PDA

View Full Version : Pickups advies voor Ibanez RG3120



Azrael
9 december 2006, 15:32
Hey allemaal,

Ik had wat vraagjes. Ik wil graag de pickups op mijn Ibanez vervangen. Ik vind mijn gitaar onversterkt prima klinken en de cleane geluiden zijn ook goed maar over de distortion ben ik niet te spreken.
Er zit nu een ToneZone in de brug en een PAF Pro in de neck. Over de ToneZone ben ik niet over te spreken. Ik vind hem te bassig en te moddering. Dit is over meerdere amps. Er zit een raar mid geluidje in wat ik er niet uit kan draaien zo een twee drie. Nu is mijn gitaar mahogany en staat de ToneZone niet bekend om zijn strakheid in die houtsoort en lees ik veel klachten erover. Ook vind ik eigenlijk alle soundsamples van de ToneZone vervelend omdat ze allemaal die rare klank erin hebben. (ja , ook paul gilbert vind ik een bagger tone hebben ook al speelt die vent geweldig)

De ToneZone wil ik vervangen door een Evolution in de brug. Ik verwacht van de Evolution dat die lekker bijt en niet zo bass heavy is in mijn toch behoorlijk bass heavy gitaar. Distortion met heel veel mid en bass hou ik namelijk niet van. Om te bijten hou met ryhtm wil ik namelijk een lekkere felle pickup hebben. Voor solo's wil ik echter het liefst weinig gain , veel sustain en een lekker warm maar prettige toon.

Punt is echter het volgende. Ik zit te twijfelen over de nek pickup. Daar zit nu een PAF Pro in die ik veel te dun vind klinken. Nu dacht ik om een Air Zone erin te knallen.
Ik wil graag een lekkere jazzy tone uit mijn gitaar krijgen. Alla Shawn Lane. Heel jazzy en heel warm om naar te luisteren.
Iemand tips qua nek pickup?

ibbie
9 december 2006, 18:30
Ik vind de Air Norton ook erg fijn klinken in de neck positie. Dat is echter wel in een basswood body, ook is hij niet bepaald jazzy. Wel warm en vol, erg heldere tonen ook.

OT Paul Gilbert speelt ook met basswood body toch?

Azrael
9 december 2006, 23:26
Ik denk dat ik de PAF Pro in de neck toch maar lekker laten zitten. De coil tap klinkt clean erg prettig en als ik de tone knob gebruik (doe ik de laatste tijd veel vaker vroeger stond hij altijd volledig open) en de high op mijn amp helemaal weg draai heb ik een hele prettige warme klank. Beetje bassiger pickup zou dit gedoe overbodig maken , maar het is een goede oplossing omdat ik niet stik van het geld. Rest mij alleen die vervelende tonezone.....die klinkt clean op mijn amp al rottig maar met distortion al helemaal. En das op meerdere amps zo. Misschien valt er met een distortion pedaal aan te sleutelen maar ik verwacht van niet. Wat clean al rottig klinkt wordt er met distortion niet mooier op.

Azrael
11 december 2006, 19:33
Hmmz , nog wat extra testen gedaan. En het gekke is dat mijn distortion juist weer redelijk goed klinkt als ik niet mijn Big Stubby plectrum gebruik maar zo'n flinterdun bijna papieren plectrum. Het nare bassige bijgeluid is dan van mijn geluid weg namelijk. Misschien zou het element meer in de body schroeven ook effect hebben. Lastig allemaal...
Ga binnenkort eens plectrums testen in een muziekwinkel en kijken welke ik het beste vind klinken. (lach maar , maar ik hoor een wereld van verschil tussen de plectrums die ik heb liggen)
Om eerlijk te zijn weet ik het allemaal niet meer. Zo belachelijk veel factoren voor een goede sound....ik blijf nog wel even klooien.

SimonS
11 december 2006, 20:38
ik heb dezelfde gitaar, zelfde pups, en ik vind die ToneZone ook veeeelste bassig in de brug! Ik volg deze thread met interesse, ik ben benieuwd!

