PDA

View Full Version : Het Grote Kijk-es-wat-ik-kocht-op-de-rommelmarkt-topic



Flipkoos
11 december 2006, 19:14
Ooit eens voor 25 euro een Gibson gekocht van een oud vrouwtje bij een schuurverkoop (ik ken iemand...!). Of voor een paar kwartjes eigenaar geworden van een topversterker?
Een superruil gedaan?
Post hier je ongelooflijke verhalen & foto's van je aankoop!

almarvk
11 december 2006, 19:19
Vertel snel!

Je moet natuurlijk zelf eerst beginnen met je verhalen anders sterft dit een stille dood ;)

Brammibal
11 december 2006, 19:21
Ik heb wel eens een davoli buizenversterker gekocht voor 50 euro. Hierbij hoorde een cabinet met 4 speakers, ik geloof dat ze allemaal 10 inch zijn, en een top met 2 ecc83's en 2 el-504s in de eindtrap. De distortion die der op zat doet het niet meer, maar dara gebruik ik verschillende pedalen voor.
Dit is natuurlijk niet zo heel schokkend allemaal, maar meer kon ik niet verzinnen.

BLOK182
11 december 2006, 19:25
Mijn koopjes waren vooral een Boss turbo-overdrive voor 10,00, een Gibson LP Custom uit '73 voor 1000,00, en een USA Peavey Wolfgang Special voor 500,00 nieuw:p

huskey
11 december 2006, 19:27
Ik heb wel eens een davoli buizenversterker gekocht voor 50 euro. Hierbij hoorde een cabinet met 4 speakers, ik geloof dat ze allemaal 10 inch zijn, en een top met 2 ecc83's en 2 el-504s in de eindtrap. De distortion die der op zat doet het niet meer, maar dara gebruik ik verschillende pedalen voor.
Dit is natuurlijk niet zo heel schokkend allemaal, maar meer kon ik niet verzinnen.

En natuurlijk je tokai voor €350 (ofzo) op die dumpsale van beusekom

wietse
11 december 2006, 19:28
moet dit nou?
ik kan dit topic alleen wel bijna vullen :D

4 euro japanse ESP strat
40 euro fender vibrochamp verkocht voor 350
200 euro unieke EKO bariton (enige ter wereld voor zover bekend)
60 euro kasuga SG (tokai) op een oldtimerbeurs.
5 euro hohner stringperformer keyboard, verkocht voor 250.




en zo zijn er nog wel meer.

Tupelo
11 december 2006, 19:59
Mijn Höfner 457 in topstaat geruild tegen een Gibson the Paul.
Context: de Höfner is nu in mijn bezit. :)

Oh en ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat mijn laatste versterker, een F.B.T. Solid State, voor 15 euro niet slecht is.
Moet e.e.a. aan gebeuren, maar is toch wel een beetje een fetish amp.

Danny Drug
11 december 2006, 20:05
EMG 60 en EMG 81 samen voor 100 euro ;)

de vriendelijke verkoper had ze geprobeerd, maar niet de potmeters gebruikt die erbij kwamen.. dus helemaal nieuw allemaal :)

Flipkoos
11 december 2006, 22:36
Vertel snel!

Je moet natuurlijk zelf eerst beginnen met je verhalen anders sterft dit een stille dood ;)

Ik hoop altijd nog ergens iets te scoren op een rommelmarkt...maar helaas...nog nooit gebeurd...

Maar een collega van mij (ook gitarist) vertelde me dat een vriend van 'm bij een verkoop van een oud vrouwtje wiens man was overleden een Gibson op de kop had getikt voor 25 euro. Echt gebeurd. Ik denk dan: is dat lullig voor dat vrouwtje of pure mazzel?
Stiekum hoop ik altijd datmij zoiets overkomt maar ja...je moet blijven hopen haha.

Pais
11 december 2006, 22:50
Hoeveel miskopen moet je hebben gedaan om eens geluk te hebben???



De house always wins :sneaky:

ziggie
12 december 2006, 01:20
Een zgan Gretsch 6120 voor 1350 euro op Ebay. Niet weinig geld, wel erg goedkoop voor zo'n bloedmooie gitaar. Mijn bod was bijna 2000 euro. Bij gebrek aan bieders op dat moment had ik hem dus voor maar 1350 euro. Mazzeltje dus. Ik geniet er nog steeds van.

steph
12 december 2006, 09:43
Ik heb ooit een vriend van mij geattendeerd op een LesPaul Jr. uit 1959 100% orgineel, stond toen te koop voor 2300 guldens, veel geld 10 jaar terug, geweldige gitaar!!! Samen wezen halen.
Zag vorige week op internet zo'n gitaar voor 12.500 Euro!
Hij doet 'm zelfs voor dat geld niet weg!

gerrekat
12 december 2006, 10:56
heb een keer een 1980 USA DEAN ML standaard voor € 575 gekocht en een 1980 Elite voor € 450

almarvk
12 december 2006, 11:07
Ooit een pedaaltje gekregen bij de eerste gitaar die ik kocht. De set was bij elkaar 125 gulden. De versterker die erbij zat heb ik jaren later pas opgeblazen en de gitaar verkocht voor 25 euri (Hondo troep).

Het pedaaltje was een eq ding van Ibanez en heb ik later voor ruim 100 euro weer verkocht :D

no 1 hops
12 december 2006, 11:21
een setje pickups.
beide originele Bill Lawrence incl een Q filter voor 50 Euro.
nadeel van dit koopje was dat ik verkocht ben aan pickups van deze man.

chennie
12 december 2006, 11:59
een bill lawrence designed pick up voor 6 scharrel eieren.

ACSlater
12 december 2006, 12:34
Ik kocht m'n eerste gitaar op de rommelmarkt voor fl 15,-. Was een verschrikkelijk slechte Hondo II Les Paul special achtig iets. Dat stuk brandhout heb ik een jaar als enige gitaar gehad. Achteraf een gelukje mee gehad; er zat een Schaller Hot Stuff in de brug ipv de enkel spoels humbucker look-a-like.

koennie
12 december 2006, 13:24
Een EKO SG bas voor 25 euri van de broer van een vriend van me. Ik zei: gast dat ding is veel meer waard! Hij: ach ik heb m toch maar uit een vuilcontainer gehaald, ga ik jou niet mee naaien.

hehe

http://images1.fotopic.net/?iid=yetkyo&outx=600&noresize=1&nostamp=1

Flipkoos
12 december 2006, 14:48
Een EKO SG bas voor 25 euri van de broer van een vriend van me. Ik zei: gast dat ding is veel meer waard! Hij: ach ik heb m toch maar uit een vuilcontainer gehaald, ga ik jou niet mee naaien.

hehe

http://images1.fotopic.net/?iid=yetkyo&outx=600&noresize=1&nostamp=1

Hmmm ben benieuwd maar de link werkt niet.

