolderruimte helemaal te gaan ombouwen tot een bijna professionele opnameruimte. Dus isolatiewerken en dergelijke zijn uit den boze...

Ik wil gewoon doen wat ik al een tijdje doe, maar op een iets meer efficiënte manier. Hoe heb ik in het verleden dan altijd opgenomen?

Ik heb een laptop (die al een paar jaar verouderd is - héél erg traag dus), en neem alles op in Cubase. Dat doe ik met behulp van een GT5 die ik soms als voorversterker gebruik voor elektrische gitaar en basgitaar. Acoustische gitaar neem ik op met het piepkleine micro'tje dat in m'n laptop zit. De stem op dezelfde manier, maar daar is nog nooit wat degelijks van gekomen, natuurlijk. Voor de drums gebruikte ik de Roland/Boss DR550 van mijn intussen ex-drummer.

Wat ik DENK nodig te hebben:
1) een nieuwe snellere laptop (suggestie Windows/Mac?)
2) een degelijke voorversterker (ipv de GT5) (kan een TonePort van Line6 daarvoor dienen?)
3) een degelijke micro voor stem en acoustische instrumenten (welke?)
4) een effieciënte en makkelijke manier om drumtracks te programmeren (ik weet absoluut niets over drummen - bij die Boss DR550 kies ik gewoon 1 ritme en laat dat de hele song doorlopen, wat natuurlijk niet altijd de bedoeling is)
5) jullie advies betreffende dit alles (hoe doen jullie het?)

Het uiteindelijke resultaat hoeft absoluut niet professioneel te klinken, maar laat ons zeggen niet onaangenaam om naar te luisteren.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten

jw009
11 december 2006, 20:41
Wat ik DENK nodig te hebben:
1) een nieuwe snellere laptop (suggestie Windows/Mac?)
2) een degelijke voorversterker (ipv de GT5) (kan een TonePort van Line6 daarvoor dienen?)
3) een degelijke micro voor stem en acoustische instrumenten (welke?)
4) een effieciënte en makkelijke manier om drumtracks te programmeren (ik weet absoluut niets over drummen - bij die Boss DR550 kies ik gewoon 1 ritme en laat dat de hele song doorlopen, wat natuurlijk niet altijd de bedoeling is)
5) jullie advies betreffende dit alles (hoe doen jullie het?)


Wat ik zelf ervaren heb ik dat je zker een snelle pc nodig hebt om goed te kunnen werken. Pentium 4, 3Ghz /1GB intern geheugen minimaal. Daarnaast kan ik je de toneport aanraden, echt super vette geluiden uit te krijgen.
Gewoon een goede mic zal de trick wel doen, drums meot je programmeren in cubase en je zou drumkit from hell kunnen aanschaffen (of downloaden) om er nog een mooi geluid bij te krijgen ook.
Zelf neem ik op in Ableton, gitaren/zang met toneport, drum met Drumkit from hell als vst plugin in Ableton.

harrie-beton
11 december 2006, 22:48
Een soort kopie van een reactie van Han.

Je vraagt zoiets van: "Ik heb verf en hoe maak ik nu een Picasso?"

Even in turbo:

1) een nieuwe snellere laptop (suggestie Windows/Mac?)
Windows is goedkoper en meer software
Mac is duurder en mooier vormgegeven.
Qua kwaliteit maakt het niets uit. Vroeger wel maar de laatste 5 jaar is XP net zo goed / slecht als Mac OS.
Linux stijgt, dat is ook goede derde optie.

2) een degelijke voorversterker (ipv de GT5) (kan een TonePort van Line6 daarvoor dienen?)
ja

3) een degelijke micro voor stem en acoustische instrumenten (welke?)
Behringer B1

4) een effieciënte en makkelijke manier om drumtracks te programmeren (ik weet absoluut niets over drummen - bij die Boss DR550 kies ik gewoon 1 ritme en laat dat de hele song doorlopen, wat natuurlijk niet altijd de bedoeling is)

Loops gebruiken, hier zijn honderden van

5) jullie advies betreffende dit alles (hoe doen jullie het?)

Opnemen is een vak en leer je niet in uurtje. It's the indian not the arrow. Met brakke 4 sporen maakten mensen juweeltjes in de jaren 60.

yellowsun
12 december 2006, 01:12
Hey, bedankt voor het advies.

Ik heb ondertussen ook de tijd gevonden om hier wat meer topics te bekijken, en blijkbaar was de vraag al een paar keer gesteld geweest. Én beantwoord.

Alles begint bij de pc natuurlijk, dus dat wordt de grote investering. En ik denk dat ik dan toch maar bij Windows blijf.

