PDA

View Full Version : Engl Thunder 50 combo



niels5150
19 december 2002, 22:53
Hoi,

Ik heb gister bij feedback de Engl thunder 50 combo geprobeerd, en was verrast door het enorme geluid wat er uit komt. Mooi strak en een tikje gecompressed clean, mooie ac.dc achtige crunch en een mega vette lead sound. Kortom superveelzijdig. Ik zoek een goede hanterbare buizencombo, om voor kleinere optredens te gebruiken. Heeft iemand ervaring met deze versterker op het podium of met repetities? Ben benieuwd hoe hij dan tot zijn recht komt. Los klonk hij in ieder geval helemaal top! Grrr Niels

piezo
22 december 2002, 12:21
Wij gebruikten een Thunder 50 in de oefenruimte. Wij waren er wel enthousiast over. Maar dat was natuurlijk ook in verhouding tot de in oefenruimtes gebruikelijke Peavy's en Valvestates.
Er is bij mijn weten in ieder geval geen nieuwe buizenbak op de markt, die goedkoper is.

signsofzodiac
22 december 2002, 12:28
Ik speel ook op Engl, en voor gebrek aan druk en doorzettingsvermogen hoef je met Engl niet bang te zijn. Plus dat geluidstechnici er errug blij mee zijn. Zijn zeer makkelijk uit te versterken.

niels5150
22 december 2002, 12:59
ok jongens, bedankt voor de reacties!

Swan
22 december 2002, 13:01
ik vond em beetje laag missen

RadiuS
22 december 2002, 18:16
Op 2002-12-22 12:21, schreef piezo:
Er is bij mijn weten in ieder geval geen nieuwe buizenbak op de markt, die goedkoper is.


Nou, je hebt de Fender Blues Jr. en Hot Rod Deluxe nog...

Nesker
22 december 2002, 18:29
laney lc15

niels5150
22 december 2002, 18:51
ja maar de lc15 kan niet hard genoeg voor live. Ik vind hem trouwens genoeg laag hebben. Lekker strak ook. Mijn marshall heeft niet zoveel laag, maar deze iets meer. Niet zoveel als een boogie rectifier natuurlijk, maar dan zit ik toch de bassist maar in de weg.
Ik vroeg me gewoon af, of hij live voor alle stijlen een beetje uit de verf komt.

Ik heb geprobeerd:

Ashdown Peacemaker 40
Hier was ik gemengd enthousiast over. Niet echt een lekkere dikke verzadigde leadsound, alles is nogal dunnetjes.

Fender Hot rod Deluxe
Wel aardig clean, maar scheur is echt modderig en lelijk. Mischien als je hem keihard zet dat hij goed klinkt, maar als hij op 2 staat blaast hij al te erg.

Rivera Chubster 40 watt combo.
Wel mooi clean geluid, alleen het scheurkanaal had te weinig gain (zelfs met de ninjaboost aan!) en het laag blubberde alle kanten op.

Laney heb ik ook goede verhalen over gehoord, ik weet alleen geen zaak waar je de combos kan checken.

Over de thunder ben ik tot nu toe het meest enthousiast, ik vond hem alleen iets te veel gain naar mijn smaak hebben, en iets te weinig 'vintage' karakter hebben.

Als jullie tips, ervaringen of opmerkingen hebben, graag!!!

Gr niels

BLOK182
22 december 2002, 21:15
Misschien een Koch Twintone / Multitone?

niels5150
23 december 2002, 10:38
ik hou niet zo van koch, ik vind de hi gain nogaal fuzzy, en het clean veels te veel bas hebben.

Rutger
23 december 2002, 10:43
kopen dat ding

signsofzodiac
23 december 2002, 12:49
Als je iets meer gain wilt moet je de Screamer nog eens proberen

BLOK182
23 december 2002, 15:48
De Screamer is idd een heel fijn dingetje, had um bijna gekocht.

niels5150
24 december 2002, 10:52
nee, ik wil juist minder gain dan erop zit. Als je hem op 4 of 5 zet dan is het leadkanaal al veels te verzadigd, en ik vraag me af of het dan nog door de mix heen prikt.

poeyerke
24 december 2002, 13:43
Die thunder is een heel toffe combo, wel vond ik de speaker wat schel, met een standaard cabinet (1x12") van Engl klonk de combo nog beter, daar zit namelijk de v12-60 speaker van Celestion in en in de combo de v12-80 die wat feller klinkt.

