PDA

View Full Version : op zoek naar een andere preamp.



gcrosiers
5 december 2006, 22:54
ik ben zelf een groot liefhebber van de marshall sound, maar voor high gain vind ik mesa boogie beter geschikt. en ik wil deze sound aan m'n rack toevoegen.
ik heb de volgende gear:

marshall jmp-1
mesa quad preamp
digitech tsr-24
Mesa 2/50 poweramp

ik heb dus een 2e preamp erbij gekocht omdat ik het beste uit 2 werelden wilde gebruiken. maar helaas is dat niet zo simpel om deze beide in één rack te gebruiken.
(oa ook door het associaal hoog volume van de quad).
ook wil ik het eigenlijk simpel houden en zou liever naar 1 preamp gaan die al deze geluiden aan kan. min 4 kanalen: clean als een quad, crunch en classic overdrive als een marshall en een high gain als een mark3.
de boogie kan niet klinken als een marshall en omgekeerd, maar ik zat te denken aan een engl, hoewel ik de preamps nog nooit gehoort heb.
mischien weet iemand van jullie een ander merk die wel bied wat ik zoek.
groeten gert

morris
5 december 2006, 23:48
De Engl 580 is te gek. Ik heb hem jaren met veel plezier gebruikt en hij kan zeer veelzijdig klinken. Nu zou ik echter ook de Egnater M4 serieus in mijn overwegingen meenemen als ik iets zocht wat veel verschillende dingen aankan.

Morris

ateng
6 december 2006, 08:59
Zeker de Egnater M4!
4 verschillende modules dus wat wil je nog meer. Fender clean, Vox/Marshall crunch, Mesa/Soldano lead. Per module heb je 2 gain regelaar waardoor je dus 2 verschillende sounds kan maken met ieder zijn eigen mastervolume.
Trouwens, de head versie is ook vet.

Rectifier
6 december 2006, 10:51
Wat is je budget?

Ik zou me kunnen voorstellen dat de Engl 580 en de M4 boven je budget ligt.
Mocht dat niet zo zijn dan is't niet zo moeilijk meer ;-)

Ik heb zelf jaren op een Mark 3 gespeeld en later Engl 580.
De Engl is veelzijdig en is meer Marshall gevoiced dan Boogie hoewel hij de Rectifier sounds wel kan benaderen. Echter een Boogie Mk.3 zit er niet echt in.

Hoezo is de Quad te hard?

Op de M4 na is het met de meeste preamps zo dat je ergens concessies moet doen, tenzij je met meerdere preamps gaat spelen.

gcrosiers
6 december 2006, 19:01
bedankt voor julie reacties,
de sound hoeft niet per se mark3 te zijn, maar ik wil een goede high gain zoals aleen mesa dat kan. een mark4 zou ook voldoen, van de rectifiers heb ik enkel de roadster gehoord (heb die van nocki eens mogen uittesten). deze heeft ook wat ik zoek, alleen krijg je daar geen goede marshall crunch/overdrive uit.

ik heb nog een marshall 1959 top uit '74 die sound is wat ik zoek en moet de preamp zo goed mogelijk benaderen, (preamp overdrive klinkt anders dan eindbuis overdrive dat weet ik).
als ik concessies moet doen dan heeft de marshall sound voorrang dit gebruik ik 80% van de tijd

de quad is inderdaad veel te luid, als het mastervolume a en b net open staan op standje 1, en de mesa 2/50 staat a en b een kwart open, dan doet onze drummer zijn oordopjes in, (dus dan weet je het wel zeker).
de jmp-1 daarentegen klinkt pas goed als de 2/50 drie kwart open staat en de jmp-1 dichtgenepen, in deze stand kan ik ze nooit samen gebruiken, als ik dan naar de mesa overschakel moet er iets kapot gaan, zijn het mijn cabinets niet dan zijn het m'n trommelvliezen. dus.......

