PDA

View Full Version : In Ear Monitoring -> DB Technologies



dml
9 december 2006, 19:39
Iemand ervaring met de IEM2000 van DB Technologies?
Ik ben me aan het ori๋nteren op een IEM-systeem. Aangezien het de eerste kennismaking wordt en niet weet of het me gaat bevallen, wil ik niet al teveel geld eraan uitgeven. Het systeem van DB kost bij FB net geen € 600, is 19", natuurlijk draadloos en lijkt er robuust uit te zien.
Ik ken de IEM300 van Sennheiser ook maar dat is me net iets te duur. Of is het die € 300,- extra waard? Zo ja, waarom? Of voldoet DB net zo goed en kan ik me voor die € 300,- (besparing t.o.v. de IEM300 een) goede set eurdopjes aanschaffen?

Edit: het moet IEM2200 zijn.......

dml
12 december 2006, 11:30
Echt helemaal niemand die met in-ears werkt?

LordRiffenstein
12 december 2006, 11:44
Heb er wel eens mee gewerkt, in het Rack-gedeelte zitten nog enkele gebruikers. Ik kan je aanraden om ergens eerst een set te huren voor je er een aankoopt. Ik denk dat de oortjes die je gebruikt belangrijker zijn dan de zender/ontvanger, heb verschillende oortjes getest en er zat toch behoorlijk verschil op.

dml
12 december 2006, 11:47
Heb er wel eens mee gewerkt, in het Rack-gedeelte zitten nog enkele gebruikers. Ik kan je aanraden om ergens eerst een set te huren voor je er een aankoopt. Ik denk dat de oortjes die je gebruikt belangrijker zijn dan de zender/ontvanger, heb verschillende oortjes getest en er zat toch behoorlijk verschil op.

Dat denk ik ook. Maar als je een set huurt, moet je wel je eigen oortjes gebruiken dus ik zie het nut niet van eerst een setje huren.

mesadude
12 december 2006, 11:47
qua oortjes is er maar ้้n!
www.inears.com
www.variphone.com

belgische topkwaliteit. gebruikt door metallica, rammstein,...

ruezzz
12 december 2006, 13:07
Eerst 1x huren heeft niet zoveel zin, denk ik.
Je moet er echt even aan wennen, ermee vertrouwd raken en de tijd nemen om voor jezelf en de band de juiste balans in te stellen. Dat red je niet niet in 1 gig, ben ik bang.
9 van de 10 mensen die ermee werken hebben allemaal als eerste reactie gehad: 'dit is helemaal niks' en 'haal maar snel de floormonitors weer uit de vrachtwagen'. Ik ook. Gewoon even doorzetten dan.
Als je er eenmaal aan gewend bent, wil je niet anders.
Je hebt een veel gebalanceerder geluid, beter controleerbaar in alle situaties en je spaart je gehoor. Je bent na een optreden veel 'uitgeruster dan wanneer je 2 of 3 uur lang in de teringherrie staat. Ik heb daarbij wel een luide backline - dus het geluid 'voel' ik ook nog. Een combi met floormonitors is ook lekker.

Advies: laat jezelf een paar goede in-ears op maat aanmeten (2 of 3-weg systeem), die zijn echt veel beter dan de universele Shure (E2's of zoiets). Wel duurder natuurlijk, maar het is het geld echt waard. Wat betreft zenders en ontvangers, onze band werkt met Sennheiser, ik weet zo niet welk type.
Ook van belang is een goede monitormengtafel, onderschat dat zeker ook niet.

Succes!

noiz77
12 december 2006, 13:37
Op maat gemaakte in-ears zijn niet te betalen. Kostprijs tussen de 500- 1100 euro voor een goed paar.

De tip die ik gehad heb is : een setje shure UM2 te kopen die je dan kan aansluiten UM56-molds( op maat gemaakt).Op die manier heb je toch op maat gemaakte in-ears die je geen fortuin kosten en eentje die twee drivers heeft.. Want die dingen gaan niet eeuwig mee. En deze combinatie kost je ongeveer een 400 euro.

Een echt op maat gemaakt setje kost je minstens 500 euro voor een single driver.

Als je in-ears kiest let dan op dat je meer dan 1 driver hebt. hoe meer drivers hoe duurder. 2 drivers is uitstekend

Een heel goede website over in-ears en hoe ze te gebruiken vind je op:

http://www.beosite.be/groupoftopics1/index.html

En als der iemand een zender met minstens twee ontvangers overheeft tegen een schappelijke prijs aub.( Shure of Senheiser) laat dan maar iets weten.

harrie-beton
12 december 2006, 14:38
Jij woont in Meppel, ik woon 76 km hoger. Je mag mijn in-ear set wel eens keer proberen op volle sterkte in onze oefenruimte en misschien lenen.

Ik gebruik het niet. Ik mis te veel van de band en te veel van het rock en roll gevoel.

Ik heb laatst mijn in-ear set gebruikt als babyfoon, decadent he

dml
12 december 2006, 14:57
Advies: laat jezelf een paar goede in-ears op maat aanmeten (2 of 3-weg systeem), die zijn echt veel beter dan de universele Shure (E2's of zoiets). Wel duurder natuurlijk, maar het is het geld echt waard. Wat betreft zenders en ontvangers, onze band werkt met Sennheiser, ik weet zo niet welk type.
Ook van belang is een goede monitormengtafel, onderschat dat zeker ook niet.

Succes!

Ik had het zo uitgedacht:
Naast de IEM schaf ik een 8-kanaals 19" mixer aan, welke ook voorzien is van FX. Verder nog een actieve 4-voudige XLR-splitter en twee compacte goedkope-kont mic's. Ik gebruik voor mezelf 4 signalen: 1x zangmic, 2x gitaarmic en 1x acoustische gitaar. Deze 4 signalen gaan naar de splitter, enerzijds "mijn" mixer in, anderzijds naar F.O.H. Dan nog de twee goedkope mic's die aan het IEM-rekje hangen en direct naar mijn mixer gaan. Hierdoor kan ik ook het podiumgeluid bijmixen. Verder komt er nog een monitorsignaal vanaf de zaal- of monitortafel welke ook naar mijn mixer gaat. Op deze manier kan ik zo goed als mijn complete IEM-mix zelf maken en met de ingebouwde FX kan ik het IEM-signaal voorzien van een beetje galm waardoor de boel stereo mijn oren in gaat.

Ik ben zo niet (helemaal) afhankelijk van de monitormix en het belangrijkste is dat ik over mijn eigen monitorgeluid heb, hoe groot het podium of de zaal ook is.

@Harrie-beton: you've got PM!!

boss
12 december 2006, 20:07
Welk systeem je test / aanschaft maakt denk ik niet zo heel veel uit.
De meeste systemen tegenwoordig zijn gewoon goed.
Wij gebruiken 2 draadloze sets van Sennheiser.

Maar wat wel veel uitmaakt zijn de oortjes!!!
Als je het er voor over hebt moet je zeker overwegen om ze op maat te laten maken.
Maar ook voor minder kan je een heel goed resultaat bereiken.
Het heeft ook wel met persoonlijke smaak te maken.
De oortjes die standaard bij de Sennheiser set zaten waren niet al te best.
Ik heb nu reeds geruime tijd de IE4 van Sennheiser en die bevallen prima.

Wij spelen nu al een aantal jaren met in-ears, en wat iemand hier ook al zei "in eerste instantie vindt je het waarschijnlijk niets.", maar als je even doorzet wil je het nooit meer missen.
Geen tuitende oren meer, overal waar je staat op het podium (of zelfs in de zaal) prima geluid.
Ook op repetities gebruiken we de in-ears, dan gekoppeld aan een paar Behringer powerplays (hoofdtelefoon versterker/verdeler).

En inderdaad de monitormix is heel belangrijk. Als je steeds over dezelfde monitortafel speelt, kan je je mix iedere keer een beetje beter maken. Ideaal!
Krijg je telkens iemand anders die je signaal mixt... lastig.
De situatie zoals jij hem schets, met de kleine mixer zou denk ik wel goed kunnen werken.