PDA

View Full Version : Bas over gitaarversterker



Aimé
5 december 2006, 17:33
Hoi!
Ik weet al een tijdje dat het niet zo gezond is om met een basgitaar over een gitaarversterker te spelen, maar ik had toch nog een vraagje voor de "kenners":
Is het zo dat wanneer je wel degelijk zo bas speelt, alleen je speaker daaronder lijdt? Of zijn er nog andere delen die beschadigd raken door de lage frequenties? Zou het bv. geen oplossing zijn een gepaste speaker te bevestigen aan je gitaaramp? Of zit er meer achter..


edit: oei erm, ik wist niet zeker waar ik hem moest plaatsen, maar mss stond ie toch beter bij moderne versterkers...excuses

DarknessAwaits
5 december 2006, 18:48
Vooral je speakers zullen er onder te lijden hebben, voor de andere onderdelen zal het wel meevallen denk ik zo. Gewoon het spul niet te hard zetten, dan moet het zeker geen problemen opleveren.

wietse
5 december 2006, 18:52
inderdaad alleen de speaker kan er slecht tegen, de rest heeft er geen probleem mee.
een kennis van me bast al jaren over een oefengitaarcombootje waar hij een subwoofer in heeft gezet.

Aimé
5 december 2006, 19:11
Aah prachtig :) bedankt. Ga het nog steeds voorzichtig aan doen, je weet maar nooit..

Nickname
5 december 2006, 19:58
John myung baste vroeger op een gemodde mesa/boogie gitaarvesterker. Gewoon een andere speaker eronder en knallen maar :satisfie:

outside
6 december 2006, 18:12
Vooral je speakers zullen er onder te lijden hebben, voor de andere onderdelen zal het wel meevallen denk ik zo. Gewoon het spul niet te hard zetten, dan moet het zeker geen problemen opleveren.

Als je speakers hebt van 120 watt en je gebruikt er maar 55 van, is het dan ok?

Robin.ke
6 december 2006, 22:18
Als je speakers hebt van 120 watt en je gebruikt er maar 55 van, is het dan ok?
Nee dat is niet OK, de basgitaar belast de speaker in een ander frequentiegebied. Hierdoor kan hij ook bij veel lagere vermogens beschadigd raken. Goede basspeaker monteren is de enigste goede oplossing. Het komt de klank waarschijnlijk ook ten goede.

Kim Wilson
6 december 2006, 22:30
Je moet je oren gebruiken. Zo lang het nog niet overstuurt, is er niks aan de hand.

Gear Slut
8 december 2006, 20:38
Het hele electronische circuit van een gitaarversterker is natuurlijk afgestemd op de gitaar (voicing). Sommige delen van de frequenties van je bas zullen dus teveel benadrukt worden (mid) en andere weer te weinig (bas).
Er zijn tegenwoordig heel leuke basversterkertjes voor weinig, dus?

Aimé
8 december 2006, 23:13
Goh, geen zin om nog eens extra versterkertje te kopen. (nee echt niet ;))
Ik heb een orgelversterker maar dies echt kapot, alhoewel ik denk dat de speaker best nog in orde is...nog steeds niet kunnen testen! Ooit..
Op men hotrod staat dat ie moet aangesloten zijn op een 8ohm? Men faylon heeft dat in ieder geval..

BadCompany
14 december 2006, 17:47
Ik heb een soortgelijke vraag. Ik heb een Mesa F-50, kan dit kwaad als ik op laag volume (2/10) hier met een bas op speel?

BadCompany
16 december 2006, 13:06
Niemand die een antwoord weet?

sickpunk
16 december 2006, 13:17
je speakers gaan ervan naar de klote simpel zat.... de versterker zelf niet, die boeit het echt niet wat voor signaal ie binnen krijgt(bass of gitaar... die versterkt wel) je speakers boeit het echter wel, die vreten niet alels wat ze voorgeschoteld krijgen... een gitaar speaker is geen bass speaker
A) grote kans dat het niet zo lekker klinkt
B) nog een grotere kans dat jeje speakers er gewoon mee sloopt...

deze vraag is trouwens echt al 1000x gesteld... met elke x weer dezelfde gezamelijke conclusie:

je versterker gaat niet stuk, je speakers echter wel...

Kim Wilson
16 december 2006, 13:28
Nee hoor, je speakers gaan niet zonder meer stuk. Als je je oren gebruikt, en je zorgt dat het niet overstuurd klinkt, is er niks aan de hand. Bij gitaarversterkers klinkt het al heel gauw overstuurd, bij erg laag volume. Maar het kan wel hoor, gewoon voor thuis oefenen kan het geen kwaad. Je moet alleen op blijven letten dat je het niet overstuurt.

Punkrocky
16 december 2006, 14:00
alle speakers hebben hun eigen resonantiefrequentie, dit is de frequentie van het geluid waarbij ze goed gaan werken, alle geluiden boven die rosonantiefrequentie zijn oké-(kunnen je speaker niet echt kapot maken, pas op, bas speakers kunnen te hoge frquentie ook niet spelen, omdat een basspeaker niet echt gebouwd is voor zo'n hoge/snelle frequenties)-voor je speaker, frequenties onder de resonantie frequentie van je speaker, zullen, of niet goed te horen zijn, of vervormd geluid geven, of je speaker doen scheuren, want hoe lager een frequentie is, hoe meer wats je ermoet opsteken, vooraleer die evenluid klinkt als een hoge frequentie, dus niet-bas speakers, kunnen zo'n wats niet aan. Dus geen basgitaar op je gewone vertserker gebruiken.
Sanp je het nu?

Kim Wilson
16 december 2006, 15:15
Rustig effe, punky. Wat minder hoog van de toren blazen mag best. :confused:

Punkrocky
16 december 2006, 15:18
srry, ik wil niemand de mond toe snoeren ofzo, maar wou gewoon een duidelijke uitleg geven, lool

Kim Wilson
16 december 2006, 15:23
Dan is het goed. Maar het is echt niet zo dat een gitaarversterker of speaker kapot gaat. Op laag niveau gaat het echt wel goed. Beetje afhankelijk van je amp natuurlijk. En met laag niveau bedoel ik dat je het op een stille slaapkamer een beetje kunt horen.

Een gitaarspeaker kan ook best laag weergeven. Moet je eens kijken wat ze moeten doen in een metalband, dat is ook laag.

Joey Handsome
16 december 2006, 15:33
Ik speel echt al jaren met een octaver over m'n Twin. Dan gaat je gitaar dus even laag als een bas en ik heb dat ding echt op elk volume mogelijk bespeeld, maar er is nog nooit een speaker naar de vernieling gegaan. Als je echt laag gaat komt de noot er gewoon niet uit. Simple as that. Gitaarspeakers zijn trouwens best stug, ik heb er zelf nog nooit een zien scheuren.

sickpunk
16 december 2006, 16:02
nouja ik vind het echt allemaal best... jullie vermaken je maar! ik hbe een oude gitaarspeaker naar stront geholpen hiermee... is het verstandig om te doen: NEE... maar iedereen hier vind van wel, dus wat maakt mij het ook uit... ik ben het met punkyrock eens trouwens...

Aimé
16 december 2006, 18:46
Ik speel ook alleen maar stilletjes, en ik doe het amper (uit die blijvende, pure schrik ;) ) maar men volume staat in men kamer altijd iets beneden de 1...en ik vind het verdorie net heel mooi klinken héhé :)

Ohjah speel ook vaak met octaver, en heb met een gitaar al véél lompere, lagere, zwaarde geluiden gespeeld dan met die bas...anyway, dank u voor de info!