PDA

View Full Version : harmonisch mineur progressies



-=JEROEN=-
10 december 2006, 17:52
heeft iemand wat voorbeelden voor mij

ik ben bezig met een stuk in A harmonisch mineur te schrijven maar loop een beetje vast door de voor mij nogal vreemd klinkende dim en aug akkoorden

ik heb nu:

Am (x02210) - Bm7b5 (x03430) - E7 (020100) - Am

wat lekker makkelijk te spelen is omdat het open akkoorden zijn

maar loop dus vast als ik iets met Caug of G#dim wil gaan doen

Jimi Hendrix
10 december 2006, 18:26
als je het hebt over mineur, zijn normaal gesproken alleen de 5e en 7e trap uit harmonisch mineur, de rest uit melodisch of natuurlijk mineur...

Tristan
10 december 2006, 19:24
In principe zijn in Harmonisch mineur dit de trappen:
C harmonisch mineur: c d eb f g ab b
1 = Cmi / Cmimaj7
2 = Ddim / Dmi7b5
3 = Eb aug / Ebmaj7#5
4 = Fmi / Fmi7
5 = G / G7
6 = Ab / Abmaj7
7 = Bdim / Bdim7

Trap 5 en 7 liggen het meeste in het gehoor, trap 1 en 3 vind ik zelf ook nog wel werken, maar de andere trappen klinken behoorlijk raar...

Je kan dus niet echt spreken van akkoordgangen in Harmonisch mineur, het wordt meer gebruikt als leenfunctie voor trap 5 (en trap 7), of het wordt soms over een pedalbass of een basloopje gesuggereerd om een iets andere klank te krijgen, veel arabische muziek heeft ook geen akkoorden en daarin wordt deze ladder dan ook voornamelijk voor melodieen gebruikt...

gorgasm
11 december 2006, 12:50
In principe zijn in Harmonisch mineur dit de trappen:
C harmonisch mineur: c d eb f g ab b
1 = Cmi / Cmimaj7
2 = Ddim / Dmi7b5
3 = Eb aug / Ebmaj7#5
4 = Fmi / Fmi7
5 = G / G7
6 = Ab / Abmaj7
7 = Bdim / Bdim7

k veronderstel dat bovenstaande t volgende voorstelt;
persoon a speelt zn C harmonisch mineur ladder, en persoon b speelt daar de onderstaande akkoorden onder, juist?

Kan je me dan even uitleggen waarom je die akkoorden neemt? Naar wat je dan kijkt?(kijk je bv naar de noot die de sologitarist neemt, of kijk je naar t soort ladder...?

Tristan
11 december 2006, 13:38
Ja, dat klopt...
Persoon A speelt een solo in C harmonisch mineur en persoon B zou daar dus de akkoorden die ik heb gegeven overheen kunnen spelen...

Het is eigenlijk heel simpel...
Ik kijk gewoon naar de noten in de ladder en sla telkens een noot over om het akkoord op te bouwen, ik zal het even laten zien...

C harmonisch mineur: c d eb f g ab b
Nu ga ik een akkoord op C bouwen:
c (d) eb (f) g = Cmi (de noten tussen haakjes worden dus overgeslagen)

Zo werkt het voor iedere trap, ieder akkoord wordt zo opgebouwd, als je een septiemakkoord wil dan voeg je op dezelfde manier nog een noot toe en zo kom je op de akkoorden die ik heb aangegeven...

gorgasm
11 december 2006, 17:33
klopt dit?
Jeroen zn huiswerk ff gemaakt zo
A harmonisch mineur = a b c d e f g#

a = a c e = Am
b = b d f = Bdim
c = c e g# C/E/G#aug
d = d f a = Dm
e = e g# b = E
f = f a c = F
g# = g# b d = G#dim(mag een E7 ook?)

Tristan
11 december 2006, 18:13
Ja, klopt helemaal...
De zevende trap wordt vaak gezien als vijfde trap met de terts in de bas, dus E7 kan ook, als je van de zevende trap een septiemakkoord maakt dan krijg je de bovenstructuur van E7b9, een karakteristiek akkoord in Harmonisch mineur...

Bassbitch
11 december 2006, 19:38
Typo in de TT aangepast.

-=JEROEN=-
12 december 2006, 12:28
tja tot zo ver had ik 't zelf ook al begrepen (ik weet hoe je progressies maakt, weet nog niet alle vervangingen, 7e trap 7b9 bijv), maar waar 't mij om gaat is voicings

als je kijkt naar m'n vb, ik probeer 't simpel te houden, door niet al te moeilijke voicings te gebruiken, maar loop dus vast als ik dit met bv de Caug probeer te doen

heel letterlijk genomen is Caug niets meer dan c e gis, oftewel C met een verhoogde 5, maar tis precies die verhoogde 5 die 't mij zo lastig maakt om 't ook nog te laten klinken

wat voor vervangingen zijn er voor een aug akkoord (3e trap harm.min)?