PDA

View Full Version : raad mbt aankoop LP...



doctor liejp
5 december 2006, 11:10
heyz

Ik lig in een tweestrijd...
Ik heb de kans op een aankoop van een Gibson Les Paul standard "Tobacco sunburst".
De gitaar werd door de eigenaar (een ex-collega) gekocht in 1993, productiejaar 1992.
Die jongen heeft er amper op gespeeld (hij kan het niet), lag steeds in de case, en vertoont geen enkel krasje...
Nu vraagt hij er nog 1500€ voor.

Is deze prijs te hoog, of correct, of te laag?

groeten

liejp

bass blom
5 december 2006, 11:20
is volgens mij een correcte prijs.

DarknessAwaits
5 december 2006, 11:44
Lijkt me nog redelijk goedkoop eigenlijk, voor een gitaar die nauwelijks bespeeld is.

Veekeren
5 december 2006, 11:45
Voor een LP Standard in een hele goede conditie, is dat een nette prijs.

Mr.Bluesbreaker
5 december 2006, 11:49
Als ie dr goed uit ziet, gewoon doen.
Vind het wel een beetje belachelijk dat je meer dan drieduizend oude guldens besteed aan een gitaar, terwijl je niet kan spelen.

bass blom
5 december 2006, 12:07
wat kostte de gitaar in 1993 in guildens?

doctor liejp
5 december 2006, 12:09
in 93 betaalde hij er...
(even omrekenen van euro's naar belgische frank naar hollandse gulden...)

ongeveer evenveel voor... 3125€

Agent_Smith
5 december 2006, 12:14
Doen! Mooie prijs voor één van de mooiste LP kleuren imo.

DarknessAwaits
5 december 2006, 12:20
Als ie dr goed uit ziet, gewoon doen.
Vind het wel een beetje belachelijk dat je meer dan drieduizend oude guldens besteed aan een gitaar, terwijl je niet kan spelen.

Zo belachelijk is het niet, als je nagaat dat de gitaar nog steeds evenveel waard is als wat hij er 13 jaar geleden voor heeft betaald.

doctor liejp
5 december 2006, 12:42
oki,

ergens kreeg ik ook nog een aanbod va neen LP classic, iets mindere staat, vraagprijs 1300€

Dan blijft de standard toch de beste keus, niet?

Bovendien bij het neuzen in de oudere posts las ik dat de les pauls uit de jaren 90 minder zijn dan die va nna 2002. klopt dit? waarom?

pol
5 december 2006, 12:50
Geen idee of de les pauls nu beter zijn dan in de jaren '90, ik dacht dat ze enkel andere pickups hebben nu, helaas nog steeds dezelfde crappy kluson tuners en plastic nut.
maar klinken doen ze wel natuurlijk.

Ik zou het gewoon doen, 1500 is een prima prijs voor een les paul in topconditie.

Fenndangoband
5 december 2006, 14:49
Niet twijfelen is de boodschap... je werkt... je mag je ook eens verwennen :p ... en € 1500 voor een mint LP Standard geile tobacco sunburst is zeer correcte prijs... kopen die handel.

Orpheo
5 december 2006, 15:22
begin jaren 90 staat bekend als een heel goeie periode. 1997-2002 is weer wat minder. nu is t weer beter aan t worden.



ohja; KOPEN DIE HAP!

Mr.Bluesbreaker
5 december 2006, 15:24
Zo belachelijk is het niet, als je nagaat dat de gitaar nog steeds evenveel waard is als wat hij er 13 jaar geleden voor heeft betaald.

Lezen....

Ik zeg dat ik het raar vind wanneer je een peperdure gitaar aanschaft terwijl je er geen zak van kan. Ik ga toch ook geen ferrari kopen omdat ik misschien volgens jaar mijn rijbewijs heb.

Rude Perception
5 december 2006, 15:43
Lezen....

Ik zeg dat ik het raar vind wanneer je een peperdure gitaar aanschaft terwijl je er geen zak van kan. Ik ga toch ook geen ferrari kopen omdat ik misschien volgens jaar mijn rijbewijs heb.

mss wel als je het geld er voor hebt.

Kaïn
5 december 2006, 16:13
Ik ga toch ook geen ferrari kopen omdat ik misschien volgens jaar mijn rijbewijs heb.
Precies...echt vreemd dat je geen gitaar kan spelen en wel zo'n mooie plank hebt. Anyway, van profiteren dus. KOPEN!

