PDA

View Full Version : BEAD op een 4-snarige bas??



erboblex
7 december 2006, 14:58
Geachte collegae,

Onlangs kwam de volgende vraag bij me op:

a) Ik vind de hoogste snaar, de G dus, eigenlijk een beetje te iel
klinken op een 4snarige bas, met andere woorden, je "voelt" m niet..

b) Ik wil ook niet op een 5snarige bas spelen.

Blijft er eigenlijk maar één mogelijkheid over, namelijk de laagste 4 snaren
van een 5 snarige bas op een
4-snarige bas te zetten. Dus niet meer de stemming EADG maar BEAD

Mijn vraag: Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Zo ja, wat zijn de
ervarigen?

BVBDank

MVrGr,

Eric van den Bosch.
www.driftkickers.nl

sickpunk
7 december 2006, 15:59
je hebt ook de mogenlijkheid om dikkere snaren erop te zetten... dus .50 als G inplaats van .45.
en ja BEAD is een veel gebruikte stemming op een 4 snaar hoor... meest bekende gebruiker voor mij is: Tim commerford van rage against the machine...

vester86
7 december 2006, 16:42
ja het kan prima:

ervaringen: beetje, heb aantal keer mn eigen OLP gewoon een snaar lager gestemd, ging prima, wel wat losse snaren natuurlijk (met 55 - 110 setje)
Bassist van kramer speelt wel met een 5 string setje (minus G dus) op zn 4 snaar, klinkt enorm vet!

sickpunk
7 december 2006, 19:27
je hebt sowieso een losse B... ook als je er een 5 snarig setje opzet.... dit komt door de lengte van de hals, eigenlijk moet je 35"+ hebben... hoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn...

musicmaestro
7 december 2006, 21:23
ik heb ook bead geprobeerd en ook zelfs adgc maar vond het absoluut niks
heb ook 5-snaar gespeeld en dit beviel me wel
heb momenteel enkel een 4-snaar en dat bevalt me best

cbarker
1 januari 2007, 23:11
Yups, heb een hele tijd zo gespeelt, met die stemming, gewoon een dikker setje snaren gebruiken. zonde om daarvoor een setje 5-string snaren te kopen, der is toch een serieus prijsverschil. Je moet er wel rekeing meehouden dat je geluid iets minder strak zal zijn. daar is niet veel aan te doen. sommige merken spector, bc ritch, maken modellen met een 35" hals, om dit te voorkomen, maar heb zo een modellen nog niet geprobeerd, dus heb geen flauw idee of het een verschil maakt. Ik ben een zes-tal jaar geleden over gestapt op 5 snarige bassen. dan moet je die nooit verstemmen.

wat is de reden eigenlijke dat je geen 5snarige wil bespelen???

greetz!!

Sasquatch
2 januari 2007, 22:38
Tja, je kan op zich wel de dikste 4 snaren van een 5-snaar op je bas zetten... kom je wel met het probleem dat je de hals (misschien nogal rigoreus) opnieuw moet afstellen. Dit zal wel wat meer dan een paar slagjes draaien worden.
Daarnaast zul je waarschijnlijk je topkam ook wat moeten uitvijlen (oid) wamt waarschijnlijk passen je gewone snaren er nu net lekker strak in. Gaat dus misschien niet passen.
Maargoed, hoeft allemaal geen probleem te zijn (ken er ook genoeg die het doen) en dan ben je wel klaar.

Dolk
9 januari 2007, 16:11
Heb ook lang in A gespeeld, beviel eigenlijk ook wel heel erg goed. Was inderdaad gewoon een snarensetje kopen in B, en dan de andere snaar maar bewaren.
Ging heel prima, al heb ik echt liever A gehad dan B. (maar ik stem nog steeds mijn bas in D dus ja...)

musicmaestro
10 januari 2007, 04:43
nogal wiedes Dock! Ik lees net dat je metal speelt.

Het lijkt me maar net wat men gewent is, heb ook verschillende stemmingen geprobeerd, maar blijf nu toch steken in EADG.

Maar momenteel speel ik in een bandje en stem toch weer alles een halve toon lager. Voor het gemak "transponeer" ik maar mijn bladmuziek!

Azrael
9 februari 2007, 14:28
Ik zit vrolijk in EADG op mijn 4-snaar. Vind ik goed zat , van mijn part hoeft die E echt niet lager , dan trilt de vloer er uit haha. Maargoed , ben dan ook geen metal-freak meer. Gelukkig wordt het gros van de gitaar/bas nummers nog altijd in normale stemming gespeeld. Ik heb een schurft hekel aan van stemming veranderen.

FC Spoiler
9 februari 2007, 18:33
M'n '87 Spoiler staat in ADGC met een 32 inch mensuur :o , gaat prima. De snaren staan wel wat hoger dan normaal, maar de sound is zwaar massief. Klein nadeel: het brugzadeltje van de laagste snaar kan net niet ver genoeg naar achteren voor een 100% juiste intonatie, maar voor zover je het merkt is dat alleen maar nadelig als je hoger op de hals speelt. (wat een beetje doelloos is als je op een bas die speelt juist superlaag staat ...)
Bouwkwaliteit is volgens mij de belangerijkste factor voor een goed eindresultaat. Ik heb een 5 snarige Fender Jazz Bass gehad en die beviel me een stuk minder...

musicmaestro
9 februari 2007, 21:30
Vandaag nog een 5-snaar uitgeprobeerd....n Warwick streamer Jazz

ik heb er ook vrij weinig mee, speel nu niet in een band waar ik het in kan gebruiken, maaruh, 4 snaar vind ik momenteel ook zat