PDA

View Full Version : mini-review: buffer en compressors



Dweezman
10 december 2006, 13:05
GTRGEAR heeft een actie waarbij je een aantal pedalen toegezonden krijgt, om zelf boutique pedalen te kunnen testen, in je eigen set-up. Leuke constructie, en marketingtechnisch ook een prima idee ;-)

Ik kreeg de volgende pedalen toegestuurd, die ik hieronder verder zal bespreken. De Masotti Black Box, Diamond Compressor, Maxon RCP660 Real Compressor en de RAF Mirage. De test is gedaan met een Tokai Silver Star met Fender CS '54 pups, een 72'er Twin reverb. Alle geteste pedalen zijn vooraan geplaats, in de keten van mijn pedalboard.


http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/test-setup.jpg

Masotti BlackBox
De Black Box is een buffer, die als ik het goed heb, je signaal laag-ohmig maakt, zodat het makkelijker door je fx-keten reist. Met de Masotti ervoor heb ik een minimale verandering in het overall geluid, je hoort een klein verschil, maar dat is zo klein dat ik blind niet zou kunnen zeggen welke van de twee opties 'beter' is. Vlgns mij zegt dat ook iets over de kwaliteit van mijn overige pedalen. De buffer in mijn Sherlock Tremit schijnt ook een goede te zijn, dus die heb ik nar voren gehaald in de keten. De reversed polarity van de Masotti vind ik onhandig, maar dat is een detail van geen betekenis. (Mijn Fuzz en de Masotti zijn ook geen vrienden, btw) Al met al denk ik dat het pedaal in andere set-ups ontzettend veel voor je geluid kan doen, voor mij op dit moment te weinig. Maar probeer hem zelf uit.

Raf Mirage
De Mirage is even iets heel anders: is dat wel een compressor? In ieder geval niet een van de klassieke soort: het effect van de RAF op mijn sound deed me direct denken aan het effect van de SHO i.c.m. met mijn Koch destijds: algehele opfrissing, meer detail, veel meer sprankel en frisheid. De SHO had dat effect op mijn huidige Twin niet, maar meer waar ik hem ooit voor gekocht had: boosten. Maar de RAF geeft deze beleving opnieuw met de Twin: nóg frisser en gedetailleerder. En dat was al niet slecht. Vandaar ook mijn vraag of dit wel een compressor is: ik hoor geen compressor! Of misschien wel, en dan een hele muzikale. Level en Comp op 12 uur en de dynamiek blijft absoluut. Expressie in je tone is er gewoon, maar de details worden beter hoorbaar. Zelfs met de comp-knob voluit hoor ik niet dat 'afremmen' van je sound. En dat brengt me tot de Maxon.

Maxon RCP660 Real Compressor
Het kopje zegt het al: dit is een echte compressor, zoals ik ze kende. En dus niet mijn ding. Het vervelendste was de brom, die ik sinds de aanschaf van een PP2 zoals kwijt was. Misschien komt dat omdat de Maxon eigenlijk 10V wil ipv 9V, dat zou kunnen. Iig stoorde de brom me behoorlijk. Daarnaast nam deze ook toe, bij het opendraaien van de Master of Sustain knob. Daarnaast kun je op de Maxon de Sensitivity en de Attack in stellen. Als bonus zit er ook een Boost op, ook switchable met de voet. Echt fijn vind ik de compressor niet. Het deed het tegenovergestelde voor mijn sound dan de RAF, en deed me denken aan eerdere experimenten met Boss en Pearl compressors. Hoorbare en voelbare compressie, het 'tegenhouden' van mijn geluid, alsof er een deken over de dynamiek gelegd wordt. Er zit een buis in dit pedaal, en het feit dat dit pedaal zich in dit selecte gezelschap pedalen begeeft, zegt me dat ik iets fout moet doen. Voorlopig geen winnaar voor mij. Helemaal omdat de boost -wat een zeer bruikbare functie zou kunnen hebben- niet instelbaar is, en veel te weinig toevoegt aan volume om een (solo)boost te zijn, hooguit voor clean.