Flipkoos
12 december 2006, 14:57
Oh ja:

Door een vriend van mij een paar jaar geleden voor 400 gulden (182 euro ong.) gekocht: Een vette TOKAI JAZZ SOUND (met het goeie logo: 7-logo) ,eind jaren 70 begin 80.
Hij wilde hem bijna weer verkopen, maar heeft toch maar besloten 'm te houden.

http://i90.photobucket.com/albums/k248/flipkoos/DSC00347.jpg
http://i90.photobucket.com/albums/k248/flipkoos/DSC00348.jpg

Hector_Tsolodimos
12 december 2006, 15:24
moet dit nou?
ik kan dit topic alleen wel bijna vullen :D

4 euro japanse ESP strat
40 euro fender vibrochamp verkocht voor 350
200 euro unieke EKO bariton (enige ter wereld voor zover bekend)
60 euro kasuga SG (tokai) op een oldtimerbeurs.
5 euro hohner stringperformer keyboard, verkocht voor 250.




en zo zijn er nog wel meer.
maak je grappen?

almarvk
12 december 2006, 15:25
Hector kent de verhalen van Wietse nog niet. Ik zal er maar voor gaan zitten jongen ;)

Fenndangoband
12 december 2006, 15:37
6 jaar terug heb ik per toeval (want ik wist nog niet zo veel van gitaren... en kennis over waardevolle stukken is nog steeds beperkt) een Fender Telecaster Deluxe van 1973 (originele staat) gekocht voor 400 euro. Ik vond dit toen veel geld voor dat lelijk kakkleurig gitaartje maar ik vond het model, de humbuckers en die stratkop op een tele wel leuk. Gekocht van de vader van een vriend van mij die een heleboel gitaren had en er al jaren niet meer op speelde. Die gitaar heeft een aantal zeer kleine waremarks maar anders ziet ze er (nu ook) nog zo goed als nieuw uit. Het is eigenlijk dezelfde als die Franz Ferdinand dude (Alex Kapranos of zoiets). Je ziet ze ook terug in de clip van "Are you gonne go my way" van Lenny Kravitz... krullebol boy speelt er op (zalige gitarist trouwens). Kan iemand mij een schatting geven van wat deze gitaar nu waard zou zijn... ik heb op het net al gezien dat sommigen ze voor 2500 euro verkopen, alhoewel ik denk dat je goed idioot moet zijn om er zo veel voor te durven vragen.Onderaan een foto... dit is niet de mijne... mijne is in zeer goede staat (geen lakbeschadiging of fretbeschadiging).
http://images.google.fr/imgres?imgurl=http://www.vintage-guitars.se/1973_Fender_Telecaster_Deluxe_399721_front.jpg&imgrefurl=http://www.vintage-guitars.se/1973_Fender_Telecaster_Deluxe_399721.htm&h=649&w=868&sz=476&hl=fr&start=13&tbnid=ErynGjqL-Vx1UM:&tbnh=108&tbnw=145&prev=/images%3Fq%3Dfender%2Btelecaster%2Bdeluxe%2B1973%2 6svnum%3D10%26hl%3Dfr%26lr%3D%26sa%3DN

BamBuFan1
12 december 2006, 15:39
Hector kent de verhalen van Wietse nog niet. Ik zal er maar voor gaan zitten jongen ;)

En mag ik meteen voorstellen om de naam van dit draadje in "Ome Wietse vertelt..." te veranderen?

Fenndangoband
12 december 2006, 15:39
maak je grappen?
Bekijk eens wietse z'n homepage... is de moeite... je mond zal open vallen.

Hector_Tsolodimos
12 december 2006, 15:45
Hector kent de verhalen van Wietse nog niet. Ik zal er maar voor gaan zitten jongen ;)
hehe
+ 52231871 tekens

Hector_Tsolodimos
12 december 2006, 15:56
6 jaar terug heb ik per toeval (want ik wist nog niet zo veel van gitaren... en kennis over waardevolle stukken is nog steeds beperkt) een Fender Telecaster Deluxe van 1973 (originele staat) gekocht voor 400 euro. Ik vond dit toen veel geld voor dat lelijk kakkleurig gitaartje maar ik vond het model, de humbuckers en die stratkop op een tele wel leuk. Gekocht van de vader van een vriend van mij die een heleboel gitaren had en er al jaren niet meer op speelde. Die gitaar heeft een aantal zeer kleine waremarks maar anders ziet ze er (nu ook) nog zo goed als nieuw uit. Het is eigenlijk dezelfde als die Franz Ferdinand dude (Alex Kapranos of zoiets). Je ziet ze ook terug in de clip van "Are you gonne go my way" van Lenny Kravitz... krullebol boy speelt er op (zalige gitarist trouwens). Kan iemand mij een schatting geven van wat deze gitaar nu waard zou zijn... ik heb op het net al gezien dat sommigen ze voor 2500 euro verkopen, alhoewel ik denk dat je goed idioot moet zijn om er zo veel voor te durven vragen.Onderaan een foto... dit is niet de mijne... mijne is in zeer goede staat (geen lakbeschadiging of fretbeschadiging).
http://images.google.fr/imgres?imgurl=http://www.vintage-guitars.se/1973_Fender_Telecaster_Deluxe_399721_front.jpg&imgrefurl=http://www.vintage-guitars.se/1973_Fender_Telecaster_Deluxe_399721.htm&h=649&w=868&sz=476&hl=fr&start=13&tbnid=ErynGjqL-Vx1UM:&tbnh=108&tbnw=145&prev=/images%3Fq%3Dfender%2Btelecaster%2Bdeluxe%2B1973%2 6svnum%3D10%26hl%3Dfr%26lr%3D%26sa%3DN
coole gitaar! maar hoe krijg je het voor elkaar om hem in eerste instantie niet zo mooi te vinden!? (toen)

Fenndangoband
12 december 2006, 16:04
coole gitaar! maar hoe krijg je het voor elkaar om hem in eerste instantie niet zo mooi te vinden!? (toen)
Alvasy bedankt voor compliment.
OK... in mijn haast (aangezien ik op het werk zit en alles stiekem moet doen) ben ik dat er vergeten bij te vermelden... eerst en vooral... nu ben ik verliefd op dit gitaartje en zou dit schatje nooit weg doen. Waarom ik deze zo lelijk vond... tja... bruin is nooit echt mijn favoriete kleur geweest en zal het waarschijnlijk ook nooit zijn. Natuurlijk alles in zijn context bekeken vind ik ook dat deze gitaar geen andere kleur zou mogen hebben. Laat ons zeggen... ik was net beginnen spelen (ok... toen al 2 jaar) en mijn ogen waren vooral gericht op die fonkelnieuwe plankjes met van die "dandy" kleurtjes... laat ons zeggen een beginnersfout :) en had toen nog een slechte smaak... sorry for that. Het model, humbuckers en stratkop hadden me overhaald. Ze speelt zalig... de sound is te gek en is mijn oldtimer in mijn collectie... ze wordt behandeld met liefde :hippie:

tabmaniac
12 december 2006, 16:21
een jongen (basgitarist van My Own Mess)) kocht zijn Fender bass voor 20 euro op de markt




dat wil ik ook..

frekie
12 december 2006, 16:23
Ik heb ooit 1 X een Ibanez Artist gezien op de rommelmarkt, was niet mooi maar hoefde dan ook maar 100 euro te kosten. Maar die had ik niet bij me en je kon daar nergens pinnen :sneaky:
Ik zoek meestal naar grammofoon platen en vintage hifi, vind nog genoeg van mijn gading. Gitarenspul heeft zich verplaatst naar het WWW. En ook daar worden de vraagprijzen voor oud spul nu toch wel hoog vind ik. Steeds meer productie komt uit China, ook versterkers van merken als LC, Vox, Peavey voor nieuwprijzen waar je 2dehands geen buizenspul voor kan kopen. Met de gitaren hetzelfde eigenlijk.

koennie
12 december 2006, 18:37
doetie t nu wel?

