PDA

View Full Version : Dean Evo XM



Renoud
7 december 2006, 15:55
Ik was niet erg zuinig geweest op mijn eerste elecrische gitaar (Dean Evo XM) en hij had al een paar krasjes/butsjes opgelopen :satisfie: . Nu leek het mij een leuk plan om deze -opzich prima !- gitaar wat te gaan upgraden. Ik besloot om hem opnieuw in de lak te zetten, er nieuwe elementen in te zetten en een slagplaat erop te monteren.

Bij het schuren kwam ik al bij het eerste probleem. Op een paar plaatsen schuurde ik door de lak en door het hout heen :(. De body van de Evo XM is geen echte mahonie. Natuurlijk kan dat ook niet voor die prijs wat ik er voor betaald heb, maar bij feedback beweren ze nog steeds van wel..

Ik heb hem afgelakt met poly lak, een paar lagen, tussendoor goed opschuurd met grit 600. Daarna nog een keer heel fijn opschuurd zodat het geheel een beetje een op een satin finish lijkt.

Met een beetje bijzagen/vijlen past een les paul slagplaat prima op de gitaar.

Ik heb een soort collage gemaakt van het proces tot nu toe. (http://www.renoud.nl/dean_proces.jpg)

Wat vinden jullie ervan? Over mn headstock ben ik nog niet zo tevreden maar ik ga er sowieso andere tuners op zetten, dit was meer een expiriment ;)

O ja, ik ga er een humbucker setje (PAF) van guitarfetish in zetten, maar hoe zit het precies met coil tapping? Kan ik daar gebruik van maken met een 3-way switch gat? Ik zag ook switches met 6 aansluitingen, kan ik daar wat mee?
Heb ik uberhaupt wat aan coil tapping? :roll:

vester86
7 december 2006, 16:46
die onderste foto, is dat zoals die nu is??

zo ja: enorm gaaf! echt een heel mooi ding :)
ik weet niet wat voor hout het is maar er zit een erg mooie tekening in, en dat is,gezien de prijs van de gitaar, uitzonderlijk vind ik

Zijn fijne gitaren trouwens met een leuk geluid en goed te bespelen, ben benieuwd hoeveel "verbetering" (verandering is een beter woord) het upgraden van de hardware brengt :)

LostHighway
7 december 2006, 16:54
Je zegt dat je door het hout heen schuurde op sommige plaatsen, zag je dit na lakken nog?
Valt niet op op de pics..

Renoud
7 december 2006, 17:09
Ja je ziet het helaas nog.. er zit namelijk lindehout onder de mahonie finish. Als je heel goed kijkt zie het in de top van de cutaway op de voorkant nog en op links van het afdekplaatje op de achterkant.. Maar ach :) Ik kan er wel mee leven voor een eerste project.

Ik ben ook erg benieuwd naar het geluid van de nieuwe pickups, de hals van speelde al erg fijn.

Ik wilde de electronica vanmiddag gaan solderen, maar bij het de-solderen van de switch ging ik er dwars doorheen :sssh: Dus eerst maar eens een nieuwe switch kopen.

Zodra alles werkt zal ik wel wat sounds posten :)

Renoud
8 december 2006, 17:17
Iemand ideetjes over die coil-tap?

G.G.
8 december 2006, 17:33
Iemand ideetjes over die coil-tap?

De volumeknop vervang je door een pushpull volumeknop (je moet humbuckers hebben met 4 draadjes). Begin van spoel 1 aan de massa, eind van spoel 1 met begin spoel 2 aan de pushpullpotmeter (middelste puntje van de rij van 3 en andere element hetzelfde maar dan middelste punt van de andere rij van 3) (onderste punten, of bovenste punten (afhankelijk van in gedrukt of uitgetrokken is humbucking) verbind je met de massa) en eind van spoel 2 naar je 3 standenschakelaar.

