PDA

View Full Version : Boost voor solo's. hoe doen jullie dat ?



Dude
19 december 2002, 21:12
heb vandaag bij Feedback een aantal boost apparaatjes geprobeert.

een preamp van carl martin, een hot drive and boost van carl martin, en een Boss EQ.

ik krijg met geen van alleen het benodigde geluid,
ik heb namelijk een JCM800 halfstack en wil dat het geluid niet veranderd, alleen geboost wordt zeg maar

wie oh wie

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: iamyou op 2002-12-19 21:13 ]</font>

PeArLjAm
19 december 2002, 21:36
Fulltone Fatboost? Geeft een cleane boost als het goed is. Zijn alleen wel prijzig hierzo (240-250 euro??) Zvex maakt nog leuke boosters maar die zijn helemaal duur. Is een volumepedaal niets? Die veranderen je toon niet (als het goed is :smile: )

FragDaddy
19 december 2002, 22:02
ik heb een Boss SD-1 overdrive voor mijn jcm800 staan. het geluid verandert natuurlijk wel iets, maar het klinkt echt lekker.. ik ben zeer tevreden.

als je je geluid helemaal niet wilt aanpassen, is het misschien slim om een boss GE-7 ofzoiets te kopen. dat is een Equalizer. die heeft honderden toepassingen, en je kunt hem ook gebruiken als boost voor je gitaarsignaal. dat zou je signaal niet mogen aantasten, alleen opkrikken.

suc6. laat je even weten wat het geworden is ? altijd leuk om te weten.

vulvasonic
19 december 2002, 23:21
Ik zoek eigenlijk zelf ook al jaren naar zoiets.
Ook ik gebruik een Boss OD, gain op 0, level op 10 en ik heb ook geexperimenteerd met EQ's, maar die geven vaak niet genoeg volume.

Je hebt dus geen fuck aan mijn reactie, maar wellicht prikkelt het anderen om er even over na te denken ;]

Jeee
19 december 2002, 23:31
Marshall Bluesbreaker II !!!

Lacrymosa
19 december 2002, 23:38
Ik heb zowiezo een boost in mn koch zitten, nah jah, een extra volume zeg maar

maar als pedaaltje heb ik een DOD YJM boost
is een signature van Yngwie "You unleashed the fucking Fury" Malmsteen

Is een leuk ding heleaal met een shred axe
Enige nadeel is dat een beetje ruist.

Hij boost je signaal en haal er wat laag uit, zodat je wat duidelijker en scherper door mix komt.

CheerS!!

jpb
19 december 2002, 23:59
De Sonic Boom! van Nic Greer (http://www.nickgreerexpdesigns.8m.com/)schijnt goed (=transparant dus geen kleuring v/h signaal) te zijn en ook nog redelijk betaalbaar.
De clean-boost van de VL sparkle drive is overigens ook erg transparant.
Beide pedalen hebben een flinke boost in huis dus dat zal zeker voldoende zijn. succes

Buurten op Harmony-Central kan geen kwaad voor deze pedalen, en kijk dan ook b.v. bij Fulltone Fatboost en Z-Vex Super Hard On.

Soulman
20 december 2002, 08:38
Een en ander hangt erg van je gain instellingen af.
Bij veel gain helpt een booster tussen gitaar en versterker niet veel, hooguit nog meer scheur (of brij). Dan is het handiger om een boost in een fx loop te zetten, als je die hebt natuurlijk :wink:
Een andere mogelijkheid is na minder gain gebruiken om bijv. een eq het geluid laten cutten voor rhythm en dan uittrappen voor solo's.
Met een gitaar in een band gaat dit nog wel, bij meerdere gitaren of toetsen is het plaatsen van een booster achter je scheur geluid het beste (naar mijn mening dan).

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Soulman op 2002-12-20 09:14 ]</font>

WesMontgomery
20 december 2002, 08:45
VOLUMEPEDAAL!!!

Nocki
20 december 2002, 08:56
vroeger had ik ok altijd dat probleem maar sinds ik op een ietwat betere gitaar speel is dat weg. vraag me niet waarom maar het is zo.
ik speel verde 19" en heb voor bepaalde dingen gewoon een patch voor een tandje bij gemaakt.
mischien een pedaaltje waar een level knop op zit zoals een compressor. ik heb er een liggen en daar kan je mee solo boosten.
maar of het echt de goede manier is???
Nocki

Grooveyard21
20 december 2002, 12:45
een goede optie is een compressor, voor of na de scheur, net wat jet beter vind klinken.

of een ge-7 of mxr micro amp aan het eind van je keten.

maarten
20 december 2002, 13:03
is een octaver niks? sorry als ik t mis heb
die doet tot twee octaven lager erbij en een octaaf hoger erbij.
boost toch ook lijkt me zo.

kokeleko
20 december 2002, 13:43
Ik doe het via een volume boost in mijn mpx-g2 , gewoon +2db , maar je kan ook met fx loop , mits schakelbaar twee master volumes maken met de mix regelaar, veel plezier.

