PDA

View Full Version : distortion pedalen getest



Rormo
5 december 2006, 16:41
Voor de geinteresseerden:

Vanochtend doorgebracht bij Feedback op zoek naar een distortion/overdrive pedaal. Ik was/ben opzoek naar een krachtige distortion pedaal met veel diepgang en karakter dat niet al te kunstmatig klinkt. De heren van Feedback waren zeer behulpzaam en ik heb vele pedalen kunnen testen.

Ik gebruikte de volgende spullen om ze te testen:
Marshall DSL 50 top
Bogner V30 4x12 cab
Fender America strat
Gibson Les Paul Classic

Wat voor muziek speel ik? Alles van Bryan Adams tot Metallica.

Het eerste pedaal wat ik aan de tand voelde was de Vexter Box of rock. Net nieuw volgens Feedback en vooral erg goed op Marshall. Nou dit was zeker waar. De distortion is bijna identiek te noemen aan de DSL. Het pedaal klonk fantastisch! Van milde overdrive, tot behoorlijk grof. Het eerste pedaal wat ik testte bleek later ook eigenlijk de beste te zijn. Het prijskaartje was echter iets minder met 249 euro.

Als tweede was de Fulltone Distortion Pro aan de beurt. En ik kan er kort over zijn: Met de Fender strat helemaal geweldig en met de LP classic zwaar Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Met de Fender was het een heerlijke distortion, maar op de Gibson was het niets anders dan een scheterig geluid. Er bleef weinig over van de karakteristieken van mijn spel. Binnen 5 minuten maar gestopt met dit pedaal want ook draaien aan de knoppen hielp niet om er ook maar iets van te maken.

Vervolgens was de Fulltone Fulldrive 2 aan de beurt. Na even wat ruzie gemaakt te hebben met de instellingen kwam er een aardig geluid uit. Maar te vintage voor wat ik zocht. Johnny b goode was er ideaal mee te spelen, maar er kwam geen volle distortion uit voor ruige akkoorden en solos. Overigens was ook bij dit pedaal de Fender een stuk lekkerder qua geluid dan de LP.

Toch een beetje teleurgesteld inmiddels dacht ik maar eens op zeker te gaan en een paar grote namen te testen. Zoals de Ibanez TS-9. Al vrij snel kwam ik er achter dat dit een lekker pedaal is, maar te mild voor wat ik zoek. Zelfs met de drive vol open was het bij lange na niet ruig genoeg. Maar zeker een lekker pedaal voor mensen die wat mildere rock spelen of hun clean een randje willen geven.

Hierna een Boss DS-1 getest. Heerlijk simpel die boss pedaaltjes, weinig aan in te stellen, weinig problemen. Maar de DS kon mij toch niet echt bekoren. De distortion was lekker vol en hard, maar klonk mij te kunstmatig in de oren. De schel en te fuzzy. Zeker geen slecht pedaal voor hardrockers, maar voor mij als (classic) rock gitarist net ff te.

Het laatste pedaal wat ik aan de tand heb gevoeld was de Boss SD-1. Hier had ik goede verhalen over gehoord. Echter omdat de TS-9 mij tegenviel had ik verwacht dat dit ook niets zou worden. Maar wat schetste mijn verbazing, de SD-1 is een heerlijk pedaal. Op volle drive is het net ruig genoeg en met lage drive geeft het net dat randje. Het geluid is vol, helder en detailrijk. Alles wat je doet hoor je en zo hoort dat met overdrive distortion.

Als ik een winnaar aan zou moeten wijzen puur op kwaliteit, dan is het de Box of rock. Echter voor slechts 20% van die prijs kun je ook een SD-1 kopen en die geeft dan toch meer 'bang for bucks'. Omdat ik altijd mijn aankopen even overdenk heb ik nog niets aangeschaft, maar zeer spoedig ga ik terug om de SD-1 aan te schaffen. Dan ga ik ook nog even een seymour duncan sfx1 pickup booster testen om mijn strat volume wat dichter bij dat van mijn LP te krijgen. Scheelt weer gedraai aan knoppen.

