PDA

View Full Version : Hoe flikte hij dat toch... (Michael Hedges)



SBloke
7 december 2006, 01:39
De laatste paar dagen heb ik mij eens verdiept in de accoustsiche gitaar en wat er zoal mee mogelijk is. Kwam o.a. TE, Hedges en Mongrain tegen op youtube.... en besloot van meneer Hedges maar een cd te kopen (Aerial boundaries)

Nu staan daar behoorlijk mooie stukken op, maar één stuk spcifiek heeft mijn aandacht getrokken. Track 2 (Bensusan) bezit een groot aantal zeer krachtig klinkende aanslagen die ik niet kan plaatsen... Het lijkt of er met een stok heel hard een akkoord aangeslagen wordt, lastig uit te leggen maar het is ee heel opvallend geluid, met veel boventonen erin. Zijn dit gewoon hammer-ons? Of iets anders.... (Mocht je een mp3 van dit nummer hebben, in de eerste 10 seconden komt er eentje voor.)


ik heb nog wat filmpjes gezocht... het is iets wat hij flikt ron de 12e fret met een slag erop oid.. maa wat hij nu precies doet kan ik niet achterhalen. ...en ook niet uit mijn gitaar halen....

Butcher
7 december 2006, 02:43
Dat zijn taps, waarbij hij de harmonics op de 12e fret met z'n rechter wijsvinger tapt. De stemming is C2 G2 D3 G3 A3 C4 met een Capo op de derde fret.

SBloke
7 december 2006, 13:01
Dat zijn taps, waarbij hij de harmonics op de 12e fret met z'n rechter wijsvinger tapt. De stemming is C2 G2 D3 G3 A3 C4 met een Capo op de derde fret.


OF jij hebt hele goede oren, OF jij hebt filmmateriaal, OF een tabboek... in de laatste twee gevallen zou ik graag willen weten waar jij dat vandaan hebt :p

Aan de opnames te horen met je echt verdomde hard en precies slaan...

duckman
7 december 2006, 13:08
slightly off topic:
dit is een van mijn favoriete CD's!! Speel en luister eigenlijk meestal elektrisch gitaar (muziek), maar dit vind ik wel erg goed en speciaal.
Jammer dat hij te vroeg is overleden.

Luister ook eens naar Don Ross als je de kans krijgt.

Butcher
9 december 2006, 05:41
Ik heb goeie oren... Als verificatie (...) heb ik z'n Windham Hill profile video en een bootleg VHS tape. Ook heb ik het boek Rhythm, Sonority, Silence, geschreven door Michael Hedges en John Stropes, waarin trouwens een tab van Bensusan in staat. (By the way, het nummer Bensusan is een tribute aan Pierre Bensusan, een Franse gitarist)

Je kunt wat Hedges tabs vinden op www.powertabs.net, maar die zijn niet erg accuraat. Een ander probleem is dat goede Hedges tabs gebruik maken van kleur-codes, om aan te geven hoe lang een noot doorklinkt. Dit werkt niet in powertabs, of ieder ander tab-formaat. Verder zijn er wat coole websites:
www.rootwitch.com
www.nomadland.com

SBloke
9 december 2006, 11:33
Ik heb goeie oren... Als verificatie (...) heb ik z'n Windham Hill profile video en een bootleg VHS tape. Ook heb ik het boek Rhythm, Sonority, Silence, geschreven door Michael Hedges en John Stropes, waarin trouwens een tab van Bensusan in staat. (By the way, het nummer Bensusan is een tribute aan Pierre Bensusan, een Franse gitarist)

Je kunt wat Hedges tabs vinden op www.powertabs.net, maar die zijn niet erg accuraat. Een ander probleem is dat goede Hedges tabs gebruik maken van kleur-codes, om aan te geven hoe lang een noot doorklinkt. Dit werkt niet in powertabs, of ieder ander tab-formaat. Verder zijn er wat coole websites:
www.rootwitch.com
www.nomadland.com


Mag k vragen waar je die videoopnames vandaan hebt? En of ze nog verkrijgbaar zijn, ik ben er zelf namelijk nog geen tegen gekomen, alleen snippits op youtube.

Ik heb nog even op dat boek gezcht,maar sowieso kan Bol.com er (weer eens) niet aan komen. Amazon maar eens proberen.

Butcher
9 december 2006, 17:02
Het boek heb ik in een tweedehands muziekzaak in de V.S. gevonden. Het is verkrijgbaar op www.stropes.com. Die videos heb ik van een vriend gekregen. De bootleg is weer door een vriend van hem gemaakt, en volgens mij is de Windham Hill artist profile video out-of-print... sorry... Verder heb ik veel Hedges technieken geleerd van mijn vriend Michael Spriggs. www.michaelspriggs.com