het budget, ik wou rond de 1200euro spenderen voor een 2de handse preamp.
volgens mij moet dat wel lukken, voor dat geld heb je zelfs een triaxis.

egnater ken ik niet goed, enkel van horen zien vertellen.
ik weet niet of dat iets is, ook zal ik dit nog niet 2de hands vinden.
hoelang bestaat dit al? ik ben ook een beetje sceptisch over die modules, Randall heeft enkele jaren geleden daar ook mee uitgepakt maar ik vind het niet klinken zoals het moet.

de engl intereseert me ook wel welke prijsklasse spreken we eigenlijk over?
hoe klinkt vht, bogner en koch?
groeten Gert

Kaboemba
6 december 2006, 20:36
Er staat al een hele tijd een carvin quad te koop (de midi uitvoering) die is eigenlijk zwaar ondergewaardeerd en kost daarom geruk.
Heeft nogal wat verschillende sounds in zich en toch ook nog een eigen karakter, blijft tot het eind toe transparant (als in geen warrige boel).
Heeft echter niet het zwaar over de top gain van b.v. een engl.

als je hem kan vinden is de ook ondergewaardeerde (in prijs) H&K access misschien wel wat, die heeft echter een clean kanaal wat volledig transistor is, wat velen bij clean wel mooi vinden.
Deze kan eventueel wel flink over de top.
Is ook weer volledig midi aan te sturen.

srv-man
6 december 2006, 22:16
bedankt voor julie reacties,
de sound hoeft niet per se mark3 te zijn, maar ik wil een goede high gain zoals aleen mesa dat kan. een mark4 zou ook voldoen, van de rectifiers heb ik enkel de roadster gehoord (heb die van nocki eens mogen uittesten). deze heeft ook wat ik zoek, alleen krijg je daar geen goede marshall crunch/overdrive uit.

ik heb nog een marshall 1959 top uit '74 die sound is wat ik zoek en moet de preamp zo goed mogelijk benaderen, (preamp overdrive klinkt anders dan eindbuis overdrive dat weet ik).
als ik concessies moet doen dan heeft de marshall sound voorrang dit gebruik ik 80% van de tijd

de quad is inderdaad veel te luid, als het mastervolume a en b net open staan op standje 1, en de mesa 2/50 staat a en b een kwart open, dan doet onze drummer zijn oordopjes in, (dus dan weet je het wel zeker).
de jmp-1 daarentegen klinkt pas goed als de 2/50 drie kwart open staat en de jmp-1 dichtgenepen, in deze stand kan ik ze nooit samen gebruiken, als ik dan naar de mesa overschakel moet er iets kapot gaan, zijn het mijn cabinets niet dan zijn het m'n trommelvliezen. dus.......

het budget, ik wou rond de 1200euro spenderen voor een 2de handse preamp.
volgens mij moet dat wel lukken, voor dat geld heb je zelfs een triaxis.

egnater ken ik niet goed, enkel van horen zien vertellen.
ik weet niet of dat iets is, ook zal ik dit nog niet 2de hands vinden.
hoelang bestaat dit al? ik ben ook een beetje sceptisch over die modules, Randall heeft enkele jaren geleden daar ook mee uitgepakt maar ik vind het niet klinken zoals het moet.

de engl intereseert me ook wel welke prijsklasse spreken we eigenlijk over?
hoe klinkt vht, bogner en koch?
groeten Gert

De nieuwe Egnater M4 (met 2-kanaals modules) vind je nog niet 2ehands. De Randall heb ik zelf ook gehad, ik kan je verzekeren dat de kwaliteit daarvan in geen enkele verhouding staat tot de M4 die ik nu heb.
De Randall viel inderdaad tegen, maar de Egnater is echt top of the bill.
Om even een beeld van mijn referentiekader te schetsen, ik heb oa de volgende preamps gehad: Ernst Rover, Soldano X99 Caswell, CAE3+SE, CAE3+
De Egnater bevalt mij het allerbeste.
Triaxis komt niet in de buurt, en de H&K Access, Carvin quad etc. zijn best goede preamps, maar zitten bij lange na niet in dezelfde league.

