PDA

View Full Version : Jazz Blues vraagje



Voidhead
8 december 2006, 17:04
Ik ben de laatste tijd bezig met een variant op het standaard bluesschema, de 'bebop changes' blues of basie blues. Nou is mijn vraag welke toonladders ik op welk moment kan gebruiken om te improviseren hierover. Tot maat 8 lijkt mij het gewoon F blues/mixolydisch. En dan bij maat 8 F majeur, maar verder? F majeur blijven spelen wringt op een bepaald punt, en daarna weer niet. Kan iemand me verder helpen door te zeggen welke toonladders je kunt gebruiken op welke maten?
Hieronder de maten genummerd met de akkoorden.

1) F7
2) Bb7
3) F7
4) Cm7 - F7
5) Bb7
6) Bdim
7) F7
8) Am7 - D7
9) Gm7
10) C7
11) Am7 - D7
12) Gm7 - C7

Alvast bedankt!

-=JEROEN=-
8 december 2006, 19:19
schrijf van ieder akkoord de tonen uit, dan wordt het vast een stuk duidelijker

Voidhead
8 december 2006, 19:47
Als ik dat doe kom ik bij maat 8 (Am - D7) uit op A dorisch.
en bij 9 en 10 (Gm7 en C7) uit op G dorisch. Vervolgens dus 11 weer A dorisch en 12 G dorisch.
Klopt dit?
Het klinkt opzich wel, alleen op de een of andere manier toch niet hoe het zou horen, wellicht dat dat komt omdat de noten van die ladders wel hetzelfde zijn maar je beter een andere ladder kunt gebruiken?

edit: ik luister nu naar een nummer (Jimmy Smith & Kenny Burrell - Chitlins Con Carne) en dat wordt gespeeld over hetzelfde schema, echter wordt daar ook een G# gespeeld in de solo over het gedeelte dat volgens mijn redenatie G dorisch moet zijn. Dus mijn redenatie klopt niet... Ik snap er niks van ;)

-=JEROEN=-
9 december 2006, 04:02
hoe ik 't zou doen:

Am7 = a c e g
D7 = d fis a c
samen = a c d e fis g

met een b erbij is het dus idd A Dorisch wat je ook kan zien als G majeur, en dat zou ik spelen

of om het makkelijker te maken om van Am7-D7 naar Gm7-C7 te gaan, 2 pentatonische ladders:

G maj penta naar G min penta

of A min penta naar G min penta

of G maj penta naar F maj penta

in principe komt Am7 - D7 uit de G majeur ladder en Gm7 - C7 uit F majeur

en die pentatonische ladders kan je dan weer inkleuren

-=JEROEN=-
9 december 2006, 04:17
edit: ik luister nu naar een nummer (Jimmy Smith & Kenny Burrell - Chitlins Con Carne) en dat wordt gespeeld over hetzelfde schema, echter wordt daar ook een G# gespeeld in de solo over het gedeelte dat volgens mijn redenatie G dorisch moet zijn. Dus mijn redenatie klopt niet... Ik snap er niks van ;)
die gis is misschien even geleend uit F mineur

eigenlijk kan iedere toon, het hangt allemaal af van wat je na die toon speelt, speel je gis en dan a, dan creëer je spanning, die meteen weer oplost (dat noemen ze tension-and-release) of die gis komt maar even voorbij, je speelt g-gis-a snel achter elkaar, dat noemen ze een passing-note

Voidhead
9 december 2006, 11:21
Bedankt :) hier kan ik wel wat mee.
Klopt het dan ook dat die Gm7 en die C7 de II en de IV zijn uit F majeur, en dat je dus daarom ook gewoon F majeur kan blijven spelen?

walkin' j. blue
9 december 2006, 12:38
klopt bijna, F major is de I, G min de II, C7 de V. Je kun ze altijd wel doorelkaar gebruiken, is een soort familie van elkaar. Daarom spreekt men in de jazz over de II-V-I progression. Ben trouwens erg benieuw naar de vorderingen en overige tricks want ben zelf ook geregeld aan het stoeien met de jazzblues in F (billie's bounce en zo)
ps. de F harmonic minor is een mooie ladder als je over de 2 en de 5 speelt

-=JEROEN=-
9 december 2006, 12:53
als je het effe niet meer weet:

http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php

klik: F > Major 7-th > Get > é voila 8-)

datsun
9 december 2006, 16:09
mijn theorie: speel de noten van het akkoord waarin je bezig bent, en wat je daatussen flanst maakt niet zo heel veel uit

Voidhead
9 december 2006, 18:57
Thanks, ik ga er mee aan de slag :)
Vind het een erg leuke progressie om een interessante solo over te spelen.

Knar
10 december 2006, 20:59
Ik zou over Bb7 niet F mixolydisch maar Bb mixolydisch, het verschil is gelukkig maar 1 noot =) A wordt Ab. Al blijf je A spelen over Bb7 dan suggereer je dat het een majeur 7 akkoord is in plaats van een dominant 7 akkoord is.

Over die Bdim is het denk ik ook wel leuk om een diminished iets te spelen (alleen al een B spelen doet wonderen)

Die Am7 - D7 zou ik zelf gewoon zien als een ii-V naar die Gmin7, oftewel: gewoon G harmonisch mineur pielen (voor zover je hiermee bekend bent)

Gm7 - C7 in maat 9 en 10 zou ik dan bekijken als een ii-V naar F7, niet Fmaj7!!!! Bij Fmaj7 zou je dan inderdaad G dorisch spelen, maar we het hier over F7 > F mixolydisch. Het komt erop neer dat ik over die Gm7 dan gewoon G aeolisch zou spelen (of gewoon F mixolydisch, hoe je het ook wilt noemen).

C7 wordt wel weer een ander verhaal. In de toonsoort van F mixolydisch zou het C akkoord namelijk een mineur 7 akkoord zijn en nu is het een dominant 7 akkoord, uh oh :O Het verschil tussen Cm7 en C7 is dat de Eb een E wordt. Dit is toevallig ook het verschil tussen G aeolisch (heeft een Eb) en G dorisch (heeft een E). Het zou dus wel leuk zijn om op die 2 maten een leuke lijn te spelen waarin je eerst zeg maar G aeolisch speelt en de volgende maat G dorisch om op die manier de akkoorden te volgen in je solo.

heavy-metal-thunder
13 december 2006, 18:52
Ik ben de laatste tijd bezig met een variant op het standaard bluesschema, de 'bebop changes' blues of basie blues. Nou is mijn vraag welke toonladders ik op welk moment kan gebruiken om te improviseren hierover. Tot maat 8 lijkt mij het gewoon F blues/mixolydisch. En dan bij maat 8 F majeur, maar verder? F majeur blijven spelen wringt op een bepaald punt, en daarna weer niet. Kan iemand me verder helpen door te zeggen welke toonladders je kunt gebruiken op welke maten?
Hieronder de maten genummerd met de akkoorden.

1) F7
2) Bb7
3) F7
4) Cm7 - F7
5) Bb7
6) Bdim
7) F7
8) Am7 - D7
9) Gm7
10) C7
11) Am7 - D7
12) Gm7 - C7

Alvast bedankt!

maat 8 is toch een IImin7 - V7 progressie in G die niet oplost. Maat 9 en 10 is terug een IImin7 - V 7 progressie maar dan in F. Maat 11 idem 8 en 12 idem aan 9 en 10.