PDA

View Full Version : Epiphone Les Paul upgrade



X-Rated
8 december 2006, 00:06
Mijn Epiphone Les Paul Standard Plus valt volgens mij haast van ellende uit elkaar. De brugzadeltjes beginnen volgens mij gewoon af te brokkelen door oxidatie en de schroefjes zijn ernstig verroest. Ook is dat ding in afstelling een ramp geworden. Dit allemaal door eigen toedoen, ik ben er dan ook zeer verdrietig van en ik wil het beestje (na 2 jaar mishandeld te zijn) nieuw leven inblazen met deze wijzigingen:

- Nieuwe brugzadeltjes
- Nieuwe schroefjes
- Nieuwe tuners
- Nieuwe topnut
- EMG Humbuckers erin
- Opnieuw laten afstellen en oppoetsen
- Fatsoenlijk advies vragen over het onderhoud

Afgezien van het hout wordt het dus gewoon een nieuwe gitaar. Kan iemand evt een bedrag roepen wat dit kost als ik het laat doen. Ik kan het ook zelf proberen en het afstellen aan een pro over laten, maar ik heb weinig ervaring met elektronica van een gitaar.

And most of all: would it be worth it? :) Ik vind het een ontzettend fijne gitaar (ik weet niet beter) en het is mijn eerste een komende tijd kennelijk ook enige gitaar die ik zal hebben.

bijvoorbaatdank kthxbai :)

DarknessAwaits
8 december 2006, 10:53
Gewoon doen! Nieuwe brug, tuners en eventueel ook de nut. Die onderdelen kun je het beste zelf vervangen, daar is weinig moeilijks aan.

X-Rated
8 december 2006, 11:11
Aangezien men hier plaatjes geil is even een Kisekae dingetje in elkaar gezet.

http://www.zvenix.com/img/meuk/lespaulupgrade.jpg

Dit moet hem dan worden met de upgrades. Let wel, het is een Epiphone, geen Gibson.

Kim Wilson
8 december 2006, 11:12
De brug zou ik helemaal vervangen. Heb ik ook gedaan. Dat met dat ijzerdraadje blijft een kutsysteem. Ik heb bij Tonefactory een Duesenberg brug gekocht. Ik moest wel de gaten voor de studs uitboren.

De Epi Les Pauls zijn het zeker waard. Je krijgt echt een betere gitaar. Ik zou persoonlijk voor Seymour Duncans kiezen.

jimihattricks
8 december 2006, 11:13
heb je ermee gedoucht ofzo..? :)

nieuwe brug: ik zou een hele nieuwe GTM brug nemen (hoeft je maar 30 euro te kosten of zelfs minder), heb ik ook, daar zit niet dat irritant rammelend draadje op wat je nu wsl wel op je epiphone TOM hebt zitten..

zelf heb ik sperzel trimlocks op mn epi gezet, de grovers (die zitten er nu op neem ik aan) kun je nog best voor een aardig prijsje kwijtraken (is ook wel nodig, want die sperzels zijn vrij prijzig..).. gitaar is daarna super stemvast (guaranteed)

emg's zou ik 2e hands proberen te scoren, want die dingen zijn nogal duur..

oppoetsen kun je toch wel zelf..?

al met al gaat dit toch best een smak kosten, maar ik heb ongeveer tzelfde gedaan (elementen verwisseld, brug verwisseld, tuners verwisseld, setje 012s erop en gaan met die banaan!) en ben super happy :)

er is iig hoop!

chennie
8 december 2006, 11:16
Ik heb een epi les paul totaal gerefinished, totaal nieuwe hardware, SD sh-6 pickups. Koste me totaal iets van 600. Ik denk dat het je tegen de 300 - 400 gaat kosten zonder refinish. Echter, ik heb alles zelf gedaan en service is het duurst.