Overigens heb ik ook nog Ibanez Delay AD9 getest. En hiervan was ik zeer onder de indruk. Erg simpel pedaal met weinig opties, maar geeft je geluid een heerlijke vollere klank. Alleen jammer dat het ding knal hard paars is.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan bij het maken van een keuze voor een pedaal. Of heb ik mensen gewoon vermaakt met leesvoer. Op of aanmerkingen zijn welkom.


disclaimer :) Denk er aan, dit is hoe ik deze pedalen ervaren heb. Een ander kan hier heel anders over denken. Als ik iets slecht vind, dan hoeft dit niet per definitie een slecht pedaal te zijn e.o.

BLOK182
5 december 2006, 16:46
Ik heb toevallig ook de beide fulltones laatst getest, en kwam tot dezelfde conclusies:p Distortion Pro erg duur, en tricky, en FUlldrive II lekker, maar ging niet ver genoeg:-) Zelf ben ik toen terecht gekomen bij MI Audio (nog steeds tot volle tevredenheid).

new deep
5 december 2006, 18:12
Ik zou een OCD aanraden gezien je verhaal.

the feable
5 december 2006, 22:05
AD9 is juist helemaal geweldig qua uiterlijk! Dat roze is juist helemaal geweldig!

Punt
5 december 2006, 23:04
+1 voor de OCD

Fondant
6 december 2006, 00:03
+2 voor de OCD!

en check ook ne keer die T-Rex pedalen!

BLOK182
6 december 2006, 00:08
Ik ken je eventueel de MI Audio Blues Pro (laat je niet misleiden door de naam) en de MI Audio crunchbox aanraden. Voor zo'n 120 euro nieuwprijs erg goede pedaaltjes, die ook met veel amp/gitaarcombi's goed overweg kunnen!

Helter Skelter
6 december 2006, 00:26
+1 voor de crunchbox

van alle pedalen die ik heb gehoord klinkt de CB het meest 'Marshall-esque', ik gebruik 'm thuis, in het oefenhok en op alle plaatsen waar ik niet met m'n eigen zooi sta of wanneer het geluidsniveau wat gedimt moet zijn. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de CB voor solo's beter geschikt vind dan voor crunchy begeleiding of voor low gain solo's

De crunchbox doet het ook opvallend goed op cleane amps en is ook niet echt duur, voor een eurootje of 100 heb je er al een.

LPplayer
6 december 2006, 01:39
Probeer ook eens de Proco RAT 2. Heerlijk overdrive/distortion pedaal met zeer veel mogelijkheden van Fuzz tot distortion

Voor de geinteresseerden:

Vanochtend doorgebracht bij Feedback op zoek naar een distortion/overdrive pedaal. Ik was/ben opzoek naar een krachtige distortion pedaal met veel diepgang en karakter dat niet al te kunstmatig klinkt. De heren van Feedback waren zeer behulpzaam en ik heb vele pedalen kunnen testen.

Ik gebruikte de volgende spullen om ze te testen:
Marshall DSL 50 top
Bogner V30 4x12 cab
Fender America strat
Gibson Les Paul Classic

Wat voor muziek speel ik? Alles van Bryan Adams tot Metallica.

Het eerste pedaal wat ik aan de tand voelde was de Vexter Box of rock. Net nieuw volgens Feedback en vooral erg goed op Marshall. Nou dit was zeker waar. De distortion is bijna identiek te noemen aan de DSL. Het pedaal klonk fantastisch! Van milde overdrive, tot behoorlijk grof. Het eerste pedaal wat ik testte bleek later ook eigenlijk de beste te zijn. Het prijskaartje was echter iets minder met 249 euro.

