PDA

View Full Version : rosewood les paul



Orpheo
6 december 2006, 00:14
ik zat met het volgende idee te spelen (!):

les paul met rosewood body, met trem, en half hol. hals word ebben en toets ook ebben. even de massa negeren; hoe denken JULLIE dat dit zal klinken.

DarknessAwaits
6 december 2006, 00:40
Het klinkt raar. :stop:


Owkeey, even serieus dus: ik denk wel dat het redelijk neutraal zal klinken uiteindelijk... alleen die ebben hals weet ik niet zozeer.

olaf reijnders
6 december 2006, 01:45
Ebben voor de hals lijkt mij niks. Volgens mij wordt ie (afgezien nog de prijs én de enorme neckdive dat dit mee zal brengen) enorm kil qua klank, helemaal in combinatie met een pallisander body. Ik zou eerder neigen naar een wengé hals met een ebben toets.

fred dons
6 december 2006, 08:02
val mee hoor, ik heb 2 macasar ebben necken en hoewel ze stevig aanvoelen zijn ze nou ook weer niet extreem zwaar (ik zou er in ieder geval geen hockey stick kop op nemen)
zeker in combinatie met een rosewood body (wat zelfs hol toch nog behoorlijk zwaar is) zou dat qua gewicht wel passen
het enige waar je bang voor moet zijn is dat de holle rosewood body wat ongedefinieerd zou gaan klinken (zelfs met die rosewood neck)

G.G.
6 december 2006, 10:02
Ebben voor de hals lijkt mij niks. Volgens mij wordt ie (afgezien nog de prijs én de enorme neckdive dat dit mee zal brengen) enorm kil qua klank, helemaal in combinatie met een pallisander body. Ik zou eerder neigen naar een wengé hals met een ebben toets.

Wenge en ebben verschillen niet zo veel hoor.

koennie
6 december 2006, 10:23
Ik zou zeggen probeer het! Wie weet klinkt het goddleijk en heb je een revolutie in gitarenland op touw gezet.

Ik heb zelf een strat met mahonie body en neck en palisander toets. Klinkt goed, maar niet zo als een strat hoort te klinken, veel warmer/zwaarder.

Orpheo
6 december 2006, 10:29
val mee hoor, ik heb 2 macasar ebben necken en hoewel ze stevig aanvoelen zijn ze nou ook weer niet extreem zwaar (ik zou er in ieder geval geen hockey stick kop op nemen)
zeker in combinatie met een rosewood body (wat zelfs hol toch nog behoorlijk zwaar is) zou dat qua gewicht wel passen
het enige waar je bang voor moet zijn is dat de holle rosewood body wat ongedefinieerd zou gaan klinken (zelfs met die rosewood neck)

er komt een ebben hals op, geen rosewood (in dit gedachtenexperiment). dat compenseert nog wel enigszins.

zal met deze gitaar (afhankelijk van pups, doh) metal te spelen zijn? of alleen wat milder werk?

fred dons
6 december 2006, 10:32
het klinkt mij meer als een jazz dan een metal gitaar en dan zou je enorm moeten gaan compenseren met de pickups omdat recht te trekken

Orpheo
6 december 2006, 11:07
het klinkt mij meer als een jazz dan een metal gitaar en dan zou je enorm moeten gaan compenseren met de pickups omdat recht te trekken

hm okay. de planning was dat er an sich al een setje superdistortions in zou gaan (singlecoil versie) en een setje burns trisonics :)

fred dons
6 december 2006, 11:10
die SD's hebben te veel bas voor zo'n set up, ik zou eerder voor screamin demons van Seymour gaan

Orpheo
6 december 2006, 11:16
die SD's hebben te veel bas voor zo'n set up, ik zou eerder voor screamin demons van Seymour gaan

oh ja dom van me :satisfie: ben net wakker; ik postte mijn idee als t body korina/zebrano of mahonie/esdoorn was :)

ik heb een lading clipjes gevonden van n rosewoodbody gitaar met ebben hals.

http://shamraybass.com/mp3/teleclips.html

lang leve shamray ;) dit is dus een tele, met een kinman telebrug pickup. klinkt in de basis zeer bruikbaar voor mijn plan! nu nog dikke distortion, en ik ben tevreden ;)

BS
6 december 2006, 11:46
Orpheo die clips zijn niet van een tele met een ebben hals! De hals op die gitaar is van cocobolo ( rosewood ). ;)

Negative K3 fan
6 december 2006, 16:04
niet alleen is die hals van cocobolo, hij heeft ook een bubinga body, een 24" mensuurlengte, single coils EN flatwound snaren (wtf)... Als klap op de vuurpijl is hij nog opgenomen met een vox modelingapparaat. Dus ik denk niet dat die clip ERG veel kan vertellen over de uiteindelijke sound van de gitaar en setup die orpheo in gedachten heeft.

Tupelo
6 december 2006, 16:13
Klinkt goed, maak er een Bigsby van en pleur er 2 SD-P90's in (die vintage gevallen) en it's mine. :cool: