PDA

View Full Version : Powersoak gebruikers



ieme
6 december 2006, 19:19
Welke powersoak zou jij me aanraden? t betreft gebruik voor mn Mesa triple recto...

THD? Marshall? Koch? iets anders???????

groet,
ieme

zjanke
6 december 2006, 19:29
ik heb zelf een THD die het goed doet, koch is ook goed en een marshall moet je zeker niet hebben.

Weber schijnt ook goed te zijn, maar die heb ik nooit gehoord

Squier4ever
6 december 2006, 21:05
die recto heeft toch wel een master?

ieme
6 december 2006, 21:07
ja, heeft de versterker...
echter de powersoak heeft een andere functie als een master...

Squier4ever
6 december 2006, 21:08
mja okee je kunt je eindbuizen oversturen, als dat is wat je wil idd een powersoak nemen

BLOK182
6 december 2006, 21:11
Weber (mini) Mass moet erg goed zijn...onze andere gitarist heeft een Marshall Powerbrake, maar ik ben er niet zo van gecharmeerd.

interessander
6 december 2006, 21:56
Iemand moet het toch zeggen: had dan een single recto gekocht!

ieme
6 december 2006, 21:57
Iemand moet het toch zeggen: had dan een single recto gekocht!


heb ik gehad, klinkt heel anders en een kanaal minder... triple is bewuste keuze!

interessander
6 december 2006, 21:58
Dacht ik al wel, vanwege de headroom neem ik aan en strakkere bas, maar haal je dat gewin met een powersoak niet onderuit?

ieme
6 december 2006, 21:59
Dacht ik al wel, vanwege de headroom neem ik aan en strakkere bas, maar haal je dat gewin met een powersoak niet onderuit?


derde kanaal zowiezo niet...

Helter Skelter
6 december 2006, 22:00
mezelf even gekopieërd uit een ander draadje:


- Koch Loadbox (volume is niet instelbaar)
- Marshall Powerbrake (volume wel instelbaar maar niet traploos wel keuze in Ohmage)
- Weber Mass (maakt gebruik van een intern speakertje, volume is traploos instelbaar en ook verschillende Ohmages)
- THD Hotplate (ken ik verder niet maar de ohmages zijn niet instelbaar volgens mij)

er zijn uiteraard meer varianten maar die ken ik al helemaal niet, de marshall en de Weber wel want die heb ik zelf gehad

Overigens zijn de Powerbrakes niet de heilige graal, het geluid wordt altijd aangetast (de Weber en de THD hebben weliswaar een treblebooster aan boord) maar ik ben het er wel mee eens dat een vol opengedraaide buizenbak met een Powerbrake altijd beter klinkt dan een buizenbak op laag volume


ik gebruik zelf geen Powerbrakes meer maar ben voor een goed geluid op laag volume overgestapt op pedaaltjes, vind ik toch een wat beter resultaat geven

Dude
7 december 2006, 10:00
Er is hier veel over thd vs loadbox ed geschreven,

ik heb iig de thd en ben er prima tevreden over !

ieme
7 december 2006, 13:05
Er is hier veel over thd vs loadbox ed geschreven,

ik heb iig de thd en ben er prima tevreden over !


welke amp gebruik je hem mee? thuis live studio reptities?

Kamiess
7 december 2006, 13:19
Heb ik een aanvullende vraag/opmerking.

Ik heb zo'n marshall wel eens gezien, maar daar kun je geen 2 cabs op zetten toch?
Dan zou je naar het aantal cabs weg ook powersoakes moeten hebben.

Ik heb een 1969a cab en gebruik hem stereo(op een of andere manier vind ik het geluid dan dikker).
Ik moet dan 2 powersoakes hebben of zijn ze er ook met meerdere in/uitgangen.

Negative K3 fan
7 december 2006, 16:29
een tijdje terug heeft er een sticky gestaan op HCAF waarin verschillende loadboxes objectief met behulp van een spectrum analyzer werden vergeleken, volgens de grafiekjes was de THD hotplate met deep switch aan de overduidelijk winnaar.

ze vergeleken opnames van een versterker op hoge volumes met opnames van dezelfde versterkers op hoge volumes maar dan met een attenuator ertussen.

Negative K3 fan
7 december 2006, 16:31
Heb ik een aanvullende vraag/opmerking.