G.G.
8 december 2006, 17:38
Dit is gemakkelijker voor je:

http://www.guitarelectronics.com/product/WDUHH3T1104


O ja, ik ga er een humbucker setje (PAF) van guitarfetish in zetten, maar hoe zit het precies met coil tapping? Kan ik daar gebruik van maken met een 3-way switch gat? Ik zag ook switches met 6 aansluitingen, kan ik daar wat mee?
Heb ik uberhaupt wat aan coil tapping? :roll:

3way lekker laten zitten. Check ff of die GFS 4 draden hebben en een pushpullpotmetertje kopen.

Of je er wat aan hebt? Weet ik niet. Maar het geeft je in iedergeval de mogelijkheid om van een gitaar met 2 humbuckers om te schakelen naar een gitaar met 2 singlecoils.

Renoud
8 december 2006, 18:24
Dit is gemakkelijker voor je:

http://www.guitarelectronics.com/product/WDUHH3T1104



3way lekker laten zitten. Check ff of die GFS 4 draden hebben en een pushpullpotmetertje kopen.

Of je er wat aan hebt? Weet ik niet. Maar het geeft je in iedergeval de mogelijkheid om van een gitaar met 2 humbuckers om te schakelen naar een gitaar met 2 singlecoils.
Bedankt! :D Ze hebben inderdaad 4 drade waarvan die coiltap al aan elkaar zit. Ik ga eens kijken wat ik kan doen :)

B_2_the_a
11 december 2006, 10:51
ik kom ze nu op m'n werk regelmatig tegen,

ik ben er niet weg van :)

G.G.
11 december 2006, 10:56
ik kom ze nu op m'n werk regelmatig tegen,

ik ben er niet weg van :)

OOk niet als je kijkt naar wat ze moeten kosten? Ze kosten echt geen drol. Heb er 1 in mijn handen gehad bij FB Rotterdam en die zat goed in elkaar, afstelling was 100%, zou alleen de mechanieken en nut vervangen.

Als knutselbasis leek het me prima, maar ik heb er maar eentje in mijn handen gehad (misschien net een goed exemplaar)

B_2_the_a
11 december 2006, 17:59
winkelmodel is niks mis mee ;)

maar de rest 8-)

maar inderdaad, om mee te oefenen voor knutselen is het wel leuk

Renoud
11 december 2006, 18:05
Het is trouwens wel opmerkelijk dat ik vorige week bij feedback utrecht was, en daar ook voor de lol even de Evo pakte. Deze evo was heel anders dan die van mij, mijn body is aardig zwaar.. maar die evo daar was behoorlijk licht. Ook was de afwerking veel minder leek wel (lijmresten en lelijke nerven in het hout van de nek).

Denk dat het bij dit soort gitaren ook uitmaakt welk exemplaar je in je handen krijgt.

B_2_the_a
11 december 2006, 18:17
inderdaad, degene die ik in mijn handen heb gehad waren echt zo licht als een veertje

OJJVZ
16 december 2006, 16:25
heb je wel vaker bij goedkope gitaren, ook sommige squiers, soms heb je wat wat (voor het geld) redelijk is, maar dr zit ook rotzooi tussen :P

ik wou ook nog ff kwijt
ik vind die evo xm echt een GEDROCHT, ik heb nog nooit zo'n lelijke gitaar gezien :P moet het een LP voorstellen?

maarja, dat is mijn mening :P ik heb een ibanez RG, is ook niet iedereen weg van :D
k kan elke gitaar wel waarderen qua looks, maar dit, nope :P (nah en k ben geen über strat fan, en van die Warlocks hou k ook nie van :P)

Renoud
16 december 2006, 16:49
heb je wel vaker bij goedkope gitaren, ook sommige squiers, soms heb je wat wat (voor het geld) redelijk is, maar dr zit ook rotzooi tussen :P

ik wou ook nog ff kwijt
ik vind die evo xm echt een GEDROCHT, ik heb nog nooit zo'n lelijke gitaar gezien :P moet het een LP voorstellen?

maarja, dat is mijn mening :P ik heb een ibanez RG, is ook niet iedereen weg van :D
k kan elke gitaar wel waarderen qua looks, maar dit, nope :P (nah en k ben geen über strat fan, en van die Warlocks hou k ook nie van :P)
Nu moet ik huilen :( :P

Je hebt idd wel gelijk, bij dat soort merken licht de kwaliteitsnorm bij de keuring wat lager :P