Als je het een fijne gitaar vindt, dan is het zekers waard. Je kan zeggen dat dat geld niet eens opweegt tegen voorhoeveel je hem hebt gekocht, maar je kan ook zeggen hoeveel ze hebben bespaard op die epi toen jij hem kochte ;)

X-Rated
8 december 2006, 11:26
heb je ermee gedoucht ofzo..? :)

nieuwe brug: ik zou een hele nieuwe GTM brug nemen (hoeft je maar 30 euro te kosten of zelfs minder), heb ik ook, daar zit niet dat irritant rammelend draadje op wat je nu wsl wel op je epiphone TOM hebt zitten..

zelf heb ik sperzel trimlocks op mn epi gezet, de grovers (die zitten er nu op neem ik aan) kun je nog best voor een aardig prijsje kwijtraken (is ook wel nodig, want die sperzels zijn vrij prijzig..).. gitaar is daarna super stemvast (guaranteed)

emg's zou ik 2e hands proberen te scoren, want die dingen zijn nogal duur..

oppoetsen kun je toch wel zelf..?

al met al gaat dit toch best een smak kosten, maar ik heb ongeveer tzelfde gedaan (elementen verwisseld, brug verwisseld, tuners verwisseld, setje 012s erop en gaan met die banaan!) en ben super happy :)

er is iig hoop!

Ik ben niet van plan om erg zuinig te doen, maar er zitten nu van die ranzig gekleurde standaard tuners op. In ieder geval geen Grovers ;) Ik gok zelfs dat de spullen totaal idd 3 á 400 euro gaan kosten. Dan te bedenken dat de gitaar zelf €300,- gekost heeft ;)

Wat de pickups betreft wil ik het mezelf niet te moeilijk maken. Ik heb alleen EMG's in actie gehoord en verder geen zicht op of anderen beter klinken. Maar ik denk dat die als laatste komen, eerst gewoon de ijzerwaren vervangen.

Ik zat zelf te denken aan:
Grover Tuners
Gotoh brug en stoptail
EMG 81/85

Ook nog een leuke vraag: waar haal ik de schroefjes voor bijvoorbeeld de pup ringen vandaan?

jimihattricks
8 december 2006, 11:46
Ik ben niet van plan om erg zuinig te doen, maar er zitten nu van die ranzig gekleurde standaard tuners op. In ieder geval geen Grovers ;) Ik gok zelfs dat de spullen totaal idd 3 á 400 euro gaan kosten. Dan te bedenken dat de gitaar zelf €300,- gekost heeft ;)

Wat de pickups betreft wil ik het mezelf niet te moeilijk maken. Ik heb alleen EMG's in actie gehoord en verder geen zicht op of anderen beter klinken. Maar ik denk dat die als laatste komen, eerst gewoon de ijzerwaren vervangen.

Ik zat zelf te denken aan:
Grover Tuners
Gotoh brug en stoptail
EMG 81/85

Ook nog een leuke vraag: waar haal ik de schroefjes voor bijvoorbeeld de pup ringen vandaan?

ah ok, die van jou moet dan van voor 2004 zijn..? want vanaf 2004 (zoiets) maken ze ze standaard met grovers.. je had mijn grovers wel voor een leuk prijsje van mij kunnen overnemen, maar ik heb ze al gebruikt voor een akoestische gitaar..

'ik heb alleen emg's in actie gehoord'

wat bedoel je daar precies mee..? wat voor muziek speel je btw..?

Squier4ever
8 december 2006, 12:18
ik zou persoonlijk geen EMG's kiezen
ga je er eens wat meer in verdiepen
met emg's klinkt elke gitaar hetzelfde namelijk

ik zou persoonlijk SD's erin gooien
of als je goedkoper uit wilt zijn en goeie pups wilt: GFS

heb ze ook en klinkt gewoon erg goed voor het geld. ook geen last van feedback

X-Rated
8 december 2006, 15:35
Het zijn de enige pups die ik gehoord heb. Ik speel metal met een hardrock tintje en nu en dan clean. Samples van onze muziek kun je beluisteren op onze website www.zvenix.com (http://www.zvenix.com). Misschien kunnen jullie er dan wat meer over vertellen? Ik heb namelijk geen idee hoe ik ze zou kunnen beluisteren, ik ken namelijk naast de mensen in mijn band niemand die iets speciaals heeft gedaan met z'n gitaar.