De Toneport lijkt wel héél erg populair. Ik neem aan dat dat terecht is. Ik heb hier ook een paar positieve reacties gelezen betreffende de Tascam US 122. Die is op musicstore iets goedkoper, maar verwaarloosbaar. Een voordeel lijkt me de software van Line 6, die je bij de Toneport meekrijgt. Bij de Tascam krijg je Cubase (wat ik al heb, en bovendien ben ik wel benieuwd naar de kwaliteit van de amps/speakers/effecten van Line 6). Toch nog iemand die zegt: 'neem nou toch maar de Tascam...'? Of weer iets anders?

Qua micro heb ik al een Shure SM58 (de populaire zangmicro dus). Ik denk dat ik eerst daarmee maar probeer. Is er qua kwaliteit toch een groot verschil met de Behringer B1, harrie?

Wat de drums betreft, ben ik op deze site terecht gekomen: http://www.betamonkeymusic.com
Lijkt me lekker makkelijk, want ik wil geen uren aan het zelf maken van de drums spenderen. Maar toch voldoende variatie in 1 nummer steken...
Al twijfel ik toch nog. Ik heb een voorstelling van dfh superior gedownload (opvolger van Drumkit From Hell) en dat klinkt toch ook wel zéér goed (ik vrees hier enkel dat het toch allemaal net iets te ingewikkeld is, en te veel tijd in beslag zal nemen).

mesadude
12 december 2006, 01:18
de sm58 voldoet zeker voor jouw noden.

armageddon
12 december 2006, 09:31
Pentium 4, 3Ghz /1GB intern geheugen minimaal.

Nounou, dat is wel heel overdreven. Ik werk nu zelf op een Pentium 4 2,5GHz met 768MB ram en dat werkt fantastisch. Ook als ik met DFHS of een ander programma met veel samples moet werken.

harrie-beton
12 december 2006, 09:38
Die sm58 is prima, vergeet niet een leuk klein mengtafeltje want de pre amp in een pc geluidskaart is om te janken. Plus het maakt je ontzettend flexibel qua afluisteren en aansluiten.
Die Beheringer is wel veel beter vooral met zang (plopkapje) en akoestische gitaar. Op dit forum heb ik briljante drums gehoort uit Drumkit from hell.

Als je een nieuwe pc moet: Denk om 1 gig geheugen of 2. Koop marktleiders (asus, dell, compaq, HP,acer) en geen sojoko of mediamarkt dingen.
Koop altijd een losse prof geluidskaart van 100 euro of meer.
Bovenste configuratie zal iets van 600 euro samen zijn.
Koop altijd behoudend, dus geen Vista shit. Xp is beproefd en werkt gewoon goed.

Guitarport is mooi ding geweest maar lastig nieuw te koop omdat deze is vervangen door de ux serie. Zoek tweedehands?
De UX is veel beter plus USB maar heeft stevige hardware eisen van de pc.

johantipker
12 december 2006, 11:59
ik gebruik zelf een pentium 2 van IBM met een terratec soundcard...t was wat meer gezeik om het aan de gang te krijgen, maar nu die t doet doet t ook heel goed en draait heel stabiel..

voordeel; t kost geen drol en aangezien ie nu helemaal is geconfigureerd als DAW draait ie zeer stabiel.... een echte vintage DAW :D

vandaag de dag wordt pentIII ook massaal gedumpt, zou ook een optie zijn, de eerste generatie PIII was echter niet veel sneller dan PII...

(maar een nieuwe pc is natuurlijk helemaal heel fijn.)

nadelen:

-real time bewerking gaat trager, vst fx enzo
-latency
-opnemen in 24 bits trekt ie niet

(maar als je gewoon wat wilt opnemen met als doel op stukjes van je zelf op het web te plaatsen als mp3 demo- tjes, voldoet t weer prima)

je moet dus wat meer vooruit denken en anticiperen bij de bewerking van tracks, dit is echter wel dusdanig leerzaam dat ik nog een tijdje zo door blijf klooien.... tis wel kicken zo eigenlijk... en .... LINUX wordt echt de toekomst!!!

armageddon
12 december 2006, 12:36
Wat misschien ook een handige tip is:
Er bestaan bedrijven die assisteren bij het vervangen van computers en deze vervolgens verkopen, na ze helemaal nagelopen en opgepoetst te hebben. Zo heb ik laatst dus voor 250 euro een afgeschreven Pentium 4 2,5Ghz met XP Pro licentie op de kop getikt welke bij PriceWaterhouseCoopers allemaal vervangen werden.

guhlenn
12 december 2006, 13:36
ik zou zeker voor een dikke pc met 1 gig geheugen gaan. Ben nu aan het klooien met rtacks archiven en dat soort stront... tijd voor ene upgrade maw. ik draai 512 RAm, en een athlon 2800. hoe meer je hebt, heo meer je gebruikt. tis net als met gitaren. 1 is genoeg, meer is beter :)

jw009
12 december 2006, 16:56
Nounou, dat is wel heel overdreven. Ik werk nu zelf op een Pentium 4 2,5GHz met 768MB ram en dat werkt fantastisch. Ook als ik met DFHS of een ander programma met veel samples moet werken.

Hmm mijn DFH 2 geeft nog steeds aan dat bij het soms niet helemaal trekt, misschien gebruikt DFHS minder van DFH 2. Ieder geval als ik met 6 tracks werk heb ik echt die 1gb intern geheugen nodig.

armageddon
12 december 2006, 17:45
6 tracks? Als in....6 aparte DFH tracks met eigen VSTi?

ACSlater
12 december 2006, 17:58
Als je een nieuwe pc moet: Denk om 1 gig geheugen of 2. Koop marktleiders (asus, dell, compaq, HP,acer) en geen sojoko of mediamarkt dingen.
Koop altijd een losse prof geluidskaart van 100 euro of meer.
Bovenste configuratie zal iets van 600 euro samen zijn.
Koop altijd behoudend, dus geen Vista shit. Xp is beproefd en werkt gewoon goed.

Ik ga helemaal mee met je stelling over geheugen maar dat van die marktleiders klopt niet helemaal. Tegenwoordig bouw ik mijn eigen pc's maar hiervoor heb ik twee Medion pc's gehad (Aldi). Over deze pc's ben ik zeer te spreken. Alleen maar kwaliteitsonderdelen in licentie bij Medion. Zulk goed spul tref je niet aan in bijv. een Dell. Daar komt nog bij dat Dell qua upgraden niet echt fijn is omdat deze alleen Dell spul accepteerd. (tenminste dit was altijd zo, net als bij Compaq)
Acer en Asus zijn wel goeie keuzes. Naar eigen ervaring is Asus kwalitatief net iets beter nog dan Acer.

Vista laat ik voorlopig ook nog even liggen. Na het eerste servicepack gaan we daar wel aan.

yellowsun
12 december 2006, 20:41
Die sm58 is prima, vergeet niet een leuk klein mengtafeltje want de pre amp in een pc geluidskaart is om te janken. Plus het maakt je ontzettend flexibel qua afluisteren en aansluiten.

Excuseer, maar nu ben ik verward. Ik denk erg sterk aan die TonePort van Line6. Is dat dan geen pre amp/voorversterker?

(nog iemand die de voorkeur geeft voor de Tascam US 122? Of heeft die weer een totaal andere functie dan de TonePort?)

harrie-beton
12 december 2006, 22:58
de toneport heeft ook een pre amp dat klopt.
Ik betwijfel of hij werkt als de laptop langzaam is, eerst lezen dan kopen..

De guitarport is de voorloper en geen microfoon pre amp.

Frits van Mourik
13 december 2006, 00:33
Wat misschien ook een handige tip is:
Er bestaan bedrijven die assisteren bij het vervangen van computers en deze vervolgens verkopen, na ze helemaal nagelopen en opgepoetst te hebben. Zo heb ik laatst dus voor 250 euro een afgeschreven Pentium 4 2,5Ghz met XP Pro licentie op de kop getikt welke bij PriceWaterhouseCoopers allemaal vervangen werden.

Kun je wat van die bedrijven noemen?
Of mag dat niet van de spam-politie?

harrie-beton
13 december 2006, 09:26
Over een pc kopen: Ik vind persoonlijk dat een pc die als home studio wordt gebruikt degelijk moet zijn. Een 2,5 gigahertz pc had ik in 2003. Rijke bedrijven schrijven pc's af in 3 jaar, arme bedrijven in 5. Ik zou nooit een pc van een bedrijf voor dit soort doeleinden willen kopen. Bedrijfspc's staan ontzettend veel uren aan en ik heb weinig vertrouwen in de levensduur. Plus reserveonderdelen is ook lastig, bedrijven willen wel eens afwijkende standaarden hebben.
Verder vind ik dat een nieuwe pc helemaal niet zo duur hoeft als je geen spelletjes erop wilt spelen.

Ik heb een zooi pc's (9) en de pc voor mijn "studio" zou zonder grafische kaart 1300 euro zijn. Dan hebben we het over een retesnelle machine hoor.

Ik had nog in de vorige 2 geluidskaarten van totaal 12 sporen audio (samen 439 euro). Toevallig hou ik wel van spelletjes (Oblivion...) en heb ik een 3d kaart van 515 euro erin.