PDA

View Full Version : Hot Rod vraagje



Maartenz
5 december 2006, 13:56
Heey,

Ik had even snel een vraagje; ik heb zo'n hot rod van stewmac besteld, maar hoe moet ik die nou vast zetten in m'n hals?
Gewoon een strakke recht groef frezen en dan met siliconen kit die blokjes vast zetten?

Alvast bedankt!

Maarten

EDIT:

Heb even de titel aangepast!!

Enra
5 december 2006, 14:03
Wat je noemt is goed. Een keurige sleuf frezen, waar de trussrod netjes in past en dan op enkele plaatsen een dotje siliconenkit. Er is niets frusstrerender dan een trussrod die rammelt als je gitaar klaar is.

Maar ik moet toevoegen dat ik zelf 'U-channel trussrods' gebruik. Ik weet dat anderen, o.a. Mattia, de 'hot-rods' gebruiken. Wie weet passen zij een andere techniek toe.

Mattia
5 december 2006, 14:33
Ik zet ze erg gewoon in, zo nodig een paar laagjes plakband (scotch, gewoon) op de blokjes om te zrgen dat het precies strak zit. Minihoeveelheid in het midden, rondom de twee rods, van siliconen oid kan ratelen ook verhelpen, maar ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad, zonder kit.

Maartenz
5 december 2006, 15:07
Oke, hellemaal top! daar zat ik even mee.

Voor wie geintreseerd is in de bouw : http://maartenz123.myphotoalbum.com/view_album.php?set_albumName=album04

G.G.
5 december 2006, 15:15
Oke, hellemaal top! daar zat ik even mee.

Voor wie geintreseerd is in de bouw : http://maartenz123.myphotoalbum.com/view_album.php?set_albumName=album04

Goed bezig. Wordt erg mooi. Wat ga je met kleuren doen?

Maartenz
5 december 2006, 18:12
Oke, hellemaal top! daar zat ik even mee.

Voor wie geintreseerd is in de bouw : http://maartenz123.myphotoalbum.com/view_album.php?set_albumName=album04

Morgen eerst even naar de amsterdamse fijnhout handel,een mooi topje uitzoeken, dacht zelf aan tijgerstreep esdoorn.
Die ga ik dan stainen oranje/rood en de achterkant en de hals zwart en dat alles ingepakt met een 4 ply binding.

DarknessAwaits
5 december 2006, 19:09
Ik zou eerst even bellen voordat je erheen gaat want, hoewel het natuurlijk altijd wel leuk is om er een beetje rond te struinen, een paar weken geleden hadden ze vrijwel niets van maple tops.

Gitaar ziet er al erg strak uit moet ik zeggen, complimenten!

charlotte
5 december 2006, 19:43
Hey Maarten :)

Ziet er goed uit, gaat heel mooi worden.
Als je de Hot-rod geleverd krijgt, zit daar een instalatie procedure bij als het goed is, zoniet, kijk op de site van Stewart Mc donald bij de free information, staat het ook tussen.
Ook kun je op mijn dubbelneck pagina kijken, bij de bladzijde over de bouw van de halzen, daar heb ik het ook beschreven.

succes verder,
groetjes Charlotte :hippie:

B_2_the_a
5 december 2006, 21:07
ziet er leuk uit

alleen van dat hout wat je hebt gebruikt voor de hals kan je volgens mij 2 halzen maken!

Mattia
5 december 2006, 22:01
Ik zou eerst even bellen voordat je erheen gaat want, hoewel het natuurlijk altijd wel leuk is om er een beetje rond te struinen, een paar weken geleden hadden ze vrijwel niets van maple tops.

+1

De arnhemse heeft een iets uitgebreidere selectie, al groeit die van de amsterdamse gestaag. Goede maple is in europa zwz moeilijk te vinden.

Maartenz
5 december 2006, 22:55
Bedankt voor de complimenten!