Dirk_Hendrik
20 december 2002, 14:03
Heb dit probleem altijd met mijn Boss DS-2 (is het type geloof ik). Dit ding is zo bedacht dat het scheurniveau gelijk is aan het clean niveau. Te laag dus. Ik pep het op door er mijn Ibanez Supertube voor te zetten. Ik ga ninnenkort wer de elektronica aanpassen dat de Boss zelf al een "hetere" output heeft. De STL "kleurt" mijn geluid teveel in het leadgeluid.

Negative K3 fan
20 december 2002, 15:15
-fat boost
-tubescreamer (allerlei soorten)
-zvex hard-on (duur)
-allerlei eq pedaaltjes
-dod yngwie malmsteen
-ds-1 kan ook worden gebruikt (doen satch en vai ook)
eigelijk kun je bijna alle distortions/overdrives/eq pedalen wel als boost gebruiken. Het werkt alleen neit goed met (octave) fuzz pedalen.

Negative K3 fan
20 december 2002, 15:16
Op 2002-12-20 14:03, schreef Dirk_Hendrik:
Heb dit probleem altijd met mijn Boss DS-2 (is het type geloof ik). Dit ding is zo bedacht dat het scheurniveau gelijk is aan het clean niveau. Te laag dus. Ik pep het op door er mijn Ibanez Supertube voor te zetten. Ik ga ninnenkort wer de elektronica aanpassen dat de Boss zelf al een "hetere" output heeft. De STL "kleurt" mijn geluid teveel in het leadgeluid.


ik had een tijdje geleden een hele goede site met een bluesdrver mod, inclusief sound samples gevonden, klonk erg overtuigend. Met een simpele mod kun je een ds-1 ook heel anders laten klinken.

Dude
20 december 2002, 17:51
Op 2002-12-20 15:15, schreef Negative K3 fan:
eigelijk kun je bijna alle distortions/overdrives/eq pedalen wel als boost gebruiken. Het werkt alleen neit goed met (octave) fuzz pedalen.


onzin, als je flink hard speelt, in een band situatie heb je geen ene fluit aan je dist pedaaltje, je krijgt alleen maar meer ruis of gain maar totaal gene volume verhoging, op slaapkamer speel niveau wel maar dat wist ik al....

Negative K3 fan
20 december 2002, 18:25
Op 2002-12-20 17:51, schreef iamyou:


Op 2002-12-20 15:15, schreef Negative K3 fan:
eigelijk kun je bijna alle distortions/overdrives/eq pedalen wel als boost gebruiken. Het werkt alleen neit goed met (octave) fuzz pedalen.


onzin, als je flink hard speelt, in een band situatie heb je geen ene fluit aan je dist pedaaltje, je krijgt alleen maar meer ruis of gain maar totaal gene volume verhoging, op slaapkamer speel niveau wel maar dat wist ik al....


Waarom gebruiken zowel satch en vai een ds-1 als boost?

Dude
20 december 2002, 19:05
ik heb geen idee, maar als ik op mijn JCM800 op volume 5 speel haal ik echt zowel met mijn Boss DS2 als met mijn RAT geen volume boost, ik neem aan dat die gasten nog iets anders gebruiken

PeArLjAm
20 december 2002, 21:21
Op 2002-12-20 18:25, schreef Negative K3 fan:


Op 2002-12-20 17:51, schreef iamyou:


Op 2002-12-20 15:15, schreef Negative K3 fan:
eigelijk kun je bijna alle distortions/overdrives/eq pedalen wel als boost gebruiken. Het werkt alleen neit goed met (octave) fuzz pedalen.


onzin, als je flink hard speelt, in een band situatie heb je geen ene fluit aan je dist pedaaltje, je krijgt alleen maar meer ruis of gain maar totaal gene volume verhoging, op slaapkamer speel niveau wel maar dat wist ik al....


Waarom gebruiken zowel satch en vai een ds-1 als boost?


