PDA

View Full Version : Welke stratocaster+amp kopen, budget = 2000 euro?



Lonesome Cowboy
9 december 2006, 21:19
Hoi daar, even voorstellen, ik ben Lucas uit Amersfoort en ik speel voornamelijk akkoestisch op mijn yamaha kompass west (hééel erg tevreden mee).
Mijn laatste elektrische setup (Epiphone LP + Fender Roc Pro100) heb ik verkocht en nu overweeg ik toch weer wat nieuws te kopen. Ik wil 2000 euro uitgeven aan een fender strat, liefst nieuw, en een lichte versterker, buizen. Nu heb ik laatst een gebruikte 1994 USA standard RW 40th anniversary geprobeerd in een gitaarzaak en dat beviel me erg goed. Daar zou ik bijvoorbeeld een Studio 15 bij kunnen zoeken, dan ben ik binnen mijn budget, maar wel 2ehands. Hoe zouden jullie die 2000 euro uitgeven?

Alvast bedankt voor jullie adviezen!! :strat:

tillens
9 december 2006, 21:30
Ik zou een strat kopen die je bevalt. of dat fender, blade, haar is, dat mag dan niet uitmaken. qua amp ligt aan de muziekstijl. een orange tiny terror is 15 watt, cabje eronder klaar. ben je voor 1000-1200 klaar.

doei!

Hector_Tsolodimos
9 december 2006, 21:32
Ik zou zeggen: Neem een USA strat of een Japanner. Rosewood/maple enz, moet je zelf weten.
Ik kan niks vertellen over de elementen, weet niet wat je speelt.
Versterker: wat speel je voor iets?
Ik heb btw laatst ook een metalband op een Fender Deville (ofzo iets, rond de 700 euro) zien spelen, leuke amps!
Zelf heb ik een gebruikte, Fender Super 112, vol buizen amp, bevalt heel goed
maar ook nu weer: ik weet niet wat je speelt!

hansoonk
9 december 2006, 21:39
Klinkt als veel geld: 2000 Euro voor een strat en versterker. Maar ik zou toch tweedehands wat proberen, simpelweg omdat je dan wat meer waar voor je geld krijgt. Misschien iets meer beginnend vintage (begin tachtiger jaren onder Dan Smith zijn goede dingen gemaakt. Beter dan de gitaren eind jaren '70) of een tweedehands USA 62-RI.
Als nieuw koopt, dan moet je genoegen nemen met een standard strat, wil je nog geld overhouden voor een 30 W buizenversterker.

Qua versterker ... wat voor muziek speel je en waar: alleen thuis, op kleine of grote podia?

drap
9 december 2006, 21:43
Ik zeg ook USA '62 reissue. En dan goed rondkijken voor een fijne Marshall ofzo. Tweedehands zijn er erg leuke Marshalls te verkrijgen. Een strat en een Marshall, dat hoort gewoon zo :)

Lonesome Cowboy
9 december 2006, 21:51
Bedankt voor jullie reacties.
Uhm mijn stijl, ik draai altijd de bas weg en ik speel zonder plectrum.
Ik ben geen tremolo gewend maar het valt me op dat er veel verschil in zit,
de een werkt subtieler dan de ander. Een tweede punt dat mijn aandacht
trok was dat de vorm van de hals en ook de afwerking van de hals verschilt
tussen de modellen. Weet een van jullie of er nog iets bijzonder is aan het
anniversary model dat ik hiervoor aanhaalde, in afwijking van een usa standard als je die nu nieuw koopt?

Squier4ever
9 december 2006, 21:52
mja maar wat voor muziek hou je van?

Lonesome Cowboy
9 december 2006, 21:57
Vanalles eigenlijk, van Weezer tot Direstraits.

Tristan
9 december 2006, 22:48
Ik zou juist niet voor de '62 reissue gaan, die vind ik over het algemeen niet zo lekker klinken, erg droog en weinig open vanwege de Indiaas Pallisander toets...
Als je met je vingers speelt zou ik je zowiezo een Strat met maple hals aanraden, die reageren i.m.o. over het algemeen veel lekkerder op die manier van spelen...

Ik zou als ik jou was deze modellen eens checken:
Fender USA American Series Strat
Fender USA American Standard Strat (tweedehands)
Fender '57 reissue Strat (tweedehands)
Fender 50th anniversary Strat (misschien nog voor een mooie prijs te vinden in de winkels)
(allen met maple neck)

Wat betreft amps is het een stuk lastiger...
Ik vind zelf de Vox AC30 en dan met name de top erg lekker klinken, misschien is die wel interessant voor je...

vulvasonic
9 december 2006, 22:55
Als ik je zo hoor, dan denk ik meteen aan de Vox AC30CC (999 euro) en een goede USA telecaster, liefst tweedehands, zodat je ook nog een Vox overdrive erbij kan kopen (200 euro).