Je kunt voor je slag partijen het cruch kanaal gebruiken, voor solo's kun je het volume van het Lead kanaal wat hoger zetten.
Je hebt dan een goede boost voor solo's en een vette distortion op de je sologeluid en veel sustain, maar daar was je dus al achter.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: poeyerke op 2002-12-24 13:45 ]</font>

niels5150
24 december 2002, 19:49
oh, maar wat kost zo'n los 1x12'' eng cabinet eigenlijk? Met vintage 30's zal hij wel helemaal te gek zijn! Ja, voor solo's is het leadkanaal te gek, misschien idd de crunch gebruiken voor slag.

poeyerke
24 december 2002, 23:15
Een losse top van de Thunder 50 is niet veel goedkoper dan een Combo bij Engl. Een los cabinet is wel een flink stuk duurder helaas. Ik denk dat een 1x12" Cabinet toch wel rond de 350 Euro zal zijn.
De standaard (V12-80) speaker klinkt ook wel goed hoor, maar ik speel strat's en Tele's dus dan heb je al een vrij heldere gitaar dat in combinatie met een speaker met veel hoog kan soms gewoon wat te veel hoog geven....maar daar hebben ze toon regelingen voor uitgevonden. :smile:

Ik vind de standaard cabinets beter klinken dan de Vintage cabinets. De standaard cabinets hebben de V12-60 speaker van Celestion de Vintage cabinets inderdaad de Vintage 30 van Celestion.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: poeyerke op 2002-12-24 23:16 ]</font>

Swan
24 december 2002, 23:53
zou je de Thunder combo ook kunnen aansluiten op een 4×12 cab?

niels5150
25 december 2002, 09:54
zou moeten kunnen volgens mij. Ik heb zelf nog een 2x12 kast van koch staan met vintage 30's erin, volgens mij klinkt dat ook wel meesterlijk!
Ik heb zelf niet die ervaring met de celection die erin zit. Ik vond hem vrij neutaal klinken, een beetje tussen de standaard G12T's en de vintage 30's in. Niet overdreven veel hoor, en heb hem toch met een strat geprobeerd. Maar ik zag op de website van engl dat ze aan een aantal versterkers, waaronder ook de thunder, wat aanpassingen hebben gedaan.

poeyerke
25 december 2002, 15:59
De meeste 4x12" kasten zijn toch 8 Ohm? Dan kun je er zelfs 2 aan hangen.

Als ik het me goed herinner zijn de mogelijke combinaties:
* 1 x 8 Ohm
* 1 x 16 Ohm
* 2 x 8 Ohm
* 2 x 16 Ohm

niels5150
27 december 2002, 17:20
ja volgens mij wel. Ik denk dat ik eens bij EMI in eindhioven ga kijken dit weekend, daar hebben ze uitverkoop. Misschien hebben ze wel een engl voor weinig! Ik twijfel tussen de thunder en de screamer. Sommige zeggen dat de screamer heavier is, en de thunder meer voor rock enzo. is dat waar?

poeyerke
28 december 2002, 11:42
De Screamer heeft een extra "Heavy" kanaal, dus als je een nog heftigere distortion zoekt is de screamer misschien wat beter.

De Thunder heeft ook veel gain, beide zijn geschikt voor Rock en Heavy Rock. De screamer misschien wat meer voor Metal achtige klanken.

niels5150
30 december 2002, 14:06
oh, ok, dan ligt de thunder meer in mijn straatje. Maar hoe zit het dan met de Sovereign? Die is helemaal veelzijdig toch? Of is die ook zo heavy georienteerd?

poeyerke
30 december 2002, 14:25
souvereign is heel veelzijdig. Twee volledig gescheiden kanalen met hun eigen toonregeling. Beide kanalen hebben 2 standen (1 kaneel met Clean en Crunch, en 1 kanaal met "Soft Lead" en "Heavy Lead")

Mooie combo hoor die souvereign, maar ook een heel flink stuk duurden dan de Thunder, je kan er zelfs bijna 2 Thunders voor kopen.

niels5150
30 december 2002, 18:38
ja, das waar, maar een kennis van mij werkt bij engl als ik me niet vergis! Is even in contact met hem zien te komen.