PDA

View Full Version : Elementen Jazzmaster vervangen



Mike McCready
9 december 2006, 16:05
Ik speel al een hele tijd op een Fender 50th ann. strat en sinds een paar maanden een Koch Multitone. Nu heb ik laatst een Fender Jazzmaster gekocht voor erbij maar ik vind deze gitaar eerlijk gezegd veel fijner spelen dan mijn strat. Ik zit erover te denken om dit mijn "1e" gitaar te maken.

Nu ben ik alleen niet zo heel erg kapot van het geluid (voor de muziekstijl die ik speel bedoel ik dan). Allemaal te schel en hoog en ik haal er niet voldoende gain mee uit mijn versterker.
Ik speel meestal rock met redelijk wat distortion (Koch kanaal 3 gain op 70% open) en met mijn strat haal ik daar mijn ideale geluid uit als ik de S-1 schakelaar aktief heb.

Is zoiets ook mogelijk met mijn Jazzmaster? Heb al een beetje gezocht en er zijn wel SD "hot" pickups en P90 elementen die gemaakt zijn voor Jazzmasters, maar doen die het trucje?

Voorwaarde is wel dat ze 1 op 1 uitwisselbaar zijn (niet boren, frezen etc.)

Lucluc
9 december 2006, 17:46
Ik heb in een japanse jazzmaster een setje Hot for Jazzmaster van Seymour Duncan gehad. Behoorlijk hoge output. Die elementen lijken qua constructie nog op de originele jazzmaster pickups, de quaterpounders hebben een nog hogere output, maar zijn wezenlijk anders dan 'echte' jazzmaster elementen, want de QP's zijn vrij diep, meer P90-achtig, en niet zo plat als de echte jazzmaster elementen. Ze passen overigens allemaal zonder te boren en zagen in een jazzmaster.

Negative K3 fan
9 december 2006, 18:04
hey lucluc, heb je die japanse jazzmaster nog steeds? hoe is die in vergelijking met de 'real deal'??

Lucluc
9 december 2006, 18:16
Ik heb geen jazzmaster meer, de liefde is over. Ik weet het niet, gewoon op uitgekeken. Ik speel nu het meeste pedalsteel en soms nog op een tele copie of es335 copie.

Ik heb zowel japans, als nieuw amerikaans als vintage gehad, dus ken de verschillen wel. Voor het geld heb je aan een japanse een hele leuke gitaar. Persoonlijk zou ik de pickups opwaarderen voor een setje amerikaanse of SD. Ik zou voor een gebruikte gitaar niet meer dan 550 euro neerleggen. Ik zie dat er op marktplaats gewoon 750 wordt gevraagd, maar dat slaat helemaal nergens op. Nieuw zijn ze nog goedkoper.

Die rode die ik vorig jaar bij de ampmeeting bij me had was een oude, uit 1963. Dat is toch wel heeeel erg anders dan een nieuwe amerikaan of nieuwe japanner. Persoonlijk vind ik zo'n oude het geld niet waard.

Mike McCready
9 december 2006, 20:00
Ik heb in een japanse jazzmaster een setje Hot for Jazzmaster van Seymour Duncan gehad. Behoorlijk hoge output. Die elementen lijken qua constructie nog op de originele jazzmaster pickups, de quaterpounders hebben een nog hogere output, maar zijn wezenlijk anders dan 'echte' jazzmaster elementen, want de QP's zijn vrij diep, meer P90-achtig, en niet zo plat als de echte jazzmaster elementen. Ze passen overigens allemaal zonder te boren en zagen in een jazzmaster.
Hoe ver gaan die wat betreft scheur? Heb geen ervaring met P90 elementen en die SD hot elementen heb ik wel gezien maar de geluidsclips op de site zeggen me verder weinig

Lucluc
9 december 2006, 21:20
Hoe ver gaan die wat betreft scheur? Heb geen ervaring met P90 elementen en die SD hot elementen heb ik wel gezien maar de geluidsclips op de site zeggen me verder weinig

Een strat heeft een output van 6-7k, die SD hot 11k neck en 14k voor de brug. Dat is geen kattepis! Als je ervan uitgaat dat klassieke humbuckers zo rond de 8k output hebben, dan zegt je dat misschien wat.

Negative K3 fan
10 december 2006, 03:37
Ik heb geen jazzmaster meer, de liefde is over. Ik weet het niet, gewoon op uitgekeken. Ik speel nu het meeste pedalsteel en soms nog op een tele copie of es335 copie.

Ik heb zowel japans, als nieuw amerikaans als vintage gehad, dus ken de verschillen wel. Voor het geld heb je aan een japanse een hele leuke gitaar. Persoonlijk zou ik de pickups opwaarderen voor een setje amerikaanse of SD. Ik zou voor een gebruikte gitaar niet meer dan 550 euro neerleggen. Ik zie dat er op marktplaats gewoon 750 wordt gevraagd, maar dat slaat helemaal nergens op. Nieuw zijn ze nog goedkoper.

Die rode die ik vorig jaar bij de ampmeeting bij me had was een oude, uit 1963. Dat is toch wel heeeel erg anders dan een nieuwe amerikaan of nieuwe japanner. Persoonlijk vind ik zo'n oude het geld niet waard.

die jazzmaster was echt heel geil, en over wat voor prijs heb je het als het gaat om een 63 jazzmaster?

Mike McCready
10 december 2006, 13:38
Een strat heeft een output van 6-7k, die SD hot 11k neck en 14k voor de brug. Dat is geen kattepis! Als je ervan uitgaat dat klassieke humbuckers zo rond de 8k output hebben, dan zegt je dat misschien wat.
De verschillen zijn duidelijk in de cijfers, alleen het begrip output zegt me niet zo veel...

Lucluc
10 december 2006, 20:44
die jazzmaster was echt heel geil, en over wat voor prijs heb je het als het gaat om een 63 jazzmaster?

Tja, deze heeft een originele candy apple red laklaag, originele mint groene slagplaat, slabboard neck (may 1962), originele pots, pickups, tuners, brug, etc. En heeft mooiste is dat het een echte player is. Die dingen gaan namelijk vaak niet samen. Ik zal er ooit wel spijt van krijgen, want dit was verreweg de mooiste jazzmaster die ik ooit hebt gehad, of in mijn mijn handen heb gehad. Ik denk dat je voor zo'n gitaar 3500-4000 euro moet rekenen. Ik vind het dat niet waard.

Lucluc
10 december 2006, 20:45
De verschillen zijn duidelijk in de cijfers, alleen het begrip output zegt me niet zo veel...

Hogere output stuurt je (voor)versterker harder aan, dus zal je meer gain krijgen.

Dude
12 december 2006, 23:59
Ik hou dit draadje effe in de gaten, het zelfde probleem met mijn jazzmaster / multitone namelijk,


voorwaarde is idd ook geen boorwerk !



ben benieuwd

Wabbie
13 december 2006, 09:02
Als je meer scheur uit je jazzmaster wilt halen kan ik je, zoals al eerder gezegd, een setje Duncans aanraden. De SD Hot Pickups for jazzmaster zijn idd behoorlijk stevig. Ik heb zelf gekozen voor de nog zwaardere variant, namelijk de 1/4pounder. Sindsdien heb ik nooit meer problemen gehad met mijn distortion geluid en ik moet zeggen dat ik ook het cleane geluid uit deze pickups erg mooi vindt.

Trouwens, als je meer info wilt over jazzmasters ed, probeer het dan eens hier
http://www.offsetguitars.com/forums/
Dat is een amerikaans forum over ( oa ) jazzmasters.

succes met je zoektocht!