PDA

View Full Version : Buizendempers???



Nocki
6 december 2006, 16:53
heb weer iets gevonden... buizendempers... iemand hier mee bekend en wat zinnigs over te zeggen??? ik ben erg benieuwd.



DUENDE CRIATURA |BUIZENDEMPERS: vanaf 16,00 euro/stuk (excl. verzendkn.)

Vroeger, als consument en gebruiker van buizenversterkers was ik ook zeer nieuwsgiering naar het effect van buizendempers. Je probeert tenslotte alles te verbeteren. Ik kocht de bekende elastische ringetjes van siliconenmateriaal. Het verschil was direct duidelijk, maar later ontdekte ik dat het zonder toch mooier was: het geluid was wel wat strakker maar de typische losheid van de buizenversterker verdween. Mijn conclusie: "voor mij geen buizendempers". Later, nadat ik mijn bedrijf gestoeld op buizen had opgestart werd mij vraak gevraagd: "waarom heb je geen buizendempers?". Ik antwoordde stevast dat ik ze geen "overall "-verbetering vond. Na de kennismaking met de dempers van Duende Criatura, was ik direct om. Ik kon het merk nog niet verkopen, maar ik beval het merk iedereen die ernaar vroeg aan. Alles wordt beter met deze ringen: hogere detaillering in elk toonbereik, beter volgbare bas, grotere ruimtelijkheid., strakker laag. Maar geen ingesnoerd geluid. De losheid blijft. Probeer ze vooral eens uit op uw buizenversterker. Eerst alleen op de kleine buisjes en later als u nog meer verbetering wilt, ook op de grote buizen. Het is zeer uniek dat Duende Criatura ook dempers maakt die geschikt zijn voor de grote buizen.


HOE WERKEN BUIZENDEMPERS EIGENLIJK?

In het hart van de elke audiobuis loopt een spiraal, genaamd "rooster". Op die spiraal komen de fragiele muzieksignalen te staan. Via het glas en de mica steunplaten komt het rooster en ook de andere buisonderdelen in trilling omdat de muziek de lucht in beweging brengt. De trillingen van het rooster veroorzaken vervorming, kleuring, enz. Dus als de trillingen gedempt worden, is de versterking zuiverder. Duende Criatura ringen zijn gemaakt van teflon met een titaniumklemring. De zeer hoge temperaturen worden met gemak doorstaan. We hebben dempers voor alle maten buizen. Op verzoek worden ze zelfs op maat gemaakt. U kunt gratis prijslijst en documentatie aanvragen:

Lennert
6 december 2006, 16:59
Dit klinkt als een verhaal voor HiFi apparatuur? Mij lijkt het niet gewenst op een gitaarversterker aangezien bij deze versterkers een bepaalde mate van kleurring wél gewenst is, daar zit mijns inziens een groot deel van het karakter van de versterker in.

ColourofFire
6 december 2006, 17:20
Dit klinkt als een verhaal voor HiFi apparatuur? Mij lijkt het niet gewenst op een gitaarversterker aangezien bij deze versterkers een bepaalde mate van kleurring wél gewenst is, daar zit mijns inziens een groot deel van het karakter van de versterker in.

+1... Ook de vervorming is in veel gevallen juist de bedoeling...

Magic Bean
6 december 2006, 18:32
Zou het dan geen optie zijn voor mensen die een beter clean willen?

Negative K3 fan
6 december 2006, 19:17
zal vast wel invloed hebben op je geluid, of het positief of negatief is en in welk geval moet je voor jezelf uit moeten maken.

bij de ene buis zal het waarschijnlijk ook meer gevolgen hebben dan bij de andere.

Waarschijnlijk is het effect in de V1 bijvoorbeeld veel groter dan in de PI.

Bins
7 december 2006, 00:11
hogere detaillering in elk toonbereik, beter volgbare bas, grotere ruimtelijkheid., strakker laag. Maar geen ingesnoerd geluid. De losheid blijft

Dit soort termen vind ik altijd zo loos... Ik heb iig nog nooit iemand "ik kon je bas niet zo goed volgen, en ik vond je geluid een beetje ingesnoerd" horen zeggen na een show... Maar goed, ieder zn meug.

pol
7 december 2006, 11:14
Dit geloof je toch zelf niet. dit is gewoon audiofiel gezever, van dezelfde categorie als speciale houten knoppen en meer van die flauwekul.

Chris Winsemius
7 december 2006, 11:31
Voor gitaarversterkers zou het natuurlijk erg tof zijn als zulke dempers eventuele microfonie van preamp-buizen verminderen.

Had hier 'n AC30 reïssue met wat problemen, microfonie (komt vaak voor bij EI buizen die er inzaten) was alleen hoorbaar als je tegen de kast tikte.
De preamp-buizen zaten op de print maar bij elk gat v/h chassis kwam er 'n rubber ring om die buizen heen.
Als dezelfde buizen in 'n andere amp hadden gezeten met de buisvoeten direct op het chassis (eigenlijk beter) dan was de microfonie duidelijker merkbaar geweest.

johantipker
7 december 2006, 12:28
Voor gitaarversterkers zou het natuurlijk erg tof zijn als zulke dempers eventuele microfonie van preamp-buizen verminderen.

Had hier 'n AC30 reïssue met wat problemen, microfonie (komt vaak voor bij EI buizen die er inzaten) was alleen hoorbaar als je tegen de kast tikte.
De preamp-buizen zaten op de print maar bij elk gat v/h chassis kwam er 'n rubber ring om die buizen heen.
Als dezelfde buizen in 'n andere amp hadden gezeten met de buisvoeten direct op het chassis (eigenlijk beter) dan was de microfonie duidelijker merkbaar geweest.

is de buizendemper voor gitaar niet de losse top + losse speakercab? :D

Unicron
7 december 2006, 12:30
Via het glas en de mica steunplaten komt het rooster en ook de andere buisonderdelen in trilling omdat de muziek de lucht in beweging brengt.

De lucht brengt je buizen in trilling? Hoogstens via je cab denk ik, dus amp op een stoeltje ernaast of stuk schuim ertussen (gratis te vinden in containers bij nieuwbouw). Doe ik ook vaak omdat anders de amp van de cab af wandelt. Maar die rubber dingen, wat een crap man.

Iemand ze al ooit geprobeerd?

Chris Winsemius
7 december 2006, 12:32
is de buizendemper voor gitaar niet de losse top + losse speakercab? :D

Yep, en met 'n lappendekentje van oma d'r tussen! :D

Unicron
7 december 2006, 12:33
hmm ja, ik was de buizencombo's even vergeten in mijn vorige reply...

johantipker
7 december 2006, 12:45
Yep, en met 'n lappendekentje van oma d'r tussen! :D

dan lijkt het me toch beter om de top aan 4 elastieken te hangen!

wil je dan wat vibrato dan geef je 'm gewoon een zwiep......bounce bounce

leidt ook tot een gegarandeerde :D betere koeling