PDA

View Full Version : Onbekende SG



Riggy
9 december 2006, 16:13
Gegroet,

Na 35 jaar is de oude SG van m'n vader weer terug. Nog leuker is het feit dat deze nu in mijn bezit is. Ik ben nu alleen erg benieuwd wat voor een SG het is. Van de gitaar zelf kan ik niet aflezen of het nou een Gibson, Epiphone of gewoon een namaak gitaar is. Niet dat het iets uitmaakt want er komt een lekker geluid uit, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Mijn vader had er zo'n 35 jaar terug ongeveer 600 gulden voor betaald; een aardig hoog bedrag voor die tijd. Misschien dat op dit forum mensen langkomen die mij er meer over kunnen vertellen.


http://img154.imageshack.us/img154/9730/sg01wj6.jpg
http://img154.imageshack.us/img154/6066/sg02ko1.jpg
http://img208.imageshack.us/img208/2329/sg03xb8.jpg

olaf reijnders
9 december 2006, 16:39
Lijkt op een Honisho produkt. Uit deze fabriek kwamen o.a. Ibanez, Greco en Cimar. Ik denk een vroeg '70er kopie. Hier werd ook gitaren gebouwd zonder merk.

Stel hier (http://www.ibanez-vintage-page.de/) je vraag ook. Deze mensen weten waarschijnlijk meer te vertellen.

BamBuFan1
9 december 2006, 17:48
Gegroet,

Na 35 jaar is de oude SG van m'n vader weer terug. Nog leuker is het feit dat deze nu in mijn bezit is. Ik ben nu alleen erg benieuwd wat voor een SG het is. Van de gitaar zelf kan ik niet aflezen of het nou een Gibson, Epiphone of gewoon een namaak gitaar is. Niet dat het iets uitmaakt want er komt een lekker geluid uit, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Mijn vader had er zo'n 35 jaar terug ongeveer 600 gulden voor betaald; een aardig hoog bedrag voor die tijd. Misschien dat op dit forum mensen langkomen die mij er meer over kunnen vertellen.


Een geboute hals sluit Gibson sowieso uit, made in Japan ook. Dus dan kom je automatisch bij de grote fabrikanten uit Japan terecht: de Matsumoku- of de Fuji Gen-fabrieken. De gitaar heeft nog een pre-lawsuit kop dus hij zal van voor +-1976 zijn. Ik meen dat Epiphone rond die tijd nog geen SG-kopieën bouwde, maar ik ben geen Epiphone-kenner.

Bekende Japanse SG-klonenbouwers waren in die tijd inderdaad Hoshino (eigenaar van de merknamen Ibanez/Isonez/Morris enz enz) die zijn gitaren bij Fuji-gen liet bouwen. Maar met name Matsumoku-merk Aria heeft in die jaren ook veel SG's gebouwd. Dus ik denk dat je het in die hoek moet zoeken.

Volgens mij zit het brug-element trouwens verkeerd om gemonteerd. De pooltjes horen richting de brug te staan.

Heeft de gitaar trouwens een serienummer?

zoon van Piet
9 december 2006, 18:03
8< 8< knipknip
De gitaar heeft nog een pre-lawsuit kop dus hij zal van voor +-1976 zijn. Ik meen dat Epiphone rond die tijd nog geen SG-kopieën bouwde, maar ik ben geen Epiphone-kenner.



Volgens mij dateert die beruchte lawsuit van enkele jaren later, ik schat begin jaren tachtig. En de uitspraak goldt enkel in de VS, hier in .nl zijn ook in de tachtiger jaren nog volop lawsuit-gitaren verkocht. ik heb zelf een tokai bouwjaar 83 met gibsonkop.
Epiphone bouwde destijds nog geen ( elektrische) kopieen van Gibson.

Deze Japkopie lijkt idd het meest op een vroeg tot mid 70's product, Hoshino is ook voor mij de hoofverdachte....

wietse
9 december 2006, 19:24
zulke stalen trusrod plaatjes waren populair bij sakai, maar zie ik het goed heeft hij een bronzen topkam?
dat is vaak een goed teken goedkope brol werd echt niet uitgerust met een bronzen topkam, het logo op de kop lijkt erg veel op dat van een custom SG die ik hier nog heb staan, dat is dus een naam gebruikt door ibanez.
leuke gitaar pas wel op voor de neckjoint die willen nogal snel scheuren bij bolt on SG modellen, er zit namelijk net iets te weinig vlees om het echt stevig te maken.

BamBuFan1
9 december 2006, 23:24
Volgens mij dateert die beruchte lawsuit van enkele jaren later, ik schat begin jaren tachtig. En de uitspraak goldt enkel in de VS, hier in .nl zijn ook in de tachtiger jaren nog volop lawsuit-gitaren verkocht. ik heb zelf een tokai bouwjaar 83 met gibsonkop.
Epiphone bouwde destijds nog geen ( elektrische) kopieen van Gibson.

Deze Japkopie lijkt idd het meest op een vroeg tot mid 70's product, Hoshino is ook voor mij de hoofverdachte....

http://www.guitarattack.com/destroyer/lawsuit.htm

Over de lawsuit die nooit een lawsuit werd...

BamBuFan1
9 december 2006, 23:29
zulke stalen trusrod plaatjes waren populair bij sakai, maar zie ik het goed heeft hij een bronzen topkam?
dat is vaak een goed teken goedkope brol werd echt niet uitgerust met een bronzen topkam, het logo op de kop lijkt erg veel op dat van een custom SG die ik hier nog heb staan, dat is dus een naam gebruikt door ibanez.
leuke gitaar pas wel op voor de neckjoint die willen nogal snel scheuren bij bolt on SG modellen, er zit namelijk net iets te weinig vlees om het echt stevig te maken.

Zou dat stalen plaatje er wel op horen? Het ziet er een beetje rafelig en niet goed passend uit. Bij een messing topkam denk ik altijd meteen aan Matsumoku, maar daar kan ik me weer geen SG met dat kroontje op de kop herinneren.