PDA

View Full Version : AC30 cc2 Nieuwe speakers????



Nellyrocks
6 december 2006, 12:01
Hai

Na alle posts over deze versterker te hebben gelezen heb ik juist helemaal geen idee meer wat ik wil.

Zaterdag ga ik een ac30 met warfdales halen met de gedachte: "Klinken die speakers inderdaad niet zoals ik wil, gooi ik er gewoon nieuwe in". Ik heb nog een 2x12 met twee V30's die kan ik er in doen, kan dat cabje er ook gewoon aanhangen.
Verder had ik bedacht dat misschien greenbacks ook lekker klinken in die vox. Wat rauwer als ik het wel heb?

- Misschien juist, of misschien juist niet, GB's in combinatie met een 2x12 v30 cabje?

- Iemand ervaringen met die nieuwe voxen icm GB's of V30's?

- Andere adviezen, tips, evt samples, whatever?

Natuurlijk ga ik zelf van alles uitproberen maar kan altijd wel tips gebruiken. Ik hoor het graag.

Ltrz

Negative K3 fan
6 december 2006, 16:21
is het dan niet verstandiger dat je de head versie koopt en dan kunt experimenteren met verschillende cabs?

Tristan
6 december 2006, 16:39
+1 Voor de top...
Werkt waanzinnig i.c.m. een goede 2x12 closed back met Vintage 30's, Greenback G12M's schijnen er ook te gek mee te klinken...

Josdevos
6 december 2006, 16:56
+1 Voor de top...
Werkt waanzinnig i.c.m. een goede 2x12 closed back met Vintage 30's, Greenback G12M's schijnen er ook te gek mee te klinken...

Zoiets bijvoorbeeld! :cooler:

http://users.pandora.be/brike/Rack/DSC00056.JPG

Tristan
6 december 2006, 17:06
Inderdaad!
Waanzinnig goede combi met de Bogner, of niet dan? :D :rockon:

Nellyrocks
7 december 2006, 08:46
Klopt.

De keuze voor de combo is alleen wel bewust. Ik wil in kleine kroegjes een combo mee kunnen nemen. Voor de extra kan er dan een 2x12 onder.

Puur logistiek dus

Tristan
7 december 2006, 09:51
:???:
Die combo's zijn teringzwaar (ruim dertig kilo), ook de 1x12, dus logistiek is de top met een goede cab een veel betere keuze lijkt me...

Nellyrocks
7 december 2006, 10:15
Ok, ok

Al met al is het me wel duidelijk dat V30's erg goed klinken met die vox. Ik kan het 2e hands voor een schijntje krijgen dus het gaat mede daarom ook sowieso de combo worden.

Tanx iig allemaal

ruezzz
7 december 2006, 13:47
Voordeel bij jouw plan is dat je een mooie combi kan maken:
Combo met open back en cab met closed back. Dat drukt lekker...

Nellyrocks
7 december 2006, 13:54
Ja, dat was ook de bedoeling. Ik dacht daarbij dus aan een gesloten cab met v30's en evt GB's in de vox. Misschien andersom. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar meningen en ervaringen van andere mensen.

Ik ben verder heel arm dus kan geen bogner kopen.

robzilla
7 december 2006, 13:57
Zoiets bijvoorbeeld! :cooler:

http://users.pandora.be/brike/Rack/DSC00056.JPG

Ik blijf 'em geweldig vinden.. Die top is alleen niet van jou toch? ;)

beess
7 december 2006, 16:40
:???:
Die combo's zijn teringzwaar (ruim dertig kilo), ook de 1x12, dus logistiek is de top met een goede cab een veel betere keuze lijkt me...
De top weegt toch ook 20 kilo. En stel dat je een cabinet van Bogner erbij koopt : de 2x12 weegt 79 pounds of een kleine 36 kilo. Da's meer dan de ac30cc2(x)...

Tristan
7 december 2006, 17:20
De top weegt toch ook 20 kilo. En stel dat je een cabinet van Bogner erbij koopt : de 2x12 weegt 79 pounds of een kleine 36 kilo. Da's meer dan de ac30cc2(x)...

Ja, die Bogner is behoorlijk zwaar inderdaad, maar het ging me voornamelijk om het gemak van vervoeren en tillen enzo, als je de top i.c.m. een 2x12 kast neemt dan hoef je niet alles in 1 keer te tillen, die 2x12 combo's wegen echt loodzwaar, dat kan ik je wel vertellen...

