PDA

View Full Version : mijn gehoor test (accoorden) waag eens een poging :)



DTmaster
8 december 2006, 01:27
Hallo


ik heb even een mp3 in elkaar gezet met aardig wat acoorden het idee is dat je moet raden welke accoorden ik speel , ik begin in het begin snel met de basis maar kom aan het eind met wat "leuke" acoorden :)

test je kennis en laat me weten welke je hoort


noteer bijvoorbeeld zo

1e accoorden Es majeur

of op 0:12 sec Es majeur


ben benieuwd welke je allemaal kent


PS: mocht het zijn dat ik onduidelijk speel excuses daarvoor.

http://media.putfile.com/mijn-gehoor-test
of http://www.putfile.com/dtmaster/media

Succes

jaspie
8 december 2006, 09:45
Gmaj-Dmaj-Csus2-B7-Emaj-E7-Cm7-Fmaj7-E7(gekke voicing)-E7(nog een dus)-E5-?-F7#9-Cmaj7-Ebmaj7-Bmaj7-G7-Cm-Cm7 en toen was ik 20 min bezig en geen zin meer:P

ik weetet ik ben geen akkoorden wonder

DTmaster
8 december 2006, 10:26
Goed dat je hebt meegedaan , ik stuur iedereen die meedoet een PM dus dan weet je wat je uitslag is !!!


ff handig voor de andere , kunnen ze mischien even de tijd erbij zetten wanneer het accoord komt want bij de 1e deelnemers was ik wel 10 minuten bezig om uit te vogelen waar hij zat.

Thanx

-=JEROEN=-
8 december 2006, 13:45
neem het nog eens opnieuw op en geef er zelf nummers bij:

en dan nu akkoord 1 - je speelt akkoord 1 - akkoord 2 - je speelt chord2 - enz


edit: misschien helpt dit

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/gehoortest.gif

-=JEROEN=-
8 december 2006, 15:52
G
D
A
B
E
E
Cm
Fmaj7
Abm
B
Bsus4
B
Adim
Amaj7
Fsus2
C#m9
Gm6
Ab6
Cm7 of Eb/C
Fm7 maar ik hoor nog een noot erbij maar kan em nie plaatsen
ok ik kap er ff mee,
ik hoor het beter als je ze 1voor1 aanslaat,
allen tezamen hoor ik wel dat er iets vreemds is,
maar pik vnl toch alleen de root, de 3 en de 5 eruit
7's, 9's, enz heb ik nog steeds moeite mee

-=JEROEN=-
8 december 2006, 15:56
Goed dat je hebt meegedaan , ik stuur iedereen die meedoet een PM dus dan weet je wat je uitslag is !!!
als je PM stuurt, wil je dan mijn nummering aanhouden, en de voicings erbij zetten (dus Em 022000)

tnx

ps. speel 't volgende keer clean in, die chorus ofzo zorgt voor een hoop boventonen

Tristan
8 december 2006, 16:43
1 = G
2 = D
3 = A
4 = B7/9
5 = E
6 = E7
7 = Eb (ik hoor eigenlijk Cmi7 zonder duidelijk gespeelde grondtoon)
8 = Fmaj7
9 = Fmi7b5
10 = B7
11 = B7sus4
12 = B
13 = C7/9 (edit: verkeerd ingetypt, moet zijn C7/13)
14 = C#mi11
15 = Fmaj7/9
16 = B/C# of C#mi9
17 = Gmi6 of Emi7b5/G
18 = Abmaj6
19 = Abmaj7/9/C (een van mijn favoriete akkoorden)
20 = Dbmaj7/9/F (idem)
21 = Eb7
22 = Abmaj7
23 = Abmi9
24 = Abmi7
25 = Gbmaj7
26 = Gb7
27 = Fmaj7
28 = Fmi7
29 = E

EDIT:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een beetje vals heb gespeeld, want ik heb de grondnoten op de gitaar gezocht en daarna alles pas benoemd, maar ik kon ze wel in 1 keer pakken...