SimonS
11 december 2006, 20:39
ik heb trouwens de elementen zo ver mogelijk in de body geschroefd (dus zo ver mogelijk van de snaren af). Dit omdat ik veel te veel output had, ik ben niet zo van de zware metalen. īt Helpt niet echt om van dat bassige af te komen. Die Paf Pro in de neck is juist wel zalig.. Ik snap niet dat Ibanez de ToneZone in een mahonie gitaar heeft gedaan...

Azrael
11 december 2006, 20:48
ik heb trouwens de elementen zo ver mogelijk in de body geschroefd (dus zo ver mogelijk van de snaren af). Dit omdat ik veel te veel output had, ik ben niet zo van de zware metalen. īt Helpt niet echt om van dat bassige af te komen. Die Paf Pro in de neck is juist wel zalig.. Ik snap niet dat Ibanez de ToneZone in een mahonie gitaar heeft gedaan...

Snap is ook niet. Die PAF Pro is inderdaad zeker niet slecht. Die PAF Pro vervangen zou gewoon een experiment naar een NOG beter geluid zijn maar of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren weet ik niet. Dat er iets met die ToneZone moet gebeuren staat echter echt vast want ik vind het helemaal niks. Ikzelf ben ook niet van de zware metalen , het mag wel rocken maar ik hou niet van zo'n "ik draai je maag om" geluid. Kan me wel voorstellen dat voor zwaar metaal zo'n ToneZone erg leuk kan zijn maar ik mis gewoon onwijs veel definitie.
Ik zit aan een Evolution te denken in de brug op het moment. Maar andere merken zouden ook welkom zijn.
Ik snap wel dat het plectrum wisselen effect had....heel dun plectrum , dunnere sound. Maar ik kan daar niet fatsoenlijk mee spelen qua snelle dingen. Leuk voor akoustisch werk (Daar gebruik ik die papiertjes voor) , maar ik heb er voor wat sneller werk niks aan.

Overgens is het qua gevoel echt een goddelijke gitaar. Speelt echt als een zonnetje. Zijn maar weinig gitaren die dat overtreffen qua gevoel.


ps. Zou je kunnen meten hoe ver jou elementen van de snaren af liggen? En dan aan de hoge en aan de lage kant. Ben erg benieuwt. Zal die van mij ook opmeten.

SimonS
11 december 2006, 20:58
B...T
PP: 6,0 5,5
TZ: 6,4 6,2

B= Bas zijde (E-snaar)
T= Treble zijde (e-snaar)

Azrael
11 december 2006, 21:01
B...T
PP: 6,0 5,5
TZ: 6,4 6,2

B= Bas zijde (E-snaar)
T= Treble zijde (e-snaar)

Merci , hold on dan ga ik opzoek naar de meetstok. (nog niet gevonden)
B T
PP : 5 4
TZ : 5 3.5

Stuk dichter erop dus. Ik moet zeggen dat ik ze vroeger heel ver in de body had en toen miste mijn PAF wat laag en Kaching! geluid. Maar die ToneZone ga ik toch nog extra de body in knallen. Maargoed , er moet gewoon wat veranderen aan mijn axe.

SimonS
11 december 2006, 21:09
over de gitaar zelf: ik heb dezelfde ervaring wat betreft gevoel. erg plezierig te bespelen en het voelt gewoon solide, netjes aan. Veruit de beste hals die ik heb gehad!

Ik had een tijde tegelijk met de Ibanez een Yamaha Pacifica 812 met twee Seymour Duncan SSL-1 (of 2 weet ik veel) in middle en neck positie. Tegen die singlecoils sound kan de Ibanez no way op (zeker niet de coil split van de TZ, die van de PP is wel aardig) maar een plezierige en veelzijdige benadering is het zeker.

Orpheo
11 december 2006, 21:10
voor in de brug zou ik een painkiller, nailbomb, of black dog zetten (BKP)

van seymour duncan: JB, custom, distortion, pearly gates.

van dimarzio: EVO, super2, superdistortion, air norton (ja werkt echt, ik heb 't in les pauls gehad, en dat werkt prachtig, zonder modderig te worden, vraag maar aan michaelae ;) )

Azrael
11 december 2006, 21:16
over de gitaar zelf: ik heb dezelfde ervaring wat betreft gevoel. erg plezierig te bespelen en het voelt gewoon solide, netjes aan. Veruit de beste hals die ik heb gehad!