X-Rated
8 december 2006, 18:03
Ik heb eens zitten luisteren naar SD SH-8 Invader en SH-6 Distortion, klinken beiden in brug positie niet verkeerd. Kan iemand aan de hand van bovengenoemde setup een voorstel doen? :)

Maar ik hoor ook van alle kanten dat EMG de shit is en hier roept men weer dat Seymour Duncan de shit is en en en... Ik snap er geen hol meer van. Als je gaat roepen dat moet gaan luisteren dan kan ik nu al zeggen dat ik niemand kan met een dergelijke gitaar. Ik kan het zelf ook niet proberen.

En ik wilde er ook nog even bij melden dat ik wel op een MG100DFX speel met m'n PODxt als poweramp...

Elixir
8 december 2006, 18:26
Heb afgelopen zomer mijn peavey ook geupgrade met een setje 81/85's... en in de poplar body klinken ze wat dunnetjes... in een Les Paul zullen deze wel dikker klinken denk ik. Ik vind ze wel een lekkere scheur hebben en absoluut niet klinisch klinken in tegenstelling tot wat sommige zeggen. Met SD's heb ik niet echt ervaring. Ik weet wel dat Chroxy op dit forum een epi LP met seymour duncans heeft (ik weet alleen even niet meer welke)... misschien kun je hem eens PM'en.

chennie
8 december 2006, 18:50
Ik heb eens zitten luisteren naar SD SH-8 Invader en SH-6 Distortion, klinken beiden in brug positie niet verkeerd. Kan iemand aan de hand van bovengenoemde setup een voorstel doen? :)

Maar ik hoor ook van alle kanten dat EMG de shit is en hier roept men weer dat Seymour Duncan de shit is en en en... Ik snap er geen hol meer van. Als je gaat roepen dat moet gaan luisteren dan kan ik nu al zeggen dat ik niemand kan met een dergelijke gitaar. Ik kan het zelf ook niet proberen.

En ik wilde er ook nog even bij melden dat ik wel op een MG100DFX speel met m'n PODxt als poweramp...

Uiteindelijk komt het neer op persoonlijke smaak. Ik ben meer van les pauls met passieve humbuckers met veel output. Alhoewel ik de EMG's zekers ook gaaf vind klinken, is het pure voorkeur dat ik toch sh-6 erin heb zitten. En die sh-6 heb ik weer verkozen boven de invaders dankzij die vergelijkings samples op de website, gekeken welke artiesten welke pick ups gebruiken en hun sound vergeleken en jaja zelfs cosmetische aspecten (het moest wel passen in mn plaatje van het refinish project)

dr.distortion
8 december 2006, 19:29
Ik heb EMG81 humbuckers zitten in mijn KH602 (LTD) Scheuren geweldig, maar veeldzijdig zijn ze niet. Geweldig voor metal, maar mijn les paul (fenix) klinkt toch stukken lekkerder vind ik, zelfs met stock-hums. Maar ja, dat is puur een kwestie van smaak.

X-Rated
8 december 2006, 19:34
Ik heb idd ook geluisterd naar de sampletjes en gelet op de artiesten die bij de blokjes stonden, en mijn keus zou dan ook bij een SD SH-6 uitkomen. Het voordeel daarvan is ook dat ik er een pickup cover op kan doen, want zwarte hardware staat niet op mijn LP.

Welke pup zou ik in combinatie met een sh-6 kunnen gebruiken evt? Of worden dat gewoon een SH-6 in de brug en een SH-6 in de hals positie?

timbo
8 december 2006, 19:36
met die emg's klinkt elke gitaar het zelfde man. ik vind het echt poep dingen sorry

frekie
8 december 2006, 20:24
Ik zou zeggen kijk eens op de SD site voor combinatie tips. Topkam vervangen is een precies karweitje, ik heb het nu 3 X gedaan, de 1e keer was echt om te leren. Wel de moeite waard, een benen topkam blijft beter op stemming en klinkt ook beter dan een plastic. De rest moet je gewoon zelf doen, een element monteren en solderen in een LP is niet moeilijk. Ik heb Gotoh mechanieken, prima kwaliteit voor 35 euri per set. En zwarte Boston potmeter knoppen, 10 euro per 4. En SD jazz/JB in mijn Tokai LP maar ik ben dan ook een ouwe bluesrocker :metal:
Kijk een op Thomann.de voor SD aanbiedingen.

