PDA

View Full Version : DSL of TSL



BrianMay
19 december 2002, 17:53
Kan iemand mij het verschil tussen deze 2 heads van marshall uitleggen, en kan iemand mij vertellen of ik de 50 watt versies ook kan aansluiten op een 4 x 12 inch kast van 16 ohm?
de kast is volgens mij 400 watt dus zou die 50 watt versie dan wel willen?
En welke van de 2 de DSL of de TSL is het beste voor muziek ala van halen

BLOK182
19 december 2002, 17:54
Naja, het verschil is volgens mij dat de DSL 2 en de TSL 3 kanalen heeft. Verder maakt het niet uit of je de 50 of de 100 watt versie op een kast aansluit. Persoonlijk verkies ik 50 watters, die scheuren wat eerder. Maar mocht je juist veel en hard clean willen, kan je better iets met meer watts nemen.

Negative K3 fan
19 december 2002, 18:03
Het zijn 2 hele verschillende amps. ga naar de marshall website, daar staan de specificaties wel op, een spreekwoordelijke wereld van verschil.

EmgMaster
19 december 2002, 18:52
Ik denk dat je beter voor de dsl kunt gaan als je Van Halen wilt gaan spelen.
Schijnt beter en meer vintage te klinken. Klopt dit????????

Negative K3 fan
19 december 2002, 18:53
Een DSL staat bekend berucht om zn grote bottom end. Veel vinden het niet mooi, maar er zijn heel veel bekende artiesten die op DSL's spelen. De DSL combo's zijn vaak ook niet erg degelijk gebouwd heb ik gehoord.

kokeleko
19 december 2002, 19:03
Een TSL-60 heb ik een keer gehad , maar vond het niks vooral omdat je de toonregeling van crunch & lead moet delen , maar tis maar wat je mooi vind , gewoon uit proberen op een zaterdag .

FragDaddy
19 december 2002, 19:24
de DSL50 schijnt een hele fijne versterker te zijn. de DSL serie heeft minder opties dan de TSL serie, maar klinkt wel beter. kies zelf!

je kunt alle DSL/TSL's aansluiten op een 4x12.

BrianMay
19 december 2002, 19:30
Fragdaddy kun je ze ook allemaal aansluiten op een 4x12 inch die 16 ohm is en 400 watt?
Ik mag uit 1 van 2 kiezen en ik wil echt een beetje het van halen geluid en het hendrix geluid er mee creeren.
Maar hij moet ook wel een beetje veel gain aankunnen voor als ik bijvoorbeeld eens iets van Iron Maiden ofzo wil spelen dus welke van de 2 moet ik kiezen en zou ik gaan voor de 50 of de 100 watt versie?
Ik dacht zelf de 50 wat versie omdat die eerder mooi gaat klinken omdat ie niet zo hard hoeft.

BLOK182
19 december 2002, 19:33
Ik zou een DSL 50 pakken, schijnt erg goed te klinken, en met 50 watt overstuurd ie wat eerder en issie wat "handelbaarder". En hij gaat nog steeds takkenhard! :wink:

niels5150
19 december 2002, 22:49
ik zou de dsl50 nemen, ik heb hem zelf, en hij is helemaal te gek, hij is veel warmer dan de tsl en is volledig buizen, bij de tsl zitten er stiekum een paar transistortjes tussen! no shit!

Negative K3 fan
20 december 2002, 08:52
in alle versterkers zitten er wel transistors tussen, maar de meest getransistoreerde marshall is de JCM 900 serie (zowel de dual reverb als de SLX) daarom zijn de echte buizen gurus er geen fan van.

FragDaddy
20 december 2002, 09:47
alle marshall's na de (ouwe) jcm-800 zijn niet meer volledig buizen. of er nou transistoren of diodes inzitten of niet doet niet veel af aan het geluid. alleen de echte buizenpuristen letten hier op. het is voor mij iig geen reden om een versterker te laten staan. trouwens andere merken werken net zo.

je kunt elke head van marshall en de meeste combo's aansluiten op een 16ohm cabinet. let er wel even op dat de instellingen van de versterker goed staan (Vraag bij je gitaarzaak, dit is belangrijk!) het vermogen doet niet ter zake. een 400watt cabinet kan max. 400watt hebben. ik ken geen gitaarversterkers die dat kunnen leveren. en zo'n cabinet gaat heel goed werken met 50watt. (10watt is zat vermogen genoeg om zo'n cabinet voldoende aan te sturen)

signsofzodiac
21 december 2002, 12:38
Theoretisch gezien zou de DSL eerder moeten oversturen dan de 100 watt TSL. Dus een warmere brown-sound op het crunch-kanaal. Ik vond het 3e, scheur-kanaal op de TSL wel erg goed. Beter dan de DSL.