Diamond Compressor
Dit pedaal beschuldig ik van dezelfde muzikaliteit en opwaardering voor je sound als de RAF dat doet. Met de extra EQ-knob zeer goed instelbaar, en bij het aansluiten meteen een goede sound. Gewoon goed. Ik vind hem iets 'braver' dan de Mirage, zeer geschikt voor clean werk. Ik heb het niet getest, maar volgens mij klinkt dit pedaal ook uitstekend i.c.m. met een akoestische gitaar. Voor mij heeft de Diamond de pech dat hij de Mirage als concurrent heeft. Want een winnaar is het ook. Wist ik maar eerder dat dergelijke compressors bestonden.

Ik moet het Edwin van GTRGEAR nog vertellen, de RAF Mirage krijgt 'ie niet meer terug. Gister op mijn board geplaatst en een optreden mee gedaan. Live is voor mij altijd de ultieme test, en die is geslaagd. Flageoletten en 'frutsel' partijen, maar ook leads kanllen de amp uit. Enige minpunt is de snellere feedback (gepiep) bij het aantrappen van 2 of meer drives tegelijk. Misschien moet ik daar ook mee ophouden.. ;-)

Dweezman heeft een compressor!


http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/mmd.jpg

http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/raf.jpg

Rormo
10 december 2006, 13:49
leuk verslag. Bedankt!

Mitch
10 december 2006, 14:25
Niet direct geschikt als je op zoek bent naar een echte comp, maar een perfecte keus als je iets exciter-achtigs zoekt dus ? Grappig !

Over de Black box; ik had me al eens verbaasd over de specs (1M input, 500k output impedantie) die niet echt spectaculair zijn voor een buffer, mijn Korg DT10 doet 't al bijna beter... kan me voorstellen dat dat in een rig als de jouwe weinig verschil maakt.

Tristan
10 december 2006, 14:51
Leuke review inderdaad...
Een pedaal dat je signaal laagohmig maakt vind ik in principe per definitie al kut, daar wordt je geluid (meestal) heel dun en klinisch van...

Speeddemon
10 december 2006, 15:22
Een pedaal dat je signaal laagohmig maakt vind ik in principe per definitie al kut, daar wordt je geluid (meestal) heel dun en klinisch van...
Dus de gemiddelde Fuzz Face (cloon) vind je ruk?

Laagohmig is juist positief om je signaal te behouden bij lange kabels.
Kijk, als je ervaring alleen gebaseerd is op Boss/Ibanez/DOD-buffers, tja, die maken je geluid idd klinisch... maar om nou elk pedaal (incl. SHO, Micro Amp, FA-1, etc.) die door z'n bufferfunctie je signaal laagohmig maakt af te schrijven als 'ver-klinisch-eerder'... nee, dat gaat me echt te ver. :stop:

rjong999
10 december 2006, 15:28
Maar hebben de meeste buffers dan zelf invloed op je geluid ? Dat maakt ze dan toch redelijk onbruikbaar, zou ik denken

Speeddemon
10 december 2006, 15:33
Maar hebben de meeste buffers dan zelf invloed op je geluid ? Dat maakt ze dan toch redelijk onbruikbaar, zou ik denken
mwah, de meeste GOEIE buffers maken je toon juist vaak 'meer', sprankelender/vetter/voller/dynamischer.

Gewoon voor de grap eens een SHO aan 't begin van je keten aansluiten, en dan 't liefst niet al te veel zut erna, om 't effect echt goed te kunnen horen.

Tristan
10 december 2006, 16:11
Dus de gemiddelde Fuzz Face (cloon) vind je ruk?

