PDA

View Full Version : effecten mixen



olaf
10 december 2006, 00:17
De betere pre-amps hebben vaak alleen een ingang en een uitgang.
Nu ben ik gewend mijn effect-unit in de paralelle loop van m'n top te zetten, waarbij de effecten van m'n fx-unit op wet staan, en de hoeveelheid daarvan met de mix-knop van m'n top te mixen met het droge kanaal van m'n versterker.
Voor m'n 2e setje heb ik nu weer een pre-amp (eindtrap moet nog komen) aangeschaft maar vraag me af hoe jullie rackgebruikers jullie effect mixen.
Ik wil dus NIET de fx-unit er serieel tussen zetten!
Nu lees ik wel eens iets over mixertjes (is dat de oplossing?) maar weet niet hoe dat werkt en welke merken / types daarvoor gebruikt worden en wat dat kost.
Wie kan mij helpen!!!

rjong999
10 december 2006, 01:01
Bij de G-system zit de preamp in de loop van de multifx. Ik kan van ieder effect individueel het %wet/dry instellen.

e!
27 december 2006, 11:14
Je zou inderdaad een rackmixertje kunnen kopen. Gewoon een mengpaneeltje waarin je zelf de verhouding tussen je FX en preamp instelt.

Nocki
31 december 2006, 11:05
Bij de G-system zit de preamp in de loop van de multifx. Ik kan van ieder effect individueel het %wet/dry instellen.

Dit is niet echt de bedoeling want ondaks dt je het % kan instellen is het geluid voor 100% door de tonseuck in/out convertors gegaan. ook wel ad/da convertors genoemd.

een mixetje is inderdaar de mogelijkheid maar ben er zelf ook nog niet achter hoe en wat. ik heb al het een en ander gekocht en geprobeerd maar tot nu toe steeds problemen met phase problemen dus zit ik zelf ook nog steeds te pielen... :-)
een blender lijkt de oplossing te zijn. iemand had ooit aan geboden er een voor me te maken maar ik was bang voor de zoveelste keer geld uit te geven. het bij elkaar mixen is geen probleen. maar het splitten is volgens mij het probleem.

morris
31 december 2006, 12:01
Er zijn legio goede mixertjes te koop die dit probleem definitief uit de wereld helpen. Hier zijn er enkele:

Custom Audio Electronics mini mixer
Skrydstrup MLM mini mixer
DMC system mix+ + mix (alleen 2e hands te krijgen)
Masotti line mixer

Daarnaast zijn er nog enkele el cheapo en zeer compacte oplossingen van Behringer, Nobels, Brandstaetter & Rebholz.

Ik gebruik zelf de CAE mini mix en de DMC system mix +, kan ze beide aanbevelen.


Morris

peter_heijnen
31 december 2006, 13:21
ik heb al het een en ander gekocht en geprobeerd maar tot nu toe steeds problemen met phase problemen
Dan lekt er toch ergens direkt signaal door.

Zit hem altijd in een over het hoofd gezien "lek" ergens in je routing en kan bijv ontstaan bij het afzonderlijk on/off zetten van effecten in een keten waarbij meerdere effecten achter elkaar in serie staan.

Als je een routing maakt waarbij alle effecten paralel staan, kun je alles probleemloos on/off switchen.

Nocki
31 december 2006, 13:25
Bedankt voor de uitleg.

wat ik de laatste keer heb geprobeer is dit:

FX-send: split kabel AB

A--> Mixer
B--> G-system --> mixer

en dat weer terug naar de FX return.
verder heb ik het nog nooit echt goed voor elkaar gekregen.

morris
31 december 2006, 13:40
Bedankt voor de uitleg.

wat ik de laatste keer heb geprobeer is dit:

FX-send: split kabel AB

A--> Mixer
B--> G-system --> mixer

en dat weer terug naar de FX return.
verder heb ik het nog nooit echt goed voor elkaar gekregen.

domme vraag wellicht, maar als je in die setup alleen de output van de gsystem aansluit, hoor je dan nog droog signaal?

morris
31 december 2006, 13:44
Dan lekt er toch ergens direkt signaal door.

