PDA

View Full Version : Echtheid stratocaster controleren



MizZoo
10 december 2006, 00:16
Ik ga morgen langs bij een verkoper van een strat, maar bij zo'n koop wil ik natuurlijk wel zeker weten of het een echte american stratocaster is. Dus stel nou dat de verkoper geen certificaat van echtheid heeft, hoe kan ik dan zien of het een echte American Stratocaster is.
Hoe onderscheid ik bijvoorbeeld een Fender American stratocaster van een Fender Standard Stratocaster of een Highway Stratocaster?

Tho
10 december 2006, 00:22
Op de headstock staat: made in the USA. Je kan ook de serienummers (die moet er opstaan!) op de site van Fender checken. Die geven ook veel informatie

MizZoo
10 december 2006, 12:54
Op de standards en de highways staat ook made in USA, en wat nou als er bijv. een USA hals op een squire body is geschroefd?

Orpheo
10 december 2006, 13:00
Op de standards en de highways staat ook made in USA, en wat nou als er bijv. een USA hals op een squire body is geschroefd?

ik dacht dat het serienummer ook in de halspocket staat. hals afschroeven dus.

DarknessAwaits
10 december 2006, 13:08
ik dacht dat het serienummer ook in de halspocket staat. hals afschroeven dus.

Kom je daar binnen met je schroevendraaier in je hand... Ja, ik wil ff je Fender demonteren hoor :cooler:.

Ik vraag me af hoeveel verkopers dat toelaten.

Tho
10 december 2006, 13:09
Beste topicstarter, wat is er aan de gitaar dat je laat twijfelen eigenlijk?

MizZoo
10 december 2006, 13:16
Over het algemeen niks, maar ik neem liever het zekere voor 't onzekere.. stel ik koop een gitaar voor 700 euro en later blijkt dat alleen de hals usa is en de rest Squire, dan ben je ook niet blij..

Tho
10 december 2006, 13:20
Nee dat kan ik begrijpen.. Ik kan je verder weinig vertellen over stratocasters, maar er zijn hier zat mensen die je wel kunnen vertellen hoe je de echtheid kan controleren!

MizZoo
10 december 2006, 13:21
is het veel moeite om de hals eraf te schroeven? Is het bijv. zo dat als je de backplate eraf hebt gehaald de hals ook meteen makkelijk los komt?

Orpheo
10 december 2006, 13:31
is het veel moeite om de hals eraf te schroeven? Is het bijv. zo dat als je de backplate eraf hebt gehaald de hals ook meteen makkelijk los komt?

de backplate heeft geen zak te maken met de hals :D je moet gewoon de hals losschroeven. je hoeft de snaren niet eens eraf te halen, alleen de spanning iets eraf.

sugarfish
10 december 2006, 13:32
waarom neem je niet iemand mee die er meer vanaf weet! 700 euro is en blijft veel geld!

MizZoo
10 december 2006, 13:53
de backplate heeft geen zak te maken met de hals :D je moet gewoon de hals losschroeven. je hoeft de snaren niet eens eraf te halen, alleen de spanning iets eraf.

srry, ik bedoelde dat plaatje wat op de hals zit aan de achterkant..

Rormo
10 december 2006, 13:58
vraag van te voren anders het serienummer, dan kun je dat vast checken voor je er heen gaat. Is het idd een american strat, dan kun je er heen gaan en natuurlijk ff checken of het serienummer er echt op staat. Vervolgens het ding gewoon goed bekijken en bespelen. Dan kun je haats niet de boot in gaan. Desnoods ff een foto maken en hier op het forum plaatsen zodat de experts commentaar kunnen geven.

Aca Ilic
10 december 2006, 17:34
Ik ga morgen langs bij een verkoper van een strat, maar bij zo'n koop wil ik natuurlijk wel zeker weten of het een echte american stratocaster is. Dus stel nou dat de verkoper geen certificaat van echtheid heeft, hoe kan ik dan zien of het een echte American Stratocaster is.
Hoe onderscheid ik bijvoorbeeld een Fender American stratocaster van een Fender Standard Stratocaster of een Highway Stratocaster?



Highway strats kun je al makkelijk onderscheiden van Americanse series door matte lak afwerking, stemmechanieken enz... Grotere probleem is inderdaad als hals van een Highway strat op body van een Squier, Tokai of Richwood gemonteerd zit , en iedereen kan tegenwoordig inktstempel op de body en hals aanbrengen , dus daar heb je ook weinig aan of je het uit elkaar haalt om te controleren of niet.
Stempels bij Fender zijn ook nooit constant geweest, dus hopen dat je via serienummer wat kunt achterhalen, en natuurlijk koop gitaar eerst met je oren, en dan pas met je ogen.

MizZoo
10 december 2006, 19:42
Heb de gitaar ondertussen gekocht..
De koper was zelf een erg betrouwbare persoon, fanatieke hobbyist, en alles klopte gewoon.. prachtig geluid, serienr. klopte, en bovendien had hij het echtheids certificaat nog.. ik zal binnenkort miss wat foto's posten ofzo.

Elixir
21 december 2006, 15:38
ik had een vraagje.. hoe zit het nu met fender waarbij het serienummer F (6 cijfers) is.... en boven de neckpocket staat op de neck Made in USA... is het dan een amerikaanse of een japanner?

Max.