25 e'tjes is niet duur toch? :p

http://i129.photobucket.com/albums/p229/koennie_album/gitaar021.jpg

wietse
12 december 2006, 19:08
koopje zo'n mooie EKO indy bas voor dat geld, lekkere dunne hals zeker?
dat zat er tenminste op de EKO kiwi bas die ik heb gehad kocht die voor 60 euro (geloof ik) en verkocht voor 220.
wat kopen via internet aangaat vind ik m'n el maya toch nog steeds de klapper dit jaar, 100 euro met koffer, dingen doen normaal een 500 euro minimaal.

Dirkdewaard
12 december 2006, 19:13
Ik heb eens een oude Ibanez Musician bas gekocht voor 70 euro.
Alle lak en active elektronika was eruit gehaald.
Niet een super goede prijs maar een GENIALE gitaar.
Later verkocht en vele Fenders gehad allemaal van voor 1975.
Nu heb ik geen bas meer, voor mij was die oude Ibanez perfect.

Dus, herken je deze gitaar? Verkoop hem aan mij!!! :)

Brammibal
12 december 2006, 20:40
Dat bas sg'tje is echt prachtig!

schwalbe
12 december 2006, 21:31
Ik heb eens een oude Ibanez Musician bas gekocht voor 70 euro.
Alle lak en active elektronika was eruit gehaald.
Niet een super goede prijs maar een GENIALE gitaar.
Later verkocht en vele Fenders gehad allemaal van voor 1975.
Nu heb ik geen bas meer, voor mij was die oude Ibanez perfect.

Dus, herken je deze gitaar? Verkoop hem aan mij!!! :)


Eh..... dat klinkt alsof het over mijn bas gaat....en helaas, die verkoop ik niet aan je terug. Ik kocht hem voor 200,- van iemand en die vertelde me dat hij van iemand uit Alkmaar was gewest dus het moet de ex-jouwe haast wel zijn.

Dirkdewaard
12 december 2006, 21:43
HAHA wat een toeval! Dat was ik! Bevalt ie?
Geniet er maar van! Gelukkig ben ik gitarist.
200 was een zeer goede prijs voor een super bas.

schwalbe
12 december 2006, 21:49
Bevalt uitstekend; heb er nog een serie-parallel schakeling in laten zetten en daar werd hij nog beter van. Super halsje!
http://www.deanguitars.com/userpics/lib5/musicianvoor.jpg

Dirkdewaard
12 december 2006, 21:56
Bedankt voor de foto! :hippie:
Klopt die hals is super! De actie was ook perfect voor mij als gitarist.
Maar ja dan zijn er weer andere dingen die je wilt kopen........

interessander
12 december 2006, 21:57
Ik kwam een fender twin reverb op zolder tegen bij vrienden van mn ouders en ik mocht hem in bruikleen, later gekocht voor 100 gulden!
Verder nog een ibanez STL super tube in perfecte staat voor 15 euro en
een sennheiser MD21 microfoon voor 2 euro.

olaf reijnders
12 december 2006, 21:59
HAHA wat een toeval! Dat was ik! Bevalt ie?
Geniet er maar van! Gelukkig ben ik gitarist.
200 was een zeer goede prijs voor een super bas.

Hier staat nog een gave Musician. (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-bas/59673450-ibanez-musician-basgitaar.html%3Frotid%3D5026-29028-4128-37) Is het zo een?

Ik heb zelf 2x een vette mazzel gehad. Een keer heb ik een lefty 8 snarige Rikkers gekocht voor €199,-. Zag er heel slecht uit en ik heb daarom hem helemaal gestript van zijn lak. Er kwam een pracht bas onder de lak vandaan. De puntjes op de i heeft Rikkers gedaan voor €135,- dus in zijn geheel kostte deze bas mij €334,-. Weer verkocht voor €700,-.

Onlangs nog op de online veiling een Tokai Jazz Sound gekocht voor €214,-. Weer verkocht voor €500,-. Dit was beter dan die hierboven want meer dan hem ophalen, advertenties plaatsen en foto's maken hoefde ik niet.

De eerste voorbeeld (met de Rikkers) laat al zien dat er nog steeds mensen zijn die geen ballen verstand hebben van waarde van (bas)gitaren.

sinneD
12 december 2006, 22:06
De aankoop die voor mij toch wel het meest erge is geweest (dit jaar nog gedaan in de zomer) is de volgende:

Voor 200 euries een originele Fender Bassman 50 (SF) + originele speakercab met 2x 15" en daarbij nog als extra kreeg ik van de goeie man een uitermate degelijke zelfbouw cab met 1x 18" speaker.

Beste aankoop die ik tot nu toe gemaakt heb binnen muziekaanschaffen volgensmij (naast het feit dat me squier custom tele ook rete goed klinkt(not kidding) voor 250 euro).

Flipkoos
11 januari 2007, 22:33
Ha! Weer een leuke aankoop gedaan via marktplaats:

Een Samick LW015 acoustische gitaar. Hij was volgens mij splintertjesnieuw, het folie zat nog op de slagplaat, geen krasje op de kast, kaarsrechte hals en goede actie, geen buzz.
Alleen de headstock was gebroken geweest, maar is weer prima vastgelijmd.
Nieuwe snaren erop gezet en het ding klinkt weer als een tiet. Geen topgitaar, beslist niet, maar errug leuk voor erbij!
De prijs?
15 euro!!!
Echt een mazzeltje volgens mij!

Peter

roelof66
11 januari 2007, 22:59
een grijze london city top + 4x12 kast voor 10 Euro
toen ik hem in de auto gooide zei die gast " voor een glaasje bier had je hem
ook wel mee kunnen nemen.
daar zakt je broek toch van af !

Luke-wannabe
11 januari 2007, 23:20
coole gitaar! maar hoe krijg je het voor elkaar om hem in eerste instantie niet zo mooi te vinden!? (toen)
Geinteresserd :P (check sig)

robthg1
17 september 2007, 09:41
Via marktplaats (Ja het is nog mogelijk!) een acoustische western van London City gekocht voor €50!

Was helemaal nieuw in de kartonnen doos met het folie nog op de hals. Nieuwwaarde van de gitaar ligt rond de €400-€500. De vrouw waarvan ik de gitaar had gekocht vertelde dat hun de gitaar als verjaardagscadeau hadden gekregen. Hij lag al meer dan een half jaar in de kast.

De gitaar stond zelf al meer dan een maand op marktplaats met een bieding van €65. Ik kwam, zag en overwon de gitaar met afdingen voor €50 (en speelt heerlijk).

