PDA

View Full Version : Afstelling gitaar



Gitaristje 18
6 december 2006, 23:43
Een afstelprobleempje. Mijn gitaar, Wasburn N2, heeft nogal last van fretbuzz. Ik had hem laten afstellen door dmv de halspen de hals holler laten zetten, dit hielp wel een beetje, maar toch had ie best wel veel fretbuzz.
Toen had ik hem echt serieus laten afstellen dmv de halspen en de tremelo afstellen. Deze keer kostte het geld en een week tijd.
De man van de winkel stond verbaasd dat je nog kon spelen op de gitaar terwijl de hals zo enorm hol stond. Hij heeft hem dus afgesteld, wel een aardige verbetering maar toch nog steeds best wel veel fretbuzz. Nu heeft hij ook meer aanlopen bij de hogere frets, rond de 16e zeg maar. Heel iritant als je een slide maakt vand e 16e naar de 20e. Dan is ie bijna al zijn energie kwijt na die slide. Dit gebeurd ook bij een bend trouwens. En nou weet ik dat elektrische gitaren sowieso meer fretbuzz hebben dan een akoestische, maar ik vind dat mijn gitaar toch nog teveel fretbuzz heeft.
Nou denk ik erover om mijn gitaar opnieuw af te laten stellen bij iemand anders, misschien ook door de topkam te laten verstellen ofzo. Wat raden jullie aan wat gedaan moet worden voor een goede afstelling? Zeg maar zodat ik ook weet hoe het allemaal werkt zeg maar;-).
Hebben jullie trouwens ook (veel) fretbuzz op jullie elektrische gitaar?

Orpheo
6 december 2006, 23:45
waarschijnlijk zit er dan iets niet goed met de frets. waar zit precies de fretbuzz? een beetje is echt niet een ramp hoor.

Gitaristje 18
6 december 2006, 23:48
Nou hij heeft het over het algemeen over de hele hals wel wat, maar in het gebied 16 en hoger wordt het wel iritant. Nou volgens de man die de laatste afstelling had gedaan waren de frets nog wel goed. Ik vroeg dat al, want ik wist dat de gitaar al wat ouder was. Nu weet ik precies hoe oud, hij is alweer 14:-P

Orpheo
6 december 2006, 23:49
Nou hij heeft het over het algemeen over de hele hals wel wat, maar in het gebied 16 en hoger wordt het wel iritant. Nou volgens de man die de laatste afstelling had gedaan waren de frets nog wel goed. Ik vroeg dat al, want ik wist dat de gitaar al wat ouder was. Nu weet ik precies hoe oud, hij is alweer 14:-P


hals iets boller, en brug omhoog is dan mijn advies.

GunMetalBlue
7 december 2006, 00:05
Ik zeg hetzelfde :) Ten minste, ik bedoel dus de hals 'rechter'

jaspie
7 december 2006, 13:27
Ik zeg hetzelfde :) Ten minste, ik bedoel dus de hals 'rechter'
dit zorgt toch voor een lagere actie en dus fretbuzz???

mm80
7 december 2006, 15:15
Hoi gitaristje 18,

uit je verhaal kan ik een beetje opmaken dat je met je gitaar naar 'de man van de winkel' bent geweest en als het ware hem hebt verteld wat er moet gebeuren? klopt dat?

Trouwens ook wel een beetje bedenkelijk dat 'de man van de winkel' dan ook maar gewoon die hals zo hol als een hoepel stelt puur omdat de klant vind dat dat de oplossing is.

Ik denk dat je het beste je klachten kunt vertellen aan iemand die er kaas van heeft gegeten en dan aan hem overlaat wat er moet gebeuren om het probleem op te lossen. Of je in ieder geval laten adviseren.

Succes!

Gitaristje 18
7 december 2006, 17:05
Nee kijk het zit zo. Ik heb de gitaar bij Feedback Rotterdam gekocht. Daar ben ik later naar terug gegaan, zij hebben hem bij de gitaar afdeling ff afgesteld in een half uurtje dmv de halspen. Zij vonden dat de hals te recht stond, die hebben ze iets holler gezet.
Een half jaar later ofzo ben ik naar iemand gegaan die er veel vanaf weet, Peer Dellen uit Den Haag. Hij zei dat de hals wel enorm hol stond. Dit kwam besef ik nu ook doordat ik van 0.009 naar 0.010 was gegaan. Hij heeft de hals wat rechter gezet en de veren van de tremelo aangepast. Met de hoogte van de brug heeft hij volgens mij niets gedaan, hij zei ook dat daar bijna nooit wat mee gedaan hoeft te worden. Ik begon erover omdat de schroeven van de brug een beetje versleten begonnen te worden.
Ok de afstelling is nu wel beter, maar toch vond ik dat ie nog wel wat teveel heeft en sowieso dat ie nu echt teveel fretbuzz heeft na de 12e fret.
Ik heb bij beide keren niks gezegd over wat ze moeten doen met mijn gitaar, dat weten zij beter. Maar na 2 afstellingen en nog steeds geen goed resultaat ben ik toch benieuwd wat er nog meer voor oplossingen zijn voor de afstelling.

mm80
9 december 2006, 11:25
ik denk dat het toch een beetje moeilijk is om hier duidelijk advies over te geven. Je hebt nl met meerdere zaken te maken, bv wanneer is er sprake van teveel fretbuzz? Dat is toch voor een deel ook persoonlijke smaak.

Als ik jou was zou ik toch naar een betrouwbare reparateur/afsteller gaan en dan gewoon gaan praten met die man, vertellen wat je aan je gitaar irriteerd, en natijd goed de tijd nemen om te beslissen of je tevreden bent. Een beetje fatsoenlijke gitaartech moet het sowiso belangrijk vinden wat de persoonlijke wensen van de klant zijn.
Ik zei in mijn vorige post nou wel zo makkelijk dat je dit soort dingen moet overlaten aan mensen die er kaas van hebben gegeten maar het is wel belangrijk dat de tech jou specifieke wensen kent.
De ene gitarist wil graag 'werken' voor z'n tone en wil de actie hoog hebben terwijl een volgede gitarist bv last heeft van artritis en noodgedwongen met een setje 008 speelt op de laagst mogelijke actie.

Als er echt iets mis is met je gitaar qua frets o.i.d. dan zou de tech dat ook moeten kunnen ontdekken, zoniet dan lijkt me een goede afstelbeurt op jouw wensen de oplossing.

GunMetalBlue
9 december 2006, 11:35
dit zorgt toch voor een lagere actie en dus fretbuzz???

Ik bedoelde hetzelfde wat opheo zei


hals iets boller, en brug omhoog is dan mijn advies.


Maar ik bedoel daarbij dat je de rug zo recht mogelijk moet houden. Ik geef toe :p Slecht omschreven :)