Ik heb zo'n marshall wel eens gezien, maar daar kun je geen 2 cabs op zetten toch?
Dan zou je naar het aantal cabs weg ook powersoakes moeten hebben.

Ik heb een 1969a cab en gebruik hem stereo(op een of andere manier vind ik het geluid dan dikker).
Ik moet dan 2 powersoakes hebben of zijn ze er ook met meerdere in/uitgangen.

dat is op zich niet zo'n groot probleem, doordat de powersoaks de belasting van de amp voor een deel voor hun rekening nemen (hoe meer 'soak' hoe meer belasting) is het minder cruciaal dat de speakerkasten een zelfde impedantie hebben als de uitgang van je amp.

Dat betekent in de praktijk dat je de powersoak moiet matchen met de uitgang van je versterker, en dat je er daarna speakerkasten aan kunt hangen zonder je verder zorgen te maken over ohms, mits je redelijk wat volume 'soakt'.

Je hebt dus maar 1 powersoak nodig voor meerdere kasten en 1 amp.

minas
7 december 2006, 18:22
Ik heb zelf de Koch Loadbox. Je geluid wordt wel een klein beetje aangepast maar het geluid wordt, doordat je de eindbuizen meer kan belasten, wel een stuk beter(brunetti xl r'evo 120).

Andere merken heb ik geen ervaringen.

De functie om op te nemen door de ingebouwde speakersim. werkt ook perfect op de koch.

Helter Skelter
7 december 2006, 18:36
Heb ik een aanvullende vraag/opmerking.

Ik heb zo'n marshall wel eens gezien, maar daar kun je geen 2 cabs op zetten toch?
Dan zou je naar het aantal cabs weg ook powersoakes moeten hebben.

Ik heb een 1969a cab en gebruik hem stereo(op een of andere manier vind ik het geluid dan dikker).
Ik moet dan 2 powersoakes hebben of zijn ze er ook met meerdere in/uitgangen.

volgens mij wel...

het is al een tijd geleden dat ik er een had maar als ik het goed herinner zaten er 2 outputs op en kon je switchen tussen 16 en 8 ohm dus twee 16 ohm cabs is mogelijk

gcrosiers
7 december 2006, 19:08
volgens mij wel...

het is al een tijd geleden dat ik er een had maar als ik het goed herinner zaten er 2 outputs op en kon je switchen tussen 16 en 8 ohm dus twee 16 ohm cabs is mogelijk

idd er ziten 2 outputs op en een switch 16 of 8 ohm, het ohmage van je speakerload moet wel kloppen met de switch en met je amp.

ik heb er zelf een en gebruik hem voor mijn marshall 1959 super lead '74.
als je de amp tot een huiskamervolume soakt tast hij idd je punch aan.
treble niet. maar ik gebruik hem op repetietie volume dan staat hij op de helft of net erover, en dan vind ik het super klinken, ik heb er geen klagen van.

anders moet je het nocki eens vragen, die heeft ook wel eens over mijn marshall+powerbreak gespeelt mischien denkt hij er anders over.

Gear Slut
8 december 2006, 21:47
Mr. Pittman zegt: "However, since the tubes are putting out full power into the attenuator, they ( eindbuizen) will wear out quicker than if they were just coasting at a moderate level".

Helter Skelter
9 december 2006, 01:25
Mr. Pittman zegt: "However, since the tubes are putting out full power into the attenuator, they ( eindbuizen) will wear out quicker than if they were just coasting at a moderate level".

dat klopt, als je een buizenbak + attenuator veel gebruikt (om thuis te oefenen bijvoorbeeld) verslijten de eindtrapbuizen veel sneller

Albert
9 december 2006, 07:47
Heb zelf een THD Hotplate en ben er erg tevreden over.

Dude
9 december 2006, 11:12
welke amp gebruik je hem mee? thuis live studio reptities?


beide


live was ik dr de laatste keer niet zo blij mee, kreeg geen goeie solo boost meer met eq pedaal,

thuis is het ideaal, en die onzin over dat het 'tone' wegneemt uit je geluid is zo relatief. Het is gewoon prachtspul voor een goed geluid !

mijn marshall 2204 vreet die op, super combinatie, met 'nieuwere' amps, TSL, Multitone, jcm900 vond ik dr niet veel aan, doet niet veel meer als de mastervolume dan.

verder, als je effe searcht... vind je een hoop info !