Ibanez RuleZ
17 september 2007, 19:22
wat ik me afvraag: hebben mensen geen gewetensbezwaar bij het op een dergelijke manier verkrijgen van mooie dingen? ik zou serieus bij zoiets als de post boven me daar niet OK mee zijn. vind het niet echt ethisch.

en dit is niet omdat ik het mensen niet gun (om te voorkomen dat dit als een zuurpruim post wordt gezien, want zo is het echt gewoon niet bedoeld)

Harrald

interessander
17 september 2007, 20:08
Ik heb er erlijk gezegd geen problemen mee en aangaande ethische bezwaren lijken me er belangrijkere dingen om je zorgen over te maken.

cas121
17 september 2007, 20:08
een grijze london city top + 4x12 kast voor 10 Euro


Das wel heel netjes, Ik was al blij met mn grijze LC top voor 130!

Orgasmocaster
17 september 2007, 20:34
Ik heb dr geen problemen mee om oplichters op te lichten..zoals Pawnshops:

een paar voorbeelden van mijn koopjes:

- '96 Washburn USA Custom shop Bantam XB925 Bas met Bartolinis voor $120!
- Heartfield Talon I voor $65
- Fretless Ibanez Bass $100
- vroeg '90s Mexican Strat $75

en op Rommelmarkten:

- '90 RG 550 voor $60
- Made in USA set neck Schecter $50

robthg1
17 september 2007, 22:01
wat ik me afvraag: hebben mensen geen gewetensbezwaar bij het op een dergelijke manier verkrijgen van mooie dingen? ik zou serieus bij zoiets als de post boven me daar niet OK mee zijn. vind het niet echt ethisch.

en dit is niet omdat ik het mensen niet gun (om te voorkomen dat dit als een zuurpruim post wordt gezien, want zo is het echt gewoon niet bedoeld)

Harrald

Bij mij geen gewetensbezwaar hoor. De advertentie stond als: London city gitaar. Verder geen enkele info over het type of serienummer. Toen ik thuis kwam heb ik op internet een zoektocht gedaan, en wat blijkt: de nieuwwaarde is vele malen hoger dan de aankoopwaarde. Tja, als je daar gewetensbezwaren van krijgt kon je natuurlijk contact opnemen met de verkoper en extra geld geven. Maar dat laat ik aan jou over.

Ik vermoed dat als het type nummer en serienummer bij de advertentie vermeld stonden, de gitaar vele malen sneller en duurder was verkocht.

Dirk_Hendrik
17 september 2007, 22:17
wat ik me afvraag: hebben mensen geen gewetensbezwaar bij het op een dergelijke manier verkrijgen van mooie dingen? ik zou serieus bij zoiets als de post boven me daar niet OK mee zijn. vind het niet echt ethisch.

en dit is niet omdat ik het mensen niet gun (om te voorkomen dat dit als een zuurpruim post wordt gezien, want zo is het echt gewoon niet bedoeld)

Harrald

Ik begrijp je helemaal Harrald..

eigenlijk sinds ik mezelf hetzelde afvroeg, een Ibanes AD9 delay voor 20 euro op MP gooide en eens ging kijken wat er zou gaan gebeuren.

Biedoorlog... zowel op MP zelf als in m'n mailbox. Absoluut drama. Gekkenhuis. Mensen die nog steeds "hey ik bied je je 20 euro en kom zometeen langs hoor !" mailden terwijl de MP counter al op 80 stond... maar niemand die ook maar één moment op het idee kwam om eens te suggereren dat de vraagprijs misschien wat laag was.

Ik gun iedereen een mooie deal maar heb soms het gevoel dat veel mensen geen enkele scrupule hebben (en dus behoorlijk over de rug van onwetendheid van een ander gaan) als het gaat om het bemachtigen van die mooie deal.

en noem me een einzelganger... maar ik houd daar niet zo van.

Kim Wilson
18 september 2007, 08:16
Ach, superdeal misschien niet, maar wel goeie handel. Ik had mijn zinnen gezet op een Ibanez Artcore. En binnen korte tijd vond iki er 1 op Marktplaats. Redelijk in de buurt ook nog (Emmen). Ding was nog als nieuw, echt bijkans niet gebruikt. Was wel een paar jaartjes oud, maar dat kun je absoluut niet zien. Er zit 1 miniem krasje op de achterkant. Hij speelt echt heerlijk. Zat een mooie hardshell case bij, en ik mocht hem meenemen voor 250 euro.

Flipkoos
18 september 2007, 08:30
en noem me een einzelganger... maar ik houd daar niet zo van.

Wie is dan gek...degene die z'n spul voor een belachelijk lage prijs op MP zet, of degene die bied? Geef hem eens ongelijk. Ik hoop regelmatig op mensen die er eigenlijk niet zo veel verstand van hebben en de rommel daarom goedkoop weg doen. Laat ze zich dan eerst maar even op de hoogte stellen van de huidige prijzen voordat ze iets te koop aanbieden. Als ze zichzelf niet de moeite gunnen om even te kijken voor welke prijs dingen normaal weggaan (ook dat kan eenvoudig op MP, speurders of dat srt. sites all over the world), maar direct te koop zetten, dan heb ik daar absoluut geen medelijden mee. Direct reageren! Sterker nog, ethisch gezien vind ik het veel erger dat je iets goedkoop op MP aanbied, alleen maar om te kijken of er op gereageerd wordt!! Daar heb ik moeite mee.

Kim Wilson
18 september 2007, 08:32
Nou, het is wel opmerkelijk hoe men er als bloedhonden opduikt als iets ver onder de prijs te koop staat.

En de actie van D-H niet ethisch? Leg dat eens uit? Op wat voor manier heb je daar moeite mee?

wietse
18 september 2007, 08:41
wat ik me afvraag: hebben mensen geen gewetensbezwaar bij het op een dergelijke manier verkrijgen van mooie dingen?



helemaal niet, weet niet hoe snel ik er bij moet zijn, mensen kunnen tegenwoordig via internet alles opzoewken en een aardig idee van de gangbare prijs hebben dus eigen schuld dikke bult.
die elmaya voor 100 euro van me ook, stond een advertentie van "mooie beginners gitaar 100 euro" ik mailen en kreeg gelijk de reactie van kom hem maar halen, hadden ze geduld gehad dan hadden ze er veel meer voor gekregen.
dingen deden toen rond de 500 euro en momenteel is er vooral in engeland een hype gaande om deze modellen, en doen daar snel 1500 pond tegenwoordig.
dus een verdomd goede investering, en als op een rommelmarkt iemand een gitaar verkoopt voor een zacht prijsje dan zit ik er ook helemaal niet mee, vrienden van me maak ik dan nog wel eens wakker, maar handelaars niet, die hebben hem zelf nog veel goedkoper bemachtigd.

glacius
18 september 2007, 08:55
ontopic : heb eens een diamond sg gekocht met een wah pedaal en een kabel voor 50 gulden !

Flipkoos
18 september 2007, 09:06
Nou, het is wel opmerkelijk hoe men er als bloedhonden opduikt als iets ver onder de prijs te koop staat.

En de actie van D-H niet ethisch? Leg dat eens uit? Op wat voor manier heb je daar moeite mee?

Nou gewoon, dat je dingen te koop aanbied terwijl je ze niet te koop aanbied. Ik heb er verder zelf geen moeite mee, maar als je het hebt over bezwaren en over ethisch/onethisch dan vind ik dat minstens zo erg...
Voor hetzelfde geld was DH een loser geweest die echt niet wist wat die dingen kosten...dan had je als bloedhond mooi mazzel gehad.

