PDA

View Full Version : Hoe stel jij je geluid in



Goosebumps
5 december 2006, 11:29
Van een geluidstechnicus hoorde ik pas dat de manier om een fender versterker in te stellen is om alle knoppen uit te draaien, dan de eindtrap flink open draaien en daarna de voortrap zover open te draaien tot je een redelijk volume hebt. Daarna net zoveel bas indraaien tot je denk "nou heb ik wel voldoende bas" vervolgens doe je hetzelfde voor mid en treble en dan heb je een te gek geluid. Nou hebben we dat geprobeerd op de versterker van de andere gitarist in onze band en dat werkt inderdaad uitstekend.

Nou heb ik zelf een Mesa Boogie F50 en daarop werkt het ook zeer goed. Maar ik vroeg me af of er nog andere manieren/procedures zijn om je geluid in te stellen en of dat misschien per type versterker anders is. Dus, hoe stel jij je geluid in?

heinz3110
5 december 2006, 11:49
Hm.Tja. Clean kanaal clean houden...bas voluit,treble(bijna altijd,ligt aan de gitaar die ik dan gebruik)voluit, mid zo instellen dat het net niet te muf en net niet te neuzig word.

Scheurkanaal doe ik bas een snufje(zeg: 3) mid en treble voluit,en misschien wat hoog eraf- ligt aan de gitaar. Gain zet ik zo hoog mogelijk,misschien iets terug om het niet al te breiig te doen.Dit geld voor mijn (weliswaar stevig gemodde)Peavey Deuce, en Laney rg75 type-die in het oefenhok staat-daar zet ik de "contour" meer in heldere dan in "muffe"stand.Tis wat IK wil horen he.:D

Met marshalls en fenders ben ik meestal meer geneigd om alle toon gewoon op tien te zetten. .Als ik maar genoeg bas en sprankel voor het clean heb en strak gillend scheur,zonder modderig laag. Zg. "scooped mids" zijn aan mij niet besteed,klinkt voor mij te ongedefinieerd.

Hoe je het ook doet:als het voor jouw maar lekker klinkt :satisfie:

Dude
5 december 2006, 11:58
alles op 0

versterker aan

alles op 10

spelen..



simpel !

qwertyuiop
5 december 2006, 12:12
volgens mij zijn alle versterkers ontworpen met een bepaald geluid in gedachten. vervolgens hebben ze je daarbij knoppen gegeven om het een en ander naar smaak bij te kunnen regelen; van daaruit gedacht is het het meest logisch dat de knoppen die je hebt (bass, mid, treble, presence) allemaal in het midden moeten staan (meestal op 5) en dat dat het geluid is wat de ontwerper in gedachten had, en waarschijnlijk dus ook het beste geluid op die versterker.

ik stel geluid dus altijd vanuit die gedachte af; ik speel meestal op mesa, en dat blijkt prima te werken; alles in het midden levert vaak een prima geluid op, soms, inderdaad afhankelijk van de gitaar bijv, wat treble eraf ofzo, maar meestal klinkt het prima met alles ongeveer in het midden, en dan genuanceerd wat eraf/bij. de knoppen staan bij mij dus meestal niet verder dan 4 of 6/7. zo goed als in het midden dus.

voor mij werkt dat. voor een ander misschien niet...

interessander
5 december 2006, 12:54
Het kan zeker goed werken om eerst de eindtrap een beetje open te draaien maar als je de preamp dan open zet merk je dat er ook erg veel druk bijkomt in het geluid naarmate de preamp meer open staat, een eindtrap op 10 en een preamp op 0,5 lijkt me niet "de bedoeling" voor een buizenversterker. Ik merk dat ik met mijn marshall jcm 800 de preamp toch redelijk openzet omdat hij dan ook lekkerder samenwerkt met pedaaltjes, en dan hoeft de master nog niet eens op 2 om al oefenruimte volume te bereiken.

SimonS
5 december 2006, 13:37
ik heb een mesa, nogal een bitch om fatsoenlijk in te stellen. Meestal begin ik met gain ergens tussen 3 en 6 te zetten. Daarna mid (heeft bij mijn amp invloed op gain. van 0-2 gewoon mid, van 2-5 boost, 5-10 gain extra). Daarna treble hoog, 8 ofzo. Bass wat erbij draaien. Daarna opnieuw beginnen. en nog eens. Slapen. Nog eens opnieuw beginnen. slapen. etc. en dán wordt ik een beetje tevreden.

Rutger
5 december 2006, 13:52
ik ga ook uit van alles op 5

het hangt er bijv. vanaf welke buizen je erin stopt hoe het uiteindelijke geluid kleurt. verder natuurlijk de stijl die je speelt. de ene stijl vraagt wat meer bas, de ander wat meer sprankel.

en elke gitaar die je in je amp plugt heeft ook weer een andere klankkleur, waarop je je amp weer bijstelt.

ik heb een BF Fender amp dus ik heb alleen volume, bass en treble :p
bass heb ik meestal op 8, treble op 6. volume naar hoeveel ik nodig heb, liefst rond 4/5

Pun
5 december 2006, 14:09
Ik gooi het mid een eind omhoog (meestal tot 8 of 9 of zo), en ga dan een beetje met de bas en treble aan zitten klooien tot ik een beetje een leuk geluid heb over mijn G-akkoord, met een lekker basnoten erin en tamelijk heldere hoge noten. (instellen, eindje afstand nemen en spelen, bijstellen, afstand nemen en spelen, bijstellen, etc, tot het goed is).