Jay Cal
8 december 2006, 20:57
Ik heb mijn LP ook gepimped met nieuwe tuners (orig klusons), nieuw staartstuk en Gibson 496R en 500T (mijn favo pups, ik zou ze het liefst in al mijn gitaren hebben).

Anyway, als je epi je zolief is, dan is het zeker de moeite waard om hem te upgraden. Zeker omdat de vermelde upgrades later ook weer overgezet kunnen worden.

suc6!

X-Rated
8 december 2006, 21:00
Mmm ik zie idd iets leuks staan over een setup met SD's:


Available for both neck and bridge positions. Often a Distortion bridge is paired with an SH-2n Jazz Model in the neck for good clean tones and versatility.

Ik ben een rythm gitarist. Ik speel zo nu en dan wel eens een solootje. Nu weet ik niet of ik dan ook een SH-6 in de hals positie moet stoppen voor een iets vettiger geluid voor solootjes of dat ik dus idd voor de veelzijdigheid de hierboven beschreven pup moet nemen. Ik speel eigenlijk bijna niet clean, maar als ik het niet heb ga ik het missen ben ik bang... En die clean klinkt op het sampletje wel superhelder

Muha ok made up my mind over de pups. Ik zal kijken of ik aan een SH-6 kan komen en daarbij de suggestie op de SD website overnemen en er een SH-2n Jazz bij nemen.

X-Rated
8 december 2006, 21:47
Lijstje met spullen:

Humbuckers:
- Seymour Duncan SH-6 Distortion (bridge)
- Seymour Duncan SH-2n Jazz (neck)

Brug:
- Duesenberg Tunamatic
- Gotoh Stop Tailpiece

Tuners:
- Wordt nog naar gezocht, zie hieronder.

Ik moet gewoon nieuwe tuners hebben, maar ik ben bang dat ik met de boorgaten van de oude tuners kom te zitten en ik boor liever ook geen gaatjes zelf bij ivm scheurtjes in de lak. Enige kans dat bijvoorbeeld Grover tuners er gewoon oppassen? Of is het boren echt geen kunst met een 1~1.5 mm boortje en moet ik de oude gaatjes dichtstoppen met kneedbaar hout?

chennie
9 december 2006, 05:13
ik heb sh-6 in brug en neck, speel meestal clean op de neck, maar dan coil tapped of splitted of hoe dat ook heet. Dat je humbucker als een enkel spoel gebruikt

X-Rated
19 december 2006, 18:11
Jeuj, de pups zijn inmiddels gearriveerd :) Ik ga ze er vanavond direct in zetten en lekker prutsen met m'n amp. Ben heel erg benieuwd!

Danny Drug
19 december 2006, 18:36
waarom iedereen altijd zo boos op emg? lusiter eens naar slayer en metallica.. biede emg's en toch klinken ze allbei net ff anders... ik ben een groot fan van emg's en besef ook dat het geluid met emg's meer beinvloed word door welke amp je gebruikt...

ik houd niet van het warme randje van andere pups.. koud, hard en staal moet het zijn :)

wiltin
19 december 2006, 19:13
Heb ook maar besloten mijn Epiphone Les Paul STD wat te upgraden, hij ligt nu bij de gitaarsmid voor een volledige afstelbeurt, vervangen van 3 standen schakelaar en meteen de brug maar vervangen door een Shaller brug. Dat moet het eerste begin maar eens zijn.. Daarna nog graag andere elementen maar daar ben ik met me zelf nog niet uit welke.

X-Rated
20 december 2006, 01:13
Njah het solderen van de pups is gruwelijk mislukt :D Ik ga morgen nieuw draad en een betere soldeerbout halen om het nog een thuis rustigjes over te doen. Iemand nog tips over het gebruik van afgeschermd/onafgeschermd draad en in hoeverre dat ruis veroorzaakt oid?