Laagohmig is juist positief om je signaal te behouden bij lange kabels.
Kijk, als je ervaring alleen gebaseerd is op Boss/Ibanez/DOD-buffers, tja, die maken je geluid idd klinisch... maar om nou elk pedaal (incl. SHO, Micro Amp, FA-1, etc.) die door z'n bufferfunctie je signaal laagohmig maakt af te schrijven als 'ver-klinisch-eerder'... nee, dat gaat me echt te ver. :stop:

Die maken je signaal toch niet laagohmig?
Ik heb bij Jukebox ooit een Banzai booster en een homemade pedaal getest, die verneukten allebei echt compleet de sound van de gitaar en de amp en daarvan werd specifiek gezegd dat die laagohmig waren en dat dat die boost in het hoog en dat naar mijn idee klinisch worden van het geluid veroorzaakte...
Ik heb jouw Boss FA-1 clone wel gehoord en die vond ik super klinken, dus ik weet het dan ook niet meer...
Er moet een verschil zijn tussen wat de een laagohmig noemt en wat de ander laagohmig noemt, of in de manier waarop het gedaan wordt, anders zou ik het ook niet weten...

Speeddemon
10 december 2006, 17:03
Minder dan 10k Ohm wordt in de gitaarwereld al snel laagohmig genoemd (al vind ik 100 Ohm en 600 Ohm echt laagohmig) en alles boven de 100k Ohm wordt hoog ohmig genoemd, al zou ik geen pedaal willen met een ingangsimpedantie van 100k Ohm, als dat het 1e pedaal in de keten zou zijn.
Minimaal 500k, maar 't liefst 1 à 2Mega Ohm.
Overigens kan een verkeerde boost in 't hoog idd fake gaan klinken (re: sommige Boss pedalen) en ligt er een hoop aan de rest van de setup en kabels.

strat58
10 december 2006, 17:16
mwah, de meeste GOEIE buffers maken je toon juist vaak 'meer', sprankelender/vetter/voller/dynamischer.

Gewoon voor de grap eens een SHO aan 't begin van je keten aansluiten, en dan 't liefst niet al te veel zut erna, om 't effect echt goed te kunnen horen.

Hoi ik wil binnenkort alles op een plank monteren maar volgens mij heb ik nog wat nodig.
Setup--Vox Wah (Area51 + buffer+TB)-MI Audio Blues Pro-MI Audio Chrunch Box-Visual Sound H2O-Korg DT10 (tuner)-Voodo Lab Voodoo 1- amp.
Als gitaren gebruikt ik diverse Gibsons met humbuckers en P90 en diverse Strats en Tele, versterkers Marshall BluesBreaker-Fender Bassman en Super Reverb. Ik heb problemen dat mijn strats/Tele clean niet genoeg power hebben en dat ook de Gibsons clean niet hard genoeg doorkomen.
Wat mis ik in mijn pedalen setup om dat wel te krijgen ?
Normaal staat mijn volume ongeveer op 3/4.
Peace Strat58

vinni
10 december 2006, 18:13
Heb zelf de Masotti Blackbox aan het begin en de Whitebox aan het eind van mijn FX-keten. Ze zorgen voor meer belletjes in het clean en minder elastiek in het laag.

Ik had een MoaB Booster van FX-Eng. Die heb ik weer ingeruild op mijn
Whitebox.....Tot mijn spijt! :nervous:

Dus ik denk toch dat die MoaB er weer komt en dan nog een Blackbox.
Probleem is dan weer dat ik met 9 pedalen zit en mijn Pedalpower maar 8
outlets heeft. Jaja....doorlussen kan altijd.....maar toch....

Overigens Dweez......
Heb je wel eens die Sherlock vergeleken met de Empress Tremolo van Edwin?
Ben benieuwd. Heb zelf ook de Empress....maar al die Foefjes gebruik ik eigenlijk niet. Vervelende is dat die zo goed klinkt en taptempo heeft.
Maar de Sherlock is weer een stuk kleiner.

Enne....die Mirage....tja....heel eventjes gehoord.
Moet ik toch maar eens uitgebreider gaan testen....

Vinni

Tristan
10 december 2006, 19:31
Minder dan 10k Ohm wordt in de gitaarwereld al snel laagohmig genoemd (al vind ik 100 Ohm en 600 Ohm echt laagohmig) en alles boven de 100k Ohm wordt hoog ohmig genoemd, al zou ik geen pedaal willen met een ingangsimpedantie van 100k Ohm, als dat het 1e pedaal in de keten zou zijn.
Minimaal 500k, maar 't liefst 1 à 2Mega Ohm.
Overigens kan een verkeerde boost in 't hoog idd fake gaan klinken (re: sommige Boss pedalen) en ligt er een hoop aan de rest van de setup en kabels.