Als tweede was de Fulltone Distortion Pro aan de beurt. En ik kan er kort over zijn: Met de Fender strat helemaal geweldig en met de LP classic zwaar Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Met de Fender was het een heerlijke distortion, maar op de Gibson was het niets anders dan een scheterig geluid. Er bleef weinig over van de karakteristieken van mijn spel. Binnen 5 minuten maar gestopt met dit pedaal want ook draaien aan de knoppen hielp niet om er ook maar iets van te maken.

Vervolgens was de Fulltone Fulldrive 2 aan de beurt. Na even wat ruzie gemaakt te hebben met de instellingen kwam er een aardig geluid uit. Maar te vintage voor wat ik zocht. Johnny b goode was er ideaal mee te spelen, maar er kwam geen volle distortion uit voor ruige akkoorden en solos. Overigens was ook bij dit pedaal de Fender een stuk lekkerder qua geluid dan de LP.

Toch een beetje teleurgesteld inmiddels dacht ik maar eens op zeker te gaan en een paar grote namen te testen. Zoals de Ibanez TS-9. Al vrij snel kwam ik er achter dat dit een lekker pedaal is, maar te mild voor wat ik zoek. Zelfs met de drive vol open was het bij lange na niet ruig genoeg. Maar zeker een lekker pedaal voor mensen die wat mildere rock spelen of hun clean een randje willen geven.

Hierna een Boss DS-1 getest. Heerlijk simpel die boss pedaaltjes, weinig aan in te stellen, weinig problemen. Maar de DS kon mij toch niet echt bekoren. De distortion was lekker vol en hard, maar klonk mij te kunstmatig in de oren. De schel en te fuzzy. Zeker geen slecht pedaal voor hardrockers, maar voor mij als (classic) rock gitarist net ff te.

Het laatste pedaal wat ik aan de tand heb gevoeld was de Boss SD-1. Hier had ik goede verhalen over gehoord. Echter omdat de TS-9 mij tegenviel had ik verwacht dat dit ook niets zou worden. Maar wat schetste mijn verbazing, de SD-1 is een heerlijk pedaal. Op volle drive is het net ruig genoeg en met lage drive geeft het net dat randje. Het geluid is vol, helder en detailrijk. Alles wat je doet hoor je en zo hoort dat met overdrive distortion.

Als ik een winnaar aan zou moeten wijzen puur op kwaliteit, dan is het de Box of rock. Echter voor slechts 20% van die prijs kun je ook een SD-1 kopen en die geeft dan toch meer 'bang for bucks'. Omdat ik altijd mijn aankopen even overdenk heb ik nog niets aangeschaft, maar zeer spoedig ga ik terug om de SD-1 aan te schaffen. Dan ga ik ook nog even een seymour duncan sfx1 pickup booster testen om mijn strat volume wat dichter bij dat van mijn LP te krijgen. Scheelt weer gedraai aan knoppen.

Overigens heb ik ook nog Ibanez Delay AD9 getest. En hiervan was ik zeer onder de indruk. Erg simpel pedaal met weinig opties, maar geeft je geluid een heerlijke vollere klank. Alleen jammer dat het ding knal hard paars is.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan bij het maken van een keuze voor een pedaal. Of heb ik mensen gewoon vermaakt met leesvoer. Op of aanmerkingen zijn welkom.


disclaimer :) Denk er aan, dit is hoe ik deze pedalen ervaren heb. Een ander kan hier heel anders over denken. Als ik iets slecht vind, dan hoeft dit niet per definitie een slecht pedaal te zijn e.o.

ruezzz
6 december 2006, 08:11
Hey, nice review.