DTmaster
8 december 2006, 22:51
ik zal binnenkort een nieuwe maken , dit was eigenlijk een proef binnen een half uur in elkaar gedraaid om eens te kijken of het liep maar er is wel animo voor en das mooi !!!!!!

gorgasm
9 december 2006, 01:31
kan je mss es n makkelijke maken?
of mss in niveau's?

DTmaster
9 december 2006, 01:38
goed iedee , gaat wel wat tijd kosten maar ik ga eraan werken !!

-=JEROEN=-
9 december 2006, 03:44
en als je 4-of-meer-klanken speelt, aub dan ook snaar-voor-snaar

and no effects please ;)

is wel een goede training dit, wist niet dat ik zo slecht was, hahaha

ps. waar is nou die PM :listen:

gorgasm
9 december 2006, 10:52
+ ik vind dat we je moeten pm'en, omdat men altijd zal beinvloedt worden door voorgaande antwoorden.

my 2 cents

-=JEROEN=-
9 december 2006, 12:54
nah, gewoon niet lezen

tis juist wel leuk om achteraf te vergelijken met wat andere dachten te horen

PS. WAAR ZIJN NOU DIE ANTWOORDEN (met voicings!) ???

DTmaster
9 december 2006, 13:24
Jeroen ff geduld theorieterrorist !!! :) ...

-=JEROEN=-
10 december 2006, 17:14
ik had er toch nog wel aardig wat goed

het gaat fout bij mij met 7 akkoorden, en met voicings waar de root niet in de bas zit, x5545x klinkt in mijn oren als een D, terwijl het toch veel meer een G is (G6)

ik moet zowiezo nog heel erg wennen aan een andere toon dan de root in de bas

gorgasm
10 december 2006, 21:32
twordt tijd dat dtmaster es met wat nieuws komt :p

jaspie
10 december 2006, 22:25
en als je 4-of-meer-klanken speelt, aub dan ook snaar-voor-snaar



dan wordt het wel erg simpel hoor lijkt me:P

Mr.Bluesbreaker
10 december 2006, 23:00
Dit is echt het geluid van "Alive in an ultra world" van Stevie Vai trouwens, wanneer hij live het intro speelt, leuk!
Ja ok, je hebt waarschijnlijk niet je bogner kasten gemicd etc etc. maar het doet er erg aan denken, volgens mij speel je ook precies een van die akkoorden uit het intro.

Ik zal van de week een poging wagen, leuke test! (en goed voor mn theorietest in januari)

DTmaster
11 december 2006, 00:06
ja ik zal het binnekort vernieuwen maar ik het doe moet ik het goed doen en ik heb nu erg druk , dus jullie houden hem te goed !!!

gorgasm
28 december 2006, 17:05
nou DT master loopt ff blijkbar het hoekje om met zn gehoortests :p

peter_heijnen
28 december 2006, 22:54
Ik heb zojuist even geluisterd naar de test. Geweldig goed idee waar ik graag het volgende bij zou willen opmerken.

In een test zoals van Dt, waarin allerlei akkoorden achtereen zonder onderling harmonisch verband staan, is het vooral belangrijk dat je kunt bepalen welk type akkoord er steeds wordt gespeeld, ook al weet je de juiste grondnoot daarbij niet te bepalen. Weet je die grondtoon steeds wel te bepalen dan is dat vooral erg knap maar eigenlijk niet echt essentieel voor wat je in de praktijk vooral zult tegenkomen.

In de praktijk staan de meeste akkoorden in een harmonisch verband tov elkaar waardoor je ze makkelijk zult kunnen benoemen als je daarin maar voldoende getraind bent. Kom je dan wel die ene moeilijke/rare sprong tegen, dan zoek en/of check je die gewoon even op op je instrument.

Dus luister vooral naar de klank van het akkoord. Is het mineur of majeur? Is het een septime akkoord of mss een zes? Zit er een negen of dertien in of een kruis elf? Als je dat soort dingen, klanken dus, kunt horen ben je heel erg goed op weg.

-=JEROEN=-
28 december 2006, 23:54
tja daar ben ik dus erg slecht in, ik hoor wel wat de grondtoon is, en een maj7 of (add)9 akkoord haal ik er zo uit (omdat ik deze zelf vaak speel), maar dan houdt het al snel op

hoe kan ik dit trainen?