Vergelijk het met vroegah...toen wij altijd stuivers en dubbeltjes tussen de brugpiepers wierpen en dan stonden te kijken hoe ze er als wolven op afsprongen... :satisfie: Heb ik die bruggers nooit kwalijk genomen...mezelf wel haha

Kim Wilson
18 september 2007, 09:10
Nou gewoon, dat je dingen te koop aanbied terwijl je ze niet te koop aanbied. Ik heb er verder zelf geen moeite mee, maar als je het hebt over bezwaren en over ethisch/onethisch dan vind ik dat minstens zo erg...
Voor hetzelfde geld was DH een loser geweest die echt niet wist wat die dingen kosten...dan had je als bloedhond mooi mazzel gehad.

...
Er staat niet dat hij hem niet te koop aanbood. Volgens mij heeft D-H hem wel echt in de verkoop gegooid, maar voor het uitlokken van reacties een hele lage vraagprijs aangehouden. Dat maakt het verhaal toch wel wat anders, of niet? :)

Kaboemba
18 september 2007, 09:18
Ik begrijp je helemaal Harrald..

eigenlijk sinds ik mezelf hetzelde afvroeg, een Ibanes AD9 delay voor 20 euro op MP gooide en eens ging kijken wat er zou gaan gebeuren.

Biedoorlog... zowel op MP zelf als in m'n mailbox. Absoluut drama. Gekkenhuis. Mensen die nog steeds "hey ik bied je je 20 euro en kom zometeen langs hoor !" mailden terwijl de MP counter al op 80 stond... maar niemand die ook maar één moment op het idee kwam om eens te suggereren dat de vraagprijs misschien wat laag was.

Ik gun iedereen een mooie deal maar heb soms het gevoel dat veel mensen geen enkele scrupule hebben (en dus behoorlijk over de rug van onwetendheid van een ander gaan) als het gaat om het bemachtigen van die mooie deal.

en noem me een einzelganger... maar ik houd daar niet zo van.


Wat een geleuter (sorry mijn mening) je kan het ook omdraaien, iemand die iets verkoopt maar zelf niet de moeite neemt om te kijken wat en hoeveel het waard is laat zelf dat geld liggen.
Met alle mogelijkheden van internet kan IEDEREEN dat makkelijk nagaan.

Okee dat er sukkels zijn die denken dat als ze 20 euro geven terwijl hij ondertussen al op 80 staat is wat anders.

Jouw actie maakt marktplaats misschien nog wel meer kapot (als het dat al niet is) dan mensen die voor een koopje gaan.
Er zitten al zat losers die op allerlei manieren het bieden en verkopen naar de klote helpen.

Enne nog ff over de london city western, die was echt niet voor heel veel meer weggegaan, tis een london city en die is 2ehands geen donder waard.

Flipkoos
18 september 2007, 09:21
Er staat niet dat hij hem niet te koop aanbood. Volgens mij heeft D-H hem wel echt in de verkoop gegooid, maar voor het uitlokken van reacties een hele lage vraagprijs aangehouden. Dat maakt het verhaal toch wel wat anders, of niet? :)

Ja klopt...maar deze zin lezende:

"eigenlijk sinds ik mezelf hetzelde afvroeg, een Ibanes AD9 delay voor 20 euro op MP gooide en eens ging kijken wat er zou gaan gebeuren."

stelde ik me voor dat Dh zijn Ibanezpedaal op MP gooide slechts om te kijken wat er ging gebeuren.

Maar als jou bewering waar is, is het idd een ander verhaal :satisfie:

Ibanez RuleZ
18 september 2007, 09:44
Wat een geleuter (sorry mijn mening) je kan het ook omdraaien, iemand die iets verkoopt maar zelf niet de moeite neemt om te kijken wat en hoeveel het waard is laat zelf dat geld liggen.
Met alle mogelijkheden van internet kan IEDEREEN dat makkelijk nagaan.


jouw voorbeeld met die LC gitaar was gewoon een voorbeeld van wat ik bedoelde, niet het enige voorbeeld. die ESP van 4 euri of die RG550 van 60 vind ik grotere voorbeelden daarvan.


het leuke is met je bovenstaande opmerking dat je de verantwoordelijkheid ervan bij iemand anders neerlegt, terwijl ik mensen juist op hun eigen verantwoordelijkheid wil attenderen. een beter milieu begint bij jezelf en niet bij de verkoper.

iets op bijvoorbeeld 60% van de werkelijke waarde kopen vind ik in dit licht ook wat anders dan iets voor 10 of 20% ervan kopen. MI is dat eerste mazzel, dat tweede onethisch.

Harrald

AutoStatic
18 september 2007, 09:47
Wat een geleuter (sorry mijn mening) je kan het ook omdraaien, iemand die iets verkoopt maar zelf niet de moeite neemt om te kijken wat en hoeveel het waard is laat zelf dat geld liggen.
Met alle mogelijkheden van internet kan IEDEREEN dat makkelijk nagaan.

Okee dat er sukkels zijn die denken dat als ze 20 euro geven terwijl hij ondertussen al op 80 staat is wat anders.

Jouw actie maakt marktplaats misschien nog wel meer kapot (als het dat al niet is) dan mensen die voor een koopje gaan.
Er zitten al zat losers die op allerlei manieren het bieden en verkopen naar de klote helpen.

Enne nog ff over de london city western, die was echt niet voor heel veel meer weggegaan, tis een london city en die is 2ehands geen donder waard.Jullie hebben beiden een punt en ik zou wat betreft de verkoper hetzelfde zeggen als Kaboemba, als je iets op MP kan zetten via internet kun je ook via een zoekmachine vrij snel te weten komen wat het eventueel op zou kunnen brengen. En MP zelf, blijkt wel dat de bied-optie niet werkt. Biedingen zijn niet bindend, je hebt er geen bal aan.
Maar dat MP kapot wordt gemaakt door acties zoals die van D_H ben ik het niet eens. Als D_H die AD9 voor 20 wil aanbieden dan is dat zijn goed recht. Dat er vervolgens koopjesjagers op springen is dan lekker zijn probleem ;) Ik denk dat D_H er zelf meer last heeft van gehad dan MP. Trouwens, 20 vind ik nog veel. Een vriend van mij heeft ooit een AD9 weten te bemachtigen voor een tientje ofzo van de plaatselijke muziekschool. Sometimes ignorance is bliss...

Kaboemba
18 september 2007, 09:52
Ik ging er vanuit dat D_H hem niet wilde verkopen maar iets wilde bewijzen.

eazy G
18 september 2007, 10:48
het leuke is met je bovenstaande opmerking dat je de verantwoordelijkheid ervan bij iemand anders neerlegt, terwijl ik mensen juist op hun eigen verantwoordelijkheid wil attenderen. een beter milieu begint bij jezelf en niet bij de verkoper.

iets op bijvoorbeeld 60% van de werkelijke waarde kopen vind ik in dit licht ook wat anders dan iets voor 10 of 20% ervan kopen. MI is dat eerste mazzel, dat tweede onethisch.
Harrald

Man man wat triest!! je moet de dingen niet omdraaien natuurlijk.
Het begint bij de verantwoordelijkheid van de verkoper.
De koper heeft geen enkele verantwoordelijkheid tegenover de verkoper en zijn handel. De verkoper noemt een prijs, thats it.

hoe denk je dat bv een antiekhandelaar werkt??
ook onethisch zeker?

