PDA

View Full Version : twee verschillende speakers in een cab



ateng
11 december 2006, 09:09
Ik leest of hoor wel vaker dat er gespeeld wordt over een cab met twee verschillende speakers bijv. V30 met Greenback. Het zal ook wel mooi klinken omdat je een combinatie maakt van 2 verschillende sounds die elkaar aanvullen. Maar hoe doen jullie dat als je gemiked speelt? Welke speaker miken jullie of miken jullie ze allebei?

Bins
11 december 2006, 09:37
In mijn cab zitten 2 v30's (boven) en twee "hot 100's". Zoveer ik weet zitten die hot 100's er meer voor de lage tonen, dus ik mic altijd gewoon een v30.
In de ideale situatie zou ik ze natuurlijk allebei micen, ze zitten er immers niet voor niks allebei in, maar omdat ik die hot 100 nog nooit op zichzelf gehoord heb ga ik voor de "safe" v30.

pol
11 december 2006, 15:19
Ik heb dit eens getest met V30's en GT75 kruislings geplaats ,en een diezel cab met V30's en custom Eminences, en het klonk nooit zo goed als 4 x dezelfde speaker.
Ik vond het veel beter om 2 verschillende 4 x 12's lang mekaar te gebruiken.

Tristan
11 december 2006, 15:40
Ik heb nu 1x Heritage G12M bovenin en 1x Heritage G12H onderin mijn 2x12 kastje zitten en ik weet het ook nog niet zeker...

Ik gebruik dit kastje i.c.m. mijn Marshall 2061X en met mijn Strat klinkt het te gek, mooi laag, open genoeg en een mooie crunch, maar met mijn ES335 vind ik het toch minder, net iets te zompig, net iets te dof en niet open genoeg, bovendien komt er soms een vervelend rafeltje in...

Ik weet het niet, ik denk ook dat het aan het karakter van de speakers ligt, de Heritage G12M klinkt heel smooth en compressed mooi, geeft geen rafeltje...

De Heritage G12H heeft behoorlijk veel laag en geeft toch een klein rafeltje, zo lijkt het...

ik laat momenteel de speakerkast bedraden met dikker draad, nu zat er van dat vintage Marshall spaghettispul in, ik ben benieuwd hoe dat uitpakt, maar als dat nog steeds niet het gewenste resultaat geeft dan haal ik de Heritage G12H eruit en komt er nog een Heritage G12M voor in de plaats...

Vintage 30's kunnen i.c.m. sommige amps ook een licht rafelig soundje geven, i.c.m. mijn Marshall 2061X klinken die ook niet helemaal super...
Met Vox achtige amps vind ik die Vintage 30's dan echter wel weer helemaal te gek klinken...
Niet zo vreemd gezien het feit dat ze gebaseerd zijn op de Alnico Blue...

Tsja, ik weet het dus niet wat betreft het combineren van verschillende speakers, het lijkt erop dat het karakter alleen maar vertroebelt en geen mooie cohesie vormt...
Een Vintage 30 i.c.m. een (Heritage) G12H zou ik me nog kunnen voorstellen, alhoewel dat de sound alleen maar scheller maakt lijkt me...
G12T75's vind ik gewoon niet echt super goede speakers, dus die zou ik nergens inzetten, die maken het geluid alleen vlakker en dunner t.o.v. bijvoorbeeld een Vintage 30...
Een Vintage 30 i.c.m. een Classic Lead wordt ook veel gedaan, die combinatie heb ik 1x gehoord en dat vond ik toen i.c.m. een aantal channel switching amps erg mooi klinken...

Live mike ik nu trouwens wel de Heritage G12M, aangezien die voor mij het meest gewenste karakter geeft...

ateng
11 december 2006, 15:51
Nou, waar ik mee zit is dus met close micing van je cabinet. Ik heb V30 die ik niet mooi vind klinken in een ruimte maar heb dus gehoord dat ze perfect zijn voor close micing. Tja waar kies je dan voor, twee verschillende speakers of wel gewoon V30 erin of speakers die lekker klinken op de bühne.
En klinkt een speaker beter in een open maar weer slechter in een closed back. Ik heb dus een 2x12 en hoor dus dat V30 mooier in een 4x12 kast klinkt dan in een 2x12.

Mitch
11 december 2006, 16:12
Sja.... in een Bogner Cube klinkt diezelfde V30 ook weer prima en da's een 1x12 ! Ik zou zeggen: verticale 2x12, onderin een V30 voor het mic'en en bovenin iets wat je van afstand lekkerder vind klinken.