Tupelo
7 december 2006, 17:28
Mijn AC30cc2 is inderdaad niet leuk meer.
Ben geen muscle-man, kost me inderdaad mijn rug wanneer ik dat ding moet tillen.
Als het daarom gaat, NIET DOEN!

Maar daar gaat het niet over dus...

Nellyrocks
7 december 2006, 17:46
Als het daar om gaat kan je beter op een radio gaan spelen. Als je niet wil sjouwen moet je niet in een band gaan spelen.

Tristan
7 december 2006, 18:00
Nou ja, ik bedoelde maar, je hoeft je geen breuk te tillen...
Met een Vox AC30CCH top en een goede closed back 2x12 kast met Vintage 30's heb je een betere sound (i.m.o.) en het is minder zwaar om te tillen...

Axelll
7 december 2006, 18:37
Ja maar als de 2x12 kast al even zwaar (of zwaarder) is als de combo, waar haal jij het dan vandaan dat het beter is om een 2x12 te kopen met top. Want dan sjouw je dus 2 keer en meer gewicht.

beess
7 december 2006, 18:38
Nou ja, ik bedoelde maar, je hoeft je geen breuk te tillen...
Met een Vox AC30CCH top en een goede closed back 2x12 kast met Vintage 30's heb je een betere sound (i.m.o.) en het is minder zwaar om te tillen...
Net niet. Het bogner-cabinet alleen al weegt MEER dan de combo ac30cc2 ! Een ac30cc2(x) weegt iets van een 34 kilo... Het enige voordeel dat ik zie, is dat je met je 20 kilogram zware head misschien wat voorzichtiger de trap op en af kan (kan interessant zijn bij nog warme lampen), maar uiteindelijk sleur je wel meer dan 50 kilo omhoog of omlaag.

Ik heb zelf ook de idee van je (Tristan) onderzocht, omdat ik ook aan het uitkijken was voor een vox ac30cc, head of combo. Uiteindelijk, na lang twijfelen, om de reden van de zware cabinet, de combo gekozen, ook al omdat ik een uitzonderlijke deal tegenkwam... :D

Tristan
7 december 2006, 18:47
Zoals ik al zei zijn die Bogners wel erg zwaar, die zou ik dan ook niet zo gauw adviseren, met name ook vanwege het onhandig grote formaat, maar de meeste andere closed back 2x12's zijn lichter om te tillen dan de AC30 combo en persoonlijk vind ik het ook nog eens beter klinken...

Het is jammer dat die Bogner cab zo lekker klinkt i.c.m. de Vox, die is inderdaad wel erg zwaar, maar ik denk wel dat er alternatieven zijn...

LCH
7 december 2006, 18:59
Het is jammer dat die Bogner cab zo lekker klinkt i.c.m. de Vox, die is inderdaad wel erg zwaar, maar ik denk wel dat er alternatieven zijn...
Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd icm een AC30 top, maar die 2x12" kasten van Engl lijken mij uitermate geschikt. Engl E212 heten die dingen geloof ik. Ze zijn er in drie uitvoeringen: De E212 S, met Vintage 60-speakers, de E212 V met Vintage 30-speakers en de E212 VH, ook met Vintage 30-speakers.

Het enige verschil tussen laatstgenoemden is dat de VH gewoon horizontaal is, met de speakers naast elkaar. De V is verticaal, met de speakers boven elkaar. Ziet er naar mijn mening fantastisch uit en die dingen klinken als een klok.

Nu weegt zo'n Engl E212 V dan weer wel 32kg, maar daarvoor hebben ze steekkarretjes en roadie's uitgevonden :D

Tristan
7 december 2006, 19:09
Sjongejonge zeg, waarom zijn die kastjes allemaal zo zwaar?
Dan ben ik toch wel blij met mijn Marshall 2061CX verticale 2x12 kastje, supermakkelijk te tillen in je eentje, handig formaat, niet zwaar en toch een lekkere klank...
Daar zitten standaard wel G12H's in, geen idee of dat lekker klinkt met een AC30...

Tupelo
7 december 2006, 19:11
Mogelijkheid erin houden dat de speakers de topicstarter niet tegenvallen.
Dat kan namelijk ook nog. ;)

Tristan
7 december 2006, 19:32
Wat bedoel je?
De speaker(s) uit de 1x12 combo, de 2x12 combo, of de G12H's?