Dude
9 december 2006, 11:14
een tijdje terug heeft er een sticky gestaan op HCAF waarin verschillende loadboxes objectief met behulp van een spectrum analyzer werden vergeleken, volgens de grafiekjes was de THD hotplate met deep switch aan de overduidelijk winnaar.

ze vergeleken opnames van een versterker op hoge volumes met opnames van dezelfde versterkers op hoge volumes maar dan met een attenuator ertussen.



kijk... das intressant !


waar ??

Negative K3 fan
9 december 2006, 12:41
het was een sticky op HCAF maar dat was al een tijdje terug, ik kan hem nu nergens terug vinden

rocker_71
9 december 2006, 13:15
mezelf even gekopieërd uit een ander draadje:
ik gebruik zelf geen Powerbrakes meer maar ben voor een goed geluid op laag volume overgestapt op pedaaltjes, vind ik toch een wat beter resultaat geven

Dat doe ik nu ook, maar dat is toch anders dan een powersoak? Met een pedaal knijp je hem aan de voorkant af (voordat het signaal de amp ingaat) en met een powersaok komt het signaal volledig de amp binnen en knijp je hem pas af wanneer het signaal door de buizen is en naar de speaker gaat.

Helter Skelter
9 december 2006, 13:22
Dat doe ik nu ook, maar dat is toch anders dan een powersoak? Met een pedaal knijp je hem aan de voorkant af (voordat het signaal de amp ingaat) en met een powersaok komt het signaal volledig de amp binnen en knijp je hem pas af wanneer het signaal door de buizen is en naar de speaker gaat.

Is ook anders :)

ik wilde gewoon een acceptabele oplossing voor een 'buizenbak op laag volume' en ben uiteindelijk voor pedaaltjes op het (semi)cleane kanaal gegaan, met een beetje zoeken zijn daar goede trapdozen voor te vinden.

rocker_71
9 december 2006, 14:03
Welke pedaaltjes gebruik je dan?

Ik zette er een RAT2 voor en dan de volume-knop van deze pedaal op 9 uur en dat gaf wel aardige resultaten op zacht geluidnivo. Maar met zo'n zwak input signaal hoeft zo'n buizenversterker niet 'hard te werken' en gaan de eindbuizen niet echt oversturen toch? Maw: dan haal je toch niet het beste resultaat uit je lampenbak?

Helter Skelter
9 december 2006, 14:37
Welke pedaaltjes gebruik je dan?

Ik zette er een RAT2 voor en dan de volume-knop van deze pedaal op 9 uur en dat gaf wel aardige resultaten op zacht geluidnivo. Maar met zo'n zwak input signaal hoeft zo'n buizenversterker niet 'hard te werken' en gaan de eindbuizen niet echt oversturen toch? Maw: dan haal je toch niet het beste resultaat uit je lampenbak?

nee, maar het gaat me ook niet om het beste resultaat maar om het minst slechte :)

Vooral oude Marshalls en ook de DSL klinken ronduit slecht op laag volume dus bij optredens waar het niet zo hard kan prik ik een MI-Audio crunchbox (lead) en een Boss OD-3 (crunch) in het cleane kanaal (of bij de JCM-800 in de low input) en loop ze beide met een line-selector. Op deze manier geen eindtrapoversturing maar puur de 'drives' van de pedalen.

klinkt verbazingwekkend goed! Als het wel harder kan gebruik ik geen pedalen maar gewoon een gitaar, kabel en een amp :satisfie:

heavy-metal-thunder
9 december 2006, 15:52
Ik heb een Weber Mass gehad,voor mijn marschall 50W zonder MV. Eén ding moet je voor ogen houden: lampenversterkers van 50 of 100W (*)zijn niet gemaakt voor thuis. Zij horen thuis in een groot repetitiehok of op podia. Op deze plaatsen kan het gebeuren dat die versterkers te hard knallen en kan je ze een beetje intomen met een "powersoak", zonder dat je sound onderuit gaat. Als je denkt dat je zware amps met zo'n toestel goed kunt laten klinken op slaapkamerniveau, kom je bedrogen uit.


* kleine aanvulling: als je met een lampenbak thuis heel clean wil spelen, dan kan het nog wel lukken, maar scheuren gaat niet.