Of het een beetje een goed ge-ijkte manier is weet ik niet, maar ik krijg er wel redelijk resultaat mee.

Maar ik zal die manier die jij schetst toch eens een keer gaan proberen.

Goosebumps
5 december 2006, 14:40
Laat maar weten wat je er van vind Pun, ben benieuwd.

Overigens denk ik niet dat alle versterkers zo zijn gebouwd dat 'hun' geluid er uit komt wanneer je alle knoppen op 5 zet. Volgens mij zijn versterkers vaak zo ontworpen zodat je een veelzijdige versterker hebt waarmee je verschillende sounds kan maken.

Kim Wilson
5 december 2006, 14:45
Aanzetten, spelen en aanpassen wat me niet aanstaat.

gerrekat
5 december 2006, 14:49
gewoon op gevoel....

BLOK182
5 december 2006, 14:52
Enige dat ik daadwerkelijk instel is volume en gain. Soms, als de zaal hoger/anders is dan normaal, of als ik buiten sta, dat de EQ nog wat bijgedraaid moet worden, maar ik gebruik niet echt van die hele procedures als beschreven:)

interessander
5 december 2006, 14:56
Het hangt ook wel erg veel van je type amp af, bij mijn oude 5150 deed de equalizer niet veel, althans het was niks vergeleken bij de eq van de jcm 800 2203.
Ik stel alles af zoals het moet klinken en dan mastervolume erbij totdat ik het ook kan voelen!

Fuhgawz
5 december 2006, 15:55
Toonregeling alles op 10, volume indraaien tot in genoeg heb, drive indraaien tot hij hard genoeg scheurt.

Kaïn
5 december 2006, 17:13
Bass : 6
Mid : 8
Treble: 7

ofzoiets. En daar komt bij hoe ik al mn effecten heb ingesteld enzo. Dat alles bij elkaar afstellen tot ik voel dat ik spontaan uit mijn schoenen geblazen wordt en dat ik een hartmassage ontvang. Dan heb ik mijn geluid te pakken.

AART
5 december 2006, 18:37
Mesa Mark: Treble opdraaien tot ie goed klinkt. Gain op 8. Drive indraaien tot de chuggah precies goed is.

Bas indraaien(niet verder dan 3), middle op 4.

EQ in california smile met hoog iets afgekapt.

Volume naar smaak toevoegen, ligt aan ruimte.

Rude Perception
5 december 2006, 19:05
alles op 5 (behalve volumes). Eindtrap op 8, volume met volume-knop van kanaal instellen. Gain opendraaien tot het me aanstaat, eq nog een beetje aanpassen.

Als op het kenaal alleen een gain-knop zit (geen volume) eerst gain instellen van m'n kanaal, vervolgens volume omhoog en eq weer vanaf de 5 instellen.

Negative K3 fan
5 december 2006, 19:15
de eindtrap flink open draaien en daarna de voortrap zover open te draaien tot je een redelijk volume hebt.

dat is inderdaad nooit een slecht idee voor goede t0000n

Negative K3 fan
5 december 2006, 19:17
van daaruit gedacht is het het meest logisch dat de knoppen die je hebt (bass, mid, treble, presence) allemaal in het midden moeten staan (meestal op 5) en dat dat het geluid is wat de ontwerper in gedachten had

dat is een verkeerde gedachte. Het best zou je kunnen beginnen met alles op 10 en dan frequenties terug te draaien. Wees ook niet bang om je amp heel extreem in te stellen; bas op 10, treble op 0 ofzo, want vooral bij oudere versterkers is het niet zo dat de knoppen op 5 moeten.

Mitch
5 december 2006, 19:19
Tja, da's met elke versterker weer anders. Heb wel eens een Mesa bespeeld waar je de mids bijna uit kon draaien en dan nog was het een mid heavy bak, wel eens een Marshall waar treble compleet dicht moest en dan nog was -ie scherp, wel eens een Fender waar het niet veel uitmaakte want hij klonk toch overal ruk....
Hou ook in je achterhoofd dat niet alle toonregelingen hetzelfde werken, sommigen reageren op elkaar, anderen zijn interactief.

glacius
5 december 2006, 19:22
marshall 6100 : channel 3 / gain 9 / bass 10 / mid 3 / treble 2 / volume 4,5

master volume 6

afhankelijk van welke gitaar ik erin prik wil ik de mid nog wel eens ietsje verdraaien ..

Bâh
5 december 2006, 22:02
Aanzetten, spelen en aanpassen wat me niet aanstaat.

