PDA

View Full Version : Marshall JCM800 2203 1985 ruilen tegen een Marshall Superlead 1959 reissue



llahsraM
10 december 2006, 20:54
Ik kan nu mijn Marshall JCM 800 2203 uit 1985 ruilen tegen een Marshall Superlead 1959 reissue uit 1995. Is dit een goeie ruil deal of ga ik erop achteruit.

imlikeajungle
10 december 2006, 21:08
Die SLP RI's zijn duur maar ik heb geen idee of ze tweedehands vlot gaan.
Je 800 gaat nu als warm broodje...
Totaal andere amp, wat wil je?

Unicron
10 december 2006, 21:09
Kijk gewoon een beetje rond naar de prijzen voor die dingen (tip: je kan in ebay ook zoeken in veilingen die al geëindigd zijn). Als jij geen top hoeft met scheur erop, dan lijkt me er niet zoveel aan de hand. Beide amps zijn vrij waardevast, of zullen iig niet dalen in prijs lijkt me.

Ik heb overigens pas de JCM800 versie van de 1959 bemachtigd, fijne bakken. Volgens de reparateur die hem nakeek kwam er 110 cleane watts uit, knetterhard dus.

llahsraM
10 december 2006, 21:15
Ik vind mijn JCM800 2203 iets te snel scheuren. Als ik de gain op 3 heb gaat die scheuren.

Maar is zo'n reisseu degelijk gebouwd net zoals die van vroeger??

Unicron
10 december 2006, 21:29
Op de low-input moet die 2203 nog niet eens scheuren met de gain op 8, waarom gebruik je de amp dan niet zo? Dan doet (in mijn ervaring) de toonregeling ook meer. De treble is dan niet zo extreem vies. Als je speelt op de high input met de gain op 3 zal de amp ook wat beknepen klinken denk ik.

Mr.Bluesbreaker
10 december 2006, 21:42
Ik zou eens goed kijken naar je 2203.
Hij moet inderdaad in de 100 watts setting (ik ga er van uit dat je hem niet hebt teruggebracht naar 50 watts) redelijk clean blijven tot 4-5 met niet al te hotte pickups.

Wat voor gitaar en elementen heb je?
Je kan altijd het een en ander laten modificeren aan je 2203, daar leent hij zich erg goed voor. Het type voorbuizen helpt ook wel wat. Je hebt speciale (chinese) high gain ecc 83's met een versterkingsfactor van 110-120% in tegenstelling tot andere pre amp buizen. Praat eens met de experts op dit vlak. Chris Winsemius, Nico Verduin en Lordriffenstein weten hier bijvoorbeeld wel het een en ander over te zeggen.
De kwestie van "te snel over zn nek gaan" is heel simpel af te regelen aan je 2203 zonder dat je de low input hoeft te gebruiken.

Ik moet zeggen dat mijn 2203 met 4 eindbuizen meer headroom had dan de huidige 50 watts.

llahsraM
10 december 2006, 22:01
Ik heb hem op 100watt staan. Maar de gain tussen de 2 en 3 gaat die al scheuren en ik heb toch redelijke milde pickups, alnico II pro van seymour duncan. Maar als ik de gain tussen 2 en 3 heb klinkt die niet lekker de amp. Beetje dun. En als ik de gain op 6-8 heb klinkt die pas een lekker maar dan zit er teveel scheur in. Heb ook al met gitaarvolume gekloot maar dan verliest die bite en klinkt ie beetje waardeloos. Versterker heeft JJ's in de voor- en eindtrap.


Ik zou eens goed kijken naar je 2203.
Hij moet inderdaad in de 100 watts setting (ik ga er van uit dat je hem niet hebt teruggebracht naar 50 watts) redelijk clean blijven tot 4-5 met niet al te hotte pickups.

Wat voor gitaar en elementen heb je?
Je kan altijd het een en ander laten modificeren aan je 2203, daar leent hij zich erg goed voor. Het type voorbuizen helpt ook wel wat. Je hebt speciale (chinese) high gain ecc 83's met een versterkingsfactor van 110-120% in tegenstelling tot andere pre amp buizen. Praat eens met de experts op dit vlak. Chris Winsemius, Nico Verduin en Lordriffenstein weten hier bijvoorbeeld wel het een en ander over te zeggen.
De kwestie van "te snel over zn nek gaan" is heel simpel af te regelen aan je 2203 zonder dat je de low input hoeft te gebruiken.