Wat het hout betreft, ik heb vanmiddag even gebeld, hij wist niet of ze setjes hadden liggen maar iedegeval wel ruw hout.
Wat voor mij niet uitmaakt want ik heb toegang tot een schaafbank en een bandzaag( = een soort heele grote lintzaag)

Mattia
6 december 2006, 08:10
Bedankt voor de complimenten!

Wat het hout betreft, ik heb vanmiddag even gebeld, hij wist niet of ze setjes hadden liggen maar iedegeval wel ruw hout.
Wat voor mij niet uitmaakt want ik heb toegang tot een schaafbank en een bandzaag( = een soort heele grote lintzaag)

heet volgens mij nog steeds een lintzaag (bandsaw op z'n engels), al is het 20 meter hoog ;-)

Enra
6 december 2006, 09:45
heet volgens mij nog steeds een lintzaag (bandsaw op z'n engels), al is het 20 meter hoog ;-)

Volgens mij zeggen ze hier in NL vanaf een bepaalde maat ook Bandzaag. Lintzagen zijn relatief klein; wielmaat tot 900cm. Daarboven is het bij mijn weten bandzaag.

Maar uiteindelijk doet het er natuurijk niet toe... Als 't ding maar zaagt!!!

oknarb180
6 december 2006, 10:01
Ik had even snel een vraagje; ik heb zo'n hot rod van stewmac besteld, maar hoe moet ik die nou vast zetten in m'n hals?
Gewoon een strakke recht groef frezen en dan met siliconen kit die blokjes vast zetten?

Hey maarten,

Ik heb ook zo'n Hotrod van stewmac gebruikt en een freesbitje ervoor besteld. Alleen i.p.v. het hotrod bitje bleek het dat ik het bitje voor de carbon Fiber rods had besteld. En die is net iets smaller (0.200" i.p.v. 0.225") dan de hotrod zelf.
Ik heb het kanaal met een schuurpapiertje over de volledige kanaallengte op breedte geschuurd en hij zit zo precies mooi pas, dat ie er niet uitvalt en niet rammelt, maar dat ik 'm er nog wel vrij makkelijk uit kan halen. Verder denk ik niet lijmen als dat niet nodig nodig is (correct me if I'm wrong!).

Kijk maar eens op deze link, zo ziet het bij mijn gitaar uit:

http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/015.html

vr.gr.

Branko

Maartenz
6 december 2006, 10:58
hey branko, bedankt voor je reactie, ik heb dat freesbitje niet bij mijn trussrod besteld, ik weet niet of dat uitmaakt?

Ik kom ook net terug uit amsterdam heb een mooi stukje esdoorn gevonden dus dat komt wel goed.
Ik had eerst een 2 stukken voor een cello,met volgens mij wel 10 aatjes ;) die bij elkaar 650 euro kosten dus dat heb ik maar even niet gedaan :D
Maar tjezus wat een zaak daar zeg, ik moest mezelf echt inhouden!wat een mooie houtjes!
Ik zal zo wel even een foto maken van de top, ik gooi hem nog wel een keer over de vlakbank want hij is wel krom getrokken.

En over die bandzaag :)......

http://maartenz123.myphotoalbum.com/view_photo.php?set_albumName=album01&id=P3260008

dat is um

later

Stief
6 december 2006, 12:15
Er zijn dremelfreesjes te koop van 5,8mm (0.228"). Deze gebruik ik altijd voor de hot rod.

oknarb180
6 december 2006, 13:07
Hey Maarten,

1,000" = 2,540cm
0.225" = 0.572cm
0,200" = 0.508cm

Je zou kunnen kijken of er misschien een freesje is van 5mm, 5,5mm diameter, maar die heb ik nog niet eerder gezien. anders misschien freesje 6mm met plankband uitvullen zoals Mattia aangaf.
Ik moet wel zelf binnenkort nog wat bestellen bij Stewmac en wil 't bitje er eventueel wel voor je erbij bestellen hoor.

