PDA

View Full Version : Verbetering live sound (DI)



Candyman
9 december 2006, 12:48
Iemand suggesties hoe een betere live sound te verkrijgen? Mijn setup is als volgt:

Musicman Luke II --> AKG wireless guitarbug --> Korg DT-10 (geen tonesuck)--> CAE 3+ preamp (thanx srv-man :)) --> Rath-Amp PSB-1 tube/speaker sim. --> Intellifex (blackface ;)) --> PA

Het geheel wordt aangestuurd door een Axess CFX-4/Rocktron midiXChange combi.

Uiteraard zal een goede mic. voor een cab + eindtrap een beter resultaat geven dan Direct-In, maar dit is helaas geen optie... De Akg guitarbug gaat er wellicht uit.


Thanx!

Chiel
9 december 2006, 16:17
Die AKG moet er sowieso uit! En tja, voor de sound die jij wil benaderen is een gemicte Iso-cab en een vette eindtrap mijns inziens de enige serieuse optie.

rjong999
9 december 2006, 18:14
lijkt me (behalve de gitaarbug) toch een prima setje...wat bevalt je er niet aan ? Is je zaalgeluid niet goed of je monitor ?

charlie45
10 december 2006, 00:01
je zou kunnen proberen om een stereo signaal naar de tafel te sturen: links droog signaal en rechts effect. als je een goeie relatie hebt met de geluidsman althans.

daarnaast ken ik die speakersim niet, maar dat lijkt me de belangrijkste schakel in deze setup. moet eenvoudig te vergelijken zijn met alternatieven zoals POD, Red Box, Palmer.

Candyman
10 december 2006, 06:09
lijkt me (behalve de gitaarbug) toch een prima setje...wat bevalt je er niet aan ? Is je zaalgeluid niet goed of je monitor ?

Ik heb mijn huidige setup nog niet uitgebreid kunnen checken en wil van te voren zeker weten dat ik het maximale uit de apparaten haal. Komend weekend zal blijken hoe het geheel klinkt. Het geluid op m'n oortjes (ultimate ears UE5-pro) klinkt vrij steriel, maar dat houd je helaas toch met in-ears...


daarnaast ken ik die speakersim niet, maar dat lijkt me de belangrijkste schakel in deze setup. moet eenvoudig te vergelijken zijn met alternatieven zoals POD, Red Box, Palmer.

Ik had naast de Rath-Amp ook een Ada Microcab en Behringer GI100, dus heb het een en ander kunnen vergelijken. De Microcab klinkt goed als je de diverse speaker configuraties niet inschakelt. Lekker veel druk, vergelijkbaar met een sm57 voor een goede cab. De Behringer klinkt goed, zeker voor het geld, maar ook het meest "full range", met minder karakter. De Rath-amp klinkt in mijn oren het lekkerste, mede dankzij de tube power amp simulatie, die het geluid wat minder "harsh" maakt en meer sustain geeft. Ik zou nog wel graag de Ada Ampulator willen horen...

Ik ga de komende tijd sowieso met kabel spelen en wil de Intellifex stereo uitsturen naar de PA. Ben benieuwd!

Rectifier
10 december 2006, 12:47
Zou't niet wat zijn om een buizen mic preamp er tussen te plaatsen?

Of wellicht toch met een buizeneindtrap en die middels een hotplate aftappen en de line out dan naar de PA sturen.

Candyman
10 december 2006, 13:17
Zou't niet wat zijn om een buizen mic preamp er tussen te plaatsen?

Heb wel een tijdje met een buizencompressor achter de preamp gespeeld, ter compensatie van het gemis van een eindtrap. Klonk wel iets beter, maar nog steeds niet echt goed.


Of wellicht toch met een buizeneindtrap en die middels een hotplate aftappen en de line out dan naar de PA sturen.

Dit zal op termijn wel de beste optie zijn. Iemand hier ervaring mee?

rjong999
10 december 2006, 15:13
ja...afhankelijk van de kwaliteit van je hotplate geeft dat een redelijk tot lauw resultaat. Wat jij zoekt is het geluid van een stack en dat krijg je nou eenmaal niet uit een doosje, dus het blijft altijd behelpen.

Ik begrijp niet waarom je zegt dat je in-ears altijd steriel klinken, bij mij klinken ze helemaal niet steriel, het gaat er maar om wat voor geluid je er in stopt, denk ik.

MSNL
11 december 2006, 09:57
Hoi,

Ik werk ook met in-ears en gebruik een VHT 2/50/2 en een Palmer PDI-3.
Ik ben heel tevreden met mijn geluid. Mijn ervaring is wel dat het volume op je oren veel invloed heeft. Maar dat is met speakers niet anders.

Groet,

Martin

pol
11 december 2006, 10:45
yup, ik heb de pdi3 ook en die klinkt prima, die kun je wel niet gebruiken met enkel een preamp, de pdi3 heeft een signaal van een eindtrap nodig.

met de pdi9 lukt dit wel, alleen heb je hierop geen knop om extra laag (4 x 12 simulatie) bij te geven, verder klinkt die hetzelfde.