PDA

View Full Version : u channel trussrod



thijser
10 december 2006, 16:33
hi , ik heb weer een vraag.

Ik heb een u channel trussrod gekocht, maar weet dus niet hoe het er in moet. Met het opengedeelte naar de toets?, naar beneden? naar rechts of links?

http://www.grumbleonline.nl/rodd.JPG

Enra
10 december 2006, 17:02
Ik plaats "U channel trussrods" altijd met de open zijde naar beneden.

U channel rods zijn er echter in verschillende lengtes. Afhankelijk van de lengte van de rod, de door jouw gekozen mensuurlengte, het aantal frets tot de kast (12 of 14) en de positie van de trussrod nut (in de kop of in de klankkast) moet je een en ander checken. Onder de stang in de trussrod zit een klein metalen plaatje verlijmd in de U channel. Als je de trussrod gaat plaatsen moet dit plaatje precies in het midden van de hals zitten.

Bij mij is dat eigenlijk nooit zo. Dus ik tik dat plaatje eruit, ontvet en schuur het plaatje en de plek waar het wel moet zitten en gebruik secondenlijm om hem weer vast te zetten. Daarna kan ik de rod plaatsen met een paar dotjes siliconenen kit in de sleuf om rammelen te voorkomen.

thijser
10 december 2006, 17:08
dankje wel voor je reactie :)

Maar er is geen vaste regel voor hoe je de de rod plaatst? Want ik heb ook wel is gehoort dat de openkant naar rechts of links moet.

ernieman
10 december 2006, 17:32
Tja, naar links of rechts. Kan natuurlijk ook, maar dan kun je je hals dus enkel naar links of rechts verstellen en ik denk niet dat dat de bedoeling is toch? Notmaal dient een trussrod om het buigen van de hals door de snaren tegen te gaan. Snaren trekken hem hol, met de trussrod trek je hem weer bol (of plat, of wat dan ook).

Gewoon met de open kant naar onder plaatsen zoals iedereen dat doet.
eventueel de open kant nog afdekken met plakband, kan er geen lijm inkomen.

thijser
10 december 2006, 17:36
oke super bedankt ! Nu kan ik tenminste verder :D

Enra
10 december 2006, 17:49
Nee joh!!! Niet naar opzij!!! Je wilt de actie van je gitaar naar boven of naar beneden af kunnen stellen, niet naar opzij!!!!

thijser
10 december 2006, 17:51
ik doe m naar beneden ;)

hassent
13 januari 2007, 19:12
Kan er iemand wat fotos plaatsen hoe zo'n trussrod geinstalleerd wordt? Als ik 'm zo wil plaatsen dat ik 'm aan de headstock kan verstellen hoe fixeer ik 'm dan?

oknarb180
13 januari 2007, 23:02
Kan er iemand wat fotos plaatsen hoe zo'n trussrod geinstalleerd wordt? Als ik 'm zo wil plaatsen dat ik 'm aan de headstock kan verstellen hoe fixeer ik 'm dan?

Hey Hassent,

Misschien heb je wat aan het toppic van Mattia:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=54424
Mijn strat en tele project, pagina 3.

Volgens mij kun je dit principe ook gewoon met een U-chanel trussrod maken.

vr.gr.

Branko

Mattia
13 januari 2007, 23:22
Kan in principe wel precies zo, ja, maar je kunt 'm ook vastlijmen (epoxy aan de zijkanten), mocht je dat willen. Je moet alleen zorgen dat de lijm niet overal terechtkomt.

Enra
14 januari 2007, 08:37
Kan er iemand wat fotos plaatsen hoe zo'n trussrod geinstalleerd wordt? Als ik 'm zo wil plaatsen dat ik 'm aan de headstock kan verstellen hoe fixeer ik 'm dan?

Je hoeft zo'n trussrod niet te fixeren. Als de trussrod goed past in de sleuf kan je een paar dotjes siliconenkit aanbrengen om eventuele vibraties tegen te gaan. Voor de rest gaat die trussrod nergens naartoe!!

hassent
14 januari 2007, 08:45
Ja, noem me dom, maar ergens klopt er iets niet in m'n gedachte. Ligt ongetwijfeld aan mij...

Ik heb steeds het gevoel dat je op een of andere manier moet zorgen dat de trussrod zich ergen tegen af moet zetten, waardoor je 'm moet fixeren. Maar met zo'n U-trussrod beweegt het draadeind waarschijnlijk tov van de aluminium U waardoor er meer of minder spanning op de hals komt, toch?

Enra
14 januari 2007, 09:23
Ja, noem me dom, maar ergens klopt er iets niet in m'n gedachte. Ligt ongetwijfeld aan mij...

Ik heb steeds het gevoel dat je op een of andere manier moet zorgen dat de trussrod zich ergen tegen af moet zetten, waardoor je 'm moet fixeren. Maar met zo'n U-trussrod beweegt het draadeind waarschijnlijk tov van de aluminium U waardoor er meer of minder spanning op de hals komt, toch?

Ik denk dat je het juiste inzicht hebt. De trussrod zit perfect ingepakt in de hals en kan echt niet alnders bewegen dan waarvoor hij gemaakt is. Ik gebruik de U-channel trussrod al vele jaren en werk altijd op de voorheen beschreven wijze. De spanning op de hals is uitsluitend die spanning die je aan wilt brengen met de trussrod!!!

Als je echter siliconenkit gebruikt om te voorkomen dat de trussrod zou kunnen vibreren, zorg dat dat je dat uitsluitend onder in de sleuf doet. Dus oppervlakken waar je iets wilt verlijmen - de toets bij voorbeeld - moeten geheel vrij zijn van siliconen. Er is namelijk geen enkele lijm die daar wil hechten.

oknarb180
14 januari 2007, 23:40
Ja, noem me dom, maar ergens klopt er iets niet in m'n gedachte. Ligt ongetwijfeld aan mij...

Ik heb steeds het gevoel dat je op een of andere manier moet zorgen dat de trussrod zich ergen tegen af moet zetten, waardoor je 'm moet fixeren. Maar met zo'n U-trussrod beweegt het draadeind waarschijnlijk tov van de aluminium U waardoor er meer of minder spanning op de hals komt, toch?

Hey Hassent,

Je freest 'm in je hals-blank, daar zijn dan 3 zijden al stabiel gemaakt (bodem en 2 onderkanten). Door de toets erop te lijmen krijg je de 4e zijde. De trussrod zit nu helemaal ingepakt. Dat is denk ik ook een beetje wat Enra bedoelt.

vr.gr.

Branko

G.G.
15 januari 2007, 05:21
Ik heb dit type al vaker met veel plezier gebruikt. Instaleren is zeer simpel. Maar volgende keer gebruik ik toch echt dual action.