Dan heb je imo een geweldige en veelzijdige set-up.

drap
9 december 2006, 23:03
Of een Vox AC15. En wat Tristan zegt klopt ook wel. Als je met de vingers speelt zou ik ook eerder een strat met maple toetsenbord aanraden.

Tristan
10 december 2006, 00:33
@drap:
Gek is dat vind je niet?
Jeff Beck en Mark Knopfler zijn het waarschijnlijk niet met ons eens (die spelen allebei met de vingers op een Strat met rosewood neck), maar ik vind als je met je vingers speelt de attack van een maple neck over het algemeen echt lekkerder klinken dan van een rosewood neck...
Het heeft wat meer punch en zingt wat meer, breekt echt open als je flink aan de snaren plukt, terwijl een rosewood (Indiaas Pallisander) neck dan juist eerder lijkt dicht te klappen...
De AC15 lijkt mij ook zeker wel het overwegen waard, was ik vergeten te vermelden... :)

@Vulvasonic:
Ik begrijp wel wat je bedoelt, een Tele in een Vox is echt een waanzinnige combinatie...
Weezer en Mark Knopfler spelen wel allebei voornamelijk met een Strat als ik het goed heb, maar ik kan me ook wel vinden in jouw suggestie voor de Telecaster...

hansoonk
10 december 2006, 09:36
Rosewood of maple blijft toch heel persoonlijk. Op één of andere manier zie ik bij een telecaster het liefst maple en bij een strat rosewood. Rosewood geeft m.i. een wat rondere toon en past wat meer bij een all-round gitaar. Maple blijft toch iets karakteristieks eigenzinnigs houden.

Hydra
10 december 2006, 09:52
Zelf zou ik Absoluut een 2dehands strat kopen, ok dat is wat meer werk omdat zeker met een strat het vaak ff duurtvoordat je een "fijne" hebt met een voor jouw lekkere toon.

Voor de versterker hou je dan meer budget over om een echt lekkere versterker te halen, niet onbelangrijk als je een goede sound wil hebben en welk merk etc dat is persoonlijk dus uitproberen.

Heb zelf een half jaar geleden een 2dehands usa strat op de kop getikt voor iets onder de 500, - dus heb je een budget van rond de 1400/1500 E voor je amp .. daar is zeker wat moois voor te krijgen...

ziggie
10 december 2006, 13:52
Hoi daar, even voorstellen, ik ben Lucas uit Amersfoort en ik speel voornamelijk akkoestisch op mijn yamaha kompass west (hééel erg tevreden mee).
Mijn laatste elektrische setup (Epiphone LP + Fender Roc Pro100) heb ik verkocht en nu overweeg ik toch weer wat nieuws te kopen. Ik wil 2000 euro uitgeven aan een fender strat, liefst nieuw, en een lichte versterker, buizen. Nu heb ik laatst een gebruikte 1994 USA standard RW 40th anniversary geprobeerd in een gitaarzaak en dat beviel me erg goed. Daar zou ik bijvoorbeeld een Studio 15 bij kunnen zoeken, dan ben ik binnen mijn budget, maar wel 2ehands. Hoe zouden jullie die 2000 euro uitgeven?

Alvast bedankt voor jullie adviezen!! :strat:

Hallo Lucas, gezien het feit dat je uit Amersfoort komt, en een 1994 USA standard 40th anniversary hebt geprobeerd, heb ik het idee dat dat wel eens mijn vorige Strat geweest kan zijn. Die heb ik nl. een tijdje terug in Amersfoort bij Kees Dee ingeruild voor een nieuwe Strat (Eric Johnson uitvoering).

Als dat zo is kan ik je wel het e.e.a. vertellen over de gitaar. Hij heeft 1 kleine aanpassing (die overigens heel makkelijk ongedaan is te maken). Er zit nl een condensator op de volumepot om de klank op elke volumestand gelijk te houden.

Was het idd een (zwarte) gitaar bij Kees Dee? Zo ja, dan is dat de mijne geweest. Laat maar weten of je er meer info over wil.

Verder is het idd zo, dat je meerdere Strats moet uitproberen, om te onderzoeken welke jouw gewenste klank heeft.