Klopt. Maar wie weet knal ik ooit een single coil in het midden. Dat zou het helemaal de ultieme gitaar maken! Alleen prijzig grapje. Denk dat ik dan beter een Strat zou kunnen kopen voor erbij.

Azrael
11 december 2006, 21:18
voor in de brug zou ik een painkiller, nailbomb, of black dog zetten (BKP)

van seymour duncan: JB, custom, distortion, pearly gates.

van dimarzio: EVO, super2, superdistortion, air norton (ja werkt echt, ik heb 't in les pauls gehad, en dat werkt prachtig, zonder modderig te worden, vraag maar aan michaelae ;) )

Uhuh....daar zie je het probleem al. Die keuze maken is zo moeilijk..........kan immers niet gewoon even 8 pickups kopen en erin zetten en kijken welke ik hou.
Die Bare Knuckle Pickups zijn wel duur overgens.....
En om eerlijk te zijn wil ik niet mijn tussenstanden van mijn Ibanez kwijt. Dus ik wil wel de mogelijkheid houden om mijn nek pickup parallel te schakelen. Maar als het goed is moet dat mogelijk zijn met al die merken om alleen de brug veranderd dacht ik zo.

Orpheo
11 december 2006, 22:09
Uhuh....daar zie je het probleem al. Die keuze maken is zo moeilijk..........kan immers niet gewoon even 8 pickups kopen en erin zetten en kijken welke ik hou.
Die Bare Knuckle Pickups zijn wel duur overgens.....
En om eerlijk te zijn wil ik niet mijn tussenstanden van mijn Ibanez kwijt. Dus ik wil wel de mogelijkheid houden om mijn nek pickup parallel te schakelen. Maar als het goed is moet dat mogelijk zijn met al die merken om alleen de brug veranderd dacht ik zo.

het is een kwestie van wat je wil. ik heb de pups gekozen die ik t prettigst ZOU vinden in jou gitaar. als ik er 1 mocht kiezen, zou t de painkiller zijn. een pup die goed in een les paul kan qua tone en output, lekker vintage, maar met een goeie, moderne bite erin, en goeiepinches. das de painkiller.

BKP mag dan wel duur zijn, maar zeker iedere cent waard.

als je BKP niet wil, zou ik trouwens gaan voor de air norton in de brug. imo de lekkerste pup ever, als je BKP niet meetelt :)

Azrael
11 december 2006, 22:15
Uhuh , en die Bare Knuckles worden ook gewaxpot. Dat worden die Dimarzios niet. En om eerlijk te zijn is het ook prettig om een pickup te hebben die niet iedereen heeft. Zo'n Dimarzio heeft altijd een hele typische Dimarzio sound. Zeker die evolutions.

Zit nu die sounds clips te luisteren. De meest vette vind ik toch wel de Rebel Yell klinken! Onwijs die sounds! Dik , sustain als een gek en niet slordig! Das mijn lead sound! Maarja , om dat nu in een RG te stoppen......hehhehehehe
edit : Hij kan met meerdere covers en zowel voor bridge als nek. Misschien een leuke optie voor een dikke lead sound later in de nek!

Ik zoek echter voor mijn brug een lekkere wat dunnere sound. De miracle man van BKP heb ik goede soundssamples van gehoord. Hele nette klank die niet overheerst maar gewoon lekker beukt! De Miracle man gaat alvast op mijn lijstje van mogelijk brug pickups!
Painkiller valt af. Te ruig en doet mij aan mijn ToneZone denken.....en das niet goed ;)

urezna
12 december 2006, 08:26
ik heb zelf een mahonie RG, 7 snarig weliswaar, maar daar heb ik een dimarzio evolution(7) in zitten, ben er zeer tevreden mee. een lekkere bite, zonder iel te worden en ook zonder modderig te worden. wat mij betreft pervect voor de heavy stuff, zonder al te smerig te worden.