PDA

View Full Version : Waxpotten in een frietpot



Ratdawg
6 december 2006, 20:59
Ik kreeg het idee om een oude electrische frietpot te gebruiken om pick-ups te waxpotten. Ik doe dit soms ook voor vrienden en elke keer die hustle met kookpotten op het fornuis, daar is ons moeder niet akkoord mee. Dus die pot zou dit als enige functie hebben. Ik ben me bewust dat er dingen zijn waar ik rekening mee moet houden zoals tempertuur, dus ik kijk uit naar eentje die begint vanaf 0°. Het mandje zou ook als leuke bijkomende functie hebben dat de pups niet in directe aanraking komen met de rand.

Lijkt jullie dit een goed idee? Nog dingen waar ik eventueel moet op letten?

Sicky61
6 december 2006, 21:54
Ik kreeg het idee om een oude electrische frietpot te gebruiken om pick-ups te waxpotten. Ik doe dit soms ook voor vrienden en elke keer die hustle met kookpotten op het fornuis, daar is ons moeder niet akkoord mee. Dus die pot zou dit als enige functie hebben. Ik ben me bewust dat er dingen zijn waar ik rekening mee moet houden zoals tempertuur, dus ik kijk uit naar eentje die begint vanaf 0°. Het mandje zou ook als leuke bijkomende functie hebben dat de pups niet in directe aanraking komen met de rand.

Lijkt jullie dit een goed idee? Nog dingen waar ik eventueel moet op letten?
Als ze gaan drijven moet je ze eruit halen want dan zijn ze goed.
Laat je ze er langer in dan barsten ze open.

Ratdawg
6 december 2006, 22:04
En is het idee om een frietpot te gebruiken ok? Kwestie van de boel niet op te fikken of tenminste nog m'n handen te houden (ik ben gitarist you know ;) ).

new deep
6 december 2006, 22:04
Je kan er ook ketchup bij doen als ze gaar zijn

Ratdawg
6 december 2006, 22:13
Nee. Stoverij en mayonaise. Hoe vettiger, hoe prettiger.:p

Kim Wilson
6 december 2006, 22:15
"I like a shuffle when it's nice 'n' greasy"

Mike Morgan

Danny Drug
6 december 2006, 22:23
"Rozemarijn.,.,.... "

Lenweë Míriel
6 december 2006, 23:17
natuurlijk zou dit kunnen alleen wel met plantaardige anders wordt je dik.

nee maar sirieus ik denk dat als je een frituur gebruik dat dit best zal lukken alleen even goed de temp instellen. en je kan het dmv het mandje omhoog doe gewoon uit de wax halen en laten uitlekken.
perfect idee eigenlijk.

piezo
7 december 2006, 02:27
Eeen frituur is zelfs het beste huis tuin en keuken gereedschap voor waxpotting. Want geen open vuur of hete kookplaat waar de wax in/op kan ontvlammen. Vul de frituur met water en zet de pot met wax in het mandje. Het element ophangen aan een ijzerdraadje dat weer aan een dwarsbalkje hangt, zodat het element vrij hangt.

Ratdawg
7 december 2006, 18:43
Eeen frituur is zelfs het beste huis tuin en keuken gereedschap voor waxpotting. Want geen open vuur of hete kookplaat waar de wax in/op kan ontvlammen. Vul de frituur met water en zet de pot met wax in het mandje. Het element ophangen aan een ijzerdraadje dat weer aan een dwarsbalkje hangt, zodat het element vrij hangt.
Aha! Ik dacht van de pick-up rechtstreeks in het mandje te doen.

Lenweë Míriel
7 december 2006, 18:53
zou kunnen maar aan de andere kant heb je dan wel veel meer wax nodig om de frituur goed te vullen.

Ratdawg
7 december 2006, 19:25
Parafine is nu ook zo duur weer niet e. Met is het een degelijk idee?

drap
7 december 2006, 19:36
Eeen frituur is zelfs het beste huis tuin en keuken gereedschap voor waxpotting. Want geen open vuur of hete kookplaat waar de wax in/op kan ontvlammen. Vul de frituur met water en zet de pot met wax in het mandje. Het element ophangen aan een ijzerdraadje dat weer aan een dwarsbalkje hangt, zodat het element vrij hangt.

Maar wordt de was niet veel te heet in een frituurpan dan? Je mag qua temperatuur toch niet boven de 60 graden uit komen omdat anders het één en ander begint te smelten aan het element?

sembo
7 december 2006, 19:40
sambal bij

Ratdawg
7 december 2006, 19:44
Maar wordt de was niet veel te heet in een frituurpan dan? Je mag qua temperatuur toch niet boven de 60 graden uit komen omdat anders het één en ander begint te smelten aan het element?
60° zou de ideale temperatuur zijn, maar tot 90° zou ook wel nog lukken normaal dacht ik.

Ik zou dan ook een frietketeltje nemen die vanaf 0° begint. Het idee erachter was om na het potten de was gewoon te laten stijven om direct klaar te zijn voor volgend gebruik.

piezo
8 december 2006, 00:51
90 graden is te heet. 60-65 graden is goed, een beetje afhankelijk van het wasmengsel. 70 graden is meestal het maximum voor de kunststoffen die voor humbuckers gebruikt worden. Vintage Fender elementen kunnen meer hebben.

Een frituurpan is behalve veiliger vooral handig omdat ie instelbaar is, bij een gewoon pannetje op het vuur kun je de temperatuur moeilijker constant houden.
Gebruik een geschikte kookthermometer om de temperatuur te meten, dus niet eentje die pas bij 60 graden begint.

Zuivere parafine is vrij bros en kan scheuren bij het afkoelen, daarom wordt meestal 20 % bijenwas toegevoegd.

Ratdawg
8 december 2006, 19:51
Het zal toch au bain marie worden. Als ik zin heb, zal ik wat fotookes posten van het proces. Altijd leuk.

vulvasonic
8 december 2006, 21:33
Het zal toch au bain marie worden. Als ik zin heb, zal ik wat fotookes posten van het proces. Altijd leuk.

Post je ook foto's van je gezicht als het proces mislukt is? :D

zoon van Piet
9 december 2006, 00:35
Dat mandje is een probleem... want het is magnetisch. en dat is soms heel kut als je het element wilt draaien of zo. Kunststof is beter. Maar misschien werkt het...
Overigens doet een oud koffiezetapparaat het ook goed, al zal de frituur aanmerkelijk sneller op temperatuur zijn...

Ratdawg
9 december 2006, 12:35
Post je ook foto's van je gezicht als het proces mislukt is? :D
Dat is toch al f*cked up, dus geen probleem.:p