Ik heb al twee zvex pedalen via een ebay-shop gescoord.
Scheelt aanzienlijk in verhouding met Nederlandse prijzen.
De Box of Rock is bij deze shop bijvoorbeeld 199 dollar.
(Hij verzendt als 'Gift' - dus ik heb nog geen douaneaanslagen gehad...afkloppen...)
Komt inclusief verzendkosten op zo'n 175 euro (i.p.v. 245 euro...)

http://cgi.ebay.com/Z-VEX-ZVEX-VEXTER-BOX-OF-ROCK-BRAND-NEW-MODEL_W0QQitemZ280056880818QQihZ018QQcategoryZ4141 8QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

almarvk
6 december 2006, 09:08
Probeer ook eens de Proco RAT 2. Heerlijk overdrive/distortion pedaal met zeer veel mogelijkheden van Fuzz tot distortion

Dat wilde ik net gaan zeggen. Juist zo'n pedaaltje dat prima bij z'n eisen/wensen kan passen.

strat58
6 december 2006, 14:15
Ik ken je eventueel de MI Audio Blues Pro (laat je niet misleiden door de naam) en de MI Audio crunchbox aanraden. Voor zo'n 120 euro nieuwprijs erg goede pedaaltjes, die ook met veel amp/gitaarcombi's goed overweg kunnen!

Yep +2 ik heb zelf nu de Blues Pro en Chrunch box en ben erg tevreden, heb al een hele rits van die pedaaltjes gehad maar deze slaan echt alles. Samen met mijn Marshall Bluesbreaker heb ik een geweldig geluid en volgens mij heb ik alleen maar de chrunch box constant aanstaan de blues pro trap ik zo nu en dan in als het het in de gaten heb. Echt een tip voor een goede overdrive/distortion.
Peace Strat58

henkr
6 december 2006, 18:01
Hier een link naar een thread op HC.
Iemand heeft indertijd de moeite gedaan om 13 boost/dirt pedals
te testen en de boel op te nemen. Het resultaat is een bijna acht
minuten durende soundclip; geniet...

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1226020

Rormo
6 december 2006, 18:19
daar wordt je echt helemaal gek van. Aan het eind lijkt alles op elkaar :D

new deep
6 december 2006, 18:53
Yep +2 ik heb zelf nu de Blues Pro en Chrunch box en ben erg tevreden, heb al een hele rits van die pedaaltjes gehad maar deze slaan echt alles. Samen met mijn Marshall Bluesbreaker heb ik een geweldig geluid en volgens mij heb ik alleen maar de chrunch box constant aanstaan de blues pro trap ik zo nu en dan in als het het in de gaten heb. Echt een tip voor een goede overdrive/distortion.
Peace Strat58

Is inderdaad ook een erg bruikbaar en veelzijdig pedaal, de blues pro.
Op het cleane kanaal van mijn Koch twintone en de drive op 12 uur al een behoorlijke muur van rock gruis!

BLOK182
6 december 2006, 19:00
Met de gain op 11 uur en volume redelijk hoog kan ik lekker mijn cleansound ermee aandikken tot een soort lead, lekker op de tussenstanden van mijn gitaren. Met de gain op 3-4 uur heb ik een lekker dynamische, vloeiend spelende scheursound, ideaal voor lead. Erg fijn pedaal:-)

new deep
6 december 2006, 19:24
Met de gain op 11 uur en volume redelijk hoog kan ik lekker mijn cleansound ermee aandikken tot een soort lead, lekker op de tussenstanden van mijn gitaren. Met de gain op 3-4 uur heb ik een lekker dynamische, vloeiend spelende scheursound, ideaal voor lead. Erg fijn pedaal:-)

Ik was ook aangenaam verrast door de bruikbaarheid en diversiteit, heb hem naast de Maxon OD-808, emma reetzafratziz en fulldrive 2 getest en vond het een zeer welkome aanvulling op de OCD.

De OCD is wat dynamischer, bassiger, zompiger, dikker, meer harmonisch en voller naar mijn mening, van lichte crunch naar een heftige Rock/Metal muur.

De Blues Pro snijdt wat meer door de band mix heb ik het idee en is wat ronder, nasaler/neuziger, perfect voor solo's. Maar ook hier valt veel (mooie) overdrive uit tehalen in combinatie met (oa) zowel EL 34's als 6L6's.