PM me dan maar even.

vr.gr.

Branko

Maartenz
6 december 2006, 13:40
Hey Branko,

Bedankt voor je reactie en je aanbod! ik moet zelf ook nog wat spul in de toekomst bestellen bij stewmac, dus als het nodig is bestel ik hem wel gelijk zelf, maar iedegeval bedankt voor je aanbod!

Ik heb wel een freesje van met een dia van 5mm, dan schuur ik die halve mm wel weg als dat wil.
Heb net ook weer even gewerkt, de hals uit de lijm klemmen en de headstock gezaagt, is maar een werkje van een paar minuten maar het ziet er gelijk een stuk beter uit.
van het weekend hoop ik de neck angle in de body te kunnen frezen en mischien met de carve te beginnen.

foto van de hals met m'n koelkast als mooie achtergrond
http://img215.imageshack.us/img215/9328/p1010027zv0.jpg

Maartenz
6 december 2006, 13:43
http://img80.imageshack.us/img80/3993/p1010032rx8.jpg

en nog een foto, je ziet het alleen niet zo goed hout op hout

oknarb180
6 december 2006, 23:49
Hey Maartenz,

Dat vind ik geinig om te zien. Je bouwt een beetje volgens dezelfde methode en volgorde die ik ook hanteer, kijk maar eens in m'n fotoalbum.

Ziet er leuk uit je gitaart, netjes hoor!
Al een idee hoe je 'm gaat afwerken?

Gaat het toevallig een Brian May kopie worden? Of zie ik het verkeerd?

vr.gr.

Branko

Van Dattum
7 december 2006, 09:31
Tip! Rockinger verkoopt ook Hotrod-achtige trussrods a 9,95. Zijn 9mm diep en 6mm breed. Ik heb er zelf een aantal gebruikt en het werkt prima.

Maartenz
8 december 2006, 19:59
Hey Maartenz,

Dat vind ik geinig om te zien. Je bouwt een beetje volgens dezelfde methode en volgorde die ik ook hanteer, kijk maar eens in m'n fotoalbum.

Ziet er leuk uit je gitaart, netjes hoor!
Al een idee hoe je 'm gaat afwerken?

Gaat het toevallig een Brian May kopie worden? Of zie ik het verkeerd?

vr.gr.

Branko

Ey branko,

er komt een carved top op, en ik ga hem oranje rood stainen met een binding erom heen, en het word eigelijk geen één kopie, ik heb gewoon een beetje het ontwerp van een les paul aan gepast.
Kwa neck angle, postitie voor de brug elementen wordt deze precies het zelfde als een les paul.

net ook weer even bezig geweest, heb even een bakje gemaakt waarmee ik de neck angle, neck pocket en het trapje voor de carved top ga frezen.
werkt heel simpel en makkelijk te maken, mischien hebben jullie er iets aan!
De rails waar de frees op staat is nog niet af, ga ik morgen maken op mijn werk, daar heb ik beschikking heb over een freesbank.

http://img418.imageshack.us/img418/3329/p1010033pe7.jpg

op de foto ziet je de bak, bestaande uit 2"x3" tjes die ik allemaal gelijk heb afgekort, zodat je een vierkante bak krijgt, die schroef je precies haaks aan elkaar.
vervolgens zet je aan 1 kant een piano schanier, zodat je hem gewoon kan gebruiken om recht te frezen( zoals de trap van de carved top) en schuin kan zetten met een wiggetje( om bvb de neck angle te frezen)

http://img64.imageshack.us/img64/3519/p1010036pz3.jpg

in de gaten kunnen tap einden gedraait worden om zo de gitaar op z'n plek te houden tijden het frezen.