Negative K3 fan
9 december 2006, 15:55
hangt van de amp af, sommige moderne amps met master volumes klinken ook b est aardig op lage volumes.

zjanke
9 december 2006, 21:50
Vooral oude Marshalls en ook de DSL klinken ronduit slecht op laag volume

En bedankt he :sneaky: . Vanmiddag mijn TSL602 geruild tegen een DSL100+Marshall1936, kom ik er net achter dat die 1936 8 Ohm is. Kan ik mijn Hotplate niet gebruiken..... of ik moet op een speaker gaan draaien (mono is wel 16 Ohm) , of er moeten andere speakers in, of ik moet mijn hotplate ruilen tegen een 8 Ohm exemplaar, of ik moet een andere versterker kopen (waarop staat het record van Ieme of Nocki :seriousf: ) of ik moet op laag volume.... maar ik blijf wel een gitarist, dus het moet hard...


iemand een versterker of een hotplate kopen? :rockon:

Helter Skelter
9 december 2006, 21:53
En bedankt he :sneaky: . Vanmiddag mijn TSL602 geruild tegen een DSL100+Marshall1936, kom ik er net achter dat die 1936 8 Ohm is. Kan ik mijn Hotplate niet gebruiken..... of ik moet op een speaker gaan draaien (mono is wel 16 Ohm) , of er moeten andere speakers in, of ik moet mijn hotplate ruilen tegen een 8 Ohm exemplaar, of ik moet een andere versterker kopen (waarop staat het record van Ieme of Nocki :seriousf: ) of ik moet op laag volume.... maar ik blijf wel een gitarist, dus het moet hard...


iemand een versterker of een hotplate kopen? :rockon:


en als je ze anders bedraad? je kan twee 16 ohm speakers volgens mij zo bedraden dat de totale impedantie 16 ohm wordt


iemand? :)

zjanke
9 december 2006, 21:57
lukt niet, serie wordt 32 Ohm, parallel wordt 8 Ohm. maandag effe testen met een speaker of zonder hotplate en dan zien we wel verder....

jacky
9 december 2006, 23:44
en als je ze anders bedraad? je kan twee 16 ohm speakers volgens mij zo bedraden dat de totale impedantie 16 ohm wordt


iemand? :)

De ene niet gebruiken

Negative K3 fan
10 december 2006, 03:42
En bedankt he :sneaky: . Vanmiddag mijn TSL602 geruild tegen een DSL100+Marshall1936, kom ik er net achter dat die 1936 8 Ohm is. Kan ik mijn Hotplate niet gebruiken..... of ik moet op een speaker gaan draaien (mono is wel 16 Ohm) , of er moeten andere speakers in, of ik moet mijn hotplate ruilen tegen een 8 Ohm exemplaar, of ik moet een andere versterker kopen (waarop staat het record van Ieme of Nocki :seriousf: ) of ik moet op laag volume.... maar ik blijf wel een gitarist, dus het moet hard...


iemand een versterker of een hotplate kopen? :rockon:



zolang de impedantie van je hotplate maar klopt met de amp, dan kun je er best een 8 ohm speaker aan hangen, geen probleem. Moet je alleen wel zorgen dat je niet te weinig 'tone soakt'...

taylor
10 december 2006, 11:28
een powersoak doet geen wonderen denk niet dat je een 100 of 50watt amp op vol vermogen kan draaien zonder al te veel lawaai het gaat nog behoorlijk hard hoor!


dat is vaak toch misleindende reclame van die bedrijfen die hem maken.

maestro_nl
10 december 2006, 12:52
Heb zelf jarenlang op twee Koch Loadboxen gespeeld, maar je hoort het echt wel hoor. THD Hotplate op JTM45 was ook geen succes... blubberdeblubber.

Waarom niet gewoon minder eindbuizen gebruiken en/of buizen met minder power? Egnater-lovers spelen rustig met 2 6V6 buizen (+/- 18 watt) i.p.v. 4x KT88 (+/- 200 watt)

Chris Winsemius
10 december 2006, 13:17
Heb zelf jarenlang op twee Koch Loadboxen gespeeld, maar je hoort het echt wel hoor. THD Hotplate op JTM45 was ook geen succes... blubberdeblubber.

Waarom niet gewoon minder eindbuizen gebruiken en/of buizen met minder power? Egnater-lovers spelen rustig met 2 6V6 buizen (+/- 18 watt) i.p.v. 4x KT88 (+/- 200 watt)

Het circuit v/e JTM45 is ook niet echt strak in het laag.