BrianMay
21 december 2002, 13:26
Maar van welke van de 2 is het cleane kanaal mooier van de dsl of de tsl, en kan de dsl wel genoeg distortion produceren om een beetje metal enzo te spelen?

habberdoedas
21 december 2002, 21:08
BrianMay,

De DSL serie van Marshall is destijd gebouw om het geluid van een SUPERLEAD PLEXI en een JCM 800 te benaderen en te combineren in een versterkerhead. Het is Ome Jim M. aardig gelukt dit voor elkaar te krijgen. Er heeft ooit een artikel in het tijdschrift de Gitarist gestaan met een uitvoerige beschrijvin van de DSL 50. Hoe hij clean klinkt weet ik niet precies, Probeer hem uit zou ik zeggen. Succes ermee

gerrekat
21 december 2002, 23:45
Marshall bouwt zowiezo geen shit versterkers, ze hebben allemaal hun charme en kwaliteiten, echt.

dat bepaalde marshall geluid hoor je zelfs in de low end Valvestate modellen (die heel behoorlijk klinken voor de prijs!!).
Ik heb ooit een V100 valvestate head gehad en een JCM 800, allebei erg goede versterkers.

Ik denk dat de TSL iets modernere sound heeft, meer gain als je wilt.
De DSL is meer vintage!

BrianMay
22 december 2002, 12:54
Ik heb hem besteld,

ik ben gister naar de gitaarwinkel geweest en daar hadden ze een dsl 100 en een tsl 100,
en ik heb ze bijde geprobeert, en die tsl klonk veel dunner en die ruiste ook meer bij veel gain, en de dsl had van die hele mooie warme dikke distortion.
Dus nu heb ik de dsl 50 besteld omdat die eerder gaat oversturen dan de dsl 100 en hij is ook wat goedkoper.
Ik krijg hem voor 1100.
Hij klonk best wel hendrix achtig op sommige settings, vooral het cleane geluid was ook erg mooi, beetje zoals in hey joe.
Zodra ik hem heb dan zal ik het zeggen.
thanks iedereen

Frusciante
22 december 2002, 12:59
ik heb bijde tops uitvoerig kunnen testen en ben niet erg onder de indruk. laat ik het zo zeggen dat de tsl60 niet goed genoeg is. geluid doet duidelijk onder voor de tsl100 en de dsl 50/100. het clean van de dsl vind ik persoonlijk mooier, wat voller en romiger maar oversturen doet ie nouwelijks. een hendrix sound krijg je uit geen van beide tops dan moet je echt een jtm45 of een plexi gebruiken. ik vond de tsl crunch kanaal onnodig. aangezien het geluid geen overdrive is maar meer een extra gain kanaal. met dit 2e kanaal kan je het oorspronkelijke geluid niet ''crancken'' dus heb je er in mijn ogen niet veel aan. een ts9 werkt dan bv al stukke beter. ik zou dus voor de dsl50 gaan maar verwacht geen hendrix sound. de tsl 100 zal ik nooit meer aanraken. al kan het lead kanaal net ff meer gain produceren. succes ermee.

niels5150
3 januari 2003, 21:13
wat een onzin zeg. Geen hendrix sound uit de DSL, nou dan moet je wel een malloot zijn. Ik haal daar een fantastisch hendix geluid uit. Heb je het crunchkanaal wel eens gebrobeert? Dat is echt de moeite waard! En scheuren doet hij ook. Zet hem maar eens op lead2 met de gain op 7 en dan een les paul erin. Wauw, wat een sound! DSL rulez!!!!