Ibanez RuleZ
18 september 2007, 11:27
Man man wat triest!! je moet de dingen niet omdraaien natuurlijk.

hoe denk je dat bv een antiekhandelaar werkt??
ook onethisch zeker?

joh, als je niet wil snappen wat ik bedoel, waarom reageer je dan?

ik draai niets om, ik wil mensen er alleen bewust van maken dat verantwoordelijkheid niet iets is wat je alleen voor jezelf neemt, maar iets is waarbij je ook de ander in de gaten moet houden. als je dat niet begrijpt, dan kan je vragen wat ik bedoel, maar ga me niet triest noemen. beter zou dan zijn om niet te reageren.

en ja, ik vind dat ook onethisch.

Harrald

Nobler
18 september 2007, 11:46
Mijn superkoop (ik heb het verhaal al vaker verteld) een Vox AC30 die later op 1964 kon worden gedateerd voor fl. 125,- in 1980. Dat zou nu ongeveer 60 euro zijn, maar het is dan ook wel bijna 30 jaar geleden.

Hij zag er overigens niet best uit. Grillecloth ontbrak, net als handvaten, er zaten geen originele speakers in (dat zouden Blue Alnico's geweest zijn!), wel vreselijke HiFi speakers, waarvan één met een kapotte conus en de andere met een piepschuim conus. Bovendien liepen er in de uitdragerszaak waar ik hem vond twee herders los rond, die de kast be-urineerd hadden en als cadeautje zelfs een drol in de kast hadden achtergelaten!!! Het heeft toch zeker 20 jaar geduurd voor hij niet meer naar een toilet stonk als hij warm werd. Er was ook in de versterker gerotzooid omdat hij door een radiopiraat als draaitafelversterker zou zijn gebruikt. Inmiddels zitten er Greenbacks in en is wordt hij weer electronisch in tiptop conditie gehouden. Als Grillcloth heb ik er meteen een stuk zwarte vitrage voor geniet wat er nu nog voor zit. Wel heb ik inmiddels nieuwe grillcloth en handvaten in bestelling.

eazy G
18 september 2007, 11:47
joh, als je niet wil snappen wat ik bedoel, waarom reageer je dan?

ik draai niets om, ik wil mensen er alleen bewust van maken dat verantwoordelijkheid niet iets is wat je alleen voor jezelf neemt, maar iets is waarbij je ook de ander in de gaten moet houden. als je dat niet begrijpt, dan kan je vragen wat ik bedoel, maar ga me niet triest noemen. beter zou dan zijn om niet te reageren.

en ja, ik vind dat ook onethisch.

Harrald

Ik vind jou niet triest maar vind je mening triest. je hebt al meerdere keren uitgelegd wat je bedoelt, dat hoef ik niet nog eens aan je te vragen.
Zoals een beter milieu begint bij jezelf... heeft iedereen die wat wil verkopen zelf de verantwoordelijkheid over hoe, waar en voor welk bedrag hij verkoopt!
Dus nu niet weer omdraaien, he!

Nogmaals de vraag:
hoe denk je dat bv een antiekhandelaar werkt??
ook onethisch zeker?

manu
18 september 2007, 11:51
1x dean ZX in voor 35 euro..
1x Richwood Les paul (witte custom)beneden de 50 eurie...

bij de richwood zat de folie zelf nog op de pickguard en dergelijke...
wist waarschijnlijk geeneens dat er folie op zat :p ...

verders een 2de H&K Warp7 voor 150 euro wederom via marktplaats..

de 2 gitaren op marktplaats...en oooow wat ben ik toch evil...bij niets wetende
mensen vandaan gehaalt die geld nodig hadden voor merch bij concerten...

tja..dan kan ik gewoon niet nee zeggen...

Ibanez RuleZ
18 september 2007, 12:28
Ik vind jou niet triest maar vind je mening triest. je hebt al meerdere keren uitgelegd wat je bedoelt, dat hoef ik niet nog eens aan je te vragen.
Zoals een beter milieu begint bij jezelf... heeft iedereen die wat wil verkopen zelf de verantwoordelijkheid over hoe, waar en voor welk bedrag hij verkoopt!
Dus nu niet weer omdraaien, he!

Nogmaals de vraag:
hoe denk je dat bv een antiekhandelaar werkt??
ook onethisch zeker?

beter lezen: zie onderkant van de post.

btw... mijn mening is minstens even niet triest als die van jou.

H.

B_2_the_a
18 september 2007, 12:40
200 euro unieke EKO bariton (enige ter wereld voor zover bekend)

volgens mij niet hoor,
heb er laatst eentje in me handen gehad op me oude werk, afstelbeurtje..

Damn, erg mooi gitaartje!

Swaag
18 september 2007, 12:59
Ik heb dus o.a. een Eko Sebring. Op een rommelmarkt in de jaren 90 gekocht voor een rijksdaalder. Vraagprijs was 10 gulden, maar er zaten maar 4 snaren op, dus afdingen hè.. Ik vraag mij soms wel een af wat dat nu waard is.

almarvk
18 september 2007, 13:49
En nu aub lief doen tegen elkaar. Deze vete vecht je maar via PM uit. De volgende kansloze posts verwijder ik en daarbij krijg je dan een nominatie voor forumvakantie.

B_2_the_a
18 september 2007, 14:01
hihi
Forumvakantie!

OVerigens zelf voor 2 tientjes een ce-1 gescoord op een rommelmarkt, hij werkte niet goed (oftewel 1 draadje was los), maar het was niet mijn ding dus voor de gemiddelde marktplaatsprijs verkocht (Weet even niet zo 123 hoeveel het was maar in iedergeval meer dan die 20 gulden :P)