De meeste "powerslurpers" hebben 'n negatieve invloed op de sound & feel omdat er veel meer weerstand tussen de uitgangstrafo en de speaker komt zodat de speaker ook weer minder invloed op de amp heeft (nog lagere dempingsfaktor).

Heb weleens 'n goeie in 'n Aiken amp gehoord maar had helaas geen tijd gehad om dat weerstanden-circuit volledig uit te pluizen.

Veel gitaristen willen gewoon veel vermogen ook al kunnen ze het in de praktijk niet of nauwelijks gebruiken.... 'n beetje te vergelijken met 'n formule 1 raceauto op 'n woonerf :D

20 Watt ampjes hebben voor mij vaak genoeg power voor crunch/etc., heb al diverse 100 Watt tranny-bakken weggeblazen op die manier :D
Op m'n DeluxeReverb replica (20 Watt) heb ik zelfs nog 'n goeie mastervolume gezet omdat ie soms nog te hard ging :)

Daarnaast is het ook en vooral zo dat de klank v/e amp op diverse volumes zeer afhankelijk is v/h circuit (de voicing daar van) en de gebruikte trafo's.

En toch ga ik ook lekker meer 50 en 100 Watt amps bouwen :D

zjanke
10 december 2006, 15:02
20 Watt ampjes hebben voor mij vaak genoeg power voor crunch/etc., heb al diverse 100 Watt tranny-bakken weggeblazen op die manier :D


Ik ga binnenkort ook naar je zeppo kijken/luisteren in Almere ;)
Als mijn DSL niet is wat ik wil dan ruil ik hem misschien wel in, dat was eigenlijk ook de oorspronkelijke planning voor mijn TSL. Ik wil nu eigenlijk een EL84 top erbij kopen, maar ik moet even kijken waar ik financieel uitkom...

Chris Winsemius
10 december 2006, 16:06
Ik ga binnenkort ook naar je zeppo kijken/luisteren in Almere ;)
Als mijn DSL niet is wat ik wil dan ruil ik hem misschien wel in, dat was eigenlijk ook de oorspronkelijke planning voor mijn TSL. Ik wil nu eigenlijk een EL84 top erbij kopen, maar ik moet even kijken waar ik financieel uitkom...

De Zeppo heeft twee 6973 buizen, 'n soort 6V6 in mini-EL84-formaat qua sound en uiterlijk, werden vaak gebruikt in Supro en Gretsch versterkers en gelukkig maakt EH ze nog.

Volgens mij had Wizz/Wouter 'm op 'n Orange kast gezet en is het z'n favoriet om overdrives te demonstreren.

Dude
10 december 2006, 17:01
bij optredens waar het niet zo hard kan prik ik een MI-Audio crunchbox (lead) en een Boss OD-3 (crunch) in het cleane kanaal (of bij de JCM-800 in de low input) en loop ze beide met een line-selector.


eeuh...

leg eens uit ?? je loopt ze met een line selector ? in welk opzicht, snap ut effe niet.

Helter Skelter
13 december 2006, 01:44
eeuh...

leg eens uit ?? je loopt ze met een line selector ? in welk opzicht, snap ut effe niet.

ik heb ff een fotootje gemaakt, is wat makkelijker uit te leggen denk ik:

http://home.wanadoo.nl/twin65/FX%20002.jpg

De Boss LS2 heeft 2 regelbare loops (A+B) en een 'bypass'. De OD-3 zit in loop A voor de crunchgeluiden en de MI-audio en DD-6 in loop B voor het kant en klaar sologeluid. De pedaaltjes staan dus altijd AAN met de juiste volume - en gainniveaus. Met de LS-2 kan ik vervolgens schakelen tussen Loop A, Loop B en de bypass (voor clean) je hebt dus altijd een 3-kanaals amp bij je plus het voordeel dat de eventuele effecten gelijk allemaal meelopen als je de loop inschakelt.

ik hoop dat je wat aan deze uitleg hebt! :)

Dude
13 december 2006, 11:14
Hey goed man ! Bedankt !

goeie tip,

bart

Rutger
16 januari 2007, 11:06
ff bumpen

ik hoor eigenlijk nooit mensen met een Fender buizenbak gebruik maken van attenuators.... heeft dat een reden?

k zit er zelf aan te denken er eentje aan te schaffen voor m'n Bandmaster. Ik heb bij optredens namelijk vaak nét dat beetje meer nodig om hem over het randje te krijgen

Rutger
16 januari 2007, 23:20
Niemand ervaring met attenuators vs. Fender?