Tsja, die dingen die ik had getest waren er specifiek op ontworpen dat ze je signaal laagohmig maakten, een beetje zoals laagohmige elementen e.d. en dat klonk in mijn oren in ieder geval ongelofelijk ruk...
Wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat vrijwel ieder drive pedaal je signaal laagohmig maakt, maar dat is volgens mij niet wat ik bedoel, het zal dan inderdaad wel een hele lage waarde zijn geweest of iets dergelijks...

Dirk_Hendrik
10 december 2006, 19:44
Het grootste deel van de verkrijgbare pedalen "spuugt" een laagohmig signaal uit. Dit omdat het verloop van een laagohmige bron naar een hoogohmige ingang van een volgend apparaat dan het minste toonverlies oplevert. (dat tenzij je echt gaat matchen, iets dat bij een specifieke setup haalbaar is maar voor een los pedaal waarvan de setup waarin het terecht gaat komen onbekend is niet) De enige reden om die uitgangsimpedantie niet naar 0 te brengen is omdat het volgende apparaat niet DC gekoppeld zou kunnen zijn. Dat komt er op neer dat er vanaf de ingang van het volgende apparaat een gelijkstroompje "terug" kan gaan lopen naar het voorgaande apparaat met defecten, of, in het geval van TB apparaten, schakelploppen, als gevolg.

Als een lage uitgangsimpedantie zo'n slecht resultaat had vraag ik me eerder of of je niet net een heel ongelukkige combinatie te pakken had, de reden daarvoor daargelaten.

Dweezman
10 december 2006, 22:32
Heb je wel eens die Sherlock vergeleken met de Empress Tremolo van Edwin?
Ben benieuwd. Heb zelf ook de Empress....maar al die Foefjes gebruik ik eigenlijk niet. Vervelende is dat die zo goed klinkt en taptempo heeft.
Maar de Sherlock is weer een stuk kleiner.

Enne....die Mirage....tja....heel eventjes gehoord.
Moet ik toch maar eens uitgebreider gaan testen....

Vinni

Nee, en dat wil ik ook niet ;-) De Tremit is echt een super fijn pedaaltje. Mijn Twin en Vibroverb Amb hebben beide een goddelijke vibato aan boord, en de Tremit is iets minder organisch, maar komt pretty close. Ik gebruik hem voornamelijk op de hak-stand, i.c.m. een fuzz. Stoer! De vibrato van de amps voor het het subtielere werk. Met name het kleine formaat van de Tremit is een groot pluspunt. Meer ruimte heb ik niet op m'n board. Check dat pedalboard topic maar ff.

Dus: ik wil NIKS weten over die Empress ;-)

Tristan
10 december 2006, 22:39
Het grootste deel van de verkrijgbare pedalen "spuugt" een laagohmig signaal uit. Dit omdat het verloop van een laagohmige bron naar een hoogohmige ingang van een volgend apparaat dan het minste toonverlies oplevert. (dat tenzij je echt gaat matchen, iets dat bij een specifieke setup haalbaar is maar voor een los pedaal waarvan de setup waarin het terecht gaat komen onbekend is niet) De enige reden om die uitgangsimpedantie niet naar 0 te brengen is omdat het volgende apparaat niet DC gekoppeld zou kunnen zijn. Dat komt er op neer dat er vanaf de ingang van het volgende apparaat een gelijkstroompje "terug" kan gaan lopen naar het voorgaande apparaat met defecten, of, in het geval van TB apparaten, schakelploppen, als gevolg.

Als een lage uitgangsimpedantie zo'n slecht resultaat had vraag ik me eerder of of je niet net een heel ongelukkige combinatie te pakken had, de reden daarvoor daargelaten.

Dat kan, maar allebei de pedalen klonken i.m.o. echt verschrikkelijk in dezelfde setup en met allebei mijn gitaren...
Acch, het boeit ook niet echt...