Negative K3 fan
3 januari 2003, 21:18
ik heb vandaag de DSL100 top bespeeld over verscheidene cabs, ik was helemaal neit onder de indruk en met de gedachte dat dee TSL slechter was heb ik de TSL maar overgeslagen omdat ik nuttigere dingen wist te doen met mijn tijd bij musik produktiv :smile:

BrianMay
3 januari 2003, 22:54
ik heb op de dsl 100 gespeeld met een fender strat, zonder effecten ertussen, en ik moet zeggen dat het zeker heel erg hendrix achtig klonk als je het volume lekker hoog zet ongeveer half open of verder.
misschien dat je geen jimi toon krijgt als je die versterker maar voor een kwart open zet ofzo , maar jimi zette ze ook altijd vol open.
Ik had trouwens nog wel een vraag he,
is mischien wel een rare vraag,

maar merk je veel verschill in volume tussen de 100 watt en de 50 watt?
en ik vroeg me af wat harder zou zijn een 100 watt met 1 4x12 inch kabinet of een 50 watt met 2 4x12 inch kabinetten?
het lijkt mij zelf eigenlijk dat dat laatste het hardste wil omdat je beter spreiding van het geluid hebt en meer speakers.
dit is iets dat ik me al een hele tijd afvraag.

Negative K3 fan
4 januari 2003, 16:37
een 50 watt met 2 4x12 zal veel harder gaan dan een 100 watt met 1 412. als je alleen naar vermogen kijkt heb je 10 keer zoveel vermogen nodig om het volume te verdubbelen.

BrianMay
5 januari 2003, 01:29
bedankt voor het antwoord , maar is er ook een wetenschappelijke benaderding voor dit fenomeen dat een 50 watt met 2 speakerkasten harder wil dan een 100 wat met 1 speakerkast?
ik bedoel op welke manier kun je zoiets uitrekenen?

Negative K3 fan
5 januari 2003, 15:28
Op 2003-01-05 01:29, schreef BrianMay:
bedankt voor het antwoord , maar is er ook een wetenschappelijke benaderding voor dit fenomeen dat een 50 watt met 2 speakerkasten harder wil dan een 100 wat met 1 speakerkast?
ik bedoel op welke manier kun je zoiets uitrekenen?



Je kutn dat niet uitrekenen, maar 8 speakers geven een stuk meer lucht verplaatsing dan 4, en er zit maar relatief weinig verschil tussen 50 en honderd watt. Natuurlijk zijn er ook andere dingen die meespelen en ik kan het ook niet met een berekening bewijzen maar ik weet rededlijk zeker dat een 50 watt met 8 speakers harder gaat dan een 100 watt met 4.

EmgMaster
5 januari 2003, 18:33
De meest getransistoriseerde marshall ooit is de mg serie en niet de jcm 900 serie :wink:

chapter
9 januari 2003, 19:40
Ik zou graag wat raad hebben voor het volgende.
Ik speel op een JCM 900 hi gain master volume SL-X (model 2100). Hierop zitten twee gain kanalen, geen clean (tenzij je de préamp op 2 zet, maar dan heb je geen distortion). Ik wil dus een goed clean en twee (verschillend van sound) gain kanalen.
Zou ik het volgende doen?
1. mijn head verkopen en een DSL100 of TSL100 aanschaffen.
2. mijn head houden en er een jmp1 op aansluiten.
3. een JCM 900 kopen
4. een mesaboogie v-twin kopen.
5. ... (andere mogelijkheden + prijzen)
btw: de winkel wil mij 700 euro geven voor de head en een DSL 100 verkopen voor 1250 euro.

chapter
9 januari 2003, 19:46
Ik heb een JCM 900 hi gain master volume. Deze heeft twee gain kanalen en geen clean kanaal. Ik zou graag een clean en twee (verschillend van sound) gain kanalen hebben.
Ik ben wel vrij tevreden over de marshall sound. Dus zou ik het volgende doen?
1. een JMP1 préamp kopen.
2. mijn head verkopen en vervangen door een DSL100 of TSL100
3. een JCM 900 dual kopen (tweedehands?) en evt. met twee heads wisselen of andere verkopen.
4. een mesa boogie v-twin
5. ... (andere mogelijkheden + prijs)

hopelijk kan er hier iemand raad geven.

chapter
9 januari 2003, 20:09
Ik heb een JCM 900 hi gain master volume. Deze heeft twee gain kanalen en geen clean kanaal. Ik zou graag een clean en twee (verschillend van sound) gain kanalen hebben.
Ik ben wel vrij tevreden over de marshall sound. Dus zou ik het volgende doen.
1. een JMP1 préamp kopen.
2. mijn head verkopen en vervangen door een DSL100 of TSL100 (indien ja, welke is de beste)
3. een JCM 900 dual kopen (tweedehands?) en evt. met twee heads wisselen of andere verkopen.
4. een mesa boogie v-twin
5. ... (andere mogelijkheden + prijs)

hopelijk kan er hier iemand raad geven.
P.S. Is en JCM 900 echt zoveel beter dan de JCM 2000?