PDA

View Full Version : Duesenberg 49-er



GuitarMaster
8 december 2006, 16:02
Ik ben al een tijdje op zoek naar een betaalbare Les Paul (of iets wat erop lijkt). De Gibson Std faded (+/- 1400 euro) is een optie, dat is ook gelijk het maximum wat nog binnen mijn budget valt. Nou zag ik dat Duesenberg ook een solidbody gibsonachtige heeft, de 49er.
http://www.fredguitar.com/fgp/duesenberg/guitares/x49er_detail01.jpg

Ik vind hem zelf erg mooi, weer eens wat anders dat de standaard les pauls die je overal ziet. Heeft iemand hier ervaring met deze gitaar of met andere Duesy's? Dit model kost trouwens rond de 1200 euro.

a darker shade of grey
8 december 2006, 16:27
Duesenberg is erg goed (geen eigen ervaring, maar van horen zeggen en gelezen)

Handgemaakt in duitsland, kan weinig mee fout gaan...hij ziet er erg gretschachtig uit imo....ik vind hem heel mooi,

als je dat leuk vindt.....kijk ook es naar de Duesenberg Starplayer....iets goedkoper en ook erg leuk, ik weet niet wat voor muziek je wilt gaan spelen, maar de starplayer is erg goed voor rock/hardrock.

GuitarMaster
8 december 2006, 22:15
Je bedoelt de Starplayer special neem ik aan (de TV hollowbody versie is duurder)? Die is van Alder gemaakt en dat zijn mijn strats ook al, omdat ik nu iets gibson-achtigs wil denk ik dat ik beter voor de 49er kan gaan aangezien die van Mahonie is.

new deep
8 december 2006, 22:16
Die Duesenbergs zijn inderdaad zeer interessant! :)

steph
8 december 2006, 22:46
Heb de test in gitarist gelezen, en daar schrijven ze het volgende: "De nieuwe (is er ook een oude???) 49er zou echter de moeder alle singlecuts wel eens naar de kroon kunnen steken"
Prijs kwaliteit 5 uit 5 sterren, resultaat enorme volle klank met berg sustain.

Dus....

Heb er ook nog niet op gespeeld, maar ga het zeker doen, vindt alleen die enorme slagplaat erg lelijk, een beetje te opzichtig zeg maar.

Butcher
9 december 2006, 08:24
Ik heb zelf een Starplayer Special. In één woord: waanzinnig! Het zit een beetje tussen een Strat en een Les Paul in. 25,5" scale en een bolt-on neck, maar twee humbuckers (de '49er heeft een P90 in de neck). De necks zijn behoorlijk chunky, moet ik wel zeggen. Als je een Strats gewent bent zul je hier aan moeten wennen. De humbuckers doen me denken aan de Jeff Beck signatures, met iets meer sparkle, wat waarschijnlijk te maken heeft met de 500k volume pot. De Starplayer heeft een coiltap, maar in plaats van single coil vs humbucker zet de tap de spoelen in de elementen series of paralel, waardoor je bijna een Telecaster sound hebt. Ik weet niet of dit op een '49er ook zo is.

Verder heb ik een tijdje getecht voor een band genaamd Hot Apple Pie, en Brady Seals had een een TV Outlaw van Duesenberg gekregen, wat vergelijkbaar is een een '49er, alleen hollowbody en met een Bigsby. Ik heb die gitaar nog nooit hoeven afstellen. De neck op deze gitaar is vergelijkbaar met die van een 60's reissue Gibson Les Paul. De tone is fenominaal. Als je het volume van de bridge-p/u een beetje dichtdraait kom je weer dicht in de buurt van een Tele.

Ik heb beide gitaren door de volgende versterkers geprobeert:
Dr Z. Maz 38 Sr. (2x10 Weber Silver Bell speakers)
Dr Z. Maz 38 Sr. (1x12 Weber Blue Bell speakers)
Dr Z. Stang Ray (2x12 Weber Blue Bell speakers)
Fender Blues DeVille (4x10 Jensen)
Peavey Classic 30 (1x12 Peavey Blue Marvel)
Fuchs Overdrive Supreme (2x12 Eminence Texas Heat 16)
Fuchs Tripledrive Supreme (2x12 Eminence Red White & Blues)
'91 Vox AC30 Top Boost (2x12 Eminence Red Fang)
'63 Vox AC30 Top Boost (2x12 Vox Alnico Blue)
'82 Marshall JCM800 (100 watt amp, maar ik weet niet wat de speakers waren)

Nu is het een kwestie van smaak, maar met 10" speakers zijn Duesenbergs iets te bright, alhoewel op lagere volumes je er coole tones uit kunt krijgen. De p/u hebben een even volume en de toon verandert vrijwel niet tussen accoorden en soleren. Ook een kwestie van smaak, maar de Dr Z.'s, de Peavey en de Voxes zijn allemaal tussen de 30 en 40 Watts, dus met humbuckers krijg je snel distortion, wat cool is, maar niet altijd. Ik prefereer een low distortion/high gain kind of sound, dus 100-150 Watt versterkers werken hier beter. De Blues DeVille is 60 Watts, maar die heb ik gemod en afgesteld voor m'n single coil Telecaster om ouderwets country clean te kunnen krijgen, en daar is geen overdrive uit te krijgen, dus die amp telt niet helemaal. Desalniettemin kwam het karakter van de Duesenberg sterk naar voren.

Deze gitaren hebben mijn blessing, that's for sure.

grayfink
9 december 2006, 09:12
Dat is een heel verhaal op de vroege morgen!

(Wel leuk om te lezen :-) )