Ik zit eraan te denken om er een Weber Minimass tussen te zetten, iemand ervaring met dat ding? ik lees zowel lovende als kritische verhalen....

Unicron
16 januari 2007, 23:25
ik denk dat de reden is dat mensen meestal Fender kiezen voor het fijne clean....

Rutger
16 januari 2007, 23:27
Dat ook, maar vooral voor het heerlijke randje :)

En ik haal dat dikwijls net niet bij optredens

Chris Winsemius
17 januari 2007, 00:15
@Rutger

Ik heb de Weber soaks nog niet geprobeerd (wel Kochs, THDs en Marshalls) maar ik gebruik zelf altijd 'n mv vlak voor de eindbuizen om het randje op kroeg-vriendelijke-volumes te krijgen waarbij de interactie tussen de buizen en uitgangstrafo en de speakers niet wordt aangetast.

Rutger
17 januari 2007, 11:58
Dat moet je me toch ns uitleggen :)

Bedoel je dat je een mv op de pre-amp hebt gebouwd? Maar dan heb je toch minder ingangssignaal op de eindtrap, waardoor je eindbuizen minder gauw oversturen? Ik vrees namelijk dat dat bij mn Bandmaster niet gaat werken, die leunt (bijna) volledig op de eindtrap.

guhlenn
17 januari 2007, 13:19
Yep, ook ik begrijp dat niet (al zegt dat niks ;) ). Als het zo eenvoudig kan, waar dienen al die dure apparaten dan voor? (Anders dan de economie draaiende te houden)

Chris Winsemius
17 januari 2007, 14:25
Dat moet je me toch ns uitleggen :)

Bedoel je dat je een mv op de pre-amp hebt gebouwd? Maar dan heb je toch minder ingangssignaal op de eindtrap, waardoor je eindbuizen minder gauw oversturen? Ik vrees namelijk dat dat bij mn Bandmaster niet gaat werken, die leunt (bijna) volledig op de eindtrap.

Na de fasedraaier (buisje dat de eindbuizen aanstuurt). Dit buisje hoor je voornamelijk "opbreken"; de eindbuizen zelf breken pas rond de 10 op en dan wordt het geluid "rommelig".

Deze master is niet te vergelijken met de mastervolume op silverfaces.

Chris Winsemius
17 januari 2007, 14:27
Yep, ook ik begrijp dat niet (al zegt dat niks ;) ). Als het zo eenvoudig kan, waar dienen al die dure apparaten dan voor? (Anders dan de economie draaiende te houden)

Verschilt per toepassing/amp/etc.

Voordeel van die apparaten is dat er niet in de versterker zelf wat verandert moet worden maar meestal kan het zonder gaten te boren.

Bij bepaalde versterkers ontkom je gewoon niet aan de oversturing v/d eindbuis/buizen zelf.

Ik hoop dat het 'n beetje te volgen is...

Rutger
17 januari 2007, 14:36
klinkt erg interessant :)

hoeveel wordt er met m'n amp gerotzooit om er zo'n mv in te laten zetten? en heeft het verder invloed op de kleuring van je sound?
ik weet dat vintage-hypers hierbij huiveren, maar het zou mij wel goed uitkomen.

k had hier nooit eerder van gehoord btw!

guhlenn
17 januari 2007, 14:42
Begrijp ik het nou goed dat de befaamde eindbuizen distortion ui dat dat 12ax7 buisje komt en helemaal niet van de daadwerkelijke eindbuizen?

in dat geval; ja, het is te volgen. En dat vind ik toch wel opmerkelijk. Is dat dan wezenlijk anders dan de vervorming van een 12ax7 in de preamp zit?

Negative K3 fan
17 januari 2007, 14:43
klinkt erg interessant :)

hoeveel wordt er met m'n amp gerotzooit om er zo'n mv in te laten zetten? en heeft het verder invloed op de kleuring van je sound?
ik weet dat vintage-hypers hierbij huiveren, maar het zou mij wel goed uitkomen.

k had hier nooit eerder van gehoord btw!

dat hangt af van het type ddat wordt gebruikt, maar in principe is het te doen met een paar draadjes en een potmeter... ze zijn technisvh gezien vrij simpel, het voordeel wat je hebt als je het bij iemand als chris laat doen is dat hij ervaring heeft met wat voor PPIMV het beste werkt en hij weet waarschijnlijk een goede oplossing om je amp cosmetisch intact te laten.