Als ik het zo lees weet je een goede sound te waarderen, en in dat geval zou ik het extra budget voor een Egnater er voor uit trekken. Ga het maar eens checken, zet er een Triaxis naast en oordeel dan zelf......

gcrosiers
6 december 2006, 23:09
ik heb de website van egnater eens doorgelezen en samples beluisterd.
ziet er veelbelovend uit, aleen vind ik veel te weinig info over de producten.
je hebt 8 kanalen op de M4 maar hoe zijn die te schakelen? met Midi? en kun je alle 8 gebruiken? of moet je keuzes maken? ik begrijp dat je per module een compromis moet maken in klanktoon (een beetje zoals de quad).
bij aankoop (2000dollar??) zitten de modules hierbij inbegrepen? welke worden bijgeleverd?
weet er iemand waar je dit kunt uitproberen? feedback?
groeten Gert

srv-man
6 december 2006, 23:13
De nederlandse importeur is www.gtrgear.com (http://www.gtrgear.com) Daar vind je ook de manual en zijn ze te proberen.
Bijzonder klantvriendelijk en enthousiast!

Je kunt alle 8 kanalen gebruiken, zijn via midi te schakelen (CC of PC).
Om eerlijk te zijn vind ik alle 8 kanalen zeer goed klinken. (ik heb de DLX, Bman, SL2 en Erect module).
Soundsamples zeggen niet zo veel, IRL is het veel beter.

gcrosiers
6 december 2006, 23:29
hier staat inderdaad een stuk meer uitgelegd, thanks.
gtr gear is een postorder bedrijf, waar is hun showroom?

als er nog mensen zijn met andere adviezen, ik wil zo veel mogelijk amps beluisteren voor ik mijn keuze maak. het zou zonde zijn dat ik een maand later iets beter vind.
groeten Gert

srv-man
6 december 2006, 23:40
hier staat inderdaad een stuk meer uitgelegd, thanks.
gtr gear is een postorder bedrijf, waar is hun showroom?

als er nog mensen zijn met andere adviezen, ik wil zo veel mogelijk amps beluisteren voor ik mijn keuze maak. het zou zonde zijn dat ik een maand later iets beter vind.
groeten Gert

Het is niet alleen postorder, je kunt ze ook testen (maar net als Egnater is het wel boutique...). Stuur ze een berichtje en maak een afspraak om te testen.

Rectifier
7 december 2006, 17:02
En daarnaast doe je geen compromissen in je sound.
Elke module is heel toegewijdt op die sound.

Maar dat vind ik zelf niet zo belangrijk. Ik vind het belangrijker dat
je een groot scala aan verschillende geluiden hebt van clean tot high gain en deze allemaal stuk voor stuk erg goed klinken.

Maar daar hangt ook een prijskaartje aan vast.

En je bent zelf vrij om de module's van je eigen smaak te bestellen.

Nocki
7 december 2006, 18:14
Wat raar dat nog niemand de pod xt pro heeft genoemd. die heeft absoluut de sound van de marshall en die van de boogie. en dan krijg je fender enzo er ook allemaal bij. ik weet zeker dat de egnator daar niet tegen op kan. en je hoeft geen buizen te vervangen en je geluid is altijd het zelfde. dat zie ik zo'n buizen preamp nog niet doen hoor!

je moet echt de pod xt pro nemen!!!

Nocki

gcrosiers
7 december 2006, 18:24
hahaha... Nocki, als jij zoiets zegt staat er normaal gezien onder die lijn
"te koop: POD xt pro"

Nocki
7 december 2006, 18:26
oja... das waar natuurlijk... :-)

nee twas idd een geintje. we gaan samen nog eens kijken naar die egnator he! en eens naar jukebox in boekel!