Ik moet zeggen dat mijn 2203 met 4 eindbuizen meer headroom had dan de huidige 50 watts.

pol
10 december 2006, 22:20
je kan je jcm800 ook laten modden natuurlijk, ik had vroeger een 2203 waarbij de low input meer naar plexi specs gebracht was, zo heb je nog altijd het voordeel van een master volume + de plexi crunch.

ga eens langs bij een goeie tech, die moet dat zo voor je kunnen oplossen.

llahsraM
10 december 2006, 22:30
je kan je jcm800 ook laten modden natuurlijk, ik had vroeger een 2203 waarbij de low input meer naar plexi specs gebracht was, zo heb je nog altijd het voordeel van een master volume + de plexi crunch.

ga eens langs bij een goeie tech, die moet dat zo voor je kunnen oplossen.

Weet je een paar goeie gitaar techs in Nederland?

DaveItUp
10 december 2006, 22:30
Ik zou t nooit doen. Dan kun je beter een 70s metalpanel 1959 kopen.

pol
10 december 2006, 22:33
geen idee, qua techs in Nederland.
Van Weelden misschien ? Of er zullen op dit forum toch ook wel een paar mensen zitten die je verder kunnen helpen ?

llahsraM
10 december 2006, 22:34
Ik zoek een Angus young achtige toon die hij vroeger had. Niet al teveel overdrive. Ik vind dat in mijn marshall nu teveel overdrive zit.

Chris Winsemius
10 december 2006, 22:39
Ik zoek een Angus young achtige toon die hij vroeger had. Niet al teveel overdrive. Ik vind dat in mijn marshall nu teveel overdrive zit.

Da's meer 'n mid 60s JTM45.

Als basis is 'n JTM45 reïssue dan ok en met 'n aantal circuit-tweaks en 'n betere uitgangstrafo (replica v/e originele).

Het is ook mogelijk om 'n 2203 te tweaken voor wat minder gain/etc.

Welke gitaren/elementen en speakers gebruik je?

Mr.Bluesbreaker
10 december 2006, 22:53
Er zit een 2203 (en aanverwanten) guru in Groningen, wel wat ver van huis maar hij doet dit soort dingen al 20+ jaar. Heeft mijn 2203 ook aangepast, die van mij was bijna zoals jij het zou willen. (wil hem stiekem ook weer naar 100 watts maar moet dan ff wat grotere podia regelen :D)

Utrecht-Groningen met je top in de trein 2 uurtjes, vrijdags drop je hem, 2 nachten de beest uithangen en zondags neem je hem getuned weer mee.
Als je een twin over Utrecht Centraal kan slepen wil het met een top ook wel !:)

Veel mods voor 2203's zijn ook zo weer terug te brengen mocht je dat willen.
Er zitten wellicht wat dichter bij je in de buurt ook wel een aantal geschikte technici.

llahsraM
10 december 2006, 23:10
Da's meer 'n mid 60s JTM45.

Als basis is 'n JTM45 reïssue dan ok en met 'n aantal circuit-tweaks en 'n betere uitgangstrafo (replica v/e originele).

Het is ook mogelijk om 'n 2203 te tweaken voor wat minder gain/etc.

Welke gitaren/elementen en speakers gebruik je?

Ik gebruik een les paul model met een Alnico II pro humbucker. Ben van plan met kerst een 2ehands Gibson SG special te kopen. Ik heb nu 2 oude celestion G12-65 speakers en heb nog 2 oude celestion G12T-75 speakers liggen die ik in een cabinet wil gaan bouwen. Heb je misschien enig idee waar ik mijn 2203 kan laten tweaken zodat die in de buurt komt van de mid 60s JTM45 sound kom? Alvast bedankt!

Chris Winsemius
10 december 2006, 23:48
Ik gebruik een les paul model met een Alnico II pro humbucker. Ben van plan met kerst een 2ehands Gibson SG special te kopen. Ik heb nu 2 oude celestion G12-65 speakers en heb nog 2 oude celestion G12T-75 speakers liggen die ik in een cabinet wil gaan bouwen. Heb je misschien enig idee waar ik mijn 2203 kan laten tweaken zodat die in de buurt komt van de mid 60s JTM45 sound kom? Alvast bedankt!

Hoi llahsraM

Stuur even 'n PB en alles komt goed :)

mVg,

Chris