Negative K3 fan
17 januari 2007, 14:47
Begrijp ik het nou goed dat de befaamde eindbuizen distortion ui dat dat 12ax7 buisje komt en helemaal niet van de daadwerkelijke eindbuizen?

in dat geval; ja, het is te volgen. En dat vind ik toch wel opmerkelijk. Is dat dan wezenlijk anders dan de vervorming van een 12ax7 in de preamp zit?

1. ja, maar dat hangt van de amp af, ik begrijp dat vooral bij marshalls (plexis, jcm800s) een PPIMV wonderen kan doen, bij andere (modernere) amps is dat waarschijnlijk wat minder

2. een buis in de fase draaier wordt wel anders 'gebruikt' dan gewone preamp buizen, maaaar waarschijnlijk is dat wel na te maken door de fase-draaier-achtige-schakeling in de preamp te zetten, of door gewoon een PPIMV te gebruiken.

Rutger
17 januari 2007, 14:56
Ik heb een '65 BF Bandmaster, moet wel lukken denk?

En de vibrato heb ik losgekoppeld, dus voor de MV kan gebruik gemaakt worden van één van de vibrato-pots.

Mitch
17 januari 2007, 15:17
PPIMV's roeleren de pan uit ! We gebruiken een '90's AC30, waar we door Chris een PPIMV in hebben laten zetten en 't werkt perfect, zonder meer. Het eeuwige 'voorbuis/eindbuis oversturing' dilemma lijkt sowieso soms meer technisch gehakketak en/of aangeleerde smaak volgens het dogma "eindbuisoversturing is heilig"....
Maar goed, bij de AC30 bijvoorbeeld haalde de MV duidelijk het 'ideale sound' punt een stuk naar beneden, zodat -ie nu op een prettiger volume-niveau goed klinkt in plaats van dat -ie altijd te hard moet. Ook op de 1959 vond ik 't een absolute aanwinst.
Het blijft natuurlijk wle relatief: je kan er niet op huiskamer niveau ineens een prachtige sound uit halen, maar da's met een soak ook niet. Da's eigenlijk nergens mee :mad:

guhlenn
17 januari 2007, 16:43
krijg nou de k*****t*****

Dit is de meest waardevolle informatie in jaren.

Mitch
17 januari 2007, 17:02
Zo zie je maar weer, lekker iedereen zijn voorkeuren en ervaringen uit laten spreken, dan kan zo'n forum best handig zijn ;)

Rutger
17 januari 2007, 17:04
krijg nou de k*****t*****

Dit is de meest waardevolle informatie in jaren.
Nou inderdaad, dit hadden ze me wel 3 jaar eerder mogen vertellen!

Dat gekut met pedalen al die tijd....

Negative K3 fan
17 januari 2007, 17:29
Ik heb een '65 BF Bandmaster, moet wel lukken denk?

En de vibrato heb ik losgekoppeld, dus voor de MV kan gebruik gemaakt worden van één van de vibrato-pots.
als je een beetje kunt solderen en als je weet/leert waar de gevaarlijke spanningen in een amp staan moet je het zelf kunnen doen :)

Rutger
17 januari 2007, 17:35
Ja, dat is natuurlijk ook een optie :)

Als het zo simpel is....

Nobler
17 januari 2007, 17:49
Ik heb een AC30 uit '64 zonder topboost die ik voller open wilde kunnen draaien zonder dat het te hard ging. Ik hoorde van power soakers. Eerst eentje uit de Conrad catalogus gekocht: niet doen, absoluut klote. Toen op advies van de mensen uit de gitaarwinkel een Marshall Power Brake gekocht. Duur (rond de 500 euro), gedoe (apart kastje, ombouw versterker om PB tussen de speakers te kunnen pluggen) en het is het nog niet. Twee tandjes van vol open verwijderd kan hij hebben, maar draai je de PB verder dicht (nog een stuk of 8 standen) dan blijft er helemaal niets meer van het geluid over.
Ik heb hier vaker gehoord dat ze over de Marshall niet tevreden zijn. Mocht iemand dat wel zijn, de mijne is te koop (het conradgeval ook).

