PDA

View Full Version : low watage head met Fender-sound?



intervine divention
6 december 2006, 21:01
Ik heb onlangs een Maxon od9 aangesloten op een Fender Twin Reverb en Concert Amp en dat is tot op het moment de lekkerste drive sound die ik ooit heb gehoord.
Ik vroeg me af of iemand een (het liefst zo klein mogelijke) head weet waaruit een dergelijk geluid te halen valt of op dezelfde manier op tubescreamers reageert als een fender.
graag hier uw suggesties spuien :)

BLOK182
6 december 2006, 21:03
Misschien niet helemaal een head...maar een kleine buizenfender is de Champ. Schijnt clean lekker te zijn, kan je misschien doorlussen op een grotere cab (8" heeft zijn beperkingen). 6 watt geloof ik, maar pin me er niet op vast!

Squier4ever
6 december 2006, 21:05
Epi Valve Junior
Orange Tiny Terror
Zvex nanohead
Fender Champ, modden naar een head


moet ik nog doorgaan?

BLOK182
6 december 2006, 21:08
Ehm....hij zoekt een Fender sound....Orange, Zvex en Epiphone is nogal heel wat anders:-)

Tristan
6 december 2006, 21:25
Dan zou ik eens kijken naar CMW amps...
gemaakt door Chris Winsemius, zit ook op dit forum...

Of misschien zo'n Ceriatone kitje...
www.ceriatone.com

Squier4ever
6 december 2006, 21:48
kitje is leip, moet je zelf gaan bouwen en er dus echt wel het een en ander van af weten
het is namelijk levensgevaarlijk om zelf te doen, maar wel leuk en leerzaam.

je hebt geloof ik ook nog een 7 watt head van Dr. Z amps oid, maar das dan ookw el meteen duur

THD univalve heb je ook, kun bijna elke soort buis in mieteren, dus ook de door fender gebruikte buizen

Mitch
6 december 2006, 22:41
Da's een lastige vraag. Waren de twin en de Concert spatje clean ? Dat soort sounds (ontwerpen) heb je niet echt in kleine heads...
Kleine heads herbergen normaal gesproken laag wattage amps, die weer een stuk eerder opbreken en dus meer drive van zichzelf hebben. Single ended zit je dan al helemaal niet op te wachten, dus het Epi Jr. voorstel is een klassiek gevalletje topictitel wél lezen, openingspost níet :sneaky:

Als het een beetje mag ronken is de Woodface van CMW trouwens wel een zeer goeie optie. Ik heb die zelf in een beta-test gehad en die's niet verkeerd... is een doorontwikkeling op een Tweed Deluxe.

mesadude
6 december 2006, 23:03
Marble amps!!
beter dan eender wat fender vandaag op de markt brengt, en zéker niet duurder.
Hollandische kwalität!

Tonnis
7 december 2006, 12:37
Als het niet per sé een head hoeft te zijn, en je de amp in een kleine ruimte wilt gebruiken, kun je naar de Ibanez Valbee kijken. Vergelijkbare buizenconfiguratie met de Fenders (12AX7/6L6), mooi clean en reageert goed op een Tubescreamer. Naast een Twin Reverb zal het geluid wel wegvallen door het kleine speakertje, maar zoiets heb ik niet uitgeprobeerd.

BLOK182
7 december 2006, 12:39
Valbee vond ik zelf echt tegenvallen...weinig buizenamp-achtigs aan, er zijn transistoramps die overtuigende klinken imho. Ik zou voor een zo klein mogelijke, oude Fender gaan. Princeton is volgens mij ook vrij klein met laag wattage...Misschien heeft fendergoeroe Mr. Jay raad?

Chris Winsemius
7 december 2006, 13:32
Ik heb onlangs een Maxon od9 aangesloten op een Fender Twin Reverb en Concert Amp en dat is tot op het moment de lekkerste drive sound die ik ooit heb gehoord.
Ik vroeg me af of iemand een (het liefst zo klein mogelijke) head weet waaruit een dergelijk geluid te halen valt of op dezelfde manier op tubescreamers reageert als een fender.
graag hier uw suggesties spuien :)

De kleinste Fender top is/was de (blackface) Tremolux. Ietsje warmer/smeuïger dan 'n blackface Concert, +/- 30 Watt.

