PDA

View Full Version : Eerste gebruik nieuwe buizen?



kunk
9 december 2006, 12:48
Heb net nieuwe buizen opgehaald (JJ EL34) en de verkoper adviseerde mij om de versterker eerst enkele uren op de standby stand te laten staan alvorens de boel echt te gaan gebruiken. Dit volgens hem om doorslag in de buis te voorkomen. Wie heeft hier ervaring mee? Of knallen de meesten hier gelijk de versterker na enkele minuten al aan?

Kunk

Unicron
9 december 2006, 12:56
Ik doe ze direct aan, wel een tijdje standby (maar geen uren, dat schijnt zelfs schadelijk te zijn). Anders kun je de bias ook niet instellen volgens mij....

Hoe hadden ze dat anders vroeger met Orange en Matamp moeten doen? Die amps hebben niet eens een standby switch.

Chris Winsemius
9 december 2006, 13:15
Heb net nieuwe buizen opgehaald (JJ EL34) en de verkoper adviseerde mij om de versterker eerst enkele uren op de standby stand te laten staan alvorens de boel echt te gaan gebruiken. Dit volgens hem om doorslag in de buis te voorkomen. Wie heeft hier ervaring mee? Of knallen de meesten hier gelijk de versterker na enkele minuten al aan?

Kunk

Vergeet je ze niet te biasen?

Uren op standby is niet echt goed.

kunk
9 december 2006, 14:03
citaat:
Vergeet je ze niet te biasen?

Uren op standby is niet echt goed.

Wat betreft het biassen, op het schema van mijn versterker(Laney VC50)
staat een meetpunt met daarbij voor EL34 buizen de waarde van -31V, gelijkspanning neem ik aan. De biaspotmeter staat t.ov. dit meetpunt samen met een 27K weerstand aan aarde. Als ik deze spanning afstel kan ik dan zeggen dat de bias juist is afgesteld of is dat weer te simpel voorgesteld?
Voor 6L6 buizen geeft dit meetpunt -41V aan trouwens.

Kunk

Chris Winsemius
9 december 2006, 14:20
citaat:
Vergeet je ze niet te biasen?

Uren op standby is niet echt goed.

Wat betreft het biassen, op het schema van mijn versterker(Laney VC50)
staat een meetpunt met daarbij voor EL34 buizen de waarde van -31V, gelijkspanning neem ik aan. De biaspotmeter staat t.ov. dit meetpunt samen met een 27K weerstand aan aarde. Als ik deze spanning afstel kan ik dan zeggen dat de bias juist is afgesteld of is dat weer te simpel voorgesteld?
Voor 6L6 buizen geeft dit meetpunt -41V aan trouwens.

Kunk

Helaas is dit "te simpel"...
Die spanning is de zgn. grid-spanning, de stroom die bij die spanning loopt is sterk afhankelijk v/d set buizen; de ene EL34-set trekt dan meer of minder stroom dan de andere set.

'n Gitaarnetter had 'n tijdje terug het hele biasing verhaal hier gepost dat ie 'n tijd geleden bij mij had geleerd. Ik heb nu niet veel tijd maar zoek even op GN of anders probeer ik even op m'n hd te kijken.

Als je geen ervaring met hoge spanningen/etc. hebt zou ik het zeker even door 'n tech laten doen.

kunk
9 december 2006, 15:18
Oke bedankt Chris, voor wat betreft het meten van spanningen en stromen, dat zal wel lukken. Werk zelf als elektromonteur op de technische dienst van een fabriek. Helaas is de buizen techniek iets wat je daar niet echt tegenkomt.
Zal me daar dus thuis wat verder in moeten verdiepen, in elk geval bedankt voor het advies.

Kunk