De fulldrive is op zich ook cool maar leek (gek genoeg) toch veel op de OCD (bij milde instelling) qua klank-karakter vond ik.

Nitefly7
15 december 2006, 10:33
Voor de geinteresseerden:

Vanochtend doorgebracht bij Feedback op zoek naar een distortion/overdrive pedaal.


Vervolgens was de Fulltone Fulldrive 2 aan de beurt. Na even wat ruzie gemaakt te hebben met de instellingen kwam er een aardig geluid uit. Maar te vintage voor wat ik zocht. Johnny b goode was er ideaal mee te spelen, maar er kwam geen volle distortion uit voor ruige akkoorden en solos. Overigens was ook bij dit pedaal de Fender een stuk lekkerder qua geluid dan de LP.

Hierna een Boss DS-1 getest. Heerlijk simpel die boss pedaaltjes, weinig aan in te stellen, weinig problemen. Maar de DS kon mij toch niet echt bekoren. De distortion was lekker vol en hard, maar klonk mij te kunstmatig in de oren. De schel en te fuzzy. Zeker geen slecht pedaal voor hardrockers, maar voor mij als (classic) rock gitarist net ff te.


Overigens heb ik ook nog Ibanez Delay AD9 getest. En hiervan was ik zeer onder de indruk. Erg simpel pedaal met weinig opties, maar geeft je geluid een heerlijke vollere klank. Alleen jammer dat het ding knal hard paars is.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan bij het maken van een keuze voor een pedaal. Of heb ik mensen gewoon vermaakt met leesvoer. Op of aanmerkingen zijn welkom.


disclaimer :) Denk er aan, dit is hoe ik deze pedalen ervaren heb. Een ander kan hier heel anders over denken. Als ik iets slecht vind, dan hoeft dit niet per definitie een slecht pedaal te zijn e.o.

waar jij en 'wij als lezers' wel mee moeten uitkijken is dat distortion en overdrive 2 behoorlijk verschillende dingen zijn; distortion is wat smeriger/viezer (en heeft 'meer gain')

mijn ervaring is dat iets als een Fulldrive 2/TS9 e.d (overdrive), eerder een boost of 'quasi'-versterkerkanaal is, die een versterker 'duwt' en hem zelfs kan láten oversturen (= distortion). Dit is te vergelijken met het verschil tussen de meeste ch1/ch2 (waarbij 1 Clean is en 2 Crunch, maar géén Lead)


Distortion is m.i. een pedaal dat een overstuurde versterker 'meteen' uit een doosje tovert. i.c.m een crunch-instelling op je versterker kan dit leiden tot 'een nieuw kanaal' (denk ch2-ch3), dus Crunch-> Lead, maar zeker geen Clean->lead...


zelf gebruik ik een Ed's Custom Shop Preamp/Buffer (liefkozend Kentana genaamd<- Keeley Katana met gedeelte van m'n voornaam erin..), gevolgd door een Keeley DS-1 en als laatste een FD2..

toen ik de FD2 gebruikte als boost voor de DS-1 kreeg ik een té zware Fuzz/Octavia achtige sound; sinds gister gebruik ik de FD2 als OD/Boost voor de DS-1. Dit zorgt voor een natuurlijkere oversturing/boost; de FD2 is in deze keten a.h.w een 'voorversterkertrap'...

De 'Kentana' is een Z.Vex Super Hard On- kopie, die een heel stuk 'clean boost' geeft; i.c.m de FD2 en DS-1 geeft dit een legio aan mogelijkheden (en het is een heer-lijke boost voor de 2e positie van je pickups)

Misschien stop ik hier nog een Bloody Mary of mod'ded Metal Zone achter omdat ik het 'Metal gedeelte' nog niet genoeg aan kan..

Een EQ zou ook 'n geweldig plan zijn misschien...

brunodb
17 december 2006, 18:43
+3 voor de ocd