Als 5 Watt bij 4 ohm voldoende is zou je kunnen kijken naar 'n (Vibro)Champ.*

Voor 12 Watt of meer bij 8 ohm: Princeton (de reverb versie heeft wat meer gain) of 'n DeluxeReverb.*

Vaak zijn Bandmaster en Bassman topjes betaalbaarder dan PrincetonReverbs of DeluxeReverbs.

* Zijn combo's, verzagen naar topjes kan de 2e handswaarde ernstig doen afnemen.


Als het een beetje mag ronken is de Woodface van CMW trouwens wel een zeer goeie optie. Ik heb die zelf in een beta-test gehad en die's niet verkeerd... is een doorontwikkeling op een Tweed Deluxe.

Ja, zo hou ik geen amps meer over :)
De "Woodface" top kan clean en crunchy gebruikt worden en is +/- 12 Watt bij 8 ohm.

AART
7 december 2006, 13:38
je hoeft de combobehuizing niet te verzagen om er een head van de te maken, je kan ook naar de gamma gaan, mooi plankje 18 mm hout scoren en een mooie hardwood top bouwen a la boogie.

Chris Winsemius
7 december 2006, 13:50
je hoeft de combobehuizing niet te verzagen om er een head van de te maken, je kan ook naar de gamma gaan, mooi plankje 18 mm hout scoren en een mooie hardwood top bouwen a la boogie.

Was ik even vergeten, te veel soldeerdampen :)

Toaster
7 december 2006, 15:19
Chris heeft het al gezegd maar ik zou ook gaan voor een blackface bandmaster topje. Desnoods moet je eens luisteren naar een silverface topje.

Kim Wilson
7 december 2006, 15:28
Probleem is dat Bandmasters slecht te vinden zijn. Of zoek ik verkeerd?

Chris Winsemius
7 december 2006, 15:51
Probleem is dat Bandmasters slecht te vinden zijn. Of zoek ik verkeerd?

De laatste twee staan in m'n werkplaats :D LOL

Zonder dolle(n):
'n paar jaar terug kwam je ze nog "regelmatig" tegen; in ieder geval vaker dan Bassman en Tremolux topjes.

Toaster
7 december 2006, 19:34
Probleem is dat Bandmasters slecht te vinden zijn. Of zoek ik verkeerd?


Als je vintage koopt moet je gewoon zitvlees hebben. bandmasters komen regelmatig in een jaar tijd voorbij.

Zo ook alles wat silverface is. Blackface is ook op jaarbasis een redelijk aanbod in. Behalve dan blackface twins.

blond en brownface laat staan tweed is zeer zeldzaam, dan moet je naar ebay.com kijken maar dan praten we over andere bedragen en andere spanningen.

Hetzelfde geldt voor de marshalls. smallbox kom je minder vaak tegen als het spul van 75 tot 81.

intervine divention
11 december 2006, 13:11
Bedankt voor alle reacties, ik moet zeggen dat de Nederlandsche opties (CMW, Marble) me wel bevallen... lijkt me een betere opties dan wachten op die oude fenders heads (heb vorige week op een oude bassman head gespeeld, sublieme toon maar een hele hoop technische mankementen)


Da's een lastige vraag. Waren de twin en de Concert spatje clean ? Dat soort sounds (ontwerpen) heb je niet echt in kleine heads...
Kleine heads herbergen normaal gesproken laag wattage amps, die weer een stuk eerder opbreken en dus meer drive van zichzelf hebben. Single ended zit je dan al helemaal niet op te wachten, dus het Epi Jr. voorstel is een klassiek gevalletje topictitel wél lezen, openingspost níet :sneaky:

Als het een beetje mag ronken is de Woodface van CMW trouwens wel een zeer goeie optie. Ik heb die zelf in een beta-test gehad en die's niet verkeerd... is een doorontwikkeling op een Tweed Deluxe.