He k3 fan, als je eens even goed de posts van iamyou leest wil hij een boost hebben die zijn geluid niet beinvloed, en dat doet de ds1 dus WEL. Kan je niet eerst eens lezen, of ben je te druk bezig met je postcount aan het opschroeven?

vulvasonic
20 december 2002, 23:43
Op 2002-12-19 23:59, schreef jpb:
De Sonic Boom! van Nic Greer (http://www.nickgreerexpdesigns.8m.com/)schijnt goed (=transparant dus geen kleuring v/h signaal) te zijn en ook nog redelijk betaalbaar.
De clean-boost van de VL sparkle drive is overigens ook erg transparant.
Beide pedalen hebben een flinke boost in huis dus dat zal zeker voldoende zijn. succes

Buurten op Harmony-Central kan geen kwaad voor deze pedalen, en kijk dan ook b.v. bij Fulltone Fatboost en Z-Vex Super Hard On.


Mijn dank is wederom groot jpb, hier heb ik wat aan!

Een boost voor een overstuurd geluid vind ik niet eens zo'n probleem. Dat gaat best okee met een bosspedaaltje. Het is de boost voor een clean geluid dat zo moeilijk blijkt te bewerkstelligen.

Nogmaals dank. Ik zal es op zoek gaan!
;]

vulvasonic
20 december 2002, 23:46
Op 2002-12-20 13:03, schreef maarten:
is een octaver niks? sorry als ik t mis heb
die doet tot twee octaven lager erbij en een octaaf hoger erbij.
boost toch ook lijkt me zo.


Helaas, de octaver is 1 van mijn favoriete effecten. Probleem is dat je er geen accoorden mee kan spelen. Dan houdt het dus snel op. PLUS, het is een effect, geen booster in de zuivere zin des woords.

Mitch
21 december 2002, 10:43
Hé iamyou, vond je de Boost op de CM niet transparant genoeg of gaf -ie niet het gewenste effect ?

jpb
21 december 2002, 11:08
Ook nog redelijk betaalbaar, en schijnt goed te zijn, is de Pharaoh Amplifiers class-A boost:
http://www.pharaohamps.com/

Een echte clean-boost verandert je signaal niet maar maakt het alleen sterker. Je hoort dan idealerwijs geen verschil in geluid wanneer je hem aan/uit schakelt met de volumeknop op "unity-gain" (met pedaal even hard als in bypass stand). Behalve een boost van je geluid voor solos's kun je hiermee ook je buizenversterker over z'n top krijgen (overdrive). Het probleem met clean boost is dat het moeilijk is om het (cleane) signaal te versterken EN de impedantie hoog te houden zodat je geen detail (o.a. hoog) verliest; oftewel 'transparantie'. Bij sommige clean-boost pedalen wordt het geluid wel wat veranderd. Dat hoeft geen probleem te zijn want dat wordt het wat voller/vetter. Zo vindt ik de clean boost van de VL Sparkle drive erg goed, omdat het signaal goed (transparant) blijft maar de scherpe randjes van mij tele+fender-amps er een klein beetje af haalt. De fulltone Fatboost schijnt dat ook te doen. Het is een kwestie van je set-up en van smaak. Er zijn tegenwoordig heel veel goede -vooral Amerikaanse- clean boost pedalen op de markt.

Bij een overdrive-pedaal wordt al in het pedaal een vervorming gegenereerd (b.v. de beroemde 4558 chip). Je kunt dan, zoals bekend, in een cleane versterker al een 'overdrive' creeren (b.v tubescreamer). Wanneer je nu de drive terugdraait en de volume-knop hoog krijg je geen/minimale gain uit je pedaal waar je dus wel mee 'boost'. In tegenstelling tot wat je wel hoort vind ik dat geen clean-boost. Bv bij de tubescreamer blijft er dan een duidelijke kleuring van je signaal (verlies laag; mid-hump of 'neuzig'). Dat is prima (SRV!) maar ik vind dat geen clean boost.

Vulvasonic, ben jij ook op zoek naar een clean-boost?