Ook heb ik even een foto van de top gemaakt.

http://img231.imageshack.us/img231/5110/p1010047ua3.jpg

Voor meer foto's:

http://maartenz123.myphotoalbum.com/

Laterz

Maarten

oknarb180
9 december 2006, 01:33
Hey,

dat van die pianopscharnier is wel een goeie zeg!!!
Ideaal om een top iets af te schuinen en een neckangle mee te maken.
Ben benieuwd hoe je top gaat worden!!!
Ik ga denk ik met de slijptol aan de gang ga.

vr.gr.

Branko

Maartenz
11 december 2006, 16:02
Vandaag weer even verder gegaan,

Eerst even de top uit de lijmtangen gehaalt en nagefreest.
http://img82.imageshack.us/img82/8505/p1010001sk8.jpg

Toen weer even verder met m'n frees bakje;

http://img92.imageshack.us/img92/4974/p1010012rj7.jpg

hier zie je ook goed het pianoschanier, en de stelmoeren om de gitaar vast te zetten.
In plaats van hout maar alluminum hoek latjes gehaalt, werkt goed en m'n frees schuift een stuk beter.

http://img183.imageshack.us/img183/6025/p1010014cc9.jpg

en een close upje van de headstock;

http://img92.imageshack.us/img92/5262/p1010017kw7.jpg

Laterz

Maarten

robostrat
11 december 2006, 16:25
sow, netjes hoor die headstock..... moet ik ook nog ff doen :D

Maartenz
13 december 2006, 21:51
heuy,

Vandaag heb ik weer een hoop gedaan.
Eerst het truss rod kanaal gefreest en daarna gelijk het hals contour gemaakt;

http://img285.imageshack.us/img285/8236/9xe7.jpg

Daarna gelijk de neck angle gefreest, eerst 3 keer goed meten en dan 1 keer goed frezen;

http://img257.imageshack.us/img257/4826/8xu8.jpg

Je ziet hier hoe ik de freesbak gebruik, met aan de fotozijde het pianoschanier en aan de andere kant klosje om de neck angle te maken.

http://img259.imageshack.us/img259/9531/10wb1.jpg

Hier is hij gefreest, is alleen een beetje moelijk te zien.
Heb gelijk de neck pocket er achter aan gefreest, is gewoon een kewstie van de frees dieper zetten en het gat aftetekenen.
Alleen kwam ik met de frees niet dieper dan 30mm, is dit diep genoeg als pen?

alvast bedankt voor het antwoord!

Maarten

DarknessAwaits
13 december 2006, 22:11
Ik wist niet dat er een heel bouwverslag in dit topic stond, leuke verrassing.

Vooral je freesbak vind ik erg creatief en inspirerend :D Maar buigen de aluminiumlatjes niet (te veel) door onder het gewicht van de frees+druk?

Maartenz
13 december 2006, 22:19
ey,

Tja, verassingen horen toch bij deze periode van het jaar;)
Ik zal gelijk ff het topic naam aan passen als dat nog kan.

En over die latjes, dat zit wel goed hoor, alleen moet ik de frees wel op diepte drukken aan de zijkant. :)

Laterz

Maarten

Maartenz
14 december 2006, 18:52
hey,

Ik wou zo even de pen gaan aftekenen op m'n hals, weet iemand of 30 mm diep genoeg is als halspen? ik kom namelijk niet dieper met m'n frees.

Alvast bedankt!

Maarten

G.G.
14 december 2006, 18:55
hey,

Ik wou zo even de pen gaan aftekenen op m'n hals, weet iemand of 30 mm diep genoeg is als halspen? ik kom namelijk niet dieper met m'n frees.

Alvast bedankt!

Maarten

30 mm? Wat voor hals is dat? Een honkbalknuppel? Denk dat je met 30mm dwars door de achterkant heen gaat.

Het kanaal moet net zo diep zijn als de pen hoog is. Zodra de toets erop ligt moet ie helemaal klem zitten teen de onderkant van de goot en de onderkant van de toets.