Ja de Twin en Concert waren inderdaad vrijwel helemaal clean. een beetje drive kan denk ik niet zo heel veel kwaad maar dat moet ik maar eens uitproberen.

Er staat nu een Marshall studio 15 te koop, is dat misschien iets? hij schijnt een hele mooie (richting fender neigende) clean te hebben, en ook goed bruikbaar als top.

@Chris Winsemius: de Woodface klinkt ook als een goed alternatief, zou je me er wat meer over kunnen vertellen (evt PM, maar ook leuk voor the public natuurlijk)? thnx

Chris Winsemius
11 december 2006, 15:15
Bedankt voor alle reacties, ik moet zeggen dat de Nederlandsche opties (CMW, Marble) me wel bevallen... lijkt me een betere opties dan wachten op die oude fenders heads (heb vorige week op een oude bassman head gespeeld, sublieme toon maar een hele hoop technische mankementen)

@Chris Winsemius: de Woodface klinkt ook als een goed alternatief, zou je me er wat meer over kunnen vertellen (evt PM, maar ook leuk voor the public natuurlijk)? thnx

Hoi

Oude amps hebben vaak nog (wat) onderhoud, revisie, ge-de-mod en/of gemod nodig om betrouwbaar mee op stap te gaan.

Marble bouwt zeer ok-je, Fender achtige amps in Renkum, Gld.

De "Woodface" is 'n amp-top van mij die gebasseerd is op 'n oude Fender tweed Deluxe maar dan getweaked voor 'n strakker laag en wat meer clean.
Hij is +/- 12 Watt bij 8 ohm en reageert goed op overdrive pedaaltjes.
Qua buizen: 2 x 6V6GT, 1 x12AX7 en 1 x 12AY7 (te vervangen door 'n 12AX7 voor meer gain en crunch).
3 jaar garantie, 90 dagen op de buizen, PM me voor de rest :)

2e EDIT
Hierbij 'n plaatje, met mobieltje gedaan en 'n beetje groot volgens mij, hij staat op 'n 1x12" kast:
WoodFace (http://home.hetnet.nl/%7Echrisdus/WoodFace.jpg)

Tristan
11 december 2006, 15:43
Even offtopic...
Hoe bevalt The Ant trouwens, is 'ie nog steeds naar je zin?
Ik ben op zoek op de zolder, maar ik heb de hoes nog steeds niet gevonden, ik hoop dat ik hem nog heb...

intervine divention
11 december 2006, 17:30
Even offtopic...
Hoe bevalt The Ant trouwens, is 'ie nog steeds naar je zin?
Ik ben op zoek op de zolder, maar ik heb de hoes nog steeds niet gevonden, ik hoop dat ik hem nog heb...

ja nog steeds zeer tevreden, maar zoals je me al had gewaarschuwd gaat hij nog steeds erg hard, heb hem nog nooit op meer dan 'n kwart open kunnen zetten. maargoed hij houd de Soldano Atomic 16 nog altijd werkloos, en dat zal hij ook blijven doen tot dat ik een versterker heb die je thuis echt een beetje kan opengooien. ga The Ant wel meenemen over anderhalve week naar optreden, ik laat het je weten.
die hoes is niet onmisbaar maar mocht je hem nog vinden dan hou ik me uiteraard aanbevolen:)

Tristan
11 december 2006, 18:22
Ah, ik ben benieuwd...
We zijn net de zolder een beetje aan het opruimen, dus als ik de hoes tegenkom dan pm ik je wel even...
Ik ben blij die 'ie je nog steeds bevalt...

Je zou nog een Weber Minimass kunnen proberen om The Ant wat minder hard te laten gaan...
Op gigs zou je hem wel moeten kunnen laten crunchen lijkt me...

Maar ben je met die Fender achtige amp dus eigenlijk op zoek naar een amp voor thuis?

jacky
12 december 2006, 00:39
Bedankt voor alle reacties, ik moet zeggen dat de Nederlandsche opties (CMW, Marble) me wel bevallen... lijkt me een betere opties dan wachten op die oude fenders heads (heb vorige week op een oude bassman head gespeeld, sublieme toon maar een hele hoop technische mankementen)



Ja de Twin en Concert waren inderdaad vrijwel helemaal clean. een beetje drive kan denk ik niet zo heel veel kwaad maar dat moet ik maar eens uitproberen.