Zit hem altijd in een over het hoofd gezien "lek" ergens in je routing en kan bijv ontstaan bij het afzonderlijk on/off zetten van effecten in een keten waarbij meerdere effecten achter elkaar in serie staan.

Als je een routing maakt waarbij alle effecten paralel staan, kun je alles probleemloos on/off switchen.

Hey die Peter!

Hoe is het kerel, volgens mij zag ik je vorige week nog op televisie. Er was een herhaling van een wat oudere show van Karin op Humor tv (digitaal), ik dacht kijk daar is ie!
Bijzonder muzikale band is/was dat overigens! Super.

Groetjes,
Morris

rjong999
31 december 2006, 13:51
Dit is niet echt de bedoeling want ondaks dt je het % kan instellen is het geluid voor 100% door de tonseuck in/out convertors gegaan. ook wel ad/da convertors genoemd.

een mixetje is inderdaar de mogelijkheid maar ben er zelf ook nog niet achter hoe en wat. ik heb al het een en ander gekocht en geprobeerd maar tot nu toe steeds problemen met phase problemen dus zit ik zelf ook nog steeds te pielen... :-)
een blender lijkt de oplossing te zijn. iemand had ooit aan geboden er een voor me te maken maar ik was bang voor de zoveelste keer geld uit te geven. het bij elkaar mixen is geen probleen. maar het splitten is volgens mij het probleem.Ik snap je opmerking niet helemaal - hoe wil je de Gsys gebruiken zonder dat je door die 'tonesuck' converters gaat ?

Nocki
31 december 2006, 16:45
Precies. dat is ook de reden. wet dry mix maakt niet uit in de g-system. zolang alles door de convertorts gaat werkt het niet super.

rjong999
1 januari 2007, 03:06
...dus eigenlijk deugt die g-system niet, zou je dan zeggen...?

Nocki
1 januari 2007, 12:13
De g-system deugt zeker wel. geweldig apparaat. alleen maak je van elke sound die je had toch weer een electronisch soundje he :)
Maar goed deze discussie is al gemaakt en zoals iedereen weet ben ik toch al niet gauw tevreden.. :)

peter_heijnen
2 januari 2007, 08:13
Hey die Peter!

Hoe is het kerel, volgens mij zag ik je vorige week nog op televisie. Er was een herhaling van een wat oudere show van Karin op Humor tv (digitaal), ik dacht kijk daar is ie!
Bijzonder muzikale band is/was dat overigens! Super.

Groetjes,
Morris
Bedankt voor het mooie compliment Maurice, was idd een erg leuke band om in te spelen. Op Humor tv, haha, daar sta je toch zeker niet bij stil als je met de opnames bezig bent......

Wat hebben ze eigenlijk uitgezonden, een oude theater of tv show?

morris
2 januari 2007, 22:11
Bedankt voor het mooie compliment Maurice, was idd een erg leuke band om in te spelen. Op Humor tv, haha, daar sta je toch zeker niet bij stil als je met de opnames bezig bent......

Wat hebben ze eigenlijk uitgezonden, een oude theater of tv show?

LOL ja, het was een TV show met publiek, waarbij Karin de nodige typetjes deed en ook gasten ontving. Ik schat in eind jaren 90, kan dat? Ik heb niet alles kunnen zien, maar er zat redelijk wat acoustisch werk in.

groetjes,
Morris

peter_heijnen
3 januari 2007, 20:26
LOL ja, het was een TV show met publiek, waarbij Karin de nodige typetjes deed en ook gasten ontving. Ik schat in eind jaren 90, kan dat?
We hebben twee seizoenen tv gedaan, niet lang voor ik besloot bij Karin te stoppen. Dit moet dus rond '95 zijn geweest. Ach ja, die goede oude tijd.... :)