Nobler
18 september 2007, 14:06
Even off topic over de moraal van iets erg goedkoop kunnen kopen. Natuurlijk vind ik dat er wat normen en waarden moeten meespelen, maar het hangt natuurlijk volledig van de omstandigheden af. Enkele voorbeelden:
1. Iemand biedt op een rommelmarkt een oude Egmond met kromme nek en verroeste hardware aan voor een paar euro. Laten liggen? Nee, want vrijwel niemand geeft er meer voor.
2. Iemand heeft in een kortstondige vlaag van enthousiasme een budgetgitaar gekocht voor 100 euro en biedt die een paar weken later aan voor de helft omdat hij een nieuwe bevlieging heeft. Laten liggen? Nee, waarom zou je dat soort mensen tegen zichzelf beschermen en het is in absolute zin nauwelijks prijsverschil.
3. Op de kindermarkt biedt een jongen een USA Fender Strat aan en vertelt dat hij niets van de gitaar weet omdat die van zijn vader is en die op vakantie is. Hij wil hem wel verkopen voor 10 euro. Doen? Nee, want je mag er van uitgaan dat dit niet de bedoeling van zijn vader is, en ik zou ook niet doorlopen, want dan koopt iemand anders hem. Zeg de jongen dat het een kostbare gitaar is en dat zijn vader vast niet wil dat hij die verkoopt. Zo behoedt je hem waarschijnlijk voor de toorn van zijn vader.
4. Een moeder van een vage vriend van je is in tranen omdat haar enige zoon onlangs, enkele maanden na zijn vader, bij een verkeersongeval om het leven is gekomen. Je brengt haar een bezoekje om zogenaamd je medeleven te betonen, maar in feite om een bod uit te brengen op zijn LP uit 1959. Je zegt dat je 'dat oude ding' wel 250 euro wil geven zodat zij er vanaf is. Doen? Nee, natuurlijk, dat is echt amoreel.
5. Maar, stel dat het de moeder van je beste vriend is en ze zegt uit zichzelf dat ze weet dat het een waardevolle gitaar is, maar ze wil dat hij naar een goed huis gaat, naar jou dus, en ze wil er niets voor hebben of maar een symbolisch bedrag omdat ze weet dat jij het anders niet kunt betalen. Doen? Ja natuurlijk.
6. Iemand heeft nog een Gibson SG uit de jaren '70. Hij biedt hem te koop aan, stellende dat het een duur merk is en hij er daarom wel 250 euro voor wil hebben. Doen? Ja vind ik, als je de vraagrpijs biedt altijd. Hij had zelf kunnen informeren wat de gitaar waard was.
7. Iemand biedt een gewilde kopie, een Tokai of Burny aan voor 250 euro, denkend dat het een goedkoop ding is. Doen? Ja vind ik, het is ook weer geen belachelijk laag bedrag en ook hier had hij zich kunnen laten informeren.
8. Je kunt een strat uit de jaren '70 kopen voor een paar honderd euro, maar er ontbreken allerlei dingen en de afstelling is volledig naar de maan. Doen: ik vind weer van wel, want je moet er van alles aan laten doen om hem weer goed te krijgen.
9. Er wordt een gitaar aangeboden zonder veel informatie op Marktplaats voor 100 euro. Omdat het in je buurt is ga je kijken. Het blijkt waarempel een mooie oude Gibson te zijn. Biedt je de vraagprijs zonder te onderhandelen en ga je met de buit naar huis? Nee, in zo'n geval vind ik echt dat je moet vragen of ze wel weten dat de gitaar zonder twijfel veel meer waard is. Waarschijnlijk wordt je het toch nog eens over een prijs waardoor zij zich niet bedonderd voelen.
10. Je ziet op de rommelmarkt tussen de troep bij een kraam een gitaarkoffer liggen. Je doet hem open en er blijkt een gave Rickenbacker in te zitten. Je eerste vraag aan de verkoper laat al zien dat die niet weet waar het om gaat en dat hij denkt dat het om goedkope Duitse of Italiaanse rommel gaat. Hij vraagt je een bod te doen. Biedt je 50 euro? Nee, ik vind niet dat je dat kan maken en dat je moet zeggen dat de gitaar meer waard is, maar dat je zelf ook niet weet wat hij waard is, maar als jij hem 500 waard vind en je dat kunt betalen en hij vindt het prima: OK, ook al blijkt de gitaar later 2500 euro waard.

De moraal is dat het helemaal van de omstandigheden afhangt. Over het algemeen is het de verkoper die de koper bedondert, dus het zal niet vaak voorkomen dat het anders is. Overigens is het juridisch zo (de standaarduitspraak hierover staat bekend als "De Kantharis van Stevensweert') dat als iemand jou iets voor weinig verkoopt waarvan hij niet wist dat het zeer waardevol was, terwijl later blijkt dat het dat wel was, dat de verkoper de koop dan kan ontbinden en óf alsnog een passende koopprijs óf het voorwerp terug kan eisen.

Kaboemba
18 september 2007, 14:17
*bericht verwijderd*

He eazy doe je naam is ff eer aan, en die vraag was ook al beantwoord.

eazy G
18 september 2007, 14:46
Een forumvakantie....?
Mmmm...misschien niet zo'n slecht idee!

eazy G
18 september 2007, 14:49
bericht verwijderd.. hehe
was dat berichtje TE heftig dan?
Iedereen is hier wel snel gepikeerd, moet ik zeggen..
Als ik dat dan nog mag zeggen?

almarvk
18 september 2007, 14:51
Reactie op een actie van een moderator graag doen via PM en niet via het forum.

Kaboemba
18 september 2007, 15:01
Als er 1 forum is waar men niet snel gepikeerd is dan is het hier wel.

Yannicks
18 september 2007, 15:21
Even off topic over de moraal van iets erg goedkoop kunnen kopen. Natuurlijk vind ik dat er wat normen en waarden moeten meespelen, maar het hangt natuurlijk volledig van de omstandigheden af. Enkele voorbeelden:
1. Iemand biedt op een rommelmarkt een oude Egmond met kromme nek en verroeste hardware aan voor een paar euro. Laten liggen? Nee, want vrijwel niemand geeft er meer voor.
2. Iemand heeft in een kortstondige vlaag van enthousiasme een budgetgitaar gekocht voor 100 euro en biedt die een paar weken later aan voor de helft omdat hij een nieuwe bevlieging heeft. Laten liggen? Nee, waarom zou je dat soort mensen tegen zichzelf beschermen en het is in absolute zin nauwelijks prijsverschil.
3. Op de kindermarkt biedt een jongen een USA Fender Strat aan en vertelt dat hij niets van de gitaar weet omdat die van zijn vader is en die op vakantie is. Hij wil hem wel verkopen voor 10 euro. Doen? Nee, want je mag er van uitgaan dat dit niet de bedoeling van zijn vader is, en ik zou ook niet doorlopen, want dan koopt iemand anders hem. Zeg de jongen dat het een kostbare gitaar is en dat zijn vader vast niet wil dat hij die verkoopt. Zo behoedt je hem waarschijnlijk voor de toorn van zijn vader.
4. Een moeder van een vage vriend van je is in tranen omdat haar enige zoon onlangs, enkele maanden na zijn vader, bij een verkeersongeval om het leven is gekomen. Je brengt haar een bezoekje om zogenaamd je medeleven te betonen, maar in feite om een bod uit te brengen op zijn LP uit 1959. Je zegt dat je 'dat oude ding' wel 250 euro wil geven zodat zij er vanaf is. Doen? Nee, natuurlijk, dat is echt amoreel.
5. Maar, stel dat het de moeder van je beste vriend is en ze zegt uit zichzelf dat ze weet dat het een waardevolle gitaar is, maar ze wil dat hij naar een goed huis gaat, naar jou dus, en ze wil er niets voor hebben of maar een symbolisch bedrag omdat ze weet dat jij het anders niet kunt betalen. Doen? Ja natuurlijk.
6. Iemand heeft nog een Gibson SG uit de jaren '70. Hij biedt hem te koop aan, stellende dat het een duur merk is en hij er daarom wel 250 euro voor wil hebben. Doen? Ja vind ik, als je de vraagrpijs biedt altijd. Hij had zelf kunnen informeren wat de gitaar waard was.
7. Iemand biedt een gewilde kopie, een Tokai of Burny aan voor 250 euro, denkend dat het een goedkoop ding is. Doen? Ja vind ik, het is ook weer geen belachelijk laag bedrag en ook hier had hij zich kunnen laten informeren.
8. Je kunt een strat uit de jaren '70 kopen voor een paar honderd euro, maar er ontbreken allerlei dingen en de afstelling is volledig naar de maan. Doen: ik vind weer van wel, want je moet er van alles aan laten doen om hem weer goed te krijgen.
9. Er wordt een gitaar aangeboden zonder veel informatie op Marktplaats voor 100 euro. Omdat het in je buurt is ga je kijken. Het blijkt waarempel een mooie oude Gibson te zijn. Biedt je de vraagprijs zonder te onderhandelen en ga je met de buit naar huis? Nee, in zo'n geval vind ik echt dat je moet vragen of ze wel weten dat de gitaar zonder twijfel veel meer waard is. Waarschijnlijk wordt je het toch nog eens over een prijs waardoor zij zich niet bedonderd voelen.
10. Je ziet op de rommelmarkt tussen de troep bij een kraam een gitaarkoffer liggen. Je doet hem open en er blijkt een gave Rickenbacker in te zitten. Je eerste vraag aan de verkoper laat al zien dat die niet weet waar het om gaat en dat hij denkt dat het om goedkope Duitse of Italiaanse rommel gaat. Hij vraagt je een bod te doen. Biedt je 50 euro? Nee, ik vind niet dat je dat kan maken en dat je moet zeggen dat de gitaar meer waard is, maar dat je zelf ook niet weet wat hij waard is, maar als jij hem 500 waard vind en je dat kunt betalen en hij vindt het prima: OK, ook al blijkt de gitaar later 2500 euro waard.

De moraal is dat het helemaal van de omstandigheden afhangt. Over het algemeen is het de verkoper die de koper bedondert, dus het zal niet vaak voorkomen dat het anders is. Overigens is het juridisch zo (de standaarduitspraak hierover staat bekend als "De Kantharis van Stevensweert') dat als iemand jou iets voor weinig verkoopt waarvan hij niet wist dat het zeer waardevol was, terwijl later blijkt dat het dat wel was, dat de verkoper de koop dan kan ontbinden en óf alsnog een passende koopprijs óf het voorwerp terug kan eisen.

Bij nummer twee hield ik op met lezen, wat maak je je druk man, als jij iemand kan besodemieteren door een gitaar voor 10 euro te kopen die eigelijk 400 euro waard is, is dat niet jou probleem maar die gene, man, moraal ridder.

niekb
18 september 2007, 15:28
:seriousf:

Ibanez666
18 september 2007, 15:36
Een 78-er Ibanez les Paul met super seventies in de zeldzame "almond" body finish, geheel origineel voor 190 Euro. Een "een van op de wereld" door Hoshino zelf gemodde SD-9 van Ibanez met 5 ipv 3 knoppen voor 44 Euro (zie "SD-9 sound demo" op youtube)

bert k
18 september 2007, 16:08
Bij nummer twee hield ik op met lezen, wat maak je je druk man, als jij iemand kan besodemieteren door een gitaar voor 10 euro te kopen die eigelijk 400 euro waard is, is dat niet jou probleem maar die gene, man, moraal ridder.
Misschien toch wel goed om het eens door te lezen in plaats van domme opmerkingen te maken over het oplichten van anderen...

B_2_the_a
18 september 2007, 16:37
jaar voordat ik gitaarspeelde hadden we bij het grof afval een marshall combotje van een kilotje of 30 (waarschijnlijk buizen dan?) opgepikt, hier hing ik mijn pc aan :S
Ik had hem weggegeven aan me neef, die heeft hem later weer verkocht.. nooit geweten welk type het nou was...

wietse
18 september 2007, 22:42
volgens mij niet hoor,
heb er laatst eentje in me handen gehad op me oude werk, afstelbeurtje..

Damn, erg mooi gitaartje!

hollowbody bariton??
als je hem weer treft laat hem dan foto's er van naar http://www.fetishguitars.com sturen of direct naar de web editor daar, jack marchal.
zijn ze erg blij mee want voordat ik van die van mij een foto stuurde was hij geheel onbekend.
ze wisten zelfs niet dat EKO ooit een bariton had gemaakt, staan in geen enkele catalogus, dus waarschijnlijk allemaal customshop werk.
en erg zeldzaam.

B_2_the_a
19 september 2007, 09:31
ik kan je me topic nog herrineren en heb dit zelfde verhaal verteld tegen de eigenaar, hopen dat hij het nu nog doet!

keef
25 september 2007, 16:49
M'n Pa heeft een Marshall JTM-100 gekocht voor 25 Guldens geen geld toch! :) bij de rommelmarkt,nou eigenlijk de zwarte markt maar goed das bijna hetzelfde.

Ladies and gentlemen, we've got a winner!

Ik koop m van je pa voor 25 euro....

Overigens - die ouwe AC30 die naar pis rook...doet de mijne altijd, zonder dat er honden mee bezig zijn geweest. Die natte luierlucht is gewoon Vox man.

Jay75
25 september 2007, 18:07
Bij nummer twee hield ik op met lezen, wat maak je je druk man, als jij iemand kan besodemieteren door een gitaar voor 10 euro te kopen die eigelijk 400 euro waard is, is dat niet jou probleem maar die gene, man, moraal ridder.


Man o Man... wat ben IK HET KOMPLEEEEET met jouw eens, wat een gezanik!
Als je cheap iets kan scoren, DOEN, laatst stond er ook een oude Jazzmaster ofzo op Marktplaats voor paar honderd euro, gaat er een of andere sukkel naar die mensen mailen dat de gitaar veel meer waard is!

JESUS....

Yannicks
25 september 2007, 18:59
Misschien toch wel goed om het eens door te lezen in plaats van domme opmerkingen te maken over het oplichten van anderen...

Volgens mij vat je het verkeerd op. Als een of andere malijer een gitaar aanbied voor 10 euro als dat ding 400 euro waard is, no matter wat, slaat het gewoon nergens op om dan te zeggen: nee, ik betaal er geen 10 euro voor, hij is veel meer waard.

Dat zijn geen domme opmerkingen, het is eerder dom om iets aan te bieden waarvan je niet weet wat het is.

Jay75
25 september 2007, 19:41
HELL YEAH!!!

discussie gesloten!;)

Pepe
25 september 2007, 20:21
Ooit een stratocastertje voor 250 gulden gekocht bij de Plug wat in eerste instantie een goeie kloon leek met een fender logo erop geplakt. Toen ik de gitaar uit elkaar haalde bleek het een fender "77 pickguard te zijn met de orginele greybottoms erin, de gitaar zelf bleek een Tokai St-50, de neckplate een fender uit '70 en de trem was ook een seventies Fender. 10 jaar geleden stelde dat allemaal niet zoveel voor natuurlijk maar met terugwerkende kracht is alleen dat neckplaatje al zoveel waard. De neck en body verkocht voor 300 euro, de rest heb ik nog ergens.

keef
25 september 2007, 23:28
Al verkocht, vorig jaar.
Voor 400 euries :)

Met de originele trafo's? Die dingen zijn per stuk dat bedrag al waard.....

Luke-wannabe
25 september 2007, 23:34
Best wel stom idd...