X-Rated
20 december 2006, 23:04
Hmmm, nu heb ik de pups er in zitten en de gitaar zelf bijna volledig gerewired. Nu ben ik tevreden over de sounds van de pups maar sterk mijn twijfels bij de wiring in de gitaar. De boel ruist aanzienlijk meer dan voordat ik de nieuwe pups erin heb gezet.

Ik zit toch maar te denken om hem zometeen met de tuners, brug en stoptail bij een gitaarbouwer neer te leggen om de gitaar gewoon volledig opnieuw te laten wiren en af te laten stellen, want ik durf het zelf nu niet meer aan en ben bang dat m'n plankje er niet op vooruit zal gaan. Iemand enig idee wat zo'n rewire, upgrade en afstel beurt zou kunnen kosten bij een gitaarbouwer of zijn de gestelde problemen zelf ook goed op te lossen?

Tips asjebwieeeeeeeeeft!

Wimvdb
21 december 2006, 07:25
Afstellen hoeft maar een 25tal euro's te kosten. Rewiren gaat natuurlijk veel maar kosten en langer duren.

Ik zou toch voor die 2 samen een dikke 100 € meedoen , maar dan weet je dat het inorde is en heb je waarschijnlijk ( hopelijk ) nog wat geld weer

wiltin
22 december 2006, 20:32
Zo vandaag mijn Epiphone weer opgehaald bij de gitaarsmid. Voorzien van een nieuwe Shaller Nashville Bridge en een flinke afstelbeurt is het alsof ik een nieuwe gitaar in handen heb. Wat me meteen opviel is dat hij zo goed als niet meer ontstemd, ook de afstelbeurt heeft wonderen gedaan het speelt allemaal wat lichter en zuiverder, de aktie is wat verlaagt en wonder boven wonder de fretburst vermidderd. Was de 147 euro dik waard!

Squier4ever
22 december 2006, 21:17
147 euro:o

damn daar doe ik het 10x zelf voor :o

Orpheo
22 december 2006, 21:35
Zo vandaag mijn Epiphone weer opgehaald bij de gitaarsmid. Voorzien van een nieuwe Shaller Nashville Bridge en een flinke afstelbeurt is het alsof ik een nieuwe gitaar in handen heb. Wat me meteen opviel is dat hij zo goed als niet meer ontstemd, ook de afstelbeurt heeft wonderen gedaan het speelt allemaal wat lichter en zuiverder, de aktie is wat verlaagt en wonder boven wonder de fretburst vermidderd. Was de 147 euro dik waard!

wow! fretburst! dat wil ik ook! zit er dan een kleine sunburst op ieder fretje? wel jammer, leek me wel een uniek iets op je gitaar.

wiltin
23 december 2006, 09:29
wow! fretburst! dat wil ik ook! zit er dan een kleine sunburst op ieder fretje? wel jammer, leek me wel een uniek iets op je gitaar.

Hahaha dat type foutjes nog iemand blij kunnen maken tijdens de donkere dagen voor kerst dat doet me deugt.
Natuurlijk bedoel ik het irritante gerammel :-)

Roland C
26 maart 2008, 20:01
Yo mensen,

Ik heb een tijdje geleden sperzels locking tuners op mijn Epi LP gepleurd, maar wat blijkt nu net 5 min geleden, ik mijn gitaartje ff helemaal mooi opgepoets oude snaartjes ervan gehaalt en nu wil ik mijn nieuwe snaarjes erop leggen maar nu klemt de schroef van het 'locking' gebeuren mijn b en e snaar niet meer, is de jullie bekend? zoja geef me dan een oplosssing!! xD alvast bedankt!

Gr's

Roland

G.G.
26 maart 2008, 20:26
Roland C. Ik weet niet of je helemaal bekend bent met het fenomeen: "Gitaarnet".

Je aanpak om een oud topic omhoog te schoppen met een vraag die zo goed als niets te maken heeft met het topic, is niet de meest ideale manier om een antwoord te krijgen.

Jouw vraag gaat ook niet echt werken met de zoekfunctie, gok ik.

Ik zou er een apart topic aan wijden, of een topic zoeken dat specifiek over dit soort tuners gaat.