PDA

View Full Version : LR Baggs IBEAM, ervaringen?



Grooveyard21
11 december 2006, 12:49
Is er hier iemand die ervariong heeft met het I beam element van lr baggs?

K zit er aan te denken om er 1 in mijn gitaar te zetten.

Harald
11 december 2006, 14:40
De klank is goed, meer als een microfoon, niet piezoachtig. Inbouw is ook vrij simpel, komt alleen een gat in je gitaar voor de plug. Nadeel is wel dat het erg makkelijk gaat feedbacken. Weet niet hoe dat is in combinatie met een LR Baggs preamp. Zou nog wel wat kunnen schelen. Ik heb er nog een liggen, pm maar als je interresse hebt.

Grooveyard21
13 december 2006, 11:36
is dat feedbacken te voorkomen met een rubberen dop in het klankgat of doet dat juist de voordelen van een ibeam teniet?

Harald
13 december 2006, 13:27
Een dop helpt wel. Met een goede akoestische versterker, of PA kan het heel mooi, alleen niet extreem hard. Een preamp met een notch filter om de ergste frequenties wat te filteren zal ook wel helpen.

Hangt verder sterk af van de situatie waar je in speelt. Binnen een rockband zou ik eerder aan een goed piezo pickup denken, of evt. zo'n Rare Earth achtig systeem, maar dat komt weer dichter bij een elektrische gitaar qua sound. De I beam levert op zich een mooi akoestisch geluid op.

Grooveyard21
13 december 2006, 13:53
het is is voor gebruik in een pop/rock band, voor over de pa.

ik ben dan ook bang dat ik beter voor een piezo kan gaan, mede gezien ik thuis een goede condensator microfoon heb om op te nemen.

MarcoW
4 juli 2008, 21:34
Een tijdje geleden dat van dit onderwerp werd gepost, toch maar even proberen of er nog wat informatie te halen is:

Ik heb een Ibeam active in mijn Larrivee C-05 ingebouwd. Voorversterker in jackplug heeft ingebouwde eq curve [veel bass], en mijn Larrivee geeft van zichzelf al veel laag, dus het resultaat is een veel te rijk laag wanneer ik versterkt wil spelen.

Nu schijn je met de plaatsing van de Ibeam te kunnen spelen, maar heeft iemand enig idee welke kant ik de Ibeam op zou moeten schuiven om iets minder laag uit mijn Ibeam te krijgen? Verder richting de treble kant? Aan de bass kant verder van de kam af? Iets anders?

Alvast bedankt!

nevyn292
4 juli 2008, 22:19
Een tijdje geleden dat van dit onderwerp werd gepost, toch maar even proberen of er nog wat informatie te halen is:

Ik heb een Ibeam active in mijn Larrivee C-05 ingebouwd. Voorversterker in jackplug heeft ingebouwde eq curve [veel bass], en mijn Larrivee geeft van zichzelf al veel laag, dus het resultaat is een veel te rijk laag wanneer ik versterkt wil spelen.

Nu schijn je met de plaatsing van de Ibeam te kunnen spelen, maar heeft iemand enig idee welke kant ik de Ibeam op zou moeten schuiven om iets minder laag uit mijn Ibeam te krijgen? Verder richting de treble kant? Aan de bass kant verder van de kam af? Iets anders?

Alvast bedankt!

naar de brug toe

EDIT: zo simpel blijkt dat ding dus niet, je moet van de topkam afgaan. hij klinkt het scherptst(met meeste treble en minste bass) naar de brug toe, dus naar achteren, weet even niet goed hoe ik het uit moet leggen.

MarcoW
4 juli 2008, 23:33
Sorry voor domme vraag: topkam = zadel?

Dus je bedoelt aan de "end-pin kant" van het zadel, niet aan de "klankgat-kant", en dan iets verder van dat zadel af, dus naar achteren toe?

Heb je zelf ook een Ibeam Active element nevyn292? Zo ja, heb jij ook in het begin erg veel bass gehad, en is het nu op jouw uitgelegde manier beter?

nevyn292
5 juli 2008, 20:28
Sorry voor domme vraag: topkam = zadel?

Dus je bedoelt aan de "end-pin kant" van het zadel, niet aan de "klankgat-kant", en dan iets verder van dat zadel af, dus naar achteren toe?

Heb je zelf ook een Ibeam Active element nevyn292? Zo ja, heb jij ook in het begin erg veel bass gehad, en is het nu op jouw uitgelegde manier beter?

topkam is het ding bovenaan je gitaar, waarschijnlijk bij jou een wit stuk plastic waar de snaren doorheen gaan en vervolgens naar de tuners.

je brug zit bij je klankgat, en op je brug zitten zadels.

ik heb geen Ibeam Active element, maar in de regel is het wel zo dat hoe verder je een element naar achteren plaatst, hoe 'treblier' die gaat klinken. sla bijvoorbeeld maar een aan boven je klankgat, en dan vlakbij je brug. daar merk je ook al verschillen. elementplaatsing is vrij belangrijk bij electrische gitaren, en daar is deze regel ook altijd toe te passen.

het is allemaal een beetje lastig uit te leggen, zeker omdat dat Ibeam ook een vaag ding is naar mijn mening.

MarcoW
6 juli 2008, 12:29
Het is inderdaad een apart geval! :-)

Ik heb hem in eerste instantie al geprobeerd zo dicht bij het zadel [aan de onderkant dan] als maar mogelijk, en dit gaf al zoveel bass! Dit komt door de ingebouwde eq-curve in de end-pin voorversterker.

Ik had gehoopt dat dit basserige geluid op te heffen was d.m.v. andere plek van de Ibeam, maar dit lijkt toch niet gemakkelijk te gaan blijkbaar.

Ik denk dat er niks anders op zit dan zelf de bass een beetje terug draaien om die curve op te heffen. Ik zal dit proberen zo gauw ik de baggs para DI binnen heb.

In ieder geval bedankt voor de reacties! Altijd fijn om iemand anders' mening hierover te horen!

nevyn292
7 juli 2008, 11:57
Het is inderdaad een apart geval! :-)

Ik heb hem in eerste instantie al geprobeerd zo dicht bij het zadel [aan de onderkant dan] als maar mogelijk, en dit gaf al zoveel bass! Dit komt door de ingebouwde eq-curve in de end-pin voorversterker.

Ik had gehoopt dat dit basserige geluid op te heffen was d.m.v. andere plek van de Ibeam, maar dit lijkt toch niet gemakkelijk te gaan blijkbaar.

Ik denk dat er niks anders op zit dan zelf de bass een beetje terug draaien om die curve op te heffen. Ik zal dit proberen zo gauw ik de baggs para DI binnen heb.

In ieder geval bedankt voor de reacties! Altijd fijn om iemand anders' mening hierover te horen!

toch wel vervelend dat het niet werkt zoals je had verwacht, kan je weer een adner extern apparaat gaan kopen om je geluid te krijgen.

achja, maar waarom heb je trouwens niet gewoon zelf een simpel Piezo elementje gemaakt? had je denk ik tochwel wat gescheeld, alleen het boren is eng.