PDA

View Full Version : n00b vraagje!: Hoe gaat een preset instellen op een unit?



muse12
5 december 2006, 20:14
Hallo mensen,

Ik ben me lichtelijk aan het verdiepen in MIDI. Via de FAQ hier ben ik al een heel eind gekomen. Het lijkt een koud kunstje als je wat MIDI-apparatuur hebt en een MIDI Footboard controller.

Het enige wat ik me afvraag is of het ook zo gemakkelijk is om pre-sets in te stellen op de Units zelf. Is dat ook erg simpel? Gewoon het juiste effectje zoeken/pre-amp geluid selecteren en dan een knop pre-set en dan zoeken naar het nummer (pre-set 1 t/m 99)?

En hoeveel tijd zit er werkelijk in het instellen van enkele Patches met de juiste pre-sets? En wat komt er nog meer bij kijken?

En dan nog een belangrijke vraag. In hoeverre moet je gitaar aangepast worden? Ik weet dat er van die Roland MIDI-pick-ups op de markt zijn maar ik betwijfel zelf of dit nou noodzakkelijk is. Gebruiken jullie een specifieke MIDI-kabel welke je gewoon in je gitaar plugged zoals een normale gitaarkabel?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groet Frank.

morris
5 december 2006, 21:46
Wow, volgens mij haal je wat dingen door elkaar!
Wil je met je gitaar synths/modules aansturen (dus piano spelen op je gitaar) of wil je effecten aansturen als aanvulling op je gitaarsound?

piezo
5 december 2006, 22:16
Zo'n Roland pickup is alleen bedoeld om gitaarsynthesizer te kunnen spelen. Jij wilt waarschijnlijk gewoon normale MIDI bestuurbare effecten of modeling versterkers kunnen bedienen.

Hoe gemakkelijk het is om op zo'n effect of modeling bakje zelf de geluiden te programmeren hangt nogal af van welk toestel je wilt en hoe handig je bent met zulke zaken. Modelers zijn meestal aardig gebruiksvriendelijk, met veel echte knoppen en niet teveel menuutjes, bij multieffecten als de G-major moet je echter bijna alles via menuutjes doen. Bij de meeste programmeerbare toestellen wordt tegenwoordig wel software geleverd, maar dan moet je echter wel via USB of MIDI interface verbinding maken met je computer.

Ik moet zeggen dat ik meestal instellingen handmatig programmeer en de software gebruik voor backup opslag of het samenstellen van een serie programma's. Ik gebruik zelf een Vox Tonelab desktop, die heel gemakkelijk handmatig te programmeren is, al zijn sommige instellingen alleen via de software bereikbaar.

Losse footcontrollers zijn "dedicated" d.w.z. ze horen bij het effectapparaat/modeler of het zijn programmeerbare "MIDI" controllers die je voor allerlei apparatuur kunt gebruiken. In dat laatste geval moet je dus zowel de controller als het te besturen apparaat programmeren. Footcontrollers zijn echter nooit bedoeld als programmeerhulp voor de aan te sturen apparaten.

boss
5 december 2006, 22:16
Kom nog bij dat...
Of het makkelijk is om presets te maken hangt af van hoe bedreven jij daarin bent.
Wat voor de 1 een koud kunstje is, is voor de ander een nachtmerrie.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat je beter jezelf eerst nog wat meer gaat verdiepen in de materie.
Zoals Morris ook al aanhaalt... je gooit wat dingen door elkaar.
Een gitaarsetup met bv. een midi schakelbare pre-amp en een multi fx is iets TOTAAL anders dan het geluid van een panfluit uit je strat halen.
Voor dat laatste moet je je gitaar wellicht aanpassen, voor het eerste niet. ;)

muse12
6 december 2006, 18:45
mmm, zijn er nog meer sites waarop wat over midi en de gitaar staat? enige wat ik via google kan vinden is hoe je een midi keyboard aansluit op de pc.

piezo
6 december 2006, 19:19
Als je ons eerst eens duidelijk zou willen maken wat je eigenlijk wilt met gitaar en MIDI, dan zou dat veel helpen.

Hier heb je een begin. http://www.midipage.nl Het gaat niet over gitaar, wel over MIDI. Het leuke van MIDI is nu juist dat dat niet uitmaakt, de beginselen blijven altijd dezelfde.

muse12
6 december 2006, 19:33
de bedoeling is erg simpel :)

mijn basisbedoeling is om: gewoon gitaar te spelen en hierbij gebruik te maken van de veelvuldigheid van effecten doormiddel van een rack met voornamelijk fx effecten (zoals de zogenaamde fx units/pre-amps van line 6)

piezo
8 december 2006, 01:10
Download dan gewoon wat handleidingen van die spullen en neem die kennis tot je.

Zolang je maar één rack Multi-FX/modeler gaat gebruiken is een dedicated floorboard waarschijnlijk het handigst en heb je met MIDI niets te maken. Bij het gebruik van meerdere is een algemene floorboard MIDI controller zoals de Behringer FB-1010 handiger, maar dat vereist wel meer programmeerwerk.