Chris Winsemius
17 januari 2007, 18:05
Ik ben zelf nog steeds benieuwd naar de Weber soaks.

Het type MV wat ik gebruik/installeer verschilt per versterker, voor de AC30 van Mitch had ik weer 'n andere gebruikt dan in de 1959 van 1959SLP om tot 'n vergelijkbaar eindresultaat te komen.
Bij sommige versterkers, bijvoorbeeld de Epi ValveJunior en de Fender Champ heb je eigenlijk te weinig gain/oversturing voor de eindbuis om met 'n mv 'n echt puik resultaat op alle volumes neer te zetten.

Ook wel "bijzonder":
bij plexi-achtige Marshalls met 'n uitgangstrafo van voor 1969 of 'n goeie replica daarvan werkt de MV ook zeer goed op huiskamer-nivo, bij de modernere trafo's is de sound op die volumes minder "overtuigend" maar geeft het nog steeds de mogelijkheid om wat decibellen te minderen als het (net) te hard gaat bij optredens.

@Rutger:
bf Bandmasters kan ik dromen :) , 't was m'n 2e buizen-Fender amp na 'n DeluxeReverb en ik heb er diverse geserviced en gemod.

@Nobler
Voor jouw VOX zou wat mogelijk zijn zonder boren/etc. als je de cut-regelaar niet gebruikt (altijd op 0 hebt staan); hoewel het ietsje anders dan de MV in de AC30 van Mitch (moest nog wat bijgezet worden qua onderdelen) is het met 'n draadbrugje mogelijk. 2 Punten solderen en klaar, wat beter is voor de vintage-waarde van jouw versterker. Je moet wel weten waar je mee bezig bent, anders mag je me gewoon contacten.

Nobler
18 januari 2007, 14:21
Hallo Chris, mijn AC30 is uit 1964 en heeft geen 'cut' knop. Maar wat bedoelde je precies dat er te regelen is, de inbouw van de Power Brake of zo? Ik heb het juist zo gedaan dat ik ook zonder power brake kon spelen, en dat als ik er mee speel, dat ik de kast van de PB dan buiten de versterker kan hebben staan zodat ik heb indien nodig kan verstellen. Ik heb dus een snoer vanaf de versterker naar een contra-jack binnen in de kast. Aan de speakers zit een snoer met een jack die ik, als ik zonder PB speel, in die contra-jack steek. Speel ik wel met de PB dan gaat de speakerplug in de uitgang van de PB en gaat er een jack-jack-snoer van de PB naar de versterker.
Zo valt het niet op als ik zonder PB speel. En eerlijk gezegd maak ik me niet zo druk over de vintage waarde van mijn VOX. Ik vind het schitterend dat hij uit mijn geboortejaar is en ik heb hem voor 150 gulden gekocht (1980) en ik denk niet dat er ooit voldoende redenen zullen zijn om hem weg te doen.

Chris Winsemius
18 januari 2007, 14:31
Waarschijnlijk één treble of tone knop?

dePerik
10 februari 2007, 00:05
Hét voordeel van pedaaltjes t.o.v. een soak is dan toch weer dat je je cleane geluid kan behouden....om er nog maar eens ontopic op terug te komen.

Maar die mv optie is cool. M'n amp staat nu bij Giessen te wachten op een servicebeurt en ik ga 'm zeker even spreken over de mogelijkheid een mv in te bouwen. Kan ie dat meteen doen, als 't wil.

@Chris: ALs die eindbuizen over het algemeen helemaal niet zo opbreken, is het dan niet nuttiger om superstrak cleanblijvende buizen met veel headroom te gebruiken en álle oversturing te gooien op de pre-amp, fasedraaier en wat al niet meer is, als het maar voor de eindtrap is?

yhcmarc
10 februari 2007, 12:18
Ik heb ook ooit een PPIV mod in mijn jcm800 1959 laten bouwen en vind het werkelijkwaar geweldig .. na die mod en een warm voicing mod + retube (JJ el34's / EHX EHX JJ pre's) heb ik echt een superruige sound uit die top. Knopje zit in een van de 4 inputs die niet gebruikt werd waardoor de frontplate dus ook niet aangepast hoefde te worden (bij de marshall top, rechtsonder bij de inputs zit dus de knop) .

http://www.ymondhc.com/marc/oefenen/setupmarc.jpg