Veekeren
5 december 2006, 16:43
Ik snap nooit waarom mensen altijd zo moeilijk doen over mensen die nauwelijks kunnen spelen en toch een dure gitaar willen. Dat je zelf je prioriteiten anders legt en het niet zou doen, of zelf wel zoveel geld zou willen hebben oke...

Maar stel ik zou zoveel verdienen dat ik 1500 per maand zou overhouden, en ik zou beginnen met gitaarspelen, dan zou ik ook een dure gitaar kopen. Gewoon omdat ik het kan! Als ik de ruimte en het geld zou hebben zou ik nu ook een knetterduur drumstel kopen, gewoon om lekker op te kloten :D Als geld niet boeit...

OT ik zou ook qua prijs voor die standard gaan. Maar zijn wel 2 verschillende LP's, in dat opzicht vind ik een classic weer lekkerder spelen vaak.

Jay75
5 december 2006, 16:45
Ik zou die van mij kopen!

Een mooie zwarte Les Paul Standard hehehe

Les Paul
5 december 2006, 21:20
De prijs is goed als de betreffende Les Paul goed klinkt. Geldt dus voor beide exemplaren. Jaartallen zeggen niet alles. Elk jaar heeft goede en slechte gitaren.

doctor liejp
6 december 2006, 08:51
mmm, geachte forumleden, ik wens dus eventjes te benadrukken dat de kerel die em verkoopt niet kan spelen, ikzelf speel een tiental jaar ondertussen. Kben zeker geen gitaarheld, maar ik trek mijn plan.
Waarom ik me een LP koop? noem et snobbisme, noem et wat je wil. De Les Paul is qua sound en looks toch wat veel gitaristen willen.
En dat kon mn Gibbie SG me niet bieden vondek, daarom ging ie eruit, en kijk ik uit naar mijn LP-exemplaar.

bedankt voor de reacties ondertussen

doctor liejp
9 december 2006, 18:25
ik heb de Les Paul nu nog niet kunnen kopen :sneaky:
En foto's kan hij me ook niet sturen.

Aanvankelijk dacht ik dat het om een les paul standard "tobacco sunburst" zou gaan, doch nu spreekt ie zelf van een "yellow sunburst"...

Maar daar kan ik me niets bij voorstellen iemand een pic in zijn bezit van een LP Std "yellowsunburst"?

Agent_Smith
9 december 2006, 19:26
Tobacco SB is geel in het midden(nou ja, cherrySB ook trouwens..), dus ik neem aan dat hij dat bedoelt.
Wanneer ga je m kopen dan? We zitten ernstig op foto's te wachten...

doctor liejp
9 december 2006, 19:41
ik hoop dat ik em tegen volgend weekend zal hebben... ik moet helaas wachten op de eindejaarstoelage om em te kopen.

Maar hij is gereserveerd, dus dat komt dik in orde.

De kerel ging vandaag nog een fotootje nemen en doormailen, dus ik ben in blijde verwachting.

Ik hoop echt dat et gaat om een tobacco sunburst. Maar volgens hem is het een yellow sunburst... we zien wel...
hopelijk kan ik vlug de pic posten

doctor liejp
11 december 2006, 09:22
Eindelijk,

Vandaag kreeg ik uiteindelijk de eerste foto's doorgemaild van mn volgende aankoop...
Nu zou je denken, jij ging een gitaar kopen zonder dat je'm gezien had?
Helemaal niet, ik zag deze gitaar al eens eerder, maar dit is al een 4-tal jaren terug. Ze was toen nog niet te koop. Om de een of andere reden was ze sedertdien in mn hoofd blijven spelen. en mijn geheugen liet me niet in de steek. Ik vindem prachtig.

Voor jullie gewoon nog eens een Gibson LP..

Voor mij... eindelijk!!!... Mijn eerste Gibson Les Paul Standard Tobacco Sunburst... :cooler:

http://img.photobucket.com/albums/v296/doctorliejp/Gitaar1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v296/doctorliejp/Gitaar2.jpg

soundbound
11 december 2006, 09:48
en daar heb je over getwijfeld????????????

Veekeren
11 december 2006, 12:19
Prachtige gitaar! Heb ooit eens een Classic in die kleur gehad, geweldige gitaar.

doctor liejp
11 december 2006, 13:19
thnx, ben erg verrukt.
Normaal gezien ben ik een gewone sunburst-freak, maar deze tobacco heeft "het" voor mij.

Zal toch blijzijn als ie aan mn heup hangt :satisfie:

Na jaren in een koffer zal em weer schitteren... zoals een Les Paul dat verdient.