Tupelo
7 december 2006, 19:39
2*12 combo

Tristan
7 december 2006, 19:43
Dat kan natuurlijk...
Ach ja, de gewone Greenbacks zijn ook niet zo duur om aan te komen, of misschien oude T1221's, die zijn goed te krijgen en kosten misschien zo'n 150 euro voor een setje, kost 'm ook z'n kop niet en is zeker het proberen waard...

Nellyrocks
8 december 2006, 08:49
Dat kan natuurlijk...
Ach ja, de gewone Greenbacks zijn ook niet zo duur om aan te komen, of misschien oude T1221's, die zijn goed te krijgen en kosten misschien zo'n 150 euro voor een setje, kost 'm ook z'n kop niet en is zeker het proberen waard...

Al met al maakt het dus geen ruk uit wat ik koop. Het is allemaal niet te tillen. Tristan --> wat zijn T1221's. Ik vond niets met googlen.

Tristan
8 december 2006, 10:50
T1221 is een code die op de speaker zelf staat van Celestion, het geeft aan dat het om een bepaald type G12M gaat...
Ik heb deze bij Les Paul gehoord, die klonken heel erg mooi en ze zijn ondanks dat ze oud zijn nog gemakkelijk te krijgen...

Het gaat dus om deze speakers:
G12M T1221 Blackback

Tsja, zwaar, ik weet het niet, met het juiste 2x12 cabje erbij denk ik dat het een en ander wel makkelijker te vervoeren en te tillen is, maar met een Bogner 2x12 heb je wat dat betreft inderdaad weinig winst...

Als je de speakers wil omruilen dan zou ik misschien toch voor de 2x12 combo gaan, daar kan je meer verschillende speakers in kwijt, omdat ze niet de volledige kracht alleen hoeven te leveren...

Nellyrocks
8 december 2006, 11:11
Als je de speakers wil omruilen dan zou ik misschien toch voor de 2x12 combo gaan, daar kan je meer verschillende speakers in kwijt, omdat ze niet de volledige kracht alleen hoeven te leveren...

Dat snapte ik niet. Een ac30 moet toch makkelijk vier 30 Watt speakers aankunnen?

Wat raad je verder aan. GB in de vox of V30's.
Ik heb twee V30's maar die zijn 16 Ohm en ik moet 16 Ohn in totaal hebben. Gaat dus niet lukken. Wil iemand, of weet iemand iemand (?) die zijn twee 8 Ohm's wil ruilen voor twee 16Ohm's.

Tristan
8 december 2006, 11:21
Ja, ik zei het ook wel een beetje vaag...
Ik bedoelde dat als je alleen de combo gebruikt en maar 1 12" speaker hebt dat niet alle speakers die 30 watt vermogen van de amp aankunnen, G12M Greenbacks bijvoorbeeld al niet...
Vandaar dat ik dan in jouw geval (met speakerwissel enzo) misschien toch voor de 2x12 combo zou gaan...

Tsja, ik weet niet wat ik je moet adviseren...
Ik vond Vintage 30's in ieder geval heel erg goed werken i.c.m. de Vox, maar dat ging wel om een closed back cabinet...
Ik heb ook weleens een (open back) Vox combo gehoord met G12M Greenbacks en dat klonk ook lekker...
G12H's wordt ook wel eens gedaan (open back), ik heb echter geen idee hoe dat klinkt...
Ik denk dat de oude G12M T1221 Blackbacks ook heel mooi zullen combineren met de Vox (open back en closed back)...
Kortom, keuze genoeg...

Als je voor de combo + een cab gaat dan moet je wel even opletten met de impedantie, volgens mij heeft de combo alleen een extra uitgang voor 16 ohm, maar dat weet ik niet helemaal zeker, even checken dus...

Nellyrocks
8 december 2006, 11:44
16 Ohm inderdaad.

Ik heb twee 16 Ohm V30's liggen dus dat wordt een beetje lastig. Ik heb ze inmiddels op MP al te ruil aangeboden voor twee 8 Ohm's. Ik hoop dat dat lukt.

Ontzettend bedankt voor al jullie reacties tot nu toe. Veel verschillende meningen geeft een klein beetje beeld van wat ik hett beste kan gaan uitproberen.

jonesd
8 december 2006, 18:15
combo kan geswitcht worden naar 8ohm...