Freesje instellen op de dikte (hoogte) van de pen dus.

G.G.
14 december 2006, 18:59
30 mm? Wat voor hals is dat? Een honkbalknuppel? Denk dat je met 30mm dwars door de achterkant heen gaat.

Het kanaal moet net zo diep zijn als de pen hoog is. Zodra de toets erop ligt moet ie helemaal klem zitten teen de onderkant van de goot en de onderkant van de toets.

Freesje instellen op de dikte (hoogte) van de pen dus.

OOPS: Titel van topic gat over de halspen. Maar met "pen" bedoel jij hals (verwarrend Nederlanders, Belgen etc.. op 1 forum)

Het gaat dus om de neckpocket. 30 mm moet absoluut diep genoeg zijn. Kijk naar het verlengde van je hals. Als ie na de ronding iets dikker is (paar mm) dan zit je altijd goed en oogt het ook mooi.

Maartenz
14 december 2006, 18:59
hey,

bedankt voor je recatie maar het gaan niet op de truss rod, maar om de hals verbinding :)

MvG

Maarten

G.G.
14 december 2006, 19:00
hey,

bedankt voor je recatie maar het gaan niet op de truss rod, maar om de hals verbinding :)

MvG

Maartendacht ik al, zie vorige post :)

Maartenz
14 december 2006, 19:00
ik zie dat je ge-edit heb!

Harstikke mooi daar zat ik even mee!

bedankt voor je reactie!

Maartenz
14 december 2006, 19:10
30 mm? Wat voor hals is dat? Een honkbalknuppel? Denk dat je met 30mm dwars door de achterkant heen gaat.

Het kanaal moet net zo diep zijn als de pen hoog is. Zodra de toets erop ligt moet ie helemaal klem zitten teen de onderkant van de goot en de onderkant van de toets.

Freesje instellen op de dikte (hoogte) van de pen dus.

Wacht even hoor dat brengt gelijk weer nieuwe vragen op,
ik heb het trussrod kanaal net even dieper gefreest dan de stang (laat het 2mm zijn) is dit erg?
Hij zit wel strak aan de zijkanten.

ik maak het wel erg verwarrend he?:D

later!

Maarten

G.G.
14 december 2006, 19:55
Wacht even hoor dat brengt gelijk weer nieuwe vragen op,
ik heb het trussrod kanaal net even dieper gefreest dan de stang (laat het 2mm zijn) is dit erg?
Hij zit wel strak aan de zijkanten.

ik maak het wel erg verwarrend he?:D

later!

Maarten

Die halspen (trusrod gaat buigen en met extra ruimte maakt hij alleen in het midden en an de uiteindes contact. Dan komt er onnodig veel kracht op in het midden op de toets: NIET DOEN!!!

Leg gewoon een strookje fineer van 2 mm in de goot met wat lijm.

Keesz
14 december 2006, 20:40
heh? dus als je een trussrond een slag geeft, komt ie dus tegen het hout aan? (om de hals zo holler/boller te zetten?)

en moet je voor zo'n dual action rod ook niet zo'n curved kanaal te vrezen?

G.G.
14 december 2006, 20:46
heh? dus als je een trussrond een slag geeft, komt ie dus tegen het hout aan? (om de hals zo holler/boller te zetten?)


Ja


en moet je voor zo'n dual action rod ook niet zo'n curved kanaal te vrezen?

Nee

Maartenz
14 december 2006, 21:15
oke, bedankt he!

Later

Maarten

G.G.
15 december 2006, 17:26
heh? dus als je een trussrond een slag geeft, komt ie dus tegen het hout aan? (om de hals zo holler/boller te zetten?)

en moet je voor zo'n dual action rod ook niet zo'n curved kanaal te vrezen?

Nog even als aanvulling:

Er zijn groifweg 4 types:

1 gebogen stang die in een gebogen kanaal ligt (oude fender type) Voordeel: weinig hout wegfresen, veel sustain. Nadeel: gebogen kanaal fresen (dus vullen met een strip hout met een radius) en werkt maar 1 kant op en de verankering is wat nauwkeurig werk.

