PDA

View Full Version : te VAST spelen ?



davidof
10 december 2006, 12:04
Al enkele mensen wijzen me erop dat ik veel te Vast speel met men rechterhand .. ik snap wel wat ze ermee bedoelen.. maar ik heb geen idee hoe ik het kan veranderen :( ik speel gewoon op mijn manier :p any info ? :)

grtz !

JeroenZ
10 december 2006, 12:12
Ik snap niet precies wat je bedoelt met "te vast"spelen? omschrijf het eens beter?

davidof
10 december 2006, 12:53
k'weet het valt moeilijk uit te leggen =( .. te "stram" "vast" (men rechterhand is niet "los" genoeg ik moet meer Relaxed spelen zeggen ze ook wel eens ^^

grt

JeroenZ
10 december 2006, 13:00
Komt het misschien omdat je te gehaast wilt spelen? En daardoor je rechterhand verkrampt?

consequence
10 december 2006, 14:20
Ik speelde vroeger ook te vast. Vooral om dat ik nog niet genoeg vertrouwen had en ook als ik nieuwe liedjes leer spelen heb ik hier nog altijd last van. Ik raad je gewoon aan om gewoon met nog meer gevoel te leren spelen. Met wat meer "swoeng" zeggen ze ook wel in België dan leer je wel wat "losser" spelen. :)

Hiddie
10 december 2006, 14:28
Ik speelde vroeger ook te vast. Vooral om dat ik nog niet genoeg vertrouwen had en ook als ik nieuwe liedjes leer spelen heb ik hier nog altijd last van. Ik raad je gewoon aan om gewoon met nog meer gevoel te leren spelen. Met wat meer "swoeng" zeggen ze ook wel in België dan leer je wel wat "losser" spelen. :)

Oh iemand uit een groep waar ik inzit die zegt dat ook altijd. Hij zegt dat het ook in het woordenboek staat. volgens hem is het een variant op swing toch?
zo heet de groep trouwens :P

Tho
10 december 2006, 14:47
doe letterlijk alles vanuit je pols, en knijp je plectrum niet fijn.

Trocar
10 december 2006, 14:50
Oh iemand uit een groep waar ik inzit die zegt dat ook altijd. Hij zegt dat het ook in het woordenboek staat. volgens hem is het een variant op swing toch?
zo heet de groep trouwens :P

Schwung is gewoon een duits woord, en betekent in dit geval 'met elan, gloed, bezieling'. Schwunglos ('zonder Schwung') betekent bijvoorbeeld 'krachteloos, slap'.

Pais
10 december 2006, 15:27
Jezelf een klein beetje bewegen alsof je dronken bent ;)

Dronken mensen bewegen met heeeeel veel swung

-=JEROEN=-
10 december 2006, 16:43
ben je links of rechts handig?

speel je links of rechts handig?

Gitaristje 18
14 december 2006, 16:18
Los spelen is, vind ik, ook veel leuker en lekkerder. Lekker relaxt je akkoorden spelen, dat is heel ontspannend. En het komt dan natuurlijk ook over dat je je gitaar in combinatie met het nummer meester bent en dat je gewoon heel relaxt je gitaar bespeeld en dat je weet wat je doet;-)

davidof
14 december 2006, 18:24
llol... ik als "pure" belg heb nog nooit gehoord van swung ^^

tja ..
ik ben dus rechts handig .. en het is idd men rechterhand dat verkrampt bij het te "goed" willen spelen maar ik kan er nix aan doen :s zeker bij die liedjes zoals master of puppets de intro enz .. =(

grtz !!

Mike2012
14 december 2006, 18:36
rook een joint:0 :hippie:

consequence
14 december 2006, 20:33
llol... ik als "pure" belg heb nog nooit gehoord van swung ^^

tja ..
ik ben dus rechts handig .. en het is idd men rechterhand dat verkrampt bij het te "goed" willen spelen maar ik kan er nix aan doen :s zeker bij die liedjes zoals master of puppets de intro enz .. =(

grtz !!

Nuja tzal dan alleen hier aan de kant van brugge zijn dat ze schwung zeggen! :p

mawashi
15 december 2006, 08:00
Nuja tzal dan alleen hier aan de kant van brugge zijn dat ze schwung zeggen! :p

Nopes, ben Vlaams-Brabantse en ik ken toch ook de 'schwung' hoor ;)

CowGuitar
15 december 2006, 09:21
Een vriend van mij speelt ook heel erg krampachtig en ik heb echt geen idee hoe ik hem dat af kan leren. Dus als iemand goeie tips heeft graag, want ze linkerhand is best ok en ik zou wel eens goed met hem willen jammen :p.

Gitaristje 18
18 december 2006, 19:23
Nou je zou hem misschien barré akoorden kunnen laten spelen en dan bijvoorbeeld bij de G laten beginnen. En dan de hals afgaan zeg maar waar je je vingers maar wilt zetten. Het voordeel hierbij is dat je alle 6 snaren aan kan slaan met deze akoorden. En dan kan je op een neer aanslaan en omdat je nu alle ruimte hebt om te doen kan je dat heel losjes doen. Je kan dan ook tussendoor een paar slagen muten en dan weer indrukken, dan kan je je eigen ritme improviseren.
Je kan daarna bijvoorbeeld ook de 2 laagste bassnaren met een downstroke aanslaan en dan de rest van de snaren met een upstroke.
Dit zijn de dingen die ik zelf ook regelmatig doe, gewoon omdat ik het lekker vind spelen zo. Lekker relaxt als ik de gitaar pak ff dit soort dingetjes spelen, dan wordt ik weer helemaal ontspannen. Het is hierbij gewoon fijn omdat je heel ontspannen vanuit je pols je hand op een neer kan laten gaan.

Succes:-)