AC30 Custom Classic Specifications:
Front panel controls: Inputs x 2 (Top Boost & Normal);
Input Link Switch for blending channels;
Normal Volume;
Brilliance Switch;
Top Boost Volume;
Treble;
EQ Standard/Custom Switch;
Bass; Reverb Controls (Tone, Mix, Dwell Switch);
Tremolo Speed & Depth;
Tone Cut;
Master Volume;
Standby Switch;
Power Switch

Rear panel controls:
Loudspeaker output jack x 2 (Extension & External);
Output (O/P) Impedance Select (8 or 16 Ohm);
Output Bias (82 "Warm" or 50 "Hot");
Smoothing (22uF "Vintage" or 44uF "Modern");
FX Loop (Send, Return and Bypass Switch);
Footswitch Jack (Tremolo and Reverb);
HT Fuse;
Mains Input;
Mains Fuse;

peppie
8 december 2006, 22:57
Dat kan maar dan kan je niet je interne speaker meer gebruiken (in je combo)

Want Die loop op 16 ohm en als je dan een cab van 8 ohm op de "combi" aansluiting zet dan klopt het niet meer want je kan alleen maar 8 of 16 ohm kiezen met je schakelaartje je zult dus een 16 ohm extern cabinet moeten gebruiken in kombinatie met je interne speaker. En de ohm switch op 8 zetten.

Als je jouw interne speaker uit zet kan je 1 cab van 8 ohm gebruiken of 2 van 16 ohm.

Hopelijk is het duidelijk zo.

Groeten pepijn.

Nobler
10 januari 2007, 16:54
Even wat ervaringen met mijn AC30, een combo uit '64. Het gewicht is inderdaad verschrikkelijk. Om die reden ben ik al lang op zoek naar iets dat ik niet steeds heen en weer hoef te sjouwen naar de repetitieruimte. Ik durf hem er niet te laten staan. Toen ik hem vond (1980!) miste hij zijn handvaten al. Ik ga aan de voorkant door de knieen (iedereen gaat toch voor een AC30 door de knieen!) met rechte rug, pak met mijn handen om de kast de opening in de achterkant vast en ga dan staan (weer met rechte rug) een goede oefening voor je beenspieren en als je het anders doet kost het je geheid een keer je rug. Wel een opgave als je een trap (of trappen) op moet! In wieltjes zie ik niets. Ik ben bang dat de buizen het niet lang zouden overleven en handvaten vertrouw ik eigenlijk niet bij zo'n zwaar ding en je zou er alleen iets aan hebben als je met z'n tweeen kunt sjouwen.
Speakers: toen ik hem kocht zaten er vreselijke speakers in. Ik heb er uit geldgebrek een tijd zangspeakers in gehad, tot ik een jaar of 10 geleden in een muziekwinkel een stapel Celestion G12M's tegenkwam die uit versleten (qua hout dan) 4x12 kasten kwamen, voor 25 gulden per stuk. Het zijn geen greenbacks, want die werden oorspronkelijk alleen aan Marshall geleverd. Ik heb altijd begrepen dat alle G12M's . Of ze nu een greenback of andere kleuren 'backs' (zwart, creme, goud enz.) hadden, in principe allemaal gelijk zijn. Het zijn dus in feite greenbacks. Aan de hand van de sticker zijn ze te dateren op 1969 geloof ik. Ik vind die prima passen in de Vox en geven een heerlijk geluid. Met een Tubescreamer (de Vox heeft geen topboost) echt het geluid dat ik altijd had willen hebben. Ik ben alleen bang dat je dergelijke speakers tegenwoordig niet meer voor dat geld (nu dus iets van 12 euro) tegen zult komen. Was ik toen maar niet met de trein geweest, dan had ik ze allemaal gekocht (er lagen er een stuk of 20). Het was nu al rot sjouwen met twee van die speakers!

heavy-metal-thunder
10 januari 2007, 18:49
Om de reden van hoge gewicht het ik een head met 2*12 gekocht! Nochtans zijn deze minder gewild dan de combo versie.

In de G12M serie heb je toch ook de 20W versie?

beus
10 januari 2007, 19:30
om die reden heb ik er een AC50 bij gekocht, is wel twee keer lopen maar hanteerbaar. en klinkt ook super!

Aart