2 twee alu strips, aan 1 kant vastgeklonken en aan 1 kant een stelbus. Voordeel: recht kanaal fresen, makkelijk instaleren. Nadeel: grote stelbus en werkt maar 1 kant op. Werkt prima bij een strathals met de stelbus bij de 21 ste/22ste fret. werkt minder goed aan de kopkant vanwege de grote stelbus.

3 gebogen pen in een recht U-profiel van aluminium. Voordeel: makkelijk instaleren dmv een recht freeskanaal. Kleinere stelbus dan bij type 2. Nadeel: werkt alleen in 1 richting.

4 dual action pen. Voordeel: recht kanaal fresen, werkt naar 2 kanten toe (vooral mooi bij een dikke hals of hele dunnen snaren). Nadeel: Freeskanaal moet ietsjes dieper zijn dan bij de andere types en laat misschien bij een extreem dunnen hals wat weinig hout over.

Zelf heb ik alleen ervaring met type 2 en 3 waarbij type 3 mij erg goed bevalt (met name de kleinere stelbus)

Type 4 heb ik nog nooit gebruikt, maar ga ik zeker in de toekomst toepassen gezien het feit dat ik graag op dikke halzen speel en deze soms niet genoeg buigen onder de druk van de snaren.

oknarb180
16 december 2006, 00:30
4 dual action pen. Voordeel: recht kanaal fresen, werkt naar 2 kanten toe (vooral mooi bij een dikke hals of hele dunnen snaren). Nadeel: Freeskanaal moet ietsjes dieper zijn dan bij de andere types en laat misschien bij een extreem dunnen hals wat weinig hout over.

Ik heb voor mijn project dus een dualaction truss-rod van StewMac gebruikt, Snel en makkelijk plaatsen. Uit voorzorg heb ik 2 grafiet strips (ook StewMac) in de hals verwerkt (zie m'n fotoalbum). Deze maken het mogelijk om toch een platte en snelle hals te maken die toch erg stijf blijft. Het is voor mij een test (is ook m'n eerste gitaar) maar de eerste indruk is goed..

vr.gr.

Branko

Mattia
16 december 2006, 09:46
Er zijn ook dual action rods in een U-channel, hoor.

En zelf vind ik dat 'meer sustain bij single action rods' verhaal nonsense. Ik gebruik zelfs altijd een dual action truss met 2x carbon fiber strips ernaast. Bevalt me uitstekend.

Maartenz
27 december 2006, 18:11
hey!

Ben weer even bezig geweest, de hals past er nu mooi in:

http://img01.picoodle.com/img/img01/6/12/27/f_1000111i_9a40m_4bbbc1a1.jpg

http://img01.picoodle.com/img/img01/6/12/27/f_1000110i_9a40m_b93da229.jpg


ik ga nu weer snel de schuur in en de maple top bewerken!

Later

DarknessAwaits
27 december 2006, 18:41
Mooi werk, ziet er strak uit!

Maartenz
27 december 2006, 23:34
weet iemand of je de hals moet verlijmen met construktie lijm of normale houtlijm?

oknarb180
29 december 2006, 00:34
weet iemand of je de hals moet verlijmen met construktie lijm of normale houtlijm?

Hey,

Ziet er cool uit zeg!!
Als je even zoekt op het forum dan zul je ontdekken dat de meesten titebond gebruiken. Ook heb ik begrepen dat een andere houtlijm ook kan. Zelf heb ik tot op heden Pattex gebruikt, nu ben ik er aan toe om de toets te gaan lijmen en nu heb ik toch maar titebond besteld, dit schijnt makkelijker los te stomen, geloof ik. Dus als ik m'n toets verknal, hoef ik niet meteen een nieuwe gitaar te maken!!!