Dude
21 december 2002, 12:00
Op 2002-12-21 10:43, schreef Seymour Paul:
Hé iamyou, vond je de Boost op de CM niet transparant genoeg of gaf -ie niet het gewenste effect ?


ik speelde hem over een marshall JTM30 combo en dat is werkelijk de slechtste buizenbak van marshall naar mijn mening, de valvestates klinken beter, maar ik merkte gewoon dat ik niet het goede geluid kreeg, hij kleurt je geluid toch wat en naar mijn mening (op volume 4/5 zeg maar) zag ik nou niet echt een verschrikkelijk grote boost tevoorschijn komen maar goed, dat kan aan mij liggen

Negative K3 fan
21 december 2002, 12:45
Op 2002-12-20 21:21, schreef PeArLjAm:


Op 2002-12-20 18:25, schreef Negative K3 fan:


Op 2002-12-20 17:51, schreef iamyou:


Op 2002-12-20 15:15, schreef Negative K3 fan:
eigelijk kun je bijna alle distortions/overdrives/eq pedalen wel als boost gebruiken. Het werkt alleen neit goed met (octave) fuzz pedalen.


onzin, als je flink hard speelt, in een band situatie heb je geen ene fluit aan je dist pedaaltje, je krijgt alleen maar meer ruis of gain maar totaal gene volume verhoging, op slaapkamer speel niveau wel maar dat wist ik al....


Waarom gebruiken zowel satch en vai een ds-1 als boost?


He k3 fan, als je eens even goed de posts van iamyou leest wil hij een boost hebben die zijn geluid niet beinvloed, en dat doet de ds1 dus WEL. Kan je niet eerst eens lezen, of ben je te druk bezig met je postcount aan het opschroeven?


niet gelezen nee, en als ik mijn postcount wil opschroeven heb ik daar veel effectievere maneirn voor.

vulvasonic
22 december 2002, 21:28
Op 2002-12-21 11:08, schreef jpb:
Ook nog redelijk betaalbaar, en schijnt goed te zijn, is de Pharaoh Amplifiers class-A boost:
http://www.pharaohamps.com/

Vulvasonic, ben jij ook op zoek naar een clean-boost?


Jawel.
En dus is mijn dank zeer groot!
;]

habberdoedas
23 december 2002, 12:58
Stel eerst een lekker sologeluid af op je versterker. Als dit goed staat niets meer aan doen. Tijdens het spelen met je volumepot op de gitaar iets gas terug nemen. En als je moet gaan soleren draai je de volumepot van je gitaar helemaal open. Of je gebruikt een instelbaar volumepedal.. Simpel..

Dude
23 december 2002, 19:16
het volume knop verhaal werkt niet echt omdat de JCM800 nogal gevoelig is qua volume knopjes op je gitaar, geeft je heel snel minder gain (verschil tussen 10 en 9 is al duidelijk merkbaar), dit werkt inderdaad wel prima op high gain versterkers

habberdoedas
24 december 2002, 00:00
Iamyou,

Ooit heb ik ook een 50 watter JCM 800 gehad. Ik speelde toen op een Charvel/Jackson strat. Een heel eenvoudige gitaar met 1 volumeknop en een element in de brug postitie. Met dit element (weet alleen het type niet meer) ging het prima. Misschien is expirimenteren met high-output elementen of EMG elementen.

Succes met zoeken naar de juiste oplossing..
Habberdoedas

jpb
24 december 2002, 09:06
Op 2002-12-23 12:58, schreef habberdoedas:
Stel eerst een lekker sologeluid af op je versterker. Als dit goed staat niets meer aan doen. Tijdens het spelen met je volumepot op de gitaar iets gas terug nemen. En als je moet gaan soleren draai je de volumepot van je gitaar helemaal open. Of je gebruikt een instelbaar volumepedal.. Simpel..


Bij mij werkt dat niet goed. Ik vind het nogal gepiel om de knop weer precies terug te draaien na solo, en ik verlies teveel toon (vooral hoog) wanneer ik de knop niet voluit heb. Hetzelfde geldt voor vol-pedaal, dat ook met een potmeter werkt. Een potmeter filtert het geluid, terwijl een boost-pedaal het juist versterkt dmv een transitor/opamp. Heel ander principe. Met een goede pot-meter (en andere bedrading?) kan het mischien wel, maar dat weet ik niet. Zelfde voor high-gain, mischien werkt het dan wel?

Overigens heeft een overdrive-pedaal zoals de tubescreamer in de boost-stand (drive op nul; vol op tien) veel minder output dan een clean boost-pedaal; bij de laatste blaas je al op standje-half het speakerdoek uit je versterker....

Goede Kerst!

Dude
24 december 2002, 13:06
ik heb vandaag toch maar ve Carl Martin Hot Drive and Boost gekocht, werkt het beste denk ik zo.. geen gezeik met knopjes ed gewoon stampen en het gaat harder

Dirk_Hendrik
24 december 2002, 14:19
Op 2002-12-24 09:06, schreef jpb:
[quote]Bij mij werkt dat niet goed. Ik vind het nogal gepiel om de knop weer precies terug te draaien na solo, en ik verlies teveel toon (vooral hoog) wanneer ik de knop niet voluit heb.


