PDA

View Full Version : Het nut van een Compressor



alter 19
7 december 2006, 19:58
Hoi,

Ik wou vragen wat nou eigenlijk het nut is van een compressor?
Ik heb zelf een Danelectro dj9 Compressor. Het is niet echt een effect. Of is het pedaal geniaal klinkend met andere pedalen gecombineerd?

gr alter 19 :satisfie:

stumpy
7 december 2006, 20:16
Waarom heb je hem als hij volgens jou niets doet? Naja, compressors versterken je zachte tonen en verzwakke je harde tonen. Je krijgt dus een gecomprimeerd geluid. Sustain verlengt er flink door.

alter 19
7 december 2006, 20:18
ah ok...ow ik hb mn compressor heel goedkoop kunne krijgen... vandaar

GuitarMaster
7 december 2006, 21:03
er is net een heel groot topic over geweest, dus als je meer wilt weten kun je de zoekfunctie ff gebruiken.

Gear Slut
8 december 2006, 17:19
Een compressor verzwakt de pieken in het signaal en versterkt het zwakkere deel daarvan.
Soms heb je een attack knop waarmee je pieken juist kunt versterken tov de rest. De Boss CS-3 is hier goed in en is zowel geliefd als gehaat om de 'snap' die dat oplevert.
In de '70's hadden al die country studio-cats in Nashville een MXR Dynacomp om het geluid van hun telecasters dikker te maken zonder vervorming te hoeven gebruiken.
Een overdrive of distortion kan enorm opknappen als je er een comp. voor zet.
In combinatie met chorus is ook een klassiek geluid cf Walking on the Moon van The Police.( ik geef het maar als voorbeeld).

Bruce
9 december 2006, 12:33
Ik hoorde dat je met een compressor ook je geluid iets kunt boosten!?

mesadude
9 december 2006, 14:00
da's een foute toepassing..
doordat een compressor pieken weghaalt gaat je dynamiek verkleinen..
daarom zit er altijd een "make-up-gain" op, om dit verlies te compenseren..
ga je dit overcompenseren, dan krijg je idd een boost..

maar hou er rekening mee dat een compressor gewoon ALLES wat stil is luider maakt, en wat luider is stiller maakt.. ook je ruis dus!! geef je 10db boost op een compressor, dan krijg je 10db meer ruis..

Jognt
10 december 2006, 03:05
da's een foute toepassing..
doordat een compressor pieken weghaalt gaat je dynamiek verkleinen..
daarom zit er altijd een "make-up-gain" op, om dit verlies te compenseren..
ga je dit overcompenseren, dan krijg je idd een boost..

maar hou er rekening mee dat een compressor gewoon ALLES wat stil is luider maakt, en wat luider is stiller maakt.. ook je ruis dus!! geef je 10db boost op een compressor, dan krijg je 10db meer ruis..

dusss... eerst een noisegate en dan een compressor? of zie ik dat nou verkeerd?

mesadude
10 december 2006, 05:28
nee, om te boosten een booster, geen compressor.
compressor haalt dynamiek uit je spel en da's het enige waar hij voor dient..
dynamiek verkleinen..
als je goed speelt heb je dat dus absoluut niet nodig :)

Azrael
10 december 2006, 11:03
nee, om te boosten een booster, geen compressor.
compressor haalt dynamiek uit je spel en da's het enige waar hij voor dient..
dynamiek verkleinen..
als je goed speelt heb je dat dus absoluut niet nodig :)

Zo......is dat even grote onzin.

Allereerst haalt een goede compressor NIET de dynamiek uit je spel. Hard en zacht is niet hetzelfde als dynamiek. Je kunt een heel dynamisch geluid hebben terwijl je qua volume op grotendeels dezelfde lijn zit. Dynamiek heeft namelijk vooral te maken met de kleur van het geluid niet alleen met het volume. Je compressor op alle maximale waardes zetten geeft je geen mooi geluid en klinkt vlak. Maar dat is ook niet de juiste manier om het 9 van de 10 keer te gebruiken.

Punt twee...."als je goed speelt het je dat dus absoluut niet nodig" is ook grote onzin. Een compressor is zo'n beetje het meest gebruikte studio effect dat er is met een goede reden. Je krijgt een beter geluidsbeeld (beter in de mix) en je spel wordt gewoon ondanks dat je volume niet zo gigantisch hoog is , toch veel beter hoorbaar. En vaak gebruiken mensen distortions als sustain. Knal je een compressor erbij kun je met minder distortion toch nog een gierende sustain hebben , met als gevolg lekkere solo's zonder al te veel extra herrie. Daarbij heeft een compressor nog tal van andere voordelen. Kortom , iemand die zegt dat het geen nut heeft als je goed speelt , weet niet waar hij praat. Een compressor is een heel nuttig effect.

Gear Slut
10 december 2006, 18:46
dusss... eerst een noisegate en dan een compressor? of zie ik dat nou verkeerd?
Andersom lijkt me beter.