PDA

View Full Version : Hals spuiten



Gearjunkie
10 december 2006, 09:53
Hoi,

Ik heb nog een Strat-hals die ik wil gaan 'verwerken' in een nieuw project.
Deze is voorzien van decals, die over de lak zijn aangebracht. Ik wil de decals natuurlijk onder de lak dus:

-Moet ik nu de lak licht schuren en met blanke lak (spuitbus) de hals overspuiten?

-Moet ik een bepaald type blanke lak nemen i.v.m. de oude laklaag? Ik ben natuurlijk als de dood dat het gaat bobbelen en bladderen, zodat ik de decals verlies...

-Is er een type lak waarmee ik de hals wat geler/bruiner krijg (niet dekkend natuurlijk) ;)

Bedankt alvast!

zonniewiw
10 december 2006, 17:31
Ik denk dat Fred van het forum je hier een perfect antwoord op kan geven ,

Mijn mening is de hals eerst volledig van lak te ontdoen , daar je niet weet welke lak erop zit kan je volgens mij niet zo maar een andere lak gaan erover spuiten

ik zou daarna voor nitro celluloze gaan , is wel ongezond , dus masker dragen en geen goedkoop stoffen ding

als je een geelachtige look wil zou ik de hals eerst licht stainen met bv ecoline

IK ben ook wel vers in het gebeuren , dus neem deze dingen aub niet voor zekerheid aan

wacht liever tot de lak virtuosen van dit forum even reageren

fred dons
11 december 2006, 08:43
is inderdaad nogal afhankelijk van de oorspronkelijke lak, cellulose bijvoorbeeld reageert nogal agressief met een acryl autolak
het best zou zijn om even te testen op de achtkant van de hiel van met je nieuwe lak
acrylautolak gaat in de meeste gevallen wel zonder risico over bestaande lakken maar cellulose werkt wat sneller

om de decal te bewaren kun je beste de nieuwe lak vernevelen op de kop, dwz op een afstand van minimaal 50 cm de eerste lagen lak spuiten
zodat de lak eigenlijk meer als een nevel neerslaat dan dat hij vloeibaar uitloopt
je zult om de decal onder de lak te krijgen wel minimaal een laag of 6 moeten spuiten voordat je kunt gaan schuren (en hiermee de lak om het logo heen gelijk te krijgen met de decal) schuur in het begin wel met droog schuurpapier (400 grit) omdat je nogal snel door het decal heen schuurt

je lak meer vintage krijgen is zonder eigen spuitapparatuur wel wat moeilijker, er zijn stains die je moet mengen met lak om dit effect te bereiken maar zoals gezegd je moet hiervoor de apparatuur hebben
wat wel een aardig resultaat geeft is kiwi schoenpoets (bruin) opbrengen en laten drogen, uitwrijven en herhalen, dit maakt je lak wel wat matter maar het geeft wel een vintage tint aan je nek (de kleur blijft overigens wel goed zitten)