Ik heb dit al in een andertopic gezet maardan nog maar een keer:
Zet (of laat dat doen) een 1nF condensatortje tussen de hete kant en de loper van je volumeregelaar. Kost 10 Eurocent en het probleem is ermee opgelost. Deze "tip" komt van één van de Fender Custom Shop jongens en het werkt als een tierelier.

jpb
24 december 2002, 15:21
Op 2002-12-24 14:19, schreef Dirk_Hendrik:
Ik heb dit al in een andertopic gezet maardan nog maar een keer:
Zet (of laat dat doen) een 1nF condensatortje tussen de hete kant en de loper van je volumeregelaar. Kost 10 Eurocent en het probleem is ermee opgelost. Deze "tip" komt van één van de Fender Custom Shop jongens en het werkt als een tierelier.


Dank je, precies wat ik nodig heb (vooral voor mijn fuzz)!

Dude
24 december 2002, 16:56
[/quote]

Ik heb dit al in een andertopic gezet maardan nog maar een keer:
Zet (of laat dat doen) een 1nF condensatortje tussen de hete kant en de loper van je volumeregelaar. Kost 10 Eurocent en het probleem is ermee opgelost. Deze "tip" komt van één van de Fender Custom Shop jongens en het werkt als een tierelier.
[/quote]

en wat voor resultaat geeft dat dan ?

Bas
24 december 2002, 18:54
Ik neem aan dat iamyou de scheur van zn Marshall gebruikt en aanbid :grin: , dan wil je geen apart 'scheurpedaaltje' ervoor hangen wat dan toevallig ook nog je signaal boost.

Zo denk ik er met mijn top iig over. Heb er een Boss GE-7 voor geplant voor de solo stukken. Je overstuurd wel iets meer omdat je meer input hebt, maar vind dat wel lekker klinken eigenlijk.


Mmm.. ik ben een beetje laat met deze post geloof ik=)



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bas op 2002-12-24 18:59 ]</font>

aadplagiaat
24 december 2002, 19:17
Dat heeft als resultaat dat je potmeter wel al je signaal vermindert, maar dat de condensator het hoog dan relatief meer doorlaat. Hierdoor wordt je geluid bij omlaaggedraaide potmeter -zeg maar- iets dunner. Meer hoog. Dit kun je veranderen met de waarde van de condensator, maar een 1nF condensator moet in preciepe goed zijn.

Dude
25 december 2002, 13:32
leuk, leuk, maar ja, oplossing is al gevonden, toch bedankt

jpb
26 december 2002, 07:42
Op 2002-12-24 19:17, schreef aadplagiaat:
Dat heeft als resultaat dat je potmeter wel al je signaal vermindert, maar dat de condensator het hoog dan relatief meer doorlaat. Hierdoor wordt je geluid bij omlaaggedraaide potmeter -zeg maar- iets dunner. Meer hoog. Dit kun je veranderen met de waarde van de condensator, maar een 1nF condensator moet in preciepe goed zijn.


Het signaal met de vol.knop op max verandert dus niet nadat je de condensator hebt geplaatst???

jpb
2 januari 2003, 22:36
Op 2002-12-24 14:19, schreef Dirk_Hendrik:


Op 2002-12-24 09:06, schreef jpb:
[quote]Bij mij werkt dat niet goed. Ik vind het nogal gepiel om de knop weer precies terug te draaien na solo, en ik verlies teveel toon (vooral hoog) wanneer ik de knop niet voluit heb.


Ik heb dit al in een andertopic gezet maardan nog maar een keer:
Zet (of laat dat doen) een 1nF condensatortje tussen de hete kant en de loper van je volumeregelaar. Kost 10 Eurocent en het probleem is ermee opgelost. Deze "tip" komt van één van de Fender Custom Shop jongens en het werkt als een tierelier.


Loper is aarde? En de hete kant is de pin die daar het verst vandaan is? Zo heb ik het maar gesoldeerd.
Als dit klopt ben ik niet kapot van het geluid. Inderdaad geeft het een duidelijk helderder geluid met vol. knop terug tot 6-7, maar op 10 verlies ik (weinig maar) teveel laag en mid. Het geluid is minder; heeft geen ballen meer......kan dat???