PDA

View Full Version : mullard & svetlana



carphius
5 december 2006, 17:51
Ik heb een marshall tsl 100 versterker, hierin zitten standaar 4 svetlana el34's. Nu heb ik twee mullard el 34's en ik vraag mij af of een bias nodig is ? Kan iemand mij de gegevens van de svetlana geven aub? Bij de mullard zitten deze gegevens : lp 44 , GM 7.200

PS: heeft iemand ervaring met deze combinatie?

mesadude
5 december 2006, 19:08
als je je die vraag nog moet stellen vind'k het doodzonde om de mullards te gebruiken..

carphius
5 december 2006, 19:15
het zijn nog steeds de orriginele buizen die er in zitten , het is niet dat ik mij op iets anders kan baseren.

Chris Winsemius
5 december 2006, 20:33
Die Svetlana's zouden op precies dezelfde tester als bij die Mullards gemeten moeten worden.... Alléén de Ip en Gm zeggen niets als je niets over de meetmethode te weten kan komen.

99 v/d 100 keer moet je in dit soort gevallen je amp laten biasen.

Heel kort: gewoon opnieuw laten biasen.

carphius
6 december 2006, 01:22
Ok bedankt , dat is een duidelijk antwoord. ;) Is het dan echt zo moeilijk/gevaarlijk om zelf te doen? Ik kan een multimeter bedienen en weet dat ik van de condensators weg moet blijven ... Spijtig dat ik op mijn epi valve junior niet kan testen wegens maar 1 el84tje ...

bert k
6 december 2006, 10:19
Kijk hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69543)maar eens.

Chris Winsemius
6 december 2006, 11:36
Kijk hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69543)maar eens.

Grappig, zo had ik het hem uitgelegd 'n aantal jaren geleden in m'n werkplaats in 3bergen.

Het is 'n afgeleide v/d zgn. shuntmethod en/maar wat veiliger voor je multimeter. Als je multimeter tegen ompolen kan kun je gewoon 1 meetpen aan pin 3 laten zitten en dan de andere op de B+ of de massa aansluiten.

In sommige gevallen kan het ook raadzaam zijn de keerroosterstroom te meten.

tempo3
6 december 2006, 19:27
Citaat:
Origineel gepost door bert k
Kijk hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69543)maar eens.



Grappig, zo had ik het hem uitgelegd 'n aantal jaren geleden in m'n werkplaats in 3bergen.

Wat hoe je een link moet maken?:jam:

Chris Winsemius
6 december 2006, 19:38
Wat hoe je een link moet maken?:jam:

Nope, hoe je moet biasen...

tempo3
6 december 2006, 20:01
Nope, hoe je moet biasen...oh........ :???:

LostHighway
7 december 2006, 13:42
als je je die vraag nog moet stellen vind'k het doodzonde om de mullards te gebruiken..
Je spel heeft niets met je technische kennis over je amp te maken..
Technische kennis kan je wel helpen makkelijker je gewenste sound te bereiken, maar je hoeft geen mechanieker te zijn om goed auto te rijden..

mesadude
7 december 2006, 18:35
Je spel heeft niets met je technische kennis over je amp te maken..
Technische kennis kan je wel helpen makkelijker je gewenste sound te bereiken, maar je hoeft geen mechanieker te zijn om goed auto te rijden..

nee, maar een coureur kent zijn wagen wel vanbinnen en vanbuiten..

en eender welke tube.. experimenteer maar, zoek maar, ontdek maar. hoe meer hoe liever.
maar niet met mullards.. die moet je aan mij geven :)

Chris Winsemius
7 december 2006, 18:39
nee, maar een coureur kent zijn wagen wel vanbinnen en vanbuiten..

Ik ken behoorlijk wat extreem goede gitaristen die je absoluut niet met 'n schroevendraaier, combinatietang of 'n soldeerbout in de buurt van een amp wilt laten komen.... maar spelen kunnen ze wel!

Er zijn ook/echt uitzonderingen, ik help David Hollestelle wel eens telefonisch als ie aan het solderen is.