Er staat nu een Marshall studio 15 te koop, is dat misschien iets? hij schijnt een hele mooie (richting fender neigende) clean te hebben, en ook goed bruikbaar als top.

@Chris Winsemius: de Woodface klinkt ook als een goed alternatief, zou je me er wat meer over kunnen vertellen (evt PM, maar ook leuk voor the public natuurlijk)? thnx


Hele diepe zucht ....uit een fender komt geen marshall geluid en uit een marshall geen fender sound

Een 15w marshall zal zeker niet klinken als een 60W concert of als een 100 w twin

Tremolux komt regelmatig op de diverse winkel sites voorbij en ook een bandmaster zie je toch wel eens langs komen.

De silverface amps als bandmaster reverb is evt ook een leuke optie

Succes

Mitch
12 december 2006, 11:36
Zonder diepe zucht kan ik je vertellen dat de Marshall 15 een ontzettend toffe bak is, maar een veel vetter middengebied heeft dan welke Fender dan ook. Hij zit erg mooi tegen oversturen aan op 'werkbare' volumes, maar lijkt in niets qua klank op datgene wat je in je eerdere posts aangaf naar op zoek te zijn. Lijkt overigens ook zeker niet op Marshall klassiekers als de 1959, 1987 of 2203/4 of zo, minder scherp, romiger. Ik was er zelf in ieder geval erg aangenaam door verrast.

intervine divention
12 december 2006, 14:48
ok duidelijk, bedankt. Ik las namelijk op good old harmony-central dat ie wel wat richting Fender neigde, maar ik geloof dat ik mn info beter hier vandaan kan halen;)
De Studio 15 lijkt me desondanks wel een interessante versterker...

Chris Winsemius
12 december 2006, 14:56
ok duidelijk, bedankt. Ik las namelijk op good old harmony-central dat ie wel wat richting Fender neigde, maar ik geloof dat ik mn info beter hier vandaan kan halen;)
De Studio 15 lijkt me desondanks wel een interessante versterker...

Hoi!

'n Aantal mensen op dit forum hebben 'n Marshall Studio 15 met grote tevredenheid, ik hoop die van "Les Paul" binnenkort te testen want op de laatste meeting was ik dat helemaal vergeten (of zat ik te veel aan de bar, ha ha).

Hier is 'n plaatje v/d amp (net geschoten): WoodFace (http://home.hetnet.nl/%7Echrisdus/WoodFace.jpg)
De versterker bevat ook 'n Mercury Magnetics uitgangstrafo. Wat ruiger dan 'n blackface Fender maar cleaner te krijgen dan 'n tweed Deluxe.

Fijne middag!

Tristan
12 december 2006, 16:22
ok duidelijk, bedankt. Ik las namelijk op good old harmony-central dat ie wel wat richting Fender neigde, maar ik geloof dat ik mn info beter hier vandaan kan halen;)
De Studio 15 lijkt me desondanks wel een interessante versterker...

Ach, waarschijnlijk zijn degenen die dat zeggen van die debielen die denken, er zitten 6V6 buizen in, dus het neigt naar Fender of iets dergelijks, van die onzin is in ieder geval niets waar...
Echt een heel andere amp zoals iedereen al zei hier...

Ik weet trouwens van wie die Studio 15 is, hij is van een gast die hier ook soms op het forum zit, Mark M heet hij hier volgens mij...
Ik ben ook nog bij hem langsgeweest, maar toen deed die amp een beetje raar, volgens mij moet er gewoon even naar gekeken worden en moeten er nieuwe buizen in, het is denk ik niet echt iets ernstigs, maar het kost je denk ik wel ongeveer 100 euro extra om hem weer helemaal tiptop te krijgen, daarom zou ik dan ook niet meer bieden dan 500 euro op die amp...