Bijna helemaal mee eens.

Ik check voor het aanzetten altijd even de volumeknoppen, aangezien ik nare ervaringen heb met wezens (poezen, bandgenoten, vrouwen) die met hun tengeltjes de volumeknopjes even helemaal opendraaien. :D

Kim Wilson
5 december 2006, 22:05
Bijna helemaal mee eens.

Ik check voor het aanzetten altijd even de volumeknoppen, aangezien ik nare ervaringen heb met wezens (poezen, bandgenoten, vrouwen) die met hun tengeltjes de volumeknopjes even helemaal opendraaien. :D
Nou ja, inderdaad effe checken of er niet iets heel erg fout staat. En alle volumes op 0 en die opdraaien tot het hard genoeg is voor de gelegenheid.

Eko
5 december 2006, 23:45
Treble 6/7, mid 4/5 , bass 6/7 en volume naar believen. Geen master op de Marble , cause the master am I,ha..
Met de Mesa MarkII ben ik nog aan het vogelen. Slechts 2 dagen in mijn bezit.

ReinoutV
6 december 2006, 01:07
Hou ook in je achterhoofd dat niet alle toonregelingen hetzelfde werken, sommigen reageren op elkaar, anderen zijn interactief.
:D

Ik heb, sinds ik mn DD heb, bij mn Guytron alle eq in het midden staan. Gain op 7 (clean en od, echt clean krijg ik door mn volumeknop terug te draaien en de comp aan te zetten (haalt precies het randje eraf). Tone heb ik zelf ook in het midden staan, geloof ik. Volumes weet ik zo niet meer, in een bruiloftsband mag je meestal niet zo hard...

almarvk
6 december 2006, 09:24
Ik stel mijn geluid in met de hulp van de speciale handleiding. Anders kan je er vrij weinig mee.

Ik weet trouwens zeker dat iemand anders die over m'n versterker zou spelen er helemaal gek van zou worden :D

nopster
6 december 2006, 09:37
Bijna helemaal mee eens.

Ik check voor het aanzetten altijd even de volumeknoppen, aangezien ik nare ervaringen heb met wezens (poezen, bandgenoten, vrouwen) die met hun tengeltjes de volumeknopjes even helemaal opendraaien. :D

Het doet me denken aan deze nacht. Ik heb eergisteren een nieuwe gitaar gekocht en ik kon het niet laten om rond 2u nog eens de gitaar in te pluggen.

Vanachter op mijn versterker heb ik een volumeknop die als een soort master werkt. Ik heb was wat verstrooid en ik heb hem ivp van dicht te zetten zo goed als volledig opengezet. Meestal test ik het volume door gewoon de gedempte e-snaar even aan te raken.

Nu wil ik het juist gaan testen en mijn strap schiet los.
Ik kon nog net de gitaar grijpen, maar ik gleed langs de snaren heen op het maximum vh volume.

Hendrix voor gans de straat. :)

stratestic
6 december 2006, 11:58
Citaat:
Origineel gepost door Kim Wilson
Aanzetten, spelen en aanpassen wat me niet aanstaat.

Je hebt natuurlijk ook niet zoveel problemen met het instellen van een Epi Valve junior head:seriousf:

henkr
6 december 2006, 12:27
alles op 0

versterker aan

alles op 10

spelen..



simpel !

Jij speelt niet over een Soldano. ;-)

Chris Winsemius
6 december 2006, 12:44
Met ontstemde gitaar: alles op 0
Middle of the road: alles op 5
Metal: alles op 6
Rock: alles op 11
Blues: alles op 13

:D

Bij mij verschilt het heel veel per amp. Op blackface en silverface Fenders zet ik de bas zelden boven de 3 en bij reïssue SuperLead Marshalls de mid behoorlijk hoog en de treble en presence laag.

Bij m'n eigen bouw amps probeer ik altijd te zorgen dat het met de regelaars in het midden 'n goed beginpunt is en de regelaars over het hele bereik duidelijk effect hebben.

Driez
6 december 2006, 19:45
Het doet me denken aan deze nacht. Ik heb eergisteren een nieuwe gitaar gekocht en ik kon het niet laten om rond 2u nog eens de gitaar in te pluggen.

Vanachter op mijn versterker heb ik een volumeknop die als een soort master werkt. Ik heb was wat verstrooid en ik heb hem ivp van dicht te zetten zo goed als volledig opengezet. Meestal test ik het volume door gewoon de gedempte e-snaar even aan te raken.

Nu wil ik het juist gaan testen en mijn strap schiet los.
Ik kon nog net de gitaar grijpen, maar ik gleed langs de snaren heen op het maximum vh volume.

Hendrix voor gans de straat. :)

Gelukkig dat de oren van je onderbuur niet meer van de beste zijn ;)

Ik verlang trouwens om je nieuwe tele eens in het echt te zien, maar da komt nog wel é ;)

nopster
6 december 2006, 21:53
Hopelijk leeft ie nog lang. :satisfie:

Zien, voelen en horen. ;)