Goldeneye
21 december 2006, 16:11
Mooie Gibson LP Standard Tobacco burst! Dit is kwaliteit.
De prijs klopt niet echt wat betreft de 1500 euro...mag zeker wel meer voor gevraagd worden.
Een ding wat mensen vaak vergeten is dat ''Gibsons'' hun waarde altijd zullen blijven behouden en alleen maar duurder worden door de jaren heen. Een voorbeeld: Een Gibson die je ooit eens hebt gekocht in 1985 wil je verkopen....houd er dan rekening mee dat je in ieder geval net zo veel mag vragen als toen je de gitaar kocht. In de meeste gevallen zelfs meer. Als de gitaar helemaal origineel is en verder geen grote schade etc. heeft, dan zul je er veel voor moeten krijgen....en never 1500 euro...daar koop je nu een LP Standard Faded voor, wat poepkwaliteit is. Deze vergelijking mag je best maken als je een oudere LP in bezit hebt....de elementen zijn namelijk ook in leeftijd meegegaan en dit zal de klank ook alleen maar ten goede zijn gekomen, doordat de magneten afzwakken door de jaren heen. Ook door de gitaar veel bespeeld te hebben zal de klank automatisch door de jaren heen veel mooier zijn dan een NIEUWE LP. (met name de FADED van 1500 euro) Laat je nooit gek maken door bieders op marktplaats of gitaarmarkt die denken er een lief prijsje voor te geven....

Luke-wannabe
21 december 2006, 17:18
Volgens mij duurt het echt duizenden jaren voordat een magneet is afgezwakt.. En dan als nog, dan pakt ie tog het geluid minder goed op?

DarknessAwaits
21 december 2006, 17:28
Mooie Gibson LP Standard Tobacco burst! Dit is kwaliteit.
De prijs klopt niet echt wat betreft de 1500 euro...mag zeker wel meer voor gevraagd worden.
Een ding wat mensen vaak vergeten is dat ''Gibsons'' hun waarde altijd zullen blijven behouden en alleen maar duurder worden door de jaren heen. Een voorbeeld: Een Gibson die je ooit eens hebt gekocht in 1985 wil je verkopen....houd er dan rekening mee dat je in ieder geval net zo veel mag vragen als toen je de gitaar kocht. In de meeste gevallen zelfs meer. Als de gitaar helemaal origineel is en verder geen grote schade etc. heeft, dan zul je er veel voor moeten krijgen....en never 1500 euro...daar koop je nu een LP Standard Faded voor, wat poepkwaliteit is. Deze vergelijking mag je best maken als je een oudere LP in bezit hebt....de elementen zijn namelijk ook in leeftijd meegegaan en dit zal de klank ook alleen maar ten goede zijn gekomen, doordat de magneten afzwakken door de jaren heen. Ook door de gitaar veel bespeeld te hebben zal de klank automatisch door de jaren heen veel mooier zijn dan een NIEUWE LP. (met name de FADED van 1500 euro) Laat je nooit gek maken door bieders op marktplaats of gitaarmarkt die denken er een lief prijsje voor te geven....

Een beetje onzin wat je zegt. Met de faded-serie biedt Gibson een erg leuke gitaar voor dat geld. Er is alleen wat bezuinigd op het aflakken ervan. Verder niets wat het een *poep*gitaar zou moeten maken.

Dat de elementen afzwakken... tsja, ik weet dat de écht vintage elementen tezamen met die reden voor een godsvermogen de deur uit gaan. Maar in praktische zin lijkt het me toch voornamelijk bs. Het is wat Luke-wannabe al zegt; mocht de element zover in kracht zijn afgenomen dat je er daadwerkelijk wat van gaat merken ben je enkele honderden jaren verder.

stefke_m
21 december 2006, 17:59
zijn elementen trouwens geen elektromagnetische toestanden? Worden elke keer meer opgeladen als je hem inplugt ofzo?

Agent_Smith
21 december 2006, 18:03
zijn elementen trouwens geen elektromagnetische toestanden? Worden elke keer meer opgeladen als je hem inplugt ofzo?

nee, zo werkt het niet.

Orpheo
21 december 2006, 18:05
zijn elementen trouwens geen elektromagnetische toestanden? Worden elke keer meer opgeladen als je hem inplugt ofzo?

het is een electromagnetisch effect dat je daar hebt met je pup ja. maar het laadt niet op. het is geen condensator. het is een spoel met een magneet. de magneet 'levert' een magnetisch veld, welke verstoord wordt door het trillen van de snaar. dat levert een stroompje op uit de spoel, welke recht evenredig is met het trillen van de snaar.

eenvoudig gezegd.