PDA

View Full Version : feedback beperken



doctor liejp
5 december 2006, 09:05
hallo allen,

een aantal jaar terug kocht ik een tanglewood 12-string. Voornamelijk om in mn zetel wat te tokkelen. Nu zou ik graag deze gitaar es gebruiken bij het jammen, doch het moment ik em inplug, trillen de snaren als een razende en krijg ik onmiddellijk feedback.
Nu weet ik dat ik voor de prijs dat ik "maar" voor em betaalde geen wonderen moet verwachten, maar misschien kent iemand een methode om deze feedback te verminderen?

alvast dank

liejp

Harald
5 december 2006, 09:25
Feedbackbuster in het klankgat wil vaak helpen. Als de maat niet klopt, klankgat op een andere manier sluiten.

steph
5 december 2006, 10:06
bierviltje kan helpen!

LaurentB
5 december 2006, 11:24
hallo allen,

een aantal jaar terug kocht ik een tanglewood 12-string. Voornamelijk om in mn zetel wat te tokkelen. Nu zou ik graag deze gitaar es gebruiken bij het jammen, doch het moment ik em inplug, trillen de snaren als een razende en krijg ik onmiddellijk feedback.
Nu weet ik dat ik voor de prijs dat ik "maar" voor em betaalde geen wonderen moet verwachten, maar misschien kent iemand een methode om deze feedback te verminderen?

alvast dank

liejp

Heeft weinig met de prijs van de gitaar te maken hoor. Inderdaad een feedbackbuster (een soort rubber 'dop' die in je klankgat past) aanschaffen.

Laser
5 december 2006, 23:55
Hoe stuur je het signaal van de gitaar naar de PA?
Veel acoustische versterkers/ signaalversterkers voor elementen zonder voorversterker / ingebouwde voorversterker hebben de mogelijkheid om de frequentie die gaat rondzingen (feedback geven) op te sporen en te verzwakken zodat je gericht de feedback kan gaan verminderen, of door phase omkering de feedback kan weghalen.
De feedback buster is zeker handig, maar volstaat soms niet in luide omgeving.
Probere en zoeken dus.
Goede materiaalkennis en beheersing hoort bij het vak van het optreden :-)