Verder als je met constructielijm de welbekende "bruislijm" bedoeld, dan zou ik die niet gebruiken. Met een gewone houtlijm (extra sterk) is het lijmoppervlak makkelijker dekkend in te smeren. Bruislijm is daarentegen redelijk stug en de keren dat ik ermee gewerkt heb (niet voor gitaarbouw hoor!) vond ik het vreselijk spul om mee te werken. Gevoelsmatig zeg ik die liever niet, ook al geeft ie wel een hele sterke lijmverbinding. Je moet ook extreem hard gaan klemmen om de vlakken tegen elkaar aan te krijgen. En dan gaat het bruisen.... en heb je er extra werk van om alles weer netjes te krijgen.

IMO mij is een lijmverbinding goed wanneer ie sterker is dan het hout zelf. Toch???

vr.gr.

Branko

B_2_the_a
29 december 2006, 00:41
titebond is beter voor de klank dan normale houtlijm..
dit omdat normale houtlijm flexibeler is dus een hoop sound dempt

oknarb180
29 december 2006, 00:57
titebond is beter voor de klank dan normale houtlijm..
dit omdat normale houtlijm flexibeler is dus een hoop sound dempt


Kijk, en dat wist ik dus niet, heb ik ook weer wat geleerd vanavond!!!

bedankt B_2_the_a

vr.gr.

Branko

G.G.
29 december 2006, 10:41
titebond is beter voor de klank dan normale houtlijm..
dit omdat normale houtlijm flexibeler is dus een hoop sound dempt

Ik gebruikk altijd de gewone witte houtlijm in de gele fles (extra sterk) en geloof niet dat het geluidsverschil hoorbaar is met gewone mensen oren, zeker niet als je houtverbinding strak is.

Zal dat Titebond ook eens proberen.

Maartenz
29 december 2006, 19:46
hey!

Bedankt voor jullie antwoord, dan wordt het dus gewone bison houtlijm, en dat van die klank met titebond zal wel een verkoop truuk zijn.

Vandaag weer verder gegeaan met de top te carven, eerst een paar trapjes gefreest en daarna schuren maar!

foto's:

http://img67.imageshack.us/img67/6999/p1010004ws4.jpg

http://img164.imageshack.us/img164/9498/p1010005pk1.jpg

kan ik weer wat van het "nog te doen lijstje" afschrapen

Later

Maarten

B_2_the_a
29 december 2006, 23:16
verkoop truc van een lerares?
nooit van gehoord :D

Javaca
29 december 2006, 23:42
Robert heeft gelijk. normale pva-lijm wordt nooit helemaal hard, het is blijvend flexibel. Dit is juist waardoor het zo handig is voor je tuinschuurtje, bedbank, grafkist, boekenkast of kattenbak, maar niet voor je gitaar.

ernieman
30 december 2006, 08:44
Neeeeeeee ?!?!?!?!?!?

Is dat echt waar? :???:


maar niet voor je gitaar/muziekinstrument.

Dan kan ik nu al mijn instrumenten de prulenbak ingooien. Bedankt voor je opmerking Jan, pfffff, leuk kerstkado. :sneaky:

Volgens mij valt het wel mee. Titebond kan dan goed zijn voor je instrument, maar dat maakt normale PVA nog niet ongeschikt. Volgens mij hoor je het verschil nog niet eens.

Mattia
30 december 2006, 09:31
Horen? Waarschijnlijk niet, nee. Maar titebond kost niet veel meer dan een potje Bison witte houtlijm (als het al meer kost), en het droogt stukken harder uit. Ik vertrouw die witte niet zo, net zo min als ik Titebond II en III vertrouw, omdat ze te plastisch zijn, te elastisch, en ik niet weet hoe erg de 'creep factor' (beweging onder shear stress) bij die lijmsoorten is. Nieuw potje titebond is een kleine moeite, immers...