BartL
10 december 2006, 14:09
(Topic verder nog niet gelezen)

Als ik 2000 euro aan nieuwe zooi zou moeten uitgeven:
Koch Studiotone Head (800)
ENGL 2x12 (575)
Fender Strat/Tele Mexican Classic of Lite Ash (550)
Of een Charvel Model 4 voor 300 euro :D

Maargoed, een gitaar en eventueel cabinetje zou ik sowieso tweedehands zoeken. Bij een versterker kan ik me indenken dat je die liever nieuw koopt.

sonic_sam
10 december 2006, 15:13
ik zou ook eens naar een mexicaanse strat kijken, de classics series, ik heb zelf een classic 50s en ben er zeer tevreden over, prijs kwaliteit een droomgitaar

Ganjaman
10 december 2006, 15:27
ik zou ook eens naar een mexicaanse strat kijken, de classics series, ik heb zelf een classic 50s en ben er zeer tevreden over, prijs kwaliteit een droomgitaar
+1 (en 10 tekens)

Lonesome Cowboy
10 december 2006, 17:38
hallo Ziggy, bingo. Hele fijne gitaar, zag er ook netjes uit. Mag ik vragen: vanwaar de upgrade naar een 'eric johnson'?

ziggie
10 december 2006, 18:23
hallo Ziggy, bingo. Hele fijne gitaar, zag er ook netjes uit. Mag ik vragen: vanwaar de upgrade naar een 'eric johnson'?

Tja, ik moet bekennen dat die EJ op alle fronten beter is. Daar is de prijs dan ook naar.....

Veel meer sustain, warmer dan een Standard US met rosewood, ondanks de maple toets, ongelooflijk veelzijdiger dan een Standard US Strat.

Ik heb die '94er sinds 1994 in mijn bezit gehad en het was echt mijn meest favoriete gitaar. Maar sinds ik die EJ heb, raak ik mijn, toch echt heel goede, Les Paul en Gretsch 6120 haast niet meer aan. Dat zegt wel wat denk ik. ongelooflijk hoeveel verschillende sounds uit die EJ te halen zijn.

Mocht je een EJ Strat overwegen, probeer dan wel diverse gitaren. Er zit flink wat verschil tussen nl. Waarschijnlijk een kwestie van het gebruikte hout. Kees Dee heeft er in elk geval 1 staan. Als je wil mag je de mijne ook wel eens uitproberen.

Een EJ is op alle fronten ook anders gebouwd dan een "normale" Strat. Ander hout, anders gezaagde hals, andere lak, andere elementen, ander stemmechaniek, ander tremoloblok. Men zegt dat hij qua sound verdacht veel in de buurt komt van een Strat uit eind jaren 50.

Je houdt allleen wel erg weinig over voor een amp met een budget van 2000 euro....

Lonesome Cowboy
6 januari 2007, 12:43
We zijn weer wat gitaren wezen testen en ik vrees dat ik mijn budget drastisch ga herzien :chicken:

Ik heb namelijk een Nocaster (relic?) in mijn handen gehad.... wat een absurd gave gitaar.

Daarna nog een Eric Johnson strat en een 60th ani Telecaster geprobeerd maar daar ben je na twee akkoorden op uitgegeken als je net die Nocaster hebt bespeeld.

Hector_Tsolodimos
6 januari 2007, 12:50
We zijn weer wat gitaren wezen testen en ik vrees dat ik mijn budget drastisch ga herzien :chicken:

Ik heb namelijk een Nocaster (relic?) in mijn handen gehad.... wat een absurd gave gitaar.

Daarna nog een Eric Johnson strat en een 60th ani Telecaster geprobeerd maar daar ben je na twee akkoorden op uitgegeken als je net die Nocaster hebt bespeeld.
is die zó bruut dan? :D (ik heb er nog nooit op gespeeld)
en hoeveel kost dat ding dan wel niet?

Lonesome Cowboy
6 januari 2007, 13:12
Hij kost nogal veel, maar ik ga hem nu ophalen want ik moet deze gitaar gewoon hebben.

(ps Tristan: na na nana na! 8-) )

Tristan
6 januari 2007, 13:19
:seriousf:
Tsja, dat had ik je ook wel kunnen vertellen, maar gezien je voorgenomen budget van 2000 euro leek dat mij niet zo verstandig...
Goed dat je zelf in ieder geval die conclusie ook hebt weten te trekken (gelukkig ben ik dus niet de enige) en het is natuurlijk nog beter dat je je budget kan aanpassen, lekker hoor, veel plezier ermee! :)

Renoud
6 januari 2007, 13:29
Een nocaster relic? Prijzig!

Dat word onversterkt spelen de komende jaren ;)

Lonesome Cowboy
6 januari 2007, 14:32
Ik heb er een Koch Studiotone (15 of 20 watt geloof ik) bijgekocht, past heel
goed bij deze gitaar, ik heb geen andere versterkers geprobeerd. Weet
iemand hoe het schouder stukje van de classic strap op z'n plaats houdt? Hij
zakt steeds over de band naar mijn rug.

vulvasonic
6 januari 2007, 15:48
Ik heb er een Koch Studiotone (15 of 20 watt geloof ik) bijgekocht, past heel
goed bij deze gitaar, ik heb geen andere versterkers geprobeerd. Weet
iemand hoe het schouder stukje van de classic strap op z'n plaats houdt? Hij
zakt steeds over de band naar mijn rug.

Nou, gezien het geld wat je uit hebt gegeven zou ik je willen aanraden een goede riem te kopen. Die Vintage dingen zien er leuk uit, maar dan hou je dat probleem. Gewoon een goede, brede leren riem voor weinig bij Feedback en klaar.

Maar echt hee?
Je komt hier met een budget van 2000 euri, ons mee laten denken en moeilijk laten doen, ga je naar huis met een droomgitaar en een dijk van een versterker!

Een CS NoCaster! :seriousf:
Had dan meteen gezegd dat je meteen voor het beste ging en dat geld geen rol speelde! :D

Lonesome Cowboy
8 januari 2007, 17:27
Ik sta er versteld van hoe warm en authentiek het geluid is dat ik uit deze setup weet te krijgen. Dit weekend bijvoorbeeld met L. Reed's plaat Transformer meegespeeld en het is net of dat je bij het bandje hoort, geweldig! :)

In verband hiermee vraag ik me ook nog af wat voor plectrum's ze 30 tot 50 jaar geleden mee speelden, zijn deze gelijk aan wat we nu gebruiken of gebruikten ze andere materialen? :speed: :speed: :speed:

wikipedia: "Een plectrum is een plat, circa 2 à 3 cm groot stukje plastic of been dat tussen duim en wijsvinger wordt gehouden en waarmee je de snaren van een snaarinstrument zoals een banjo, mandoline of gitaar tot geluidvoortbrenging brengt. De tiende-eeuwse Byzantijnse encyclopedie Suda stelt dat het plectrum in de zesde eeuw voor Christus is uitgevonden door de Griekse lierdichteres Sappho.

Plectra worden gemaakt in allerlei vormen, kleuren en diktes. Het langwerpige plectrum hiernaast wordt gebruikt voor een saz. Tegenwoordig is een plectrum meestal van een kunststof, vroeger werden zij onder andere van schildpadschild vervaardigd."

renier
8 januari 2007, 17:29
Ik zeg ook USA '62 reissue. En dan goed rondkijken voor een fijne Marshall ofzo. Tweedehands zijn er erg leuke Marshalls te verkrijgen. Een strat en een Marshall, dat hoort gewoon zo :)

zal vast goed klinken, maar een strat en een marshall hoort helemaal niet.

een strat gewoon met een ouwe twin, een gibson met een dikke jcm800 en een superstrat met zo'n kerstboomrack.

zo hoort het, en niet anders.

Dirkdewaard
8 januari 2007, 17:36
zal vast goed klinken, maar een strat en een marshall hoort helemaal niet.

een strat gewoon met een ouwe twin, een gibson met een dikke jcm800 en een superstrat met zo'n kerstboomrack.

zo hoort het, en niet anders.

Ik heb een cd van iemand die best lekker klinkt op een strat/marshall combi, hij heet iets van Jimi hendrix ofzo :hippie:

gefeliciteerd met je aankoop! Nu is het wachten op de foto's :)

Rutger
8 januari 2007, 17:38
Ik heb er een Koch Studiotone (15 of 20 watt geloof ik) bijgekocht, past heel
goed bij deze gitaar, ik heb geen andere versterkers geprobeerd. Weet
iemand hoe het schouder stukje van de classic strap op z'n plaats houdt? Hij
zakt steeds over de band naar mijn rug.
:nervous:

:cooler:

kijk, dat wil iedere gitarist.... ik voel er ook wel wat voor om al m'n shit te verkopen en met al dat geld gewoon 1 kick-ass gitaar en 1 kick-ass amp te kopen en daar oud mee te worden.

maar ja, ik ken mezelf :D

Dirkdewaard
8 januari 2007, 17:43
:nervous:

:cooler:

kijk, dat wil iedere gitarist.... ik voel er ook wel wat voor om al m'n shit te verkopen en met al dat geld gewoon 1 kick-ass gitaar en 1 kick-ass amp te kopen en daar oud mee te worden.

maar ja, ik ken mezelf :D

haha klopt, dat dacht ik ook toen ik die post las!