PDA

View Full Version : Latency uitrekenen



johantipker
8 december 2006, 10:53
Is er een formule waarmee je ongeveer min en max latency kunt berekenen.
Dus aan de hand van parameters als CPU (bijv 500 mhz) en Ramgeheugen, processorbelasting, kortom nerd science...

El Capitain
8 december 2006, 11:44
Volgens mij is één en ander nogal afhankelijk van je geluidskaart, dus daar moet je sowieso mee beginnen.

bert k
8 december 2006, 12:04
En van alle processen die meedraaien.

johantipker
8 december 2006, 12:48
Vooral het B-MUS gehalte dus :D

Ic3gl0vE
10 december 2006, 16:52
De drivers van onder andere je chipset en geluidskaart zijn erg belangrijk.

johantipker
10 december 2006, 17:05
De drivers van onder andere je chipset en geluidskaart zijn erg belangrijk.

tell me more....

El Capitain
11 december 2006, 01:44
Vooral het B-MUS gehalte dus :D

Goed zo, eerst op het linkje geklikt dus? :)

harrie-beton
11 december 2006, 10:55
De latency wordt door de geluidskaart gemaakt. Bij goedkopere geluidskaarten is de chip die de AD en DA conversie doet dezelfde. Die geluidskaarten hebben teveel latency voor muziek opnemen.

Als je 10 meter van je gitaar versterker af gaat staan heb je al een latency van 10 msec. Een geluidskaart speciaal voor prof muziek (100 euro) heeft zo'n goed ontwerp dat latency binnen de gewone grenzen valt. Plus degelijke ASIO drivers.

johantipker
12 december 2006, 14:50
Goed zo, eerst op het linkje geklikt dus? :)

ja je kunt vandaag de dag echt niet meer zonder die BMUS

OPTREDEN EN OPNEMEN zonder latency!

Roman
13 december 2006, 08:21
Latency wordt veroorzaakt door elektronische "vertraging". Dus elektronica die "tijd" nodig heeft om berekeningen te doen. Bijvoorbeeld AD/DA converters inderdaad. Deze hebben een zgn buffer nodig om data in op te slaan en te verwerken. Zoals gezegd, een "gewone" simpele geluidskaart heeft niet zo'n lage latency als een meer "pro"-audio kaart KAN hebben. Daarbij hebben deze laatste vaak ook een zgn direct-monitor waarmee je de latency feitelijk omzeilt.

Door het aanpassen van de buffersize kun je latency bijvoorbeeld naar beneden drukken.



Als je 10 meter van je gitaar versterker af gaat staan heb je al een latency van 10 msec.
Je bedoelt zo'n 30msec denk ik :)

(snelheid van geluid (bij lucht van 20C) is 0,343 km/s)