PDA

View Full Version : Muziekanalyse Tool - Stinkfist



Bl44t44p
11 december 2006, 20:08
Hey dudes,

Voor school moest ik een muziekanalyse maken over een stuk uit de periode 'lichte muziek' (d.w.z. alles wat niet uit voorgaande periodes valt). Ik heb gekozen voor Stinkfist van Tool.

Het is uiteindelijk een behoorlijke analyse geworden, terwijl dat niet eens nodig was, maar met een liedje als dit wordt zo'n opdracht ineens wel heel leuk. Daarom dacht ik dat het misschien wel leuk was om hem met jullie te delen, zie hier:

http://home.planet.nl/~mol00387/misc/muziekanalysetool.doc

Zie maar wat je ermee doet, aanstaande woensdag moet ie ingeleverd worden en commentaar is dus ook welkom, uiteraard ook nog na die tijd ;)

Azrael
11 december 2006, 20:54
"Lichte" muziek........en dan neemt ie tool........LOL




disclaimer : ;) Ja , ik weet wat lichte muziek inhoud.

Bl44t44p
11 december 2006, 22:16
Hehe :D Ja ben ook erg benieuwd wat mijn zeer klassiek-ingestelde docente er van vindt :p

Bl44t44p
18 januari 2007, 14:58
Leuke reacties ;)

Ik heb 'm gisteren teruggekregen, 9 :)

Enige wat ze erbij had geschreven was mijn bewering van 6/4 maat in het refrein, maar ik mocht het even laten horen en toen was ze wel overtuigd. Geen 10 omdat het weer iets teveel was, wat natuurlijk onzin was, maar 10-en worden simpelweg niet gegeven uit principe :)

-=JEROEN=-
18 januari 2007, 15:42
had van mij een 11 mogen zijn :rockon:

erwin_ve
19 januari 2007, 10:02
De drummer speelt een niet geheel gebruikelijk ritme in de vierkwartsmaat. Wat daarbij opvalt, is een dubbele bassdrum op zowel de 1e als de 3e tel en de snaredrum op de 2e en 4e tel.



Dat je docente daar geen opmerking over gemaakt heeft, kick op 1 en 3? snare op 2 en 4. Dit zijn zo ongeveer de meest gebruikte grooves...:)



...ontzettend creatief trucje van gitarist Jones, waarbij hij ter hoogte van de elementen natuurlijke flageoletten opwekt door zijn vinger(s) over de onderste drie snaren te bewegen en deze sterk overstuurd aan te slaan...



Die docente van jou kan je echt alles wijsmaken, honderd, zo niet duizend gitaristen zijn hem voor gegaan...:)

Desalnietemin erg leuk om te lezen, en waarschijnlijk ben je een van de weinigen die er zoveel tijd en moeite voor genomen heeft.

Bl44t44p
19 januari 2007, 14:30
Bedankt voor je reactie :)


Dat je docente daar geen opmerking over gemaakt heeft, kick op 1 en 3? snare op 2 en 4. Dit zijn zo ongeveer de meest gebruikte grooves...:)


Klopt, maar in het stuk dat ik bedoel ligt de nadruk wel heel erg op de 1e tel, en dan valt die dubbele achtsten kick wel erg op.


Die docente van jou kan je echt alles wijsmaken, honderd, zo niet duizend gitaristen zijn hem voor gegaan...:)

Haha, ik weet het, maar ken je specifieke stukje (2:53)? Hoe Jones daar namelijk harmonics opwekt heb ik nog nooit gehoord, en dan doel ik dus op het geluid.

Yamhammer_